mantelzorg

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

03 feb 2021, 20:31

Hallo, mijn vrouw is komen ziek te vallen, na 7 weken ziekenhuis waarvan op IC , is ze hulpbehoevend, ik heb die taak op mij genomen , nu komt vrijdag voor 1ste keer poetshulp, al de rest doe ik, papieren alhier, papieren aldaar, en zeker niet gemakkelijk met de coronamaatregelen, ik heb een vraagje, mijn vrouw zou recht hebben op een mantelzorgtoeslag iedere maand, reeds gehoord van vrienden, iets van 130 €, reeds aangevraagd of inlichtingen gevraagd aan ziekenkas (Bond Moyson) , maar deze reageren niet. kan iemand mij tips geven door die beslommeringen? mvg
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 feb 2021, 22:17

Of je recht hebt op de premie van mantelzorg van 130 euro wordt bepaald aan de hand van de zelfredzaamheid van je echtgenote. Zichzelf kunnen wassen/aankleden, zelfstandig eten/kunnen eten bereiden, mobiliteit, enz.....
De aanvraag gebeurt via je ziekenkas die dit komt controleren en dit doorgeeft aan de zorgkas die dan verder beslist. Alles hangt af van de score, graad van zelfredzaamheid, die je echtgenote krijgt.
Deze premie krijg je, indien voldoende hoge score, de maand die volgt na goedkeuring van de zorgkas maar werkt niet met terugwerkende kracht. Bedoel hiermee dat niet de datum van aanvraag telt maar wel de datum van goedkeuring. En inderdaad in deze coronatijden kan het wel even duren maar het verwondert mij wel dat zij u de aanvraagformulieren nog niet opgestuurd hebben, of is dit wel het geval?
Indien dit laatste wel het geval is en je hebt ze terug gestuurd is het wachten tot zij (ziekenkas) bepalen wanneer ze dit komen controleren. Zij contacteren u dan voor een afspraak. U kan altijd bellen naar uw ziekenkas voor navraag te doen. Maar corona, tja........
Laatst gewijzigd door Dicksy op 03 feb 2021, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

03 feb 2021, 22:21

Dicksy , bedankt voor je goede uitleg , neen heb nog niks ontvangen , ik zal het maar aannemen dat het door de maatregelen komt en nog iets geduld hebben ! bedankt
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

03 feb 2021, 22:22

Dicksy , neen kan niks , volgende week chemo , ligt of zit constant aan zuurstof .
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 feb 2021, 11:37

TeddyR schreef:
04 feb 2021, 11:29
Je schrijft dat je contact hebt opgenomen met de BMoyson.
Als ik daar iets van gedaan wil krijgen stuur ik ze meestal een e-mail en daar komt redelijk snel reactie op.
De mantelpremie is voor jou en niet voor de verzorgde maar dat wist je al wel denk ik.
https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/regiokeuze?nid=134
van daaruit raak je er wel.
Bij CM wordt de zorgpremie ( € 130/maand) uitbetaald aan de patiënt, niet aan de mantelzorger.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

04 feb 2021, 11:52

Beste TeddyR

1.- U mag mij altijd corrigeren maar de mantelzorgpremie van 130€/maand (zoals in de aanvankelijke vraag gesteld) is wel voor de verzorgde want om deze te krijgen is één van de voorwaarden dat de 'begunstigde' zwaar behoevend moet zijn en deze tegemoetkoming dient als bijdrage in het dekken van medische kosten.
2.- Er bestaat wel een systeem van mantelzorgpremie voor de verzorgende die men kan aanvragen bij de gemeente en na voorlegging van de aanvraag in de vergadering goedgekeurd wordt of niet. De uitbetaling wordt door het OCMW gedaan. Niet elke gemeente geeft deze 'premie' als steun maar dit betreft een premie die bestemd is voor de mantelzorger zelf en niet voor de verzorgde. In onze gemeente wordt deze 3-maandelijks uitbetaald en heeft niets te maken met de mantelzorgpremie (130€/maand - zie aanvankelijke vraag) uitbetaald door de zorgkas waar men bij aangesloten is.

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

04 feb 2021, 16:33

ze vergeten er altijd bij te zeggen dat als de gemeente een premie voorziet dit altijd afhankelijk is van de inkomsten, dus als ge 2 pensioenen hebt mag je het vergeten
Een tip : neem contact op met de sociale dienst van het OCMW voor de aanvraag van de 130 Euro mantelzorgpremie, zij kunnen daar ook mee helpen

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

05 feb 2021, 10:07

En de mantelzorgpremie wordt niet altijd aan de meest correcte persoon uitbetaald.
Men heeft het voor u of niet.
Het is een kwestie van de papieren juist/of niet juist ingevuld te krijgen.
Kijk maar eens rondom u.
En dat er hier niemand zegt dat dit niet de waarheid is.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

05 feb 2021, 10:48

.-" U mag mij altijd corrigeren maar de mantelzorgpremie van 130€/maand (zoals in de aanvankelijke vraag gesteld) is wel voor de verzorgde want om deze te krijgen is één van de voorwaarden dat de 'begunstigde' zwaar behoevend moet zijn en deze tegemoetkoming dient als bijdrage in het dekken van medische kosten."

Maar waarom dan het woord mantelzorg?
De verzorgde krijgt hulp van familie of buren. Mits een te klein pensioen kan men de mantelzorger toch een bedrag ter beschikking stellen.
Ten slotte heeft elke Belg toch een ziekteverzekering ter tegemoetkoming voor oa medicatie.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

05 feb 2021, 12:04

Reini schreef:

Maar waarom dan het woord mantelzorg?
De verzorgde krijgt hulp van familie of buren. Mits een te klein pensioen kan men de mantelzorger toch een bedrag ter beschikking stellen.
Ten slotte heeft elke Belg toch een ziekteverzekering ter tegemoetkoming voor oa medicatie.
- Die 130/€/maand waar vraagsteller het over heeft heet ook niet mantelzorgpremie maar eigenlijk officieel zorgpremie en wordt u toegekend/niet toegekend door de zorgkas waar u jaarlijks voor betaald, nu 54€.
- En mantelzorg is op vrijwillige basis en onbetaald hulp bieden aan een hulpbehoevende. Ook is niet elke gemeente verplicht deze premie, en dat noemt men dan wel mantelzorgpremie, toe te kennen. Dit is enkel en alleen een ‘sociaal dienstbetoon’ uitgaande van het gemeentebestuur.
De gemeente Bocholt heeft trouwens deze premie vorig jaar afgeschaft voor mantelzorgers.

De ‘mantelzorger’ heeft geen officieel statuut. Men kan zich laten registreren via de ziekenkas als mantelzorger maar financieel of andere heeft het geen enkele meerwaarde.

Ik begrijp uw vraag maar het is nu eenmaal zo. De zorgpremie (algemeen de mantelzorgpremie genoemd) komt enkel ten goede of wordt enkel maar uitgekeerd als de zorgbehoevende aan de juiste voorwaarden voldoet en is een financiële steun (tussenkomst in de medische kosten) voor de zorgbehoevende en de mantelzorgpremie is een sociaal dienstbetoon van de gemeente aan de zorgverstrekker want anders is het compleet noegabollen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

07 feb 2021, 09:50

Hallo, mijn vrouw is komen ziek te vallen, na 7 weken ziekenhuis waarvan op IC , is ze hulpbehoevend, ik heb die taak op mij genomen , nu komt vrijdag voor 1ste keer poetshulp, al de rest doe ik, papieren alhier, papieren aldaar, en zeker niet gemakkelijk met de coronamaatregelen, ik heb een vraagje, mijn vrouw zou recht hebben op een mantelzorgtoeslag iedere maand, reeds gehoord van vrienden, iets van 130 €, reeds aangevraagd of inlichtingen gevraagd aan ziekenkas (Bond Moyson) , maar deze reageren niet. kan iemand mij tips geven door die beslommeringen? mvg

https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/zo ... ehoevenden

https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/zo ... ehoevenden

https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/di ... elijk-werk

Dat zijn de drie punten waar je moet naar vragen normaal De Dienst Maatschappelijk Werk van u stad of gemeente aan huis uit Bond Moyson zelf .En die gaan u zeggen wat je moet ondernemen .
Moet alleen op de linken drukken .

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

08 mar 2021, 22:23

lieve mensen , bedankt voor de reakties , maar kan mij nu niet goed concentreren , heb te veel last van teveel denken aan mijn vrouwtje , dokters hebben zelf geen hoop meer , terug in ziekenhuis , lastig te leven dat je patner met wie je reeds 60 jaar bij bent te zien gaan. niks kan doen is lastig .
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

15 mar 2021, 21:00

bericht gekregen en komen volgende week. bedankt !!!!
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018