|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
amro
|
Geplaatst: Wo 23 Maa 2005, 5:14 Onderwerp: Wilsbeschikking |
|
|
Beste Forumvrienden
Welke goede ziel kan mij berichten, hoe men een laatste wilbeschikking moet opstellen, en aan wie men dit document moet overmaken ?
amro
_________________ Windows XP home editon - Service Pack 3 - AVG Free 8.0- Anti-Malware- Ad-Aware 2008 - -CClainer - Eusing Free Registry Cleaner - IE 6 - ATF-Claener.exe -
Wie geen fouten maakt
Maakt meestal niets |
|
| Naar boven |
|
 |
jefa
|
Geplaatst: Wo 23 Maa 2005, 8:11 Onderwerp: |
|
|
Je vind op de website www.rws.be (recht op waardig sterven vzw) al de nuttige informatie die je nodig hebt ook een voorbeeldformulier van een levenswil.
Je kan ook lid worden van die vereniging, maar je kan het ook zelf opmaken.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Do 24 Maa 2005, 10:44 Onderwerp: Wilsbeschikking |
|
|
Beste Jeva
Naar aanleiding wat hetgeen nu in Amerika aan het gebeuren is , en als men weet , dat die hele heisa ,
had vermeden kunnen worden, als er een laatste wilsbeskikking had bestaan .
Beste Leva , dit is waarschijnlijk teveel gevraagd , maar zou je mj zo ongeveer een modelbrief kunnen schrijven ?
Brieven schrijven , is werkelijk niet mijn sterkste punt !
Ik kies dus , als laatste wilsbeschikking , " euthansie "
Maak ik een kans hiervoor , als je eens heeeeeeeeeeeel veel tijd hebt , ???
Het steekt werkelijk niet op enkele weken .
Met oprechte dank en beleefde groeten .
amro
|
|
| Naar boven |
|
 |
Klaartje
|
Geplaatst: Do 24 Maa 2005, 10:54 Onderwerp: Re: Wilsbeschikking |
|
|
| Anonymous schreef: |
Beste Jeva
Naar aanleiding wat hetgeen nu in Amerika aan het gebeuren is , en als men weet , dat die hele heisa ,
had vermeden kunnen worden, als er een laatste wilsbeskikking had bestaan .
Beste Leva , dit is waarschijnlijk teveel gevraagd , maar zou je mj zo ongeveer een modelbrief kunnen schrijven ?
Brieven schrijven , is werkelijk niet mijn sterkste punt !
Ik kies dus , als laatste wilsbeschikking , " euthansie "
Maak ik een kans hiervoor , als je eens heeeeeeeeeeeel veel tijd hebt , ???
Het steekt werkelijk niet op enkele weken .
amro |
Hallo beste Gast ! Dit item interesseert mij ook zeer en ik ga kortelings met mijn huisarts hierover spreken en wat op papier zetten....
(heb hier een modelbrief liggen) en zal het je zodra mogelijk posten....
Moest het zich ooit voordoen wil ik ook niet als een plant verder leven en zo snel mogelijk het tijdelijke met het eeuwige wisselen.....
Met oprechte dank en beleefde groeten .
_________________ "Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez |
|
| Naar boven |
|
 |
amro
|
Geplaatst: Do 24 Maa 2005, 11:38 Onderwerp: Wlsbeschikking |
|
|
Beste Klaartje en Leva
Beste Klaartje , bij voorbaat mijn oprechte dank en beleefde groeten .
amro
_________________ Windows XP home editon - Service Pack 3 - AVG Free 8.0- Anti-Malware- Ad-Aware 2008 - -CClainer - Eusing Free Registry Cleaner - IE 6 - ATF-Claener.exe -
Wie geen fouten maakt
Maakt meestal niets |
|
| Naar boven |
|
 |
Klaartje
|
Geplaatst: Do 24 Maa 2005, 14:50 Onderwerp: Re: Wlsbeschikking |
|
|
| amro schreef: |
Beste Klaartje en Leva
Beste Klaartje , bij voorbaat mijn oprechte dank en beleefde groeten .
amro |
Beste AMRO !
zoals beloofd volgt hier de tekst die ik via een advocate ter beschikking kreeg voor wat betreft een "wilsverklaring" :
HOE FORMULEER IK EEN WETTELIJK GELDIG EUTHANASIEVERZOEK ?
Het Koninklijk Besluit van 2 april 2003 over hoe je een wilsverklaring opstelt, registreert, h erbevestigt of intrekt, is op 13 mei 2003 in het Belgische Staatsblad verschenen.
Wij geven hier een beknopte modeltekst waarin alles staat wat wettelijk verplicht is.
"Ondergetekende (naam en voornaam), verzoekt dat voor het geval hij/zij niet meer in staat is tot wilsuiting, een arts euthanasie toepast.
Mijn persoonlijke gegevens zijn de volgende (hoofdverblijfplaats, volledig
adres, rijksregisternummer, geboorteplaats en -datum).
