binaire puzzels

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

05 sep 2016, 14:51

Ik zet mijn vraag onder dit kopje, omdat ik denk dat hier een hoop bollebozen bij mekaar zitten (slijm, slijm).

Betreft binaire puzzels:
Ik slaag erin heel moeilijke binaire puzzels bijna volledig op te lossen. In wezen moet je niet zo intelligent zijn, met wat logisch redeneren en deduceren, kom je héél ver in het raster.
Maar ... vb gisteren, ik heb een puzzel 14x14, categorie 'heel moeilijk'. Ik ben gekomen tot op het punt dat ik in een aantal rijen of kolom nog een even aantal lege vakjes heb en dat er overal nog evenveel nullen als enen moet komen. Er waren een aantal rijen waar ik overal nog 1 één en 1 nul moest invullen en nog twee rijen waar ik nog twee énen en twee nullen moest invullen.
Aangezien ik weet dat gewoon een wilde gok plaatsen niet de methode is, hoe wordt het einde van een rooster beredeneerd om ook die laatste lege vakjes correct in te vullen. Of zeggen jullie: het is echt gokken en zien wat er zich voordoet? Ik zou denken dat dat niet kan!

Bedankt voor wie me nog het laatste eindje op weg zet.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

05 sep 2016, 19:23

rjl schreef: Maar ... vb gisteren, ik heb een puzzel 14x14,.....

..... Of zeggen jullie: het is echt gokken en zien wat er zich voordoet? Ik zou denken dat dat niet kan!...
Bij en binaire puzzel van 14x14 moet men alléén maar tot zeven kunnen tellen (wat toch niet moeilijk is veronderstel ik.)

Al de rest is logica en één tot meerdere stappen vóóruit denken.