SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

huur woning
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Wonen & Zorg
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wardje

BerichtGeplaatst: Di 14 Feb 2017, 11:53    Onderwerp: huur woning Reageer met quote

Hello,
Mijn vraag is de volgende,
Vrienden van ons hebben een zoon die in een instelling VZW) verblijft onder"beschermd wonen" .
Ze verblijven met 5 personen in 1 woning ,nu viel bij een gesprek ons op dat per persoon 385¤ huur per mnd wordt aangerekend ,dus maal 5 personen is 1925¤ per maand , als energie wordt per persoon en per mnd 100 ¤ aangerekend ,dus maal 5 is per maand 500¤ energie.
Laat mij nu zo stellen dat een familie bestaande uit 5 gezinsleden die zelfde woning huurt met dat zelfde energie verbruik denk dat die woning meer leeg zou staan dan bewoond.
Want als er een licht brand voor 1 persoon of voor viif maakt dat als energie geen verschil.
Idem als huur, heb ik dat nu verkeerd voor want niet te vergeten het is een VZW.
graag jullie mening Smile

Ps hoop dat de vraag bij de juiste rubriek staat , weet anders niet waar hij thuis hoort

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 14 Feb 2017, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Wardje je kan zulke woning toch niet vergelijken met een normaal verhuurde woning? Allée blijf nu even serieus. Wat komt er nog allemaal bij kijken van kosten en 'services' aangeboden door die VZW aan dat beschermd wonen? Je moet alle klokken laten luiden vooraleer je tot zo een conclusie komt. Vergelijk het met een rusthuis waar je ook zo veel per dag betaalt en dan moet er ook maar één lamp branden als iedereen in de refter zit te eten.

Naar boven
wardje

BerichtGeplaatst: Di 14 Feb 2017, 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Prima Vera,

Ik spreek nog niet van al de kosten die er apart nog bijkomen, enkel van dat , want als je alles er bij rekent is het kosten plaatje serieus.

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 14 Feb 2017, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

wardje schreef:
Prima Vera,

Ik spreek nog niet van al de kosten die er apart nog bijkomen, enkel van dat , want als je alles er bij rekent is het kosten plaatje serieus.

Dan weet je toch dat je geen appels met peren kan vergelijken?

Naar boven
wardje

BerichtGeplaatst: Di 14 Feb 2017, 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zal ik wel den enigsten zijn die dat zo ziet nu het was maar een vraag.

Bedankt voor de respons

Naar boven
Paca

BerichtGeplaatst: Vr 17 Feb 2017, 2:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik "VZW" hoor dan spits ik telkens mijn oren.
Het is m.i. redelijk arrogant te denken dat een buitenstaander zich geen mening kan/mag vormen over "het automatisch goede, onbaatzuchtige en onaantastbare van een menslievende vzw".

Mensen kunnen rekenen en mogen zich veroorloven vragen te stellen over dingen die ze menen te moeten in vraag stellen. Wie nu nog niet weet dat er ettelijke vzw's zijn die enkel in leven geroepen werden om zichzelf en familieleden/vrienden te verrijken ... leeft in de middeleeuwen!

Natuurlijk kan ik me geen oordeel vormen over het geval in de OP, hiervoor is absoluut inzicht nodig over de kwaliteit, grootte, infrastructuur, ligging, voorzieningen etc. van het pand waarvan sprake.

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Vr 17 Feb 2017, 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

wardje schreef:
... Ik spreek nog niet van al de kosten die er apart nog bijkomen, enkel van dat , want als je alles er bij rekent is het kosten plaatje serieus.

Wardje, doordat de informatie die je hier geeft onvolledig is kan er op jouw vraag dan ook geen degelijk antwoord gegeven worden.

Wie doet daar de "was en de plas"?
Wie poets er daar?
Wie maakt daar het eten?
Hebben de bewoners daar geen borden of bestek om te gebruiken, of moeten die dat zelf meebrengen?
Wie doet daar de boodschappen?
Leven die daar in de kou, of is er daar verwarming?

