Soeverein Vlaanderen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Eenzijdig verklaard souverein Vlaanderen

Peiling eindigde op 30 jan 2017, 14:41

1.Ik ben vóór scheiding op de beschreven wijze
13
32%
2.Ik ben voor scheiding op een andere wijze
8
20%
3.Ik ben tegen elke vorm van scheiding
20
49%
 
Totaal aantal stemmen: 41

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 mar 2017, 23:38

Dat is een van de mogelijke gevolgen van het door VLD gewenste afschaffen van de opkomstplicht.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

27 mar 2017, 00:06

"Zoals dat referendum over "De Lange Wapper" waar een meerderheid van een kleine 20 % van de kiesgerechtigden de Lange Wapper wegstemden"

Maar kijk...hoe een dubbeltje rollen kan: niemand spreekt nog van Lange Wappers. Het tracé waar blijkbaar alle betrokken partijen het min of meer mee eens zijn is dus het tracé dat door Ademloos, Ringland & Co bedacht werd. Het begint met 20% van de kiesgerechtigden en kijk... :wink:
Overigens kan ik me nog het geringschattende gedoe op dit forum herinneren aangaande de impact van volksbewegingen.
Gast

27 mar 2017, 08:10

Fokke schreef: Zoals dat referendum over "De Lange Wapper" waar een meerderheid van een kleine 20 % van de kiesgerechtigden de Lange Wapper wegstemden! :lol: :lol: :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?

Als slechts 20 % van de Vlamingen met een referendum over onafhankelijkheid zou opkomen , dan mag je dat referendum als waardeloos beschouwen. Trouwens , hoeveel % van de Vlaamse bevolking is geinteresseerd en wil persé een onafhankelijk Vlaanderen ? Wellicht slechts een paar % heethoofden die tot de kern van VB en NV(A) behoren en dwepen met Conscience en dito "historisch verleden" .... Ik heb ze allemaal op TV zien zingen :lol: , en veel meer dan deze die daar present waren , lopen er waarschijnlijk in Vlaanderen niet meer rond. :lol:
Gast

27 mar 2017, 08:31

en veel meer dan deze die daar present waren , lopen er waarschijnlijk in Vlaanderen niet meer rond.:lol:
Of misschien juist wel. :roll: Niet iedereen heeft een stem zoals Celine Dion om te gaan zingen :wink:

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

27 mar 2017, 08:54

The Spirit of Flanders schreef:
Fokke schreef: Zoals dat referendum over "De Lange Wapper" waar een meerderheid van een kleine 20 % van de kiesgerechtigden de Lange Wapper wegstemden! :lol: :lol: :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?

Als slechts 20 % van de Vlamingen met een referendum over onafhankelijkheid zou opkomen , dan mag je dat referendum als waardeloos beschouwen. Trouwens , hoeveel % van de Vlaamse bevolking is geinteresseerd en wil persé een onafhankelijk Vlaanderen ? Wellicht slechts een paar % heethoofden die tot de kern van VB en NV(A) behoren en dwepen met Conscience en dito "historisch verleden" .... Ik heb ze allemaal op TV zien zingen :lol: , en veel meer dan deze die daar present waren , lopen er waarschijnlijk in Vlaanderen niet meer rond. :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?
Dat is een goede denkpiste! Als slechts 20 % van de Vlamingen zich voor 100 % getroffen en benadeeld voelen door de Belgische constructie, dan is de uitslag OK? Of niet? :lol: :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 mar 2017, 10:52

Fokke schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Fokke schreef: Zoals dat referendum over "De Lange Wapper" waar een meerderheid van een kleine 20 % van de kiesgerechtigden de Lange Wapper wegstemden! :lol: :lol: :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?

Als slechts 20 % van de Vlamingen met een referendum over onafhankelijkheid zou opkomen , dan mag je dat referendum als waardeloos beschouwen. Trouwens , hoeveel % van de Vlaamse bevolking is geinteresseerd en wil persé een onafhankelijk Vlaanderen ? Wellicht slechts een paar % heethoofden die tot de kern van VB en NV(A) behoren en dwepen met Conscience en dito "historisch verleden" .... Ik heb ze allemaal op TV zien zingen :lol: , en veel meer dan deze die daar present waren , lopen er waarschijnlijk in Vlaanderen niet meer rond. :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?
Dat is een goede denkpiste! Als slechts 20 % van de Vlamingen zich voor 100 % getroffen en benadeeld voelen door de Belgische constructie, dan is de uitslag OK? Of niet? :lol: :lol:
Een van de basisregels in democratie is dat de meerderheid altijd gelijk heeft. Zoals ik hoger al zei, stel dat bij een referendum, zie het verplicht ?? 50% tegen stemt, wat moet er dan gebeuren ? Of zoals onlangs in UK iets meer dan 50% pro is, wat zijn dan de gevolgen voor de andere 49% ? Referenda over alles omvattende samenlevingsproblemen zijn explosieve stoffen die men beter veilig opbergt.
Als Erdogan zijn referenda wint is hij ertoe in staat alle bekende tegenstemmers in concentratiekampen te stoppen. en de EU nog verder te chanteren.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour
Gast

