coloscopie

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

kyara
Lid geworden op: 08 jul 2005, 17:55
Locatie: ergens rond WETTEREN

15 dec 2016, 13:21

hallo,binnenkort moet ik een coloscopie ondergaan via de stoma(ik heb een blijvende stoma).Zijn er mensen die dat ook al ondergaan hebben.Ik zou graag weten of dat pijnlijk is,en wat er dan allemaal gebeurt.

mvg kyara

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

17 dec 2016, 22:49

Ik kan daar niet uit eigen ervaring op antwoorden.
Maar ik kan me niet voorstellen dat dergelijke routine-onderzoeken nog pijnlijk zouden zijn.
Misschien hoogstens onaangenaam.
Ondank is 's werelds loon

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

18 dec 2016, 08:34

Aankomst ziekenhuis, 1 uur wachten.
Volledige verdoving, volledig pijnloos achteraf.
Interventie duurt 10 minuten.
Resultaten 1,5 uur later.
Men mag niet met de auto naar huis rijden (tenzij men nog additioneel een uur wacht) omdat men zomaar onbewust in slaap kan vallen.

Indien ze iets vinden dan wordt dat onmiddellijk opgelost en moet men een jaar daarna terugkomen.

Indien ze niets vinden dan moet men terugkomen na 5 jaren.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

18 dec 2016, 15:21

Niet bang zijn Kyara.

Ik werd wakker tijdens mijn laatste coloscopie maar ik voelde niets van pijn, zelfs gesproken met de arts en meegekeken op het scherm. Dan terug ingedommeld. Stelt echt niks voor.
Heb achteraf goed gegeten in het restaurant van het ziekenhuis en dan heeft mijn man me naar huis gereden.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

18 dec 2016, 16:02

De vraag was wel naar ervaring van een coloscopie via een stoma ...

Ik heb zelf reeds tweemaal een gewone coloscopie ondergaan (via de "normale" weg) maar steeds daar moeten aanwezig zijn om 08u00 's morgens omdat er eerst 4 liter naar zout smakende oplossing moest gedronken worden om de darmen proper te krijgen.

Daarna wel in lichte slaap gebracht waarna men niets meer voelt, het is blijkbaar omdat de lucht die in de darmen gebracht wordt om een beter zicht te hebben op de toestand ervan die een heel onaangenaam gevoel zou geven, ik weet het niet, ik was in slaap.

Een groot deel van de lucht wordt na het onderzoek weer "losgelaten", maar de rest "ontsnapt" nog op de kamer na de ingreep. Ongeveer 1 uur na de ingreep wordt door een verpleegster een canule waardoor de rest van de lucht kan ontsnappen, verwijderd ...

Maar het is inderdaad volledig pijnloos, ook al heeft de arts enkele poliepen verwijderd.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

kyara
Lid geworden op: 08 jul 2005, 17:55
Locatie: ergens rond WETTEREN

07 jan 2017, 11:28

hallo, ik heb deze week dan een coloscopie onderzoek ondergaan en de uitslag was zeer positief.Er was geen enkele afwijking aan de darmen.De voorgeschiedenis was.In maart 2016 werd endeldarmkanker vastgesteld in de kliniek te Lokeren.Daar hebben ze een stoma geplaatst.Daarna naar UZ Gent(partner van AZ Lokeren)voor al de andere onderzoeken zoals NMRscan ,endoscopie en dan 5 weken bestraling,waarvan de 1ste en laatste week nog chemo bij.Daarna de operatie,waarvan ze de ganse endeldarm plus de anus verwijderd hebben,waarbij ik nu met een blijvende stoma zit.Na een 2-tal weken bij chirurg op consultatie geweest om de uitslag van het weefselonderzoek te bespreken.De uitslag was ook zeer goed. Bioscopisch konden ze geen kwaadaardige klieren meer ontdekken.Daarna volgde in Lokeren nog een adjuvante nabehandeling met chemo.En nu komt het einde in zicht.Nu moet ik op 8 mei 2017 op controle met een ct-scan voor longen ,onderbuik en bovenbuik.Ik denk dat ik nu kankervrij ben ,aangezien ik nu om de 6 maand op controle moet.

granny M
Lid geworden op: 04 jun 2012, 19:32

07 jan 2017, 12:23

Dat is fijn nieuws om te lezen !
Gast

07 jan 2017, 16:38

Ben blij voor jou Kyara.