Zie je Wardje, er komt veel meer bij kijken dan gewoon "huishuur" en "verlichting", en misschien ook eens vergelijken met wat je betaald voor een nachtje hotel Wink

Groetjes

Danny

wardje

BerichtGeplaatst: Wo 22 Feb 2017, 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Danny,

Beschermd wonen is een groep personen die met een beperkte handicap samenwonen.
Die personen doen perfect het werk dat ze moeten doen op een vooropgesteld schema dat houdt in huishoudelijke taken poetsen, eten klaarmaken, bedden opmaken ,boodschappen doen, die gaan met de belbus naar andere gemeenten, MAAR kunnen indien nodig beroep doen op een begeleider;
Er wordt ook een beurtrol opgezet om iedereen de kans te geven in het samenleven en dat lukt wonderwel.
Het is niet zo dat ze CONSTANT begeleiding nodig hebben, van daar mijn vraag .
Heb er hier niet meer opgeantwoord omdat ik onmiddelijk ondervond dat ik mij die vraag niet moest stellen aangezien de reactie maar als je weet wat "beschermd wonen" inhoud ,dacht ik dat mijn vraag toch misschien niet overbodig was.

Smile

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Wo 22 Feb 2017, 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

wardje schreef:
… Heb er hier niet meer opgeantwoord omdat ik onmiddelijk ondervond dat ik mij die vraag niet moest stellen aangezien de reactie maar als je weet wat "beschermd wonen" inhoud ,dacht ik dat mijn vraag toch misschien niet overbodig was.

Om maar direct met de deur in huis te vallen, en neem me a.u.b. niet kwalijk Wardje, maar uit de inhoud van jouw laatste zin die ik hier citeer begrijp ik dat je hier eigenlijk liever had gelezen dat de gevraagde prijzen schandalig waren.

Maar ik ben niet de enige die dit iets anders ziet, en ook niet de enige die vind dat je te weinig informatie geeft over dat verblijf (misschien hebt je die wel niet en kun je dan ook niet oordelen).

Maar Wardje, er zijn zeker lezers die niet weten wat beschermd wonen is, maar ik weet heus wel wat dat is, daarom mijn verschillende vragen die ik daar gesteld heb.

wardje schreef:
… Die personen doen perfect het werk dat ze moeten doen op een vooropgesteld schema dat houdt in huishoudelijke taken poetsen, eten klaarmaken, bedden opmaken ,boodschappen doen, die gaan met de belbus naar andere gemeenten, MAAR kunnen indien nodig beroep doen op een begeleider;
Er wordt ook een beurtrol opgezet om iedereen de kans te geven in het samenleven en dat lukt wonderwel.
Het is niet zo dat ze CONSTANT begeleiding nodig hebben, van daar mijn vraag …

Wardje, dat ze perfect het werk doen volgens schema zal ik zeker niet betwisten.

- Maar wie stelt dat schema op?

- En wie controleert de uitvoering ervan?

- Ze kunnen indien nodig beroep doen op hun begeleider, veronderstel dat ieder bewoner slechts eenmaal om de week erop beroep doet, dan is die begeleider toch de ganse week bezig, en voor de rest wel dag en nacht standbij …

Neen Wardje, daar komt heel wat meer bij kijken dan huishuur, en verlichting zoals je daar aanhaalt in jouw opening post Wink

En tot slot Wardje, ik vind persoonlijk ook dat 1¤ betalen voor een “pistoleeke” veel geld is, maar als ik dan denk aan het werk dat daar aan vooraf gaat, dan …

Groetjes

Danny

wardje

BerichtGeplaatst: Wo 22 Feb 2017, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Danny, begrijp me niet verkeerd dat bedrag waarvoor de begeleiders betaald worden komt niet van de gasten, daar is per gast volgens de handicap en een puntensysteem een bedrag door het ministerie vastgelegd bvb 35000 ¤ . per gast per jaar.
Van dat bedrag worden dus de begeleiders en gans het systeem betaald.
Denk dat dat een ander licht werpt op mijn vraag
Zie VAPH (google)en als je gans die boterham gelezen hebt begrijp je misschien mijn vraag.
Is zeker mijn bedoeling niet om mijn gelijk te halen maar als je ziet wat maandelijks betaald wordt , ja dan denk je toch wel even na.
Geloof me dat is idem met de rust en verzorgings te huizen ,die hebben ook een bedrag van het ministerie om het rusthuis draaiende te houden slechts een klein bedrag komt van de oudjes ; maar de huur van de kamer, enz maken dat de faktuur voor velen zwaar wordt, bezoek ook veel oudjes en merk dat wel, maar we dwalen af.

Vriendelijke groeten

Naar boven
kwezelein

BerichtGeplaatst: Do 23 Feb 2017, 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Iedere bewoner wordt behandeld alsof hij ergens alleen in een huisje of appartement zou wonen.

Dezelfde lasten worden hem aangerekend.

Sommige tehuizen rekenen bv. 450 euro aan en dan zijn de kosten van stroom en water inbegrepen.

De rest moet ieder uit zijn eigen bron van inkomsten betalen.

Tja, samen wonen en niet alleen zijn heeft ook zijn voordeel en zijn nadeel.

Er zouden mensen blij zijn die hun kind of familielid zouden kunnen onderbrengen in zo'n begeleid samenwonen. Niet iedereen heeft het financieel om dit te doen én de plaatsen zijn beperkt.

Danny.

BerichtGeplaatst: Do 23 Feb 2017, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

kwezelein schreef:
Iedere bewoner wordt behandeld alsof hij ergens alleen in een huisje of appartement zou wonen ...

De nagel op de kop Kwezelein, en wij kunnen het weten ... Wink

Maar ja, zoals Prima Vera hier ook liet verstaan, appels niet met peren vergelijken, en dat zegt veel, maar dat er van de Sociale pot, maandelijks per bewoner bijna 4.000¤ uitbetaald zou worden, heb ik toch mijn twijfels over.

Groetjes

Danny

verhaegen
Support SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Do 23 Feb 2017, 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

wardje

ik kan je volgen hoor
ik heb een dochter van 38 jaar die ook zo woont -begeleid wonen dus (begeleid wonen of beschermd wonen zijn twee verschillen dacht ik )
en onlangs heb ik die nog moeten verhuizen, omdat ze de woning waar ze met 8 inwoonden leeg moest (8 studio's)
en nu in een huis met 7 studio's is

met de dingen die nu allemaal veranderd zijn in die sector , kan zelfs ik der géén kop of staart aankrijgen
nu moeten al die kinderen of grote mensen , dus zelf hun hele boel beredderen eigenlijk
dus zelf hun hulp inkopen
terwijl dergelijke mensen niet de kennis hebben om dergelijks te doen

mijn dochter betaald 2 keer een bepaalde som
1/een huurprijs
2/een som waaruit onderhoudskosten en vervanginskosten van bv. wasmachine enz. uit betaald worden , begeleiding , eten , drinken , enz. betaald wordt

ik kan je dus wél begrijpen wat je wil zeggen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
wardje

BerichtGeplaatst: Do 23 Feb 2017, 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Danny,

Die 4000¤ per mnd.
is wel goed doorgerekend 35000¤ : 12 is 2916 ¤ is toch aannemelijk dwz.
Dat je per begeleider 2916¤ per mnd netto om zijn job te laten uitvoeren.
Vindt dit toch behoorlijk want ze hebben veel om handen., en respecteer hun werk enorm , het moet in je zitten .

wardje

Naar boven
wardje

BerichtGeplaatst: Do 23 Feb 2017, 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ben blij Verhaegen dat ik iemand vindt die ook met die materie op dit ogenblik mee geconfronteerd wordt, want het is er niet gemakkelijk op geworden ,veel ouders snappen van de nieuwe wetgeving met punten niks meer van.
Vroeger was de begeleiding compleet in handen van de instelling nu is men verplicht van het ministerie de verschillende behoeften die een bepaalde gast nodig heeft uit te geven aan derden., bvb poetsen ,aan en uitkleden (indien nodig natuurlijk) .

Alles staat nog niet op punt zegt men ( er wordt een looptijd van 4 jaar vooropgesteld om de zaak te evalueren ) ,omdat nu al duidelijk is dat ze veel materie over het hoofd gezien hebben.
Natuurlijk moest ieder ministerie besparen maar zo'n complexe materie is niet met een pennetrek te regelen.

Vriendelijke groeten
wardje

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Wonen & Zorg Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: