Tip: VPN gebruiken voor veilig internet

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

J1954
Lid geworden op: 16 jan 2017, 03:01
Locatie: Antwerpen

13 mar 2017, 11:29

Mijn zoon heeft me onlangs verteld dat ik een VPN moet gebruiken als ik verbinding maak met publieke wifi-netwerken. Hij heeft me wat websites laten zien en ik heb veel interessante dingen gelezen. Ik heb met zijn hulp wat handige uitleg en tips verzameld en hieronder uiteengezet. Mogelijk is het nuttig voor anderen hier.

Veilig op internet met VPN: hoe werkt het
VPN is een afkorting voor Virtueel Particulier Netwerk. Als we op het internet zitten dan herkennen alle websites die we bezoeken ons aan ons IP-adres. Dat is een digitale code die gekoppeld is aan onze internetverbinding, waarmee we geïdentificeerd kunnen worden. Het IP-adres kan gekoppeld worden aan onze woonplaats, en voor sommige partijen ook aan onze persoonsgegevens (naam, adres).

Met een VPN kunnen we onze internetverbinding laten omleiden via een speciale server. We krijgen daardoor een nieuw IP-adres dat niet meer aan ons als persoon gekoppeld is. Als we een website bezoeken, ziet die website het nieuwe IP-adres dat verder geen informatie prijsgeeft over onze identiteit. We worden hierdoor in feite anoniem op het internet. Ook hackers en criminelen kunnen ons echte IP-adres niet meer zien.

Naast de anonimiteit is de beveiliging van een VPN erg belangrijk. We krijgen niet alleen een nieuw IP-adres, we krijgen met een VPN ook een beveiligde verbinding. Via speciale beveiligingsprotocollen wordt de internetverbinding 'versleuteld'. Het wordt voor andere partijen (hackers, websites, en zelfs inlichtingendiensten) onmogelijk om nu nog onze verbinding te kraken en te zien wat voor data er via onze verbinding verzonden wordt. Deze beveiliging zorgt er ook voor dat we zorgeloos op onveilige openbare wifi-netwerken kunnen. Zelfs als er op een onveilig wifi-netwerk een crimineel zit die probeert digitaal gegevens te stelen of in te breken, dan loopt deze dief tegen de 'beveiligingsmuur' van de VPN op. Onze persoonlijke gegevens blijven hierdoor goed beveiligd.

Afbeelding

Paar voordelen van VPN
Een VPN maakt ons anoniem en beveiligt onze internetverbinding. Een paar voordelen samengevat:
  • - Veilig op elk wifi-netwerk
  • - Bepaalde mate van bescherming tegen hackers en criminelen
  • - Privacy op het internet (anonimiteit door een nieuw IP-adres)
Er zijn nog meer dingen die met een VPN kunnen, zoals beperkingen op het internet passeren in het buitenland (bijvoorbeeld websites die geblokkeerd zijn in een ander land toch kunnen bekijken). Ook kan je met een VPN eventueel Nederlandse televisieprogramma's kijken vanuit het buitenland via uitzending gemist (dat kan wel eens geblokkeerd zijn buiten Nederland namelijk).
Maar de belangrijkste voordelen zijn toch wel de beveiliging en de privacy.

Een goede VPN uitkiezen
Een VPN moet bescherming bieden en moet vooral ook erg makkelijk te bedienen zijn. Een VPN is dus eigenlijk gewoon een programma'tje wat geïnstalleerd wordt op onze computer, telefoon of tablet. Door het VPN-programma aan te zetten, wordt het actief op de achtergrond. Daar merken we als gebruiker eigenlijk niets van. We kunnen gewoon op internet, net als altijd, maar als de VPN op de achtergrond aanstaat betekent dat dat de verbinding beveiligd is en dat we anoniem zijn geworden.

Er is een grote keuze aan verschillende VPN bedrijven, waarvan sommige betaald en andere gratis. Betaald is zeker niet altijd nodig. Ik gebruik nu zelf wel een betaalde VPN omdat ik op het abonnement van mijn zoon erbij kan. Er zijn ook goede VPN aanbieders die gewoon gratis gebruikt kunnen worden. Dan is je verbinding ook veilig.

Enige waar op gelet moet worden is dat sommige landen (bijvoorbeeld Turkije en China) niet altijd blij zijn met VPN-gebruik ( omdat VPN's helpen internetcensuur van de staat te omzeilen).

Hopelijk hebben sommigen hier wat in de informatie! In dat geval zal ik ook mijn zoon bedanken voor zijn hulp!