27 mar 2017, 11:00

socrates schreef:....
Een van de basisregels in democratie is dat de meerderheid altijd gelijk heeft. Zoals ik hoger al zei, stel dat bij een referendum, zie het verplicht ?? 50% tegen stemt, wat moet er dan gebeuren ? Of zoals onlangs in UK iets meer dan 50% pro is, wat zijn dan de gevolgen voor de andere 49% ? Referenda over alles omvattende samenlevingsproblemen zijn explosieve stoffen die men beter veilig opbergt.
Als Erdogan zijn referenda wint is hij ertoe in staat alle bekende tegenstemmers in concentratiekampen te stoppen. en de EU nog verder te chanteren.
Een uitslag van slechts 50 % pro of contra is om miserie smeken. Een verhouding van 20 % / 80 % op een totaal van 80 % van de bevolking als het over nationale belangen gaat , is volgens mij alleen doenbaar. Zolang er geen 80 % wordt bereikt is het referendum waardeloos ( ongeldig ) , zowel bij het aantal "pro" ( of contra ) stemmers als bij de opkomst.
Gast

27 mar 2017, 11:19

Fokke schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Fokke schreef: Zoals dat referendum over "De Lange Wapper" waar een meerderheid van een kleine 20 % van de kiesgerechtigden de Lange Wapper wegstemden! :lol: :lol: :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?

Als slechts 20 % van de Vlamingen met een referendum over onafhankelijkheid zou opkomen , dan mag je dat referendum als waardeloos beschouwen. Trouwens , hoeveel % van de Vlaamse bevolking is geinteresseerd en wil persé een onafhankelijk Vlaanderen ? Wellicht slechts een paar % heethoofden die tot de kern van VB en NV(A) behoren en dwepen met Conscience en dito "historisch verleden" .... Ik heb ze allemaal op TV zien zingen :lol: , en veel meer dan deze die daar present waren , lopen er waarschijnlijk in Vlaanderen niet meer rond. :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?
Dat is een goede denkpiste! Als slechts 20 % van de Vlamingen zich voor 100 % getroffen en benadeeld voelen door de Belgische constructie, dan is de uitslag OK? Of niet? :lol: :lol:
Ah nee , hé :) Die overige 80 % zijn ook getroffen , maar dan voor 0 % benadeeld , omdat ze geen last hebben van het lange vlag gewapper met den Leeuw.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 mar 2017, 11:48

The Spirit of Flanders schreef:Een uitslag van slechts 50 % pro of contra is om miserie smeken. Een verhouding van 20 % / 80 % op een totaal van 80 % van de bevolking als het over nationale belangen gaat , is volgens mij alleen doenbaar. Zolang er geen 80 % wordt bereikt is het referendum waardeloos ( ongeldig ) , zowel bij het aantal "pro" ( of contra ) stemmers als bij de opkomst.
Onzin! Zelfs in het meest geïndustrialiseerde land ter wereld, de VS, neemt nauwelijks de helft van de kiesgerechtigden deel aan de verkiezingen. Ik kan mij vergissen maar de post van president lijkt mij toch redelijk belangrijk voor een wereldmacht. In Frankrijk bv is het niet anders, in Nederland was voor een keer wel een redelijke opkomst.
Me dunkt dat diegenen die wèl gaan stemmen dat zeer bewust doen en weten waarover het gaat. Diegenen die liever in hun bed bleven liggen moeten achteraf niet komen janken.
Gast

27 mar 2017, 11:53

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Een uitslag van slechts 50 % pro of contra is om miserie smeken. Een verhouding van 20 % / 80 % op een totaal van 80 % van de bevolking als het over nationale belangen gaat , is volgens mij alleen doenbaar. Zolang er geen 80 % wordt bereikt is het referendum waardeloos ( ongeldig ) , zowel bij het aantal "pro" ( of contra ) stemmers als bij de opkomst.
Onzin! Zelfs in het meest geïndustrialiseerde land ter wereld, de VS, neemt nauwelijks de helft van de kiesgerechtigden deel aan de verkiezingen. Ik kan mij vergissen maar de post van president lijkt mij toch redelijk belangrijk voor een wereldmacht. In Frankrijk bv is het niet anders, in Nederland was voor een keer wel een redelijke opkomst.
Me dunkt dat diegenen die wèl gaan stemmen dat zeer bewust doen en weten waarover het gaat. Diegenen die liever in hun bed bleven liggen moeten achteraf niet komen janken.
Bij verkiezingen speelt er nadien nog altijd een oppositie mee , en die zal mee beslissen over een nieuwe wet ( bvb. 2/3 meerderheid vereist ). Het gaat hier wel over referenda waarna er geen wijziging aan een besluit meer mogelijk is...
Gast

