Soeverein Vlaanderen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Eenzijdig verklaard souverein Vlaanderen

Peiling eindigde op 30 jan 2017, 14:41

1.Ik ben vóór scheiding op de beschreven wijze
13
32%
2.Ik ben voor scheiding op een andere wijze
8
20%
3.Ik ben tegen elke vorm van scheiding
20
49%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

23 sep 2016, 00:11

Wil. schreef:Voorn neemt de houding aan die BDW heeft aangenomen bij het begin van deze legislatuur. Zou BDW tegenstemmen?
Waarschijnlijk wel, hij heeft toch ook zonder verpinken de Vlaamse ziel van zijn Alliantie verkocht ?
Of waar stond die A wel voor ?
Gast

23 sep 2016, 08:14

Flashback schreef:
Wil. schreef:Voorn neemt de houding aan die BDW heeft aangenomen bij het begin van deze legislatuur. Zou BDW tegenstemmen?
Waarschijnlijk wel, hij heeft toch ook zonder verpinken de Vlaamse ziel van zijn Alliantie verkocht ?
Of waar stond die A wel voor ?
nva is zeker niet meer NIEW he?
dat vlaams is er ook niet meer bij,he?
en de alliantie is nu uiteengevallen..

wat blijft er over van nva?
één demagoog die miljarden naar voka versluist.

al die inleveringen en ze staan er slechter voor van ooit...4.2 miljard!!!

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 sep 2016, 10:32

De actieve deelnemers aan de rubriek "Politiek" kan je hier op één hand tellen,. Wij zijn in deze poll tot zowaar 40 stemmers geraakt. Toch stemt zelfs na de publiek zichtbare barst in het N-VA harnas, toch nog steeds een lichte meerderheid gewonnen voor een splitsing van België. Ik zou wel eens willen weten wat die pro-stemmers dan, behalve een soort van uitgestelde revanche op de Franstalige bourgeoisie van de 19 de eeuw, nog zien als voordelen van een inkrimping van dit Lilliputters land met zijn meertalige cultuur. Walen spreken nog nauwelijks dialect, zelfs driejarigen spreken daar al behoorlijk Frans,:lol:
Waarin zijn ze dan nog zoal verschillend en minder waardevol dan de Vlamingen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Gast

23 sep 2016, 10:38

wie zorgt nog voor een splitising?
vb is de enige die nog geloofwaardig is.
nva zwijgt in alle talen ,nu ze de kans krijgen om iets te veranderen.
Alléén ons weverke komt nu en dan eens op tv om te zeggen hoe het zou moeten, als ze hem laten doen! hahhahahahahaha

ik ben ook vegetarier 'in principe'
maar ik eet wel elke dag vlees.
dat is ene beetje hetzelfde als het vlaams gehalte van nva..

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

23 sep 2016, 10:49

socrates schreef:De actieve deelnemers aan de rubriek "Politiek" kan je hier op één hand tellen,. Wij zijn in deze poll tot zowaar 40 stemmers geraakt. Toch stemt zelfs na de publiek zichtbare barst in het N-VA harnas, toch nog steeds een lichte meerderheid gewonnen voor een splitsing van België. Ik zou wel eens willen weten wat die pro-stemmers dan, behalve een soort van uitgestelde revanche op de Franstalige bourgeoisie van de 19 de eeuw, nog zien als voordelen van een inkrimping van dit Lilliputters land met zijn meertalige cultuur. Walen spreken nog nauwelijks dialect, zelfs driejarigen spreken daar al behoorlijk Frans,:lol:
Waarin zijn ze dan nog zoal verschillend en minder waardevol dan de Vlamingen ?
Federalisme... confederalisme... zelfstandigheid... splitsing van België... Grote woorden! Ik zou al tevreden zijn als de TRANSFERS gestopt worden! Dan is het gedaan met die eisen vanuit Vlaanderen want dan zullen het de Walen en de Brusselaars zijn die zulke eisen gaan stellen! En dan zal het rap gaan want de Walen lullen en zeveren geen tientallen jaren als ze iets willen maar gaan er voor!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
Gast

