Foutmelding : ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID : hoe oplossen ?

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.
alfa

18 jan 2017, 17:46

Goeiemiddag,
Sinds gisteren krijg ik bij het Surfen op Internet regelmatig rare combinaties als resultaat.
Bijvb. Ik zocht gisteren op ' Lapjesschuur ' ( = Nederlandse stoffenwinkel) en 'Nooteboom' (= Nederlandse stoffenproducent); maar de resultaten toonden websites uit mijn regio die helemaal niets met deze zaken te maken hebben....een dierenshop ; een architectenbureau ; een hotel. (= websites waar ik nooit eerder naar gesurfd heb).
****
Vandaag bekeek ik één van de 'rariteiten' en ik las volgende foutmelding :
...."." je verbinding is niet privé . aanvallers proberen mogelijk je gegevens van www.xxxxxxxxxxx. be te stelen...."
net : ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID
****
Als ik de foutmelding ingeef bij Google ; blijkt het een bekende foutmelding te zijn. Helaas zijn de oplossingen quasi ééntalig Engels / of er worden termen gebruikt die boven mijn petje gaan.

Is hier a.u.b. iemand die in Jip en Janneke-taal kan uitleggen hoe ik dat kan oplossen ?
Of ga ik best met mijn laptop en PC naar de technieker van de winkel ?

Mijn browser is Google Chrome.
Op de PC werk ik met Windows 7
Op de laptop heb ik Windows 10.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

18 jan 2017, 19:41

alfa,
Op de PC werk ik met Windows 7
Op de laptop heb ik Windows 10.
Hebt je die fout op beide computers ?
Uw verbinding is niet privé', 'NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID' of 'ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID'

Probeer deze tips als er een fout met betrekking tot HSTS, privacycertificaten of ongeldige namen wordt weergegeven:
Stap 1: log in bij de portal

Als u onlangs verbinding heeft gemaakt met een wifi-netwerk dat een inlogportal heeft, probeert u in te loggen.

Ga naar een website die begint met http://. Sommige populaire websites die http:// nog steeds gebruiken, zijn:
http://www.bbc.com
http://www.wsj.com
http://www.time.com
De inlogpagina van de wifi-portal wordt geopend.
Log in bij de portal om internet te gebruiken.

Stap 2: open de webpagina in de incognitomodus (alleen op de computer)

Open de pagina in een incognitovenster. Als de pagina wordt geopend, wordt de fout veroorzaakt door een Chrome-extensie.

U kunt de fout oplossen door de Chrome-extensies uit te schakelen die uw verbinding beïnvloeden.
Stap 3: update Windows (alleen op de computer)

Zorg ervoor dat uw besturingssysteem up-to-date is als u een Windows-computer gebruikt.
Stap 4: schakel uw antivirusprogramma tijdelijk uit

Deze fout wordt weergegeven als u antivirussoftware gebruikt die HTTPS-bescherming of HTTPS-scannen biedt en verhindert dat Chrome beveiliging biedt.

Schakel uw antivirussoftware uit om het probleem op te lossen. Als de webpagina werkt nadat u de software heeft uitgeschakeld, kunt u de software uitschakelen wanneer u beveiligde sites bezoekt.

Vergeet niet uw antivirusprogramma later weer in te schakelen.
Stap 5: krijg extra ondersteuning

Als de fout nog steeds wordt weergegeven, neemt u contact op met de eigenaar van de website. U kunt ook meer hulp krijgen op het Helpforum van Chrome.
Is op onderstaande link te vinden:
https://support.google.com/chrome/answer/6098869?hl=nl

Sony
alfa

19 jan 2017, 05:34

Dankuwel, Sony.
Ja : ik heb het probleem op de PC én op de Laptop.
****
De uitleg/aanpak die u citeert , vond ik gisteren ook via Google.
Maar ik begrijp het niet.
Vandaar dat ik vroeg of iemand een aanpak kende in 'Jip-en-Janneke-taal'.

Ik heb ondertussen mijn dochter gepolst.
Zij probeert vandaag even binnen te springen om ernaar te kijken.
Hopelijk krijgt zij het gefikst.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

19 jan 2017, 12:22

@alfa

Klik op onderstaande link, de een na de ander, en krijg je de webpagina's te zien?

http://www.bbc.com/

http://www.wsj.com/europe

http://time.com/

Laat maar horen.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

19 jan 2017, 13:35

@PcEkspeer

Datgene wat jij nu vertelt, staat hierboven al te lezen.

't Zal wel volstaan zeker?

(dixit pcekspeer BerichtGeplaatst: Ma 03 Okt 2016, 11:15)

Sony

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

19 jan 2017, 13:42

Niet gelezen?
...De uitleg/aanpak die u citeert , vond ik gisteren ook via Google.
Maar ik begrijp het niet.
---
Stap voor stap is het makkelijkst.
Volstaat het?