27 mar 2017, 12:26

LUC7515 schreef:@Een uitslag van slechts 50 % pro of contra is om miserie smeken. Een verhouding van 20 % / 80 % op een totaal van 80 % van de bevolking als het over nationale belangen gaat , is volgens mij alleen doenbaar. Zolang er geen 80 % wordt bereikt is het referendum waardeloos ( ongeldig ) , zowel bij het aantal "pro" ( of contra ) stemmers als bij de opkomst.
Wel probeer dat eens met de vluchtelingenpolitiek en wat zal het resultaat zijn denk je? Dat die 20% stemmers, die meer vluchtelingen willen, door de regering aangenomen zal worden!
Er bestaat geen 20 % die meer vluchtelingen wil !

En moesten de partijen die vluchtelingen willen tegenhouden er eens willen voor zorgen dat er helemaal niet meer "gevlucht" hoeft te worden... Maar daarvoor is het water veel te diep en het verstand ( en kracht ) veel te klein zeker ?

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

27 mar 2017, 12:32

The Spirit of Flanders schreef:
Fokke schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Fokke schreef: Zoals dat referendum over "De Lange Wapper" waar een meerderheid van een kleine 20 % van de kiesgerechtigden de Lange Wapper wegstemden! :lol: :lol: :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?

Als slechts 20 % van de Vlamingen met een referendum over onafhankelijkheid zou opkomen , dan mag je dat referendum als waardeloos beschouwen. Trouwens , hoeveel % van de Vlaamse bevolking is geinteresseerd en wil persé een onafhankelijk Vlaanderen ? Wellicht slechts een paar % heethoofden die tot de kern van VB en NV(A) behoren en dwepen met Conscience en dito "historisch verleden" .... Ik heb ze allemaal op TV zien zingen :lol: , en veel meer dan deze die daar present waren , lopen er waarschijnlijk in Vlaanderen niet meer rond. :lol:
Die 20 % waren wellicht wel voor 100 % getroffen en benadeeld door de Lange Wapper., of niet ?
Dat is een goede denkpiste! Als slechts 20 % van de Vlamingen zich voor 100 % getroffen en benadeeld voelen door de Belgische constructie, dan is de uitslag OK? Of niet? :lol: :lol:
Ah nee , hé :) Die overige 80 % zijn ook getroffen , maar dan voor 0 % benadeeld , omdat ze geen last hebben van het lange vlag gewapper met den Leeuw.
Het is voor mij heel moeilijk om daar een even intelligent en even doordacht antwoord op te geven... :oops:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 mar 2017, 16:50

The Spirit of Flanders schreef:
MichelN schreef:Me dunkt dat diegenen die wèl gaan stemmen dat zeer bewust doen en weten waarover het gaat. Diegenen die liever in hun bed bleven liggen moeten achteraf niet komen janken.
Bij verkiezingen speelt er nadien nog altijd een oppositie mee , en die zal mee beslissen over een nieuwe wet ( bvb. 2/3 meerderheid vereist ). Het gaat hier wel over referenda waarna er geen wijziging aan een besluit meer mogelijk is...
Er zijn al diverse referenda geweest, o.m. over de Europese grondwet, die in sommige landen faliekant is afgelopen, zie Fr, NL, Ierland, Denemarken. Wel, in dat geval moet een regering doen wat de bevolking vraagt, punt uit. In 't belziekske zijn ze als de dood voor zo'n bevraging, de sossen op kop.
Niet alle landen hebben zo'n gekke staatsconstructie als het onze met dubbele meerderheden, alarmprocedures en wat weet ik nog allemaal, die zijn gewoon bedoeld om normaal bestuur - meerderheid tegen oppositie - onmogelijk te maken.
Daarom ook dat ik voorstander ben van het Britse of Franse systeem: wie wint voert zijn programma uit, basta. De kiezer heeft dan na vier jaar de kans om dat beleid af te straffen dan wel te appreciëren.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

27 mar 2017, 20:45

Akkoord, maar hou ze wel aan een 'soort van' financiële leiband anders is het hek helemaal van de dam en vliegen hun opgebouwde schulden de pan uit !

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 mar 2017, 11:04

MichelN schreef:'(...)
Zelfs in het meest geïndustrialiseerde land ter wereld, de VS, neemt nauwelijks de helft van de kiesgerechtigden deel aan de verkiezingen. Ik kan mij vergissen maar de post van president lijkt mij toch redelijk belangrijk voor een wereldmacht. In Frankrijk bv is het niet anders, in Nederland was voor een keer wel een redelijke opkomst.
Me dunkt dat diegenen die wèl gaan stemmen dat zeer bewust doen en weten waarover het gaat. Diegenen die liever in hun bed bleven liggen moeten achteraf niet komen janken.
Misschien het cijnskiesrecht weer invoeren ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour