mijn ma wil niet meer in het rustoord blijven

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

schizo
Lid geworden op: 05 dec 2005, 11:12

21 dec 2005, 22:41

zij wil naar huis want ze kan niet leven zonder haar kat :(

wat moet ik doen 8O

Elysium
Lid geworden op: 25 dec 2005, 13:19

25 dec 2005, 13:29

Zorgen dat ze thuis kan leven door de benodigde diensten in te schakelen. Of is het de portemonnee die weigert ?

ribbedebie
Lid geworden op: 18 jan 2005, 12:01
Locatie: boven op den berg

25 dec 2005, 21:36

djeses Elysium wat een reactie en dat op Kerstdag.
Thuis blijven moet dan ook kunnen hé - diensten inschakelen :oops: laat me niet lachen -
- wit gele kruis of privé verpleging komt voor toilet en verzorging in de voormiddag
-familiale hulp mag maar 4u per dag komen (en dan nog niet elke dag) dus, 's voormiddags iemand van 8 tot 12
- van een andere dienst kunt ge misschien ook nog iemand lospeuteren van 1 tot 5
- onder de middag? da's de vraag natuurlijk....
- kan ze alleen gelaten worden 's avonds/'s nachts of moet er dan ook oppas voorzien worden?
- zelf in huis nemen... als 't mogelijk is en er iemand de ganse dag thuis is.
De prijs: reken minstens op 1000€/m zonder dokterskosten - zonder kiné - zonder wat dan ook... maar dat is nog niet het ergste
Morgen kan er niemand komen want de hulp is ziek, heeft verlof ...
Allemaal heel gemakkelijk gezegd.

Onze buren hebben veel geluk dat de zoon op een arbeidsmidden werkt waar hij elke middag 1 1/2u kon vrijnemen om zijn vader te gaan verzorgen - dat de andere broer elke dag verlof"uren" opnam omdat de baas het toelkiet en hij zo tijdig thuis was om de familiehulp af te lossen............
En op dagen dat iemand van de familiale hulp afbelde was het alle hens aan dek om vlug iemand te vinden die zich vrij kon maken
Hun vader is psychisch heel normaal maar kan verder niets alleen, ook niet praten .... Toestanden worden het.
Er is hulp maar absoluut onvoldoende en peperduur...

Elysium
Lid geworden op: 25 dec 2005, 13:19

25 dec 2005, 21:52

Er bestaan vrijwilligersdiensten hoor.
Men werkt ook meer en meer toe naar huishoudhulp die zowel kan reinigen, verzorgen, boodschappen doen. kortom alles.......zodat de zorgvrager constant iemand bij zich heeft.

Dan vraag ik me af wat het meeste cru is. Moeder in een rusthuis laten omdat de kosten anders te hoog zijn en ze ongelukkig laten zijn omdat ze haar kat mist ?

ribbedebie
Lid geworden op: 18 jan 2005, 12:01
Locatie: boven op den berg

25 dec 2005, 22:11

ja Elysium?????? Vertel mij dan eens waar die zitten die vrijwilligers want 'k zal ze binnenkort misschien ook nodig hebben :oops: Alleen bij paliatieve zorgen kan men beroep doen op continu diensten.
Familiehulp van KAV en boerinnengilde + OCMW= niet meer dan 4u per dag max. 3x/week - doen wel kleine verzorging, poetsen, koken, strijken, winkelen enz. ....alle 3 deze diensten hebben een enorm tekort aan personeel - dus als ge iemand kan krijgen vraag dan best iemand met een goede gezondheid, geen rugpijn, geen kinderen en zo weinig mogelijk verlof. Ken heel veel mensen die beroep doen op allerlei diensten maar hier in de streek hebt ge een serieus probleem. Ik ken er wel die u "in 't zwart" willen verder helpen à rato van 15€/u...
En 't is gemakkelijk te zeggen dat het cru is voor 't geld - maar dat geld moet ge wel hebben hé Is zeer gemakkelijk zeggen als men het zelf niet voor heeft of de faciliteiten heeft voor opvang.
Ik vind het cru te durven beweren voor een ander dat het cru is om zijn moeder in 't bejaardentehuis te laten voor 't geld.