Deze verklaring werd vrij en bewust afgelegd. Dit wordt h ieronder bevestigd door de handtekening van de getuigen "(twee meerderjarige getuigen van wie ten minste één geen materieel voordeel heeft bij uw overlijden, plus eventueel deze van de meerderjarige vertrouwenspersoon of -personen die u aanwijst, in volgorde van voorkeur, die de behandelende arts op de hogte zullen brengen van uw wil. Uw behandelend arts, de geraadpleegde arts en de leden van het verplegend team kunnen niet als vertrouwenspersoon optreden).
"Ik verwacht dat deze wilsverklaring wordt geëerbiedigd. De getuigen,
ten overstaan van wie ik deze wilsverklaring afleg, zijn : (van elk de naam, voornaam, hoofdverblijfplaats, volledig adres, rijksregisternummer, telefoonnummer, geboortedatum en -plaats, evenutele graad van verwantschap).
Ik heb deze verklaring opgemaakt in X-aantal exemplaren, en bewaar ze als volgt (bijvoorbeeld : één in mijn portefeuille, één in mijn kluis bij bank X, één gaf ik aan mijn vertrouwenspersoon...)".
Hierna volgen : uw handtekening, de handtekeningen van de twee
getuigen, en van de eventueel aangewezen vertrouwenspersoon.
U mag nog een vertrouwenspersoon aanwijzen die ervoor zorgt dat uw wilsverklaring bij de behandelend arts terechtkomt op het moment dat u zelf wilsonbekwaam bent geworden. U mag de verklaring zelf schrijven of uittikken, al of niet op een computer. Na vijf jaar vervalt de wilsverklaring en moet u ze herbevestigen door eer een volledig nieuwe op te stellen en te laten ondertekenen.
Groetjes,
Klaartje
_________________ "Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
|
| Naar boven |
|
 |
amro
|
Geplaatst: Do 24 Maa 2005, 15:36 Onderwerp: Wilsbeschikking |
|
|
Hallo Beste Klaartje
Dit document kan van onschatbare waarde zijn , daarom , beste Klaartje , aanvaardt mijn oprechte en welgemeende dank .
Heeeeeeeeeeeeeeeeel fel bedankt !
Beleefde groeten .
amro
Wie geen fouten maakt
Maakt meestal niets |
|
| Naar boven |
|
 |
Klaartje
|
Geplaatst: Do 24 Maa 2005, 15:52 Onderwerp: Re: Wilsbeschikking |
|
|
Hallo Beste Klaartje
Dit document kan van onschatbare waarde zijn , daarom , beste Klaartje , aanvaardt mijn oprechte en welgemeende dank .
Heeeeeeeeeeeeeeeeel fel bedankt !
Beleefde groeten .
amro |
Zonder dank hoor beste Amro ! Ik heb het altijd bijgehouden maar moet het dus nog in de juiste vorm gieten voor wat mezelf betreft en ga er ook met mijn huisdokter eens over praten. Gezien ik persoonlijk een groot trauma heb overgehouden aan de 3md aftakeling en doodstrijd van mijn eigen moeder 17 jaar geleden; wil ik dit nu het kan zelf niet meemaken. Het is inderdaad van onschatbare waarde.
Hartelijke groet..... gelukkig kunnen we dit nu vastleggen !
Klaartje
|
| Naar boven |
|
 |
jefa
|
Geplaatst: Za 26 Maa 2005, 17:27 Onderwerp: |
|
|
Hier een voorbeeld van een levenstestament.
Mijn levenstestament.
Wanneer ik mijn wil niet meer kan uitdrukken gelden deze laatste wilsbeschikkingen i.v.m. mijn overlijden:
Ondergetekende
Eist het recht op om waardig te kunnen sterven.
Indien mijn lichamelijke of mentale toestoend dermate is afgetakeld dat er geen redelijke hoop op genezing meer is eis ik:
(*) 1. Dat men mij niet kunstmatig in leven zou houden.
(*) 2. Dat men mij, in voldoende kwantiteit en kwaliteit, pijnstillende middelen toedient om de pijn te stillen, zelfs indien dat mijn dood zou verhaasten.
(*) 3. Dat op mij zgn. actieve euthanasie wordt toegepast indien alles hopeloos is, en er geen verbetering meer mogelijk is.
(*) 4.
Ik beslis dit volledig vrij en bewuwt.
Ik verwacht van mijn omgeving en artsen de onvoorwaardlijke eerbiediging en uitvoering van de wilsbeschikking.
(*) 4. eventueel nog een aanvulling
Datum
Handtekening
Opgemaakt in vier exemplaren waarvan één berust bij vertrouwensarts en getekend door twee onpartijdige getuigen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
amro
|
Geplaatst: Di 26 Apr 2005, 3:49 Onderwerp: Wilsbeschikking |
|
|
Beste Klaartje en Jefa
Het is al een tijdje geleden, dat jullie mij, de nodige aanzetten hebben gegeven , hoe men een laatste wilsbeschikking dient op te stellen !
Reeds herhaalde malen , ben ik eraan begonnen , maar helaas , lukt het mij niet , om de juiste zinsopbouw te formuleren .
Misschien is het teveel gevraagd , met het verzoek aan jullie , om mij hierbij te helpen ?
Ik bedoel hiermee , met bijvoorbeeld , mij een afschrift te laten geworden , hoe jullie de laatste wilsbeschikking ordentelijk geformuleerd hebben, zodat er achteraf , geen misverstanden kunnen onstaan .
De bedoeling , van mij is , dat ik dit document dan overtyp ( met de vermelding van mijn benodigde getuigen en gegevens ) , om alzo eindelijk verlost te zijn , van de vrees , te moeten sterven , gelijk een plant , of met ondraagijke pijnen .
Hoopvol en dankbaar afwachtend op jullie begrip , aanvaardt beste Jefa en Klaartje , mijn oprechte dank en beleefde groeten .
amro
Wie geen fouten maakt
Maakt meestal niets |
|
| Naar boven |
|
 |
BT
|
Geplaatst: Vr 29 Apr 2005, 11:46 Onderwerp: Re: Wilsbeschikking |
|
|
Beste Klaartje en Jefa
Het is al een tijdje geleden, dat jullie mij, de nodige aanzetten hebben gegeven , hoe men een laatste wilsbeschikking dient op te stellen !
Reeds herhaalde malen , ben ik eraan begonnen , maar helaas , lukt het mij niet , om de juiste zinsopbouw te formuleren .
Misschien is het teveel gevraagd , met het verzoek aan jullie , om mij hierbij te helpen ?
Ik bedoel hiermee , met bijvoorbeeld , mij een afschrift te laten geworden , hoe jullie de laatste wilsbeschikking ordentelijk geformuleerd hebben, zodat er achteraf , geen misverstanden kunnen onstaan .
De bedoeling , van mij is , dat ik dit document dan overtyp ( met de vermelding van mijn benodigde getuigen en gegevens ) , om alzo eindelijk verlost te zijn , van de vrees , te moeten sterven , gelijk een plant , of met ondraagijke pijnen .
Hoopvol en dankbaar afwachtend op jullie begrip , aanvaardt beste Jefa en Klaartje , mijn oprechte dank en beleefde groeten .
amro |
Beste,
Ik heb een kant en klare WILSBESCHIKKING liggen, U moet enkel uw gegevens + die van de vertrouwenspersonen invullen.
Mail me op juridischforum@telenet.be (mailadres gewijzigd op 22 okt. 06)
www.juridischforum.be (lex)
Laatst aangepast door BT op Zo 22 Okt 2006, 21:18, in totaal 1 keer bewerkt
|
|
| Naar boven |
|
 |
Klaartje
|
Geplaatst: Vr 29 Apr 2005, 12:20 Onderwerp: Re: Wilsbeschikking |
|
|
Beste Klaartje en Jefa
amro |
Beste vriend Amro, ik heb mijn tekst voorgelegd aan mijn huisarts om zijn opinie hierover en te weten of deze rechtswaarde heeft. Zodra mogelijk laat ik het je graag weten, zodat we zeker zijn dat we hiermee
verder kunnen. Het is ook mijn grote bekommernis die ik o.a.met jou deel. Lees hieronder nu ook een posting, waarmee ik ook zal kontakt nemen om een vergelijk te hebben.
VEEL GROETJES,
Klaartje
|
| Naar boven |
|
 |
Hermanus de Forsala
|
Geplaatst: Ma 14 Apr 2008, 17:54 Onderwerp: |
|
|
Eeveneens zou ik graag willen weten welke fomaliteiten ik op voorhand, nu ik nog goed ben, moet vervullen, wanneer ik teveel ben geworden voor mijn vrouw en/of kinderen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Di 06 Mei 2008, 0:04 Onderwerp: |
|
|
is er iemand die mij ook de nodige formulieren aan de hand kan doen, die ik da, later overschrijf en og typ. Of waar kan ik deze formulieren ophalen aub
U zou mij hier en groot plezief meedoen
Dank bij voorbaat
Kiki2
|
|
| Naar boven |
|
 |
Klaartje
|
Geplaatst: Di 06 Mei 2008, 9:13 Onderwerp: |
|
|
| Kiki2 schreef: |
is er iemand die mij ook de nodige formulieren aan de hand kan doen, die ik da, later overschrijf en og typ. Of waar kan ik deze formulieren ophalen aub
U zou mij hier en groot plezief meedoen
Dank bij voorbaat
Kiki2 |
Die formulieren zijn ook ter beschikking in het ziekenhuis, tenminste daar heb ik ze kunnen bekomen; verder even informeren op uw gemeentehuis.
|
| Naar boven |
|
 |
|
|