23 sep 2016, 12:20

Federalisme... confederalisme... zelfstandigheid... splitsing van België... Grote woorden! Ik zou al tevreden zijn als de TRANSFERS gestopt worden! Dan is het gedaan met die eisen vanuit Vlaanderen want dan zullen het de Walen en de Brusselaars zijn die zulke eisen gaan stellen! En dan zal het rap gaan want de Walen lullen en zeveren geen tientallen jaren als ze iets willen maar gaan er voor![/quote]

je moet maar voor nva stemmen,he, dan is alles meteen opgelost!

hahahahahahaha

weverke is de grootste komiek aller tijden
(na charlie chaplin)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 sep 2016, 12:22

socrates schreef:Ik zou wel eens willen weten wat die pro-stemmers dan, behalve een soort van uitgestelde revanche op de Franstalige bourgeoisie van de 19 de eeuw, nog zien als voordelen van een inkrimping van dit Lilliputters land met zijn meertalige cultuur.

1. Vlaanderen is een middenmoter qua bevolkingsaantal in Europa. Zwitserland staat in zowat alle rankings aan de top. Nochtans is het bijna 10 keer kleiner dan Duitsland. Wat kun je daaruit leren? Juist.

2. Wat hebben 'grote landen' zoals Spanje in de pap te brokken tijdens een Europese vergadering? Hongarije klopt harder op tafel in een aantal gevallen dan Parijs.

3. Wat heeft meertaligheid ermee te maken? Je kunt evengoed de hoeveelheid neerslag per jaar vermelden. Kijk naar Luxemburg. Klein land waar verschillende talen worden gebruikt maar er is daar geen culturele shock te zien.

Walen spreken nog nauwelijks dialect, zelfs driejarigen spreken daar al behoorlijk Frans,:lol:
Waarin zijn ze dan nog zoal verschillend en minder waardevol dan de Vlamingen ?
.
Het heeft niks te maken met 'behoorlijk Frans spreken'. Er zijn nauwelijks Vlamingen te vinden die weigeren om Frans te spreken wanneer ze in Wallonië zijn. Zelfs in Vlaanderen past de meerderheid zich (onterecht) aan wanneer ze met een Franstalige te maken krijgen.

Ik ga het nog eens één keer zeggen: de Franstalige mentaliteit in het zuiden van dit land is in meerderheid links. Dat wil zeggen dat het heil zoveel mogelijk verwacht wordt van de staat. Dat de staat initiatieven moet nemen of ondersteunen. Daartoe moet het geld van degenen die werken eerst worden afgepakt. Dat wordt in het zuiden stilaan een probleem. De transfers zijn er nog steeds, zoals Magnette onlangs ruiterlijk toegaf (maar hij wil ervan af. Té vernederend :roll: ... maar wel gemakkelijk)

Die mentaliteit is nog steeds heel anders in Vlaanderen. En dat merk je aan de makro-economische cijfers. Dat hoor je wanneer Vlaamse ondernemers aan het woord komen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

23 sep 2016, 12:39

Wil. schreef:
socrates schreef:Ik zou wel eens willen weten wat die pro-stemmers dan, behalve een soort van uitgestelde revanche op de Franstalige bourgeoisie van de 19 de eeuw, nog zien als voordelen van een inkrimping van dit Lilliputters land met zijn meertalige cultuur.

1. Vlaanderen is een middenmoter qua bevolkingsaantal in Europa. Zwitserland staat in zowat alle rankings aan de top. Nochtans is het bijna 10 keer kleiner dan Duitsland. Wat kun je daaruit leren? Juist.

2. Wat hebben 'grote landen' zoals Spanje in de pap te brokken tijdens een Europese vergadering? Hongarije klopt harder op tafel in een aantal gevallen dan Parijs.

