palliatieve zorgen

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

brinky
Lid geworden op: 22 dec 2003, 18:04

29 dec 2003, 20:58

De discussies over euthanasie zijn al weer een aantal jaren achter de rug.Maar dit betekent geenszins dat de problemen die er waren nu over zijn, integendeel.Zoals we ook regelmatig op de t.v.kunnen zien, zijn er nog steeds excessen wat dit betreft. Vaak is het de familie die vind dat een ernstig ziek familielid lang genoeg geleefd heeft.Ik begrijp best dat er heel schrijnende gevallen zijn, waar mensen naar het einde van hun leven verlangen.
In dergelijke gevallen kunnen we denken aan palliatieve zorg, ofwel pijnbestrijding met alle mogelijkheden die er zijn.Wanneer het familie te zwaar wordt om hun ernstig zieke te verzorgen zijn er steeds meer zogenaamde hospes huizen waar deze mensen met de grootst mogelijk zorg worden omringd tot hun einde daar is.
geniet van het kleine
tillie

11 jan 2004, 23:46

de discussie hierover zijn hoegenaamd niet achter de rug. Momenteel willen onze regeerders het recht op euthanasie uitbreiden naar kinderen en ook naar beslissingen door derden. Bedoel beslissing te nemen door derden. Begrijp dit voor sommige gevallen maar dit is toch zo gevoelig voor misbruik. Hoop dat de parlementsleden hierbij hun eigen geweten volgen en niet het idee van de partij (3 mannen??) bij het debat hierover. De euthanasiewet die er al is is spijtig genoeg niet sereen tot stand gekomen. Het moest er doorgeduwd worden. Gemiste kans. Onbegrijpelijk voor zulk onderwerp. Zeer moeilijk in wetten te gieten overigens.

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

12 jan 2004, 15:59

Inderdaad , zéér delicate zaak en niet in wetten te gieten . Ieder geval is héél anders , zoals een mens enig en uniek is in zijn bestaan , is en hij blijft hij dat ook bij zijn heengaan . De hulp kan hier niet door de politiek geboden worden maar door de onmiddelijke leefomgeving en door de behandelende artsen en hulpverleners .

mieke48
Lid geworden op: 24 nov 2003, 18:45
Locatie: Olen

22 jan 2004, 16:37

beste vriend(in,)

eutanasie is een onderwerp dat dag dagelijks door mijn hoofd speelt. Ikzelf ben MS patiente en voor het ogenblik nog vrij zelfstandig. Toch zijn er de laatste tijd momenten waarin ik niet meer mezelf ben en afhang van de hulp van andere mensen. Dit heeft me doen besluiten om bij mijn huisarts papieren te leggen waarin ik uitdrukkelijk vraag om waardig te mogen gaan op het ogenblik dat ik dat voor mezelf beslis.Gelukkig heb ik een arts die mij daarin begrijpt en ook in bijstaat. Wil je nu geloven beste vriend(in) dat ik sindsdien veel geruster ben,zeker wetend dat ik mijn eigen keus kan maken. Mieke48

zusje
Lid geworden op: 06 feb 2004, 22:05
Locatie: veurne

09 feb 2004, 19:35

[size=9]HALLO
IK WERK IN EEN RUST_EN _VERZORGINGSTEHUIS. EN BEN OOK IN DE WERKGROEP PALLIATIEVE ZORG;
HET IS EEN HééL MOEILIJK PROBLEEM.
WIJ WILLEN VOOR ONZE BEWONERS HET BESTE? MAAR TIS ZO MOEILIJK OM SOMS TE WETEN WAT HET BESTE IS. VOORAL VOOR DE DEMENTERENDE BEWONERS.
DIE KUNNEN HET ZELF NIET MEER VRAGEN, EN VOORAF EEN WILSBESCHIKKING MAKEN, IS NIET WETTELIJK.
MAAR DIE MENSEN HEBBEN HET LICHAMELIJK SOMS OOK ZWAAR.
IK VIND IN ZULKE GEVALLEN DAT ER TOCH ZOU EUTHANASIE MOET OVERWOGEN WORDEN,NATUURLIJK IN OVERLEG MET DE DOKTER EN FAMILIE!!!
[/size]
ZUSJE
tillie

09 feb 2004, 20:57

maar dat dementeren verloopt meestal in fases. En ik vind het toch moeilijk om te beslissen wanneer euthanasie?
De familie mee beslissen? Delicaat. Gevaarlijk soms. Geen moeite meer doen om te gaan bezoeken....
En, als je in palliatieve werkzaam bent. Ik dacht altijd dat dat toch al de laatste levensfase helpt begeleiden.
timon de eerste

