Schadelijke werkwijze voor mijn externe HD ?

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

26 mei 2017, 22:40

.
Op geregelde tijdstippen maak ik een BU.

En middels die BU’s zou ik alles mooi terug moeten krijgen, i.g.v. een crash bvb.

Maar in “Mijn Documenten” zit een erg grote map (bijna 23 GB) die voor mij erg belangrijk is. En waar bijna dagelijks wijzigingen, toevoegingen enz. in gebeuren.
En die ik extra beveilig door deze ene map ook geregeld te “kopieren” naar een externe HD van 1 TB ; die 1 TB is onderverdeeld in verschillende partities.

Het kopieren gebeurt naar de partitie T van die externe. Partitie T = 125 GB groot.


Dreigt er plaatstekort op die T-partitie, dan verwijder ik het oudste kopie van die belangrijke map.

Maar ik vrees dat door dat voortdurend verwijderen van oudere “belangrijke mappen” er wel ooit eens een defect zou kunnen optreden.


Vraag : als dit zich voor doet is dan mijn ganse externe (ter grootte van 1 TB) naar de vaantjes ? Of zullen de andere partities ( = R, S,__U, V, W) dan nog te lezen zijn ?


Of raadt u mij een andere werkwijze aan ? Naast natuurlijk :
- de geregelde BU die ik maak
- of een tweede externe HD (voor een 2e kopie)
- of mij ergens - in the Cloud - 50 GB opslagruimte te kopen. Want twee maal 23 (oud kopie + nieuw kopie = +/-50 GB)

Bedankt om te reageren.
.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

27 mei 2017, 09:31

Zo'n externe disk is uiteindelijk van hetzelfde soort als je interne. Als je die externe niet kontinu aan laat staan, kan je vermoeden dat die langer zal meegaan dan je interne. en zelfs dan zal het aantal bewerkingen (=mogelijke sleet) op die externe vele malen kleiner zijn. Dus daar zou ik me niet direkt veel zorgen om maken. Maar dat is teoretisch redeneren, de praktijk daar hebben we eerlijk gezegd het raden naar wanneer een disk het gaat begeven.
Als een disk begint te flippen, kan er ofwel een probleem zijn op het magnetisch oppervlak van de disk en kan het effekt ervan beperkt zijn tot één partitie. Maar als de mechaniek of de elektronische sturing het begeeft, dan is de hele disk naar de vaantjes. Maar ook dat is niet te voorspellen.
Als je zo nu en dan een kopie neemt van je BU op een disk die normaal niet of zelden aan staat, dan denk ik dat je menselijkerwijs alles gedaan hebt wat je kunt.
Als je iets in de cloud zet, heb je evenmin garantie dat dit ten eeuwige dage verzekerd is; En voor het geld dat je daarvoor zult betalen kun je waarschijnlijk geregeld een nieuwe disk kunnen kopen.

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

27 mei 2017, 10:17

Maak een bat file waarmee u deze belangrijke map kopieert naar de T schijf.
Alleen de veranderingen worden weggeschreven, van de rest wordt niks afgeveegd, tenzij u het manueel op de harde schijf doet.
Telkens u de bat file start wordt de opdracht uitgevoerd.
Werkt bij mij uitstekend en nog nooit problemen mee gehad. Op de T schijf staat dan ook alleen de laatste nieuwe verandering die in die map zijn gebeurd. De oude files waar de veranderingen zijn gebeurd, worden overschreven. Op de T schijf zal dus ook maar die 23 mB bevatten.
Als ge problemen hebt met het maken van de bat file, dan zal ik u wel helpen. Het is ocharme een opdracht van 1 regeltje.
Wat ik nodig heb is de exacte locatie van de map op uw C schijf en de locatie op de T schijf waar het naartoe moet.
suc6
Versaille