3. Wat heeft meertaligheid ermee te maken? Je kunt evengoed de hoeveelheid neerslag per jaar vermelden. Kijk naar Luxemburg. Klein land waar verschillende talen worden gebruikt maar er is daar geen culturele shock te zien.

Walen spreken nog nauwelijks dialect, zelfs driejarigen spreken daar al behoorlijk Frans,:lol:
Waarin zijn ze dan nog zoal verschillend en minder waardevol dan de Vlamingen ?
.
Het heeft niks te maken met 'behoorlijk Frans spreken'. Er zijn nauwelijks Vlamingen te vinden die weigeren om Frans te spreken wanneer ze in Wallonië zijn. Zelfs in Vlaanderen past de meerderheid zich (onterecht) aan wanneer ze met een Franstalige te maken krijgen.

Ik ga het nog eens één keer zeggen: de Franstalige mentaliteit in het zuiden van dit land is in meerderheid links. Dat wil zeggen dat het heil zoveel mogelijk verwacht wordt van de staat. Dat de staat initiatieven moet nemen of ondersteunen. Daartoe moet het geld van degenen die werken eerst worden afgepakt. Dat wordt in het zuiden stilaan een probleem. De transfers zijn er nog steeds, zoals Magnette onlangs ruiterlijk toegaf (maar hij wil ervan af. Té vernederend :roll: ... maar wel gemakkelijk)

Die mentaliteit is nog steeds heel anders in Vlaanderen. En dat merk je aan de makro-economische cijfers. Dat hoor je wanneer Vlaamse ondernemers aan het woord komen.
toch zie soms de voordelen van wallonie....
kijk eens naar de file smorgens in de krant....
kijk eens naar de luchtkwaliteit....
als vlaanderen nog veel groeit, als er nog veel vluchtelingen bijkomen, loopt het potje over!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 sep 2016, 13:25

Lucht kwaliteit????
Als ge niks anders hebt dan kerstbomen om te verkopen is er niet veel economie en vervoer.
Wij bezitten 3 havens met Antwerpen als draaipool voor de economie.
Gast

23 sep 2016, 13:33

voorn schreef:Lucht kwaliteit????
Als ge niks anders hebt dan kerstbomen om te verkopen is er niet veel economie en vervoer.
Wij bezitten 3 havens met Antwerpen als draaipool voor de economie.
amai!
echt?
dan moeten we meteen splitsen,he
stem nva!

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

23 sep 2016, 13:41

voorn schreef:Lucht kwaliteit????
Als ge niks anders hebt dan kerstbomen om te verkopen is er niet veel economie en vervoer.
Wij bezitten 3 havens met Antwerpen als draaipool voor de economie.
En hoe zouden die havens aan trafiek geraakt zijn met het Vlaamse boerenlandschap in het verleden ?
Vergeten dat staal en steenkool de grootste trafiek uitmaakten van Antwerpen ? En van waar zou dat toen aangevoerd worden ... ?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 sep 2016, 14:39

Flashback schreef:
voorn schreef:Lucht kwaliteit????
Als ge niks anders hebt dan kerstbomen om te verkopen is er niet veel economie en vervoer.
Wij bezitten 3 havens met Antwerpen als draaipool voor de economie.
En hoe zouden die havens aan trafiek geraakt zijn met het Vlaamse boerenlandschap in het verleden ?
Vergeten dat staal en steenkool de grootste trafiek uitmaakten van Antwerpen ? En van waar zou dat toen aangevoerd worden ... ?
Ze hadden een haven nodig. Dus moesten de Vlamingen ervoor betalen en die aanleggen. Bovendien moesten de Vlamingen ook nog onevenredig veel belastingen betalen vergeleken met de Franstalige kant.
Lees de literatuur daarover.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

