Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

23 mei 2017, 13:49

Het aantal investeringen door buitenlandse bedrijven in ons land is gedaald, blijkt uit een studie van consultancybedrijf EY. De hoge vennootschapsbelasting en mobiliteit spelen België parten.

Vorig jaar waren de buitenlandse bedrijven goed voor 3.309 nieuwe jobs, tegenover 3.168 in 2015. Toch presteert België niet goed wat jobcreatie door buitenlandse bedrijven betreft. 'In België neemt het aantal met 4 procent toe. Het Europese gemiddelde is 19 procent', zegt Dhondt. 'De gemiddelde investering van buitenlandse bedrijven levert 16 nieuwe jobs op in België. Pakweg het Verenigd Koninkrijk zit aan 39.


200 buitenlandse bedrijven besloten vorig jaar om actief te worden in ons land of hun huidige activiteiten uit te breiden. In vergelijking met 2015 - dat een recordjaar was - is dat een daling met 5 procent.
5%
In België daalde het aantal nieuwe investeringen door buitenlandse bedrijven vorig jaar met 5 procent. In de rest van Europa nam het aantal met 5 procent toe ten opzichte van 2015.
'We hebben de Europese boot gemist', zegt EY-vennoot Tristan Dhondt. 'In de rest van Europa is er een stijging is van 5 procent.'
Minder jobs
Vorig jaar waren de buitenlandse bedrijven goed voor 3.309 nieuwe jobs, tegenover 3.168 in 2015. Toch presteert België niet goed wat jobcreatie door buitenlandse bedrijven betreft. 'In België neemt het aantal met 4 procent toe. Het Europese gemiddelde is 19 procent', zegt Dhondt. 'De gemiddelde investering van buitenlandse bedrijven levert 16 nieuwe jobs op in België. Pakweg het Verenigd Koninkrijk zit aan 39.
Wat jobcreatie betreft staat België pas op de achttiende plaats in de Europese rangschikking. Het moet onder andere Tsjechië, Zwitserland en Oostenrijk laten voorgaan. Zij zien het aantal jobs sneller toenemen.

http://www.tijd.be/politiek-economie/be ... ie/9897187

België kent een overheidsbeslag van 54%BBP.
De N-VA wenst daar niet aan te raken omdat 2.000.000 "aktieven" hun inkomen uit arbeid uit de schatkist krijgen.
Al die andere aktieven hebben de verkeerde keuze gemaakt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2017, 14:08

Afbeelding

En ook deze jobs moeten ingevuld worden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

23 mei 2017, 14:12

Wil. schreef:Afbeelding

En ook deze jobs moeten ingevuld worden.
Krijgen die een statutair statuut?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2017, 14:37

Neen, als het aan mij ligt niet. De lonen bij de overheid liggen nu ongeveer op hetzelfde niveau als in de privé. Dat was vroeger absoluut niet het geval. Vandaar natuurlijk ook de betere pensioenen voor mensen zoals ik.

De NMBS werft tot 2020 jaarlijks zo'n 1500 mensen aan ter vervanging van gepensioneerden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

23 mei 2017, 15:34

Wil. schreef:Neen, als het aan mij ligt niet. De lonen bij de overheid liggen nu ongeveer op hetzelfde niveau als in de privé. Dat was vroeger absoluut niet het geval.
U had een lagere AANVANGSWEDDE die gecompenseerd werd door een benoeming voor het leven.
Op basis waarvan eist U een tweede ongelofelijk voordeel op nl een wettelijk pensioen dat factor 2.3 hoger is dan dat van welvaartcreërders?
Gast

23 mei 2017, 15:56

Werd niet geëist of op geëist was zo voorzien net zoals U vermindering kreeg bij het aankopen van een Ford bovenop een zeer riant loon.
Laatst gewijzigd door Gast op 23 mei 2017, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

23 mei 2017, 15:57

dejules schreef: U had een lagere AANVANGSWEDDE die gecompenseerd werd door een benoeming voor het leven.
Op basis waarvan eist U een tweede ongelofelijk voordeel op nl een wettelijk pensioen dat factor 2.3 hoger is dan dat van welvaartcreërders?
Zeg Julleke, toen jij met je collega's van de vakboungd zat te pintelieren - pardon, "vergaderen" over punten en komma's - was dat ook allemaal op kosten van de baas terwijl de mensen op de werkvloer voor jullie pleziertjes moesten inspringen en een tandje bijsteken.
Ice