Elysium
Lid geworden op: 25 dec 2005, 13:19

25 dec 2005, 22:28

Zoek op via google: vrijwilligers. Genoeg mensen die hun diensten aanbieden bij de koopjeskrant e.a. Hun bekwaamheid en eerlijke bedoelingen zijn natuurlijk niet gegarandeerd.

zibet
Lid geworden op: 08 apr 2005, 19:34
Locatie: brugge

27 dec 2005, 17:03

Elysium schreef:Zoek op via google: vrijwilligers. Genoeg mensen die hun diensten aanbieden bij de koopjeskrant e.a. Hun bekwaamheid en eerlijke bedoelingen zijn natuurlijk niet gegarandeerd.
mooi verwijt maakt u daar ,elysium, en je zou dan nog graag een vrijwilliger vinden, die uw bevelen zonder morren opvolgt, denk dat je het dan beter zelf kunt, maar je hebt geen tijd zeker, of slechte bedoelingen ook

Elysium
Lid geworden op: 25 dec 2005, 13:19

27 dec 2005, 18:37

Ik help mijn buren ja. Vanwaar de verwijten ?

rapke
Lid geworden op: 10 apr 2005, 09:46
Locatie: W-Vl

27 dec 2005, 18:46

je hebt gewoon een kwetsend antwoord gegeven.

wat de moeder betreft, ze is dus blijkbaar al in het rustoord? jullie zullen hard moeten zijn, en volhouden, want persoonlijk vind ik het missen van een huisdier wel erg, maar niet voldoende reden om uw moeder terug naar huis te halen, rekening houdend met alle problemen vandien.
waar mijn moeder verblijft houden ze op de afdeling een kat, en de oudjes (dementerend) zijn daar best tevreden mee.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

27 dec 2005, 21:42

ik heb toch altijd moeite met "oudjes". Ben je geen mens meer als je oud bent? (neen, liefst ook geen 'mensjes')
(ik kan het ook niet helpen)
Spijtig dat er helemaal geen huisdieren mogen worden gehouden in een rusthuis denk ik soms. Zou dat niet veel mensen beletten om voluit voor een verblijf in een rusthuis te kiezen.
Een dier achterlaten waar je zo veel, dikwijls eenzame jaren, mee hebt doorgebracht. Ik denk dat het niet simpel is. (is in het algemeen bedoeld)

Wat kun je doen als je moeder haar kat zo mist? Is ze nog zelfredzaam of niet. het telt allemaal mee. Kan er op de afdeling geen plaats worden gemaakt voor een of ander huisdier? Vogel, kat, vissen?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

zibet
Lid geworden op: 08 apr 2005, 19:34
Locatie: brugge

27 dec 2005, 22:05

Elysium schreef:Ik help mijn buren ja. Vanwaar de verwijten ?
u verwijt ons dat eerlijkheid en bekwaamheid bij vrijwilligers niet gegarandeerd worden dank u

jongesenior
Lid geworden op: 03 jan 2006, 12:36

03 jan 2006, 18:33

een opname in een rusthuis vraagt zeker eventjes wennen.
zaag niet, er zijn al zo weinig bomen!

Jaspis
Lid geworden op: 18 dec 2005, 10:52
Locatie: Antwerpen

03 jan 2006, 21:43

En ik dacht dat het verboden was elkaar te beledigen op het forum !!!!!
Doe alles met Liefde

moeschi
Lid geworden op: 03 jul 2004, 23:24
Locatie: sint katelijne waver

12 jan 2006, 19:44

Je mag dan nog geld hebben, zoek maar eens iemand die konstant aanwezig kan zijn.

Gewoon je vindt niemand, misschien voor even uit de nood te helpen, maar het mag allemaal niet te lang duren.

bocuse
Lid geworden op: 04 apr 2005, 14:47
Locatie: wetteren

25 jan 2006, 20:57

Mensen,

Geloof me vrij: die kat is slechts een voorwendsel.
De kern van de zaak is volgens mij dat die mevrouw absoluut tegen haar zin in het rusthuis verblijft ;
Om echter de beslissing te nemen om haar opnieuw naar huis te laten gaan, dat is een ander paar mouwen.
Er komen immers tal van practische problemen om de hoek kijken.Op het forum wordt wordt daar nogal "simplistisch" over gedaan .
Er zijn inderdaad tal van diensten, maar hou er wel rekening mee dat die op zondag, feestdagen enz NIET werken. En dan moet er ook voor mevrouw gezorgd worden....

En hoe je het draait of keert, het financiële aspect IS belangrijk in deze.
Het minimaliseren ervan gebeurt doorgaans door mensen die op dat gebied geen problemen hebben ......

En beste collega's senioren. Vroeg of laat krijgen we allemaal met dit probleem te maken . Actief of als "lijdend voorwerp " ......dus oordeel niet vooraleer je zelf in iemands schoenen hebt gestaan ....