23 sep 2016, 15:25

Wil. schreef:... Ze hadden een haven nodig. Dus moesten de Vlamingen ervoor betalen en die aanleggen. Bovendien moesten de Vlamingen ook nog onevenredig veel belastingen betalen vergeleken met de Franstalige kant.
Lees de literatuur daarover.
Geef eens een voorbeeld van hoe die Vlaamse boerkes een haven hebben bekostigd, wie er onderhandelde met Nederland over de Scheldeverdragen ... waren dat allemaal Vlamingen ?
Even helpen ?
Door de invloed van het Franse regime, onder leiding van Napoleon, is er sinds het einde van de achttiende eeuw weer scheepvaart over de Schelde mogelijk. Napoleon besluit ook om nieuwe scheepswerven en dokken aan te leggen, waaronder het kleine dok (Bonapartedok) en het grote dok (Willemdok). Hij roemt Antwerpen als ‘een pistool gericht op Engeland’.
Nog eentje ?
Ook het Tienjarenplan van de Belgische regering zorgt vanaf 1956 voor een ongekende opmars: met de aanleg van industriële complexen en onder meer de Kanaaldokken maakt de haven een grote sprong noordwaarts. Op enkele kilometers van de Nederlandse grens komt als sluitstuk op de uitbreiding de grootste sluis ter wereld te liggen: de Zandvlietsluis. Deze maakt Antwerpen beter bereikbaar, wat noodzakelijk is voor de opkomst van de containerschepen.
Laatst gewijzigd door Flashback op 23 sep 2016, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 sep 2016, 15:26

In zekere zin is het aan de Walen te wijten dat er eindelijk een zinnige haven werd aangelegd. Zeebrugge de logische haven voor internationaal verkeer over zee, is er immers maar gekomen als gevolg van de wafelijzerpolitiek.Anwtwerpen is vanwege haar moeilijke bereikbaarheid eigenlijk veel te duur in loodswerk en sluizen. Grote tonnenmaat zouden enkel nog naar Zeebrugge moeten worden afgeleid, tevens tijdwinst voor de rederij ne eenn betere concurrentiepositie tegenover Rotterdam. Vanuit Zeebrugge is Europa minstens zo goed bereikbaar voor wegtransport als vanuit het in files gestikte Antwerpen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 sep 2016, 15:32

Flashback schreef:
Wil. schreef:... Ze hadden een haven nodig. Dus moesten de Vlamingen ervoor betalen en die aanleggen. Bovendien moesten de Vlamingen ook nog onevenredig veel belastingen betalen vergeleken met de Franstalige kant.
Lees de literatuur daarover.
Geef eens een voorbeeld van hoe die Vlaamse boerkes een haven hebben bekostigd, wie er onderhandelde met Nederland over de Scheldeverdragen ... waren dat allemaal Vlamingen ?
Even helpen ?
Door de invloed van het Franse regime, onder leiding van Napoleon, is er sinds het einde van de achttiende eeuw weer scheepvaart over de Schelde mogelijk. Napoleon besluit ook om nieuwe scheepswerven en dokken aan te leggen, waaronder het kleine dok (Bonapartedok) en het grote dok (Willemdok). Hij roemt Antwerpen als ‘een pistool gericht op Engeland’.
Nog niet goed wakker zeker? Dat is een werkstuk van Frankrijk. belgie bestond niet eens.
Nog eentje ?
Ook het Tienjarenplan van de Belgische regering zorgt vanaf 1956 voor een ongekende opmars: met de aanleg van industriële complexen en onder meer de Kanaaldokken maakt de haven een grote sprong noordwaarts. Op enkele kilometers van de Nederlandse grens komt als sluitstuk op de uitbreiding de grootste sluis ter wereld te liggen: de Zandvlietsluis. Deze maakt Antwerpen beter bereikbaar, wat noodzakelijk is voor de opkomst van de containerschepen.
En wie heeft dat betaald? Dáár gaat het om. Ik zal het u zeggen: de Vlamingen, of dacht ge dat de Walen gingen bijdragen aan Vlaamse welstand? Dat is nooit gebeurd. Vanaf 1830 is dat het verhaal van een eenhoorn die geregeld weer opduikt. Wel, die bestaat niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.