23 mei 2017, 16:03

Wil. schreef:Afbeelding

En ook deze jobs moeten ingevuld worden.
Ah en wat zijn de vereisten? Het statuut? Wedden dat er niet 1 vaste job tussen zit maar dat het allemaal interims/IBO/flutjobs zijn?
De verloning? Het wettelijke minimum/barema's...
En hoeveel zijn er puur reclame? Dubbel? "reeds ingevuld"?
In de ICT: kennis vereist voor 3 jobs en verloning aan een halve job, zeker?

Gemakkelijk wat vacatures eruit te plukken zonder er iets van te weten, zo kan ik het ook....we kunnen er zo duizenden vacatures aanhalen en intussen maar met de vinger wijzen naar de luie, onwillige en vooral oudere werklozen, nietwaar?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2017, 16:37

Ga eens kijken op de site. Stel je kandidatuur eens. Voor je 't weet moet je beginnen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2017, 16:42

dejules schreef:
Wil. schreef:Neen, als het aan mij ligt niet. De lonen bij de overheid liggen nu ongeveer op hetzelfde niveau als in de privé. Dat was vroeger absoluut niet het geval.
U had een lagere AANVANGSWEDDE die gecompenseerd werd door een benoeming voor het leven.
Op basis waarvan eist U een tweede ongelofelijk voordeel op nl een wettelijk pensioen dat factor 2.3 hoger is dan dat van welvaartcreërders?
Mijn vrouw - ook ambtenaar - is 21 jaar lang 'tijdelijk' geweest. Tot daar dat fabeltje van levenslang vastbenoemd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

23 mei 2017, 17:10

Wil. schreef:Mijn vrouw - ook ambtenaar -
Allemaal aan de staatsuier en nooit gedacht wie jullie ging blijven voederen?
Ice

23 mei 2017, 17:27

Wil. schreef:Ga eens kijken op de site. Stel je kandidatuur eens. Voor je 't weet moet je beginnen.
Geen zin in uitbuiting en de onzekerheid of je volgende dag nog moet komen voor die peanuts - trouwens: 45 jaar zal wel genoeg zijn, zeker? En als een 47-jarige al 1.200 sollicitaties en 2 jaar FULLTIME moet solliciteren, dan zal het wel meteen lukken voor 60+ zeker? :roll:
Dream on...het werkklimaat is zodanig verpest dat beroepskennis ondergeschikt is aan POEN, voor elke sollicitant vangen bedrijven tegenwoordig wel 'voordelen', subsidies, aanmoedigingspremies etc...- dat wordt ook maximaal uitgebuit, hell, soms is het verloop daarop gebaseerd om zoveel mogelijk premies op te strijken en nog wat aan hun winst toe te voegen...wél op de rug van de werknemers/interimmers, waarmee gesold wordt dat het niet schoon meer is om te zien, er is immers keuze genoeg.

Je zal maar jongere zijn in deze tijd...huilen met de pet op.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2017, 17:38

dejules schreef:
Wil. schreef:Mijn vrouw - ook ambtenaar -
Allemaal aan de staatsuier en nooit gedacht wie jullie ging blijven voederen?
Toch wel, jules. Dat is voor mij al enkele jaren bezig en eind volgende maand begint dat ook voor mijn vrouw. Het is gewoon het "uitgesteld loon" dat nu begint te stromen. :wink:

Het is nu een volle week goed weer , maar ik zou die ganse week voor jou kunnen ruïneren door je het brutobedrag te vermelden dat we dan verdienen. Ik weet zeker dat je gevloek tot hier hoorbaar gaat zijn. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

23 mei 2017, 17:51

Wil. schreef:maar ik zou die ganse week voor jou kunnen ruïneren door je het brutobedrag te vermelden dat we dan verdienen.
6.000 Euro netto/maand?
Gast

23 mei 2017, 17:52

Ice schreef:[....In de ICT: kennis vereist voor 3 jobs en verloning aan een halve job, zeker?

...
ICT jobs zijn tegenwoordig zelfs alleen maar tijdelijk of interim. Eens het sofwareboeltje op punt staat mogen ze het aftrappen en mogen lagergeschoolden met het boeltje werken en het onderhouden.