Z'n dochter zal hem wel verder helpen misschien of misschien ook niet?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
alfa

19 jan 2017, 15:05

Dank jullie wel :)
Mijn dochter heeft het vanmiddag - tussen de soep en de patatjes - bekeken. Zij had geen stap-voor-stap-uitleg nodig.
Zij is dan ook van een generatie die én computerlessen kreeg én perfect Engels spreekt.
****
Maar zij is bij de eindfase blijven steken : " ....als dit dus niet opgelost was met de verschillende handelingen die zij stelde....dan lag de fout niet bij de Google Chrome extensie ( zoals werd aangegeven ) maar bij de 2 websites die deze foutmelding teweeg brengen".....
Dan werd geadviseerd om die websites te contacteren.
Ik weet nog niet of ik dat wel of niet ga doen.
Eén van die websites consulteerde ik een paar keer de vorige dagen....het is een vrij grote firma...zij zullen wel merken dat er iets mank loopt met hun site , zeker ?

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

19 jan 2017, 15:20

@alfa

Handig zo'n dochter toch, hoef je je nergens nog om te bekommeren als het over computers en andere apparaten gaat.
Wat was haar advies ivm die sites die niet weten hoe ze te onderhouden?
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
alfa

20 jan 2017, 05:14

Ik heb gevraagd 'of' het risico's heeft als ik die sites NIET mail over deze fout....en ze dacht van niet....

Ik heb dus (nog) niets ondernomen.

Wat zou u doen ?

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

20 jan 2017, 09:28

alfa schreef:dan lag de fout niet bij de Google Chrome extensie maar bij de 2 websites die deze foutmelding teweeg brengen".....
Dan werd geadviseerd om die websites te contacteren.
Ik weet nog niet of ik dat wel of niet ga doen.
Maar natuurlijk ga je dat niet doen.
Het is niet jouw taak om andermans rommel op het internet op te kuisen!
Als ze zichzelf au sérieux nemen, moeten ze maar hun eigen website in 't oog houden.
Ondank is 's werelds loon
alfa

20 jan 2017, 09:47

maior domus schreef:
alfa schreef:dan lag de fout niet bij de Google Chrome extensie maar bij de 2 websites die deze foutmelding teweeg brengen".....
Dan werd geadviseerd om die websites te contacteren.
Ik weet nog niet of ik dat wel of niet ga doen.
Maar natuurlijk ga je dat niet doen.
Het is niet jouw taak om andermans rommel op het internet op te kuisen!
Als ze zichzelf au sérieux nemen, moeten ze maar hun eigen website in 't oog houden.
Ik heb dat bij één van de 2 sites daarnet wél gedaan.
Ik surf af en toe naar die site ; in deze periode iets meer dan in de rest van het jaar en ik wil graag verder kunnen opvolgen wat ze presenteren ; wat nu onaangenaam is.

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

20 jan 2017, 10:18

Met Chrome en IE zonder problemen op beide sites.

http://www.nooteboomtextiles.com/nl/

https://www.lapjesschuur.nl/webshop.asp
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

20 jan 2017, 11:09

@alfa

Heeft uw dochter geen pc/laptop/smartphone/tablet om zelf eens te checken of zij wel de genoemde sites kan raadplegen?

Overigens is het handig als je vragen stelt op een forum over sites die niet goed werken dat je dan ook de links naar die sites in je onderwerp plaatst, er zijn er meer dan 1 miljard...
De problemen die jij ondervindt bij die sites krijgen anderen niet, dus ligt het probleem niet daar waar Chrome denkt het te moeten zoeken:
https://support.google.com/chrome/answer/6098869?hl=nl

Bepaalde sites bezoeken zoals Chrome voorstelt vonden jij en je dochter niet nodig en mogelijk ook zeer gevaarlijk?
Je begrijpt niet waarom je dergelijke raadgevingen moet opvolgen?
Incognito-modus: je weet niet wat dat is en hebt het dus ook niet geprobeerd?

De andere stappen om het probleem eventueel te situeren hebben jullie dus ook niet uitgevoerd?

De stappen die uw dochter wél heeft uitgevoerd hebben niet het verhoopte resultaat opgeleverd?
Dus eigenlijk sta je nog even ver en kan je die sites niet bezoeken?

Welke stappen ga je verder ondernemen om, net als wij, die sites wel te kunnen raadplegen?

Wil je dat wij je verder helpen dan best eerst de sites bezoeken die hierboven al werden aangegeven.
Lukt de verbinding bij hen wel?
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
alfa

20 jan 2017, 11:29

Ik moet even geduld vragen....vertrek over een paar uurtjes naar mijn zorgbehoevende moeder om daar een aantal zaken te helpen regelen.
Ik kom hier zeker terug als ik uwe reacties grondig bekeken/bevraagd heb.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

20 jan 2017, 14:46

alfa,

je kent en vertrouwt de sites waarop je die foutmelding krijgt ?
Zo ja, doe dan het volgende:
1. Klik op het pictogram 3 horizontale lijnen op de rechterkant van de adresbalk.
2. Klik op Instellingen, scroll naar beneden en klik op de link
Geavanceerde instellingen.
3. Klik op Change proxy-instellingen.
4. Klik op het tabblad Beveiliging> Vertrouwde sites pictogram,
5. klik op Websites.
Voer de URL van uw vertrouwde site,
6. klik op Toevoegen.
7. Klik op Sluiten> OK.
Probeer die site nogmaals.

Sony