15 mar 2004, 13:59

Ik vind dat je zelf vooraf moet kunnen beslissen ,wat er met jezelf gebeurt.
Heb zelf al een 3 tal jaren pijn,en dat wordt altijd langzaan maar erger.
nu ben ik nog het volle begrip,maar wie weet?
Ook wil ik mijn vrouw niet opzadelen met die keuze,zoals ze ook zelf ,dit niet zou willen.
Dus ,moet ik dan daar maar liggen af te zien?
Moet ik mijn,nog kleine kinderen dan tekort doen,aangezien het nu,zonder te zijn opgenomen,al zoveel aan het kleine gezinsbudget knaagt?
Wel dan begrijp ik dat er zoveel mensen er zelf een eind aan maken,want enkel mijn gezin ,en de schrik houd mij daar voorlopig vanaf,tot het niet meer dragelijk word.
volgens de onderzoeken die al gebeurd zijn ,is het psyho organisch syndroom,en daarmee is voor mijn huisarts de kous af,
geen verdere hulp,of geen medicatie,terwijl ik er van overtuigd ben dat het een spierziekte is dat mijn lichaam aftakeld.
alleszins als je het een met het andere vergelijkt op het internet.

jeannineverschueren
Lid geworden op: 05 apr 2004, 16:26
Locatie: Edegem

05 apr 2004, 18:26

Kan er mij iemand zeggen wat palliatieve zorgen inhoud.
Wat kan je verwachten van de hulpverleners.
Weet niet goed hoe het werkt
jeannine

Utopia
Lid geworden op: 03 dec 2003, 19:55
Locatie: Vlaamse Ardennen

05 apr 2004, 20:03

Wanneer iemand terminaal ziek is en er is geen enkele therapie meer die het ziekteproces kan indijken dan stapt men over naar palliatieve zorg. Dat wil zeggen dat men de zieke al de nodige zorgen geeft om het voor voor hem zo comfortabel mogelijk te maken: optimale pijnbestrijding in de eerste plaats en dan symtomatische behandeling van de voorkomende problemen. Heeft de zieke bv. last van opstopping , droge mond , kortademigheid, spierpijnen enz. , al deze problemen worden verholpen zonder de zieke daarom af te matten met allerhande onderzoeken.
Verblijft de zieke in het ziekenhuis dan wordt in de mate van het mogelijke rekening gehouden met zijn wensen : de zieke wil in zijn zetel slapen bv. dan laat men dat toe. Heeft hij specifieke wensen voor zijn voeding dan zal de diëtiste dat met hem bespreken .
Het belangrijkste wat men met palliatieve zorg nastreeft is het comfort van de zieke en wanneer dat doel bereikt is worden menige vragen voor euthanasie verworpen.
tillie

18 apr 2004, 22:14

Ik vind dit de beste weg. Zo sereen en comfortabel mogelijk. Er moest meer aandacht aan palliatieve zorgen worden besteed. Bovendien twee vliegen in één klap. Geen nutteloze belastende onderzoeken meer die alleen maar hopen geld kosten niets helpen en alleen belastend an pijnlijk zijn voor de patient.

Tilly
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 24 dec 2002, 15:35
Locatie: aan het bos van den baron

22 jun 2004, 12:43

antwoordje van Nina76 naar deze topic verplaatst:
  • nina76

    Geregistreerd op: 26-4-2004
    Ber.: 32
    Woonplaats: Noordscheschut gem ;Hoogeveen
    Geplaatst: Di 22 Jun 2004, 11:35 Onderwerp: palliatieve zorg

    --------------------------------------------------------------------------------

    Hallo Zusje

    Wil bij deze graag reageren op je geschreven stukje over
    euthanasie bij dementerende mensen.
    Hoe lang doe je dit werk en wat is je contact met de patienten.
    Met je instelling euthanasie voor dementerende mensen ben ik
    het in het geheel niet eens, je laat deze mensen toch in hun eigen
    belevingswereldje leven en praat toch met hen mee?En hoe
    intensiever je contact met deze patienten is des te nauwer wordt
    je band met hen ook hebben ze soms wel ineens heldere momenten
    Laat ze leven en op hun manier genieten van dat wereldje waar ze
    in leven en leef in datzelfde wereldje met hen mee, zo kun je hen
    nog plezier geven en ze weten heus wel dat jij wel aanwezig bent.
    De familie? Sorry Zusje maar die kiezen over het algemeen de
    weg van de minste weerstand en de voor hen op dat moment
    makkelijkste manier die gunnen zich de tijd niet om alles aan te
    horen, ook schrikt het hen vaak af hen eigen vader of moeder zo te
    zien, wat ook wel begrijpelijk is, maar het gaat over die mensen,ze
    beschouwen het vaak als een last op hun schouders. Niet allemaal
    natuurlijk maar helaas in veel gevallen wel.
    Als je van je werk houd en van de patienten haal je het niet in je
    hoofd om ook maar een moment aan euthanasie te denken.
    Je leeft denkt en praat toch met hen mee daar ben je voor om het
    die mensen zo aangenaam mogelijk te maken en ze te begeleiden
    en je warmte en aandacht geven tot hun laatste moment, heb je er
    zelf weleens aangedacht als het zover met jezelf is hoe het dan is
    dat anderen over je beslissen en jij in deze niets te vertellen hebt?

