Deze wet voorziet eveneens dat er een privacyverklaring wordt uitgewerkt:
Welke gegevens worden verwerkt?
Waar krijgt of verzamelt je organisatie de gegevens?
Waarom worden de gegevens bewaard?
Wie verwerkt in je organisatie gegevens?
Wie krijgt de gegevens?
Wat wordt precies HOE, WAAR en HOELANG bewaard?
Hoe worden gegevens beveiligd?
Hoe faciliteer je de uitoefening van de rechten van betrokkenen?
Liggen mensen wakker van hun privacy online?
Rob: Ja en nee. Zeker voor de derde partijgegevens die we soms per ongeluk delen (door de applicaties die we installeren), blijkt dat we er in de praktijk niet echt mee bezig zijn omdat dat vaak gewoonweg te veel tijd kost. De vraag is eigenlijk of mensen zich het nog wel kunnen permitteren om wakker te blijven liggen van hun privacy. Om een spelletje te spelen, moet men eerst een privacy statement van tien pagina’s lezen, om dan pas aan het spel te kunnen beginnen, dat misschien maar even lang wordt gespeeld als de tijd die het kost om de privacy-regels te lezen.
Ralf: Ik denk dat mensen daar vaak niet wakker van liggen, tot er iets ernstigs gebeurt. Mensen die te maken krijgen met cyberpesten bijvoorbeeld, zullen waarschijnlijk meer wakker liggen van hun online privacy. Ik denk dat mensen vaak de dingen gewoon ondergaan, tot ze een problematische of gênante situatie meemaken. Pas dan beseffen ze dat een inbreuk op hun online privacy een grote impact kan hebben. Een gehackt Twitter account kan heel dramatische gevolgen hebben doordat iemand anders in jouw naam dingen kan verspreiden. Het gaat dus om meer dan alleen privacy, ook de eigen reputatie en identiteit staan op het spel. Liggen mensen dus wakker van hun online privacy? Nee, tot de dag dat een negatieve ervaring hen wakker schudt.
Rob: Mensen liggen ook meer wakker van hun privacy ten opzichte van andere mensen dan van hun privacy ten opzichte van bedrijven. Dat is ook tastbaarder. Zo zitten vele mensen er niets mee in dat de website zelf weet dat jij op hun site naar porno kijkt, maar vinden ze het wel erg als hun moeder of zus dit ontdekt.
Ralf: Een mogelijke verklaring hiervoor is dat een bedrijf niet echt kan bepalen wie je bent, andere mensen wel. Als jouw moeder en zus weten dat je naar porno kijkt, gaan ze je misschien ook anders behandelen. Misschien zal Google ook wel meer advertenties geven van pornosites, maar dat blijft toch minder ingrijpend. Andere mensen oefenen een sterkere invloed uit op wie je bent, waardoor het ook dramatischer kan zijn als zij op de hoogte zijn van bepaalde dingen die ze niet mochten weten, dan wanneer Facebook, Twitter of Google dit weet.
Wat zijn de gevolgen
De veiligheid van je account is niet in gevaar
Een groter probleem: we liggen dikwijls zelfs niet wakker van onze privacy. "data zijn het nieuwe goud"
Ook andere bedrijven verkopen onze persoonlijke informatie. Maar wij zijn dan wel degene die de website en apps zelf toegang geven tot die informatieReinaout Van Zandycke, gespecialiseerd in politieke communicatie
Waarom brengen jullie deze wijzigingen aan?
Op 25 mei wordt een nieuwe Europese privacywetgeving van kracht. We maken daarvan gebruik om heel duidelijk te stellen hoe we je informatie gebruiken—waar je ook woont.
Geachte,
We hebben uw suggestie opgevolgd en in de nieuwsbrief een link geplaatst naar de privacyverklaring.
Stad Brugge kent de GDPR en is voorbereid op de invoering ervan vanaf 25 mei 2018.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast