oude rangorde Belgisch Leger - opperadjudant

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

JackyDbat
Lid geworden op: 28 jul 2007, 14:23
Locatie: Keulen

04 jan 2017, 09:25

Een korps adjudant werd bij de artilerie RSM genoemd in de batterij was het BSM (Battery sergeant major).Hopelijk helpt dat een beetje .Ik zelf was Beroepsvrijwilliger.Groetjes

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 jan 2017, 12:57

socrates schreef:Hierboven wordt gesteld dat niet een 1ste sergeant-majoor maar 1ste sergeant-chef de juiste benaming was voor een o-off met vijf graadtekens. (latten)
Was het niet zo dat benamingen zoals bv. korporaal konden verschillen naargelang het "wapen" waartoe men behoorde ? Bij de cavalerie (tanks) noemde men bv. een korporaal, brigadier. Naar een 1ste sergeant-majoor werd ook wel eens verwezen als "eerste chef" ?
Er is een duidelijk verschil in graad tussen een 1e sergeant-majoor (verder schrijf ik 1SM) en een 1e sergeant-chef.(verder schrijf ik 1SC)
Een 1SM is een onderofficier met 5 strepen. Het is een BOO (beroepsonderofficier) die als 1e sergeant ( dus met 4 strepen) een cursus B1 gevolgd heeft en geslaagd is en dan bevorderd wordt tot 1Sm , en na een aantal jaren automatisch tot adjudant , dus zonder nog bijkomende cursussen te moeten volgen.
Een 1SC is een onderofficier met 4 strepen, met in het midden een rode streep (dus tussen de 2e en 3e streep).Dit is een onderofficier die ofwel de cursus B1 niet gevolgd heeft ofwel niet geslaagd is .
De reden van het niet-volgen van de cursus kan zijn dat het om een TOO gaat ( TOO = tijdelijke onderofficier) die geen cursus gevolgd heeft om BOO te worden ,of omdat hij er zelf aan verzaakt heeft.
Deze onderofficier krijgt dan na een aantal jaren de graad van 1e sergeant-chef, om hem toch een beetje boven de andere 1e sergeanten te laten uitsteken. Dit kan van belang zijn wanneer het over "bevelshiërarchie" gaat.

Tegenwoordig worden de graden wel anders aangegeven dan wat ik beschreef : kijk eens even hier : https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... jdkrachten


De benamingen konden indertijd verschillen naargelang het wapen : dat klopt. Bij gevechtseenheden sprak men van korporaal, sergeant , 1e sergeant en 1e sergeant-majoor . Bij de logistieke eenheden waren dat brigadier, wachtmeester, 1e wachtmeester en 1e wachtmeester-chef.

Wat ik hier schrijf is dan weer enkel geldig voor de landmacht. Bij de luchtmacht, medische dienst en zeemacht waren soms weer andere benamingen in gebruik

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 jan 2017, 13:00

JackyDbat schreef:Een korps adjudant werd bij de artilerie RSM genoemd in de batterij was het BSM (Battery sergeant major).Hopelijk helpt dat een beetje .Ik zelf was Beroepsvrijwilliger.Groetjes
De BSM was dus bij de artillerie wat de CSM was in andere eenheden, dus de "secretaris" van de compagniecommandant ( of batterijcommandant bij de artillerie) .Weer iets bijgeleerd :)

pipoherk
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:40

04 jan 2017, 19:28

flupke 2 u vergist zich met "Een 1SC is een onderofficier met 4 strepen, met in het midden een rode streep (dus tussen de 2e en 3e streep)"
Daartussen stond een witte streep en geen rode zoals jij hierboven schrijft.Bekijk anders de graden maar eens op pagina 1 van dit onderwerp.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

04 jan 2017, 21:50

flupke2 schreef: Er is een duidelijk verschil in graad tussen een 1e sergeant-majoor (verder schrijf ik 1SM) en een 1e sergeant-chef.(verder schrijf ik 1SC)
Toen ik met het leger te doen kreeg 1957 bestond die graad van 1SC nog niet. elke BOO (gebreveteerde o-off) werd na verloop van tijd SM zonder enig examen en vervolgens ook adjudant.
Ten tijde van mijn militaire opvoeding bestond de graad 1SC niet. Elke gebrevetteerde Sergeant werd mits de nodige ancienniteit en "normaal" gedrag automatisch 1Sgt en vervolgens 1SM en ook nog adjudant. Dat was alleszins de regel bij gevechtseenheden zoals die werd toegepast in de jaren 50 à 60.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

05 jan 2017, 13:02

pipoherk schreef:flupke 2 u vergist zich met "Een 1SC is een onderofficier met 4 strepen, met in het midden een rode streep (dus tussen de 2e en 3e streep)"
Daartussen stond een witte streep en geen rode zoals jij hierboven schrijft.Bekijk anders de graden maar eens op pagina 1 van dit onderwerp.
Je hebt gelijk , het was inderdaad een witte en geen rode streep , waarschijnlijk vergiste ik me omdat bij de korporaal-chef het wel een rode streep is. :)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

05 jan 2017, 13:04

socrates schreef:
flupke2 schreef: Er is een duidelijk verschil in graad tussen een 1e sergeant-majoor (verder schrijf ik 1SM) en een 1e sergeant-chef.(verder schrijf ik 1SC)
Toen ik met het leger te doen kreeg 1957 bestond die graad van 1SC nog niet. elke BOO (gebreveteerde o-off) werd na verloop van tijd SM zonder enig examen en vervolgens ook adjudant.
Ten tijde van mijn militaire opvoeding bestond de graad 1SC niet. Elke gebrevetteerde Sergeant werd mits de nodige ancienniteit en "normaal" gedrag automatisch 1Sgt en vervolgens 1SM en ook nog adjudant. Dat was alleszins de regel bij gevechtseenheden zoals die werd toegepast in de jaren 50 à 60.
Dat kan kloppen, is van ver voor mijn tijd he ( ik begon eraan in 1966) :)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 jan 2017, 22:18

flupke2 schreef:
socrates schreef:
flupke2 schreef: Er is een duidelijk verschil in graad tussen een 1e sergeant-majoor (verder schrijf ik 1SM) en een 1e sergeant-chef.(verder schrijf ik 1SC)
Toen ik met het leger te doen kreeg 1957 bestond die graad van 1SC nog niet. elke BOO (gebreveteerde o-off) werd na verloop van tijd SM zonder enig examen en vervolgens ook adjudant.
Ten tijde van mijn militaire opvoeding bestond de graad 1SC niet. Elke gebrevetteerde Sergeant werd mits de nodige ancienniteit en "normaal" gedrag automatisch 1Sgt en vervolgens 1SM en ook nog adjudant. Dat was alleszins de regel bij gevechtseenheden zoals die werd toegepast in de jaren 50 à 60.
Dat kan kloppen, is van ver voor mijn tijd he ( ik begon eraan in 1966) :)
Je kan er donder op zeggen dat dat klopte: vraag het anders eens, als ze hopelijk nog leven, aan 1SM Lair en Maeckelberghe, die je misschien in Zedelgem nog hebt gezien, beiden allicht ook als adjudant afgezwaaid.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

06 jan 2017, 11:09

Socrates schreef : "Je kan er donder op zeggen dat dat klopte: vraag het anders eens, als ze hopelijk nog leven, aan 1SM Lair en Maeckelberghe, die je misschien in Zedelgem nog hebt gezien, beiden allicht ook als adjudant afgezwaaid. "

Ik moet het niet vragen aan Lair en Maeckelberghe, ik geloof je zo ook wel hoor :)
Beide hierboven genoemde heren heb ik inderdaad gekend in Zedelgem. (schooljaar '71-'72) . Ze waren toen allebei al adjudant . Lair zat in het 4e peloton, dat waren toen de mannen van de luchtmacht, Maeckelberghe zat in het 3e peloton.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

06 jan 2017, 11:26

flupke2 schreef:Socrates schreef : "Je kan er donder op zeggen dat dat klopte: vraag het anders eens, als ze hopelijk nog leven, aan 1SM Lair en Maeckelberghe, die je misschien in Zedelgem nog hebt gezien, beiden allicht ook als adjudant afgezwaaid. "

Ik moet het niet vragen aan Lair en Maeckelberghe, ik geloof je zo ook wel hoor :)
Beide hierboven genoemde heren heb ik inderdaad gekend in Zedelgem. (schooljaar '71-'72) . Ze waren toen allebei al adjudant . Lair zat in het 4e peloton, dat waren toen de mannen van de luchtmacht, Maeckelberghe zat in het 3e peloton.
In de jaren vijftig, 1955 was het eerste jaar waarin alle machten in de 1 of 2 Scook, gezamenlijk werden opgeleid. Lair zat toen in het 3de peloton als 1SM en de "commando" in het vijfde. Een apart peloton voor luchtmachters of zeemachters was er toen nog niet; die zaten alfabetisch verspreid over de andere pelotons en hadden behalve hun complete kaki uitrusting ook nog een uniform van de Lum. of de Zeemacht als uitgangskledij.
De piottten van die "andere machten" moesten het toen vaak ontgelden vooral vanwege de toenmalige CSM.
De Cie-commandant was toen nog een Franstalige, het schoolhoofd was een majoor.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Catske66
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:13

27 feb 2018, 11:17

Hallo,
Mijn vader was adjudant-chef bij zijn pensioen in 1984.
Groetjes,
Catske66

Catske66
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:13

27 feb 2018, 11:20

Hallo,
Mijn vader was adjudant-chef bij zijn pensioen in 1984.
Groetjes,
Catske66