    Nienka
    _________________
    als je de mensen leert kennen ga je van de dieren houden

sinneke
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:28
Locatie: antwerpen

26 aug 2004, 20:17

Toen mijn man na een lijdensweg van 2 jaar misere en pijn terminaal was ,eigenlijk was het van in tbegin al te laat de kanker was een tumor in de nieren en uitgezaait. de docter in uz zei dat hij best naar coda daar worden palliatieve zorgen verstrekt . het eerste wat er daar gebeurde was dat mijn man een brochure zag liggen waar opstond (hebben nog maar enkele dagen of weken te leven ,dat was voor hem een grote schok want hij hoopte daar de zomer nog door te komen ze willen daar dat je weet dat je gaat sterven .Maar over euthanasie dat is iets heel raar. toen mijn man de eerste maal met de docter sprak vroeg hij zeer nadrukkelijk om euthanasie als de tijd er voor was,maar die antwoorde dat word hier niet gedaan (dit was voor 4 jaar voor de nieuwe wet . Maar als je palliatieve zorgen krijgt dan zorgen ze in de eerste plaats dat je zo comfortabel mogelijk en zonder pijn bent. hoe het komt weet ik niet maar daar kennen ze meer over pijnbestrijding. dat bedriegt wat voor de patient want hij dacht toen dat hij beter was.hij was niet meer helemaal bij verstand want had uitzaaingen naar de hersenen maar toch wist hij ergens nog dat hij aan de docter euthanasie gevraagt had. toen begon hij bang te krijgen en zij tegen mij hou die docter in toog want die wil mij dooden toen wou hij nietmeer sterven daaraan zie je dat dat raar is nietwaar. Op het einde 5 a 6 weken erna werd hij nog maar 1 a 2 uur per dag wakker want men hield hem in slaap en dan werd hij even wakker en zei tegen mij twas toch weer een mooi dagske vandaag hé en dan was hij content.de docter vroeg elke dag aan mij vind je het nog de moeite voor hem om te leven. En zo heeft die op het laatst toen het nietmeer ging de medicatie opgevoerd denk ik en werd hij ook niet meer wakker.Dit is mijn ervaring met palliatieve zorgen. Daar in coda word enkel met vrijwilligers gewerkt en die willigen alle wensen in zelfs als men snachts zin in bv rijstpap krijgt maken ze dat. Ik zelf weet niet of ik daar heen zou willen want ze benadrukken te veel dat je dood gaat enontnemen je elke ik hoop dat ik met mijn verhaal iemant heb kunnen helpen.
Maar de zon is gratis mijn vriendschap.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

26 aug 2004, 22:25

er is dan ook geen hoop meer. Maar er wordt wel voor gezorgd dat je zo, hoe zal ik het zeggen, comfortabel mogelijk, naar je einde kunt.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse
Gast

26 aug 2004, 23:07

Daar heb je gelijk aan Tillie, hoe vaak gebeurt het niet dat deze mensen
vlak voor ze heen gaan, toch nog heldere momenten krijgen, jij bent dan
als enige bij hen, vaak wordt de naam genoemd van een kind of een andere dierbare.Dat is een moeilijke situatie, maar je bent een soort vertrouweling van hen geworden, omdat je er altijd voor hen bent, wat is
er dan mooier om tot het laatst bij hen te blijven, en hen ook in deze
laatste momenten nog bij kunt staan,als ze je hand pakken en dan rustig
en tevreden inslapen, met toch iemand bij zich, wat hadden ze anders moeten pakken, een paar lakens?
Ik denk toch dat ieder mens die zijn leven lang hard gewerkt of de kinderen verzorgd heeft of wat dan ook het recht heeft om heen te gaan in het bijzijn van iemand, die er dit keer voor hen is, een menswaardig bestaan, verdiend ook een menswaardig afscheid, zelfgekozen en niet opgelegd.

Apolonia
Lid geworden op: 17 sep 2004, 13:45
Locatie: Cantal fr.

18 sep 2004, 16:40

Ken ook het verhaal van een man, nu ongeveer in de 60 met begin stadium Altzheimer.
Hij wil straks niet in een tehuis en na lang beraad met vrouw en Arts.
Vervullen ze zijn wens van euthanasie tegen de tijd dat hij geestelijk van de wereld is.
Ik denk dat mensen die straks geestelijk door wat voor ziekten dan ook !
aan euthanasie denken.
Nu ze nog helder zijn dit willen regelen.
Dan heeft Palliatieve zorg niet veel nut voor de persoon zelf.
Die misschien niet meer als de mens te herkennen zijn.
Gaat het om patienten met nog heldere geest ,zou ik misschien voor Palliatieve zorg kiezen. apolonia
Zouave