Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Uw pensioen zelf berekenen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Pensioen Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gaby58

BerichtGeplaatst: Zo 22 Mei 2011, 8:51    Onderwerp: pensioendienst Reageer met quote

mijn man wordt in december 55 jaar, en ik in 2013, kunnen wij bij de pensioendienst-zelf, al ons pensioenuitkering al laten uitrekenen. Want vind het op die site niet erg gemakkelijk. Mijne man zal een gemengde loopbaan hebben van 45 jaar. Ik zal ook een gemengde loopbaan hebben, maar niet genoeg jaren om zelf pensioen te trekken. Dus zal het een gemengd gezinspensioen zijn. Wij zijn echt benieuwd wat dat gaat zijn.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Zo 22 Mei 2011, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Gaby58.

Internet, pensioensdienst RVP.
http://www.onprvp.fgov.be/onprvp2004/NL/M/M_a/M_a_01.asp

Dat kunt u niet aanvragen (de RVP doet dat automatisch voor de RVP pensioendienst en de RSVZ pensioendienst). Voor uw man wordt dat per eind januari 2012, en voor u wordt dat iets in 2013.

Het bedrijf waar ik gewerkt heb (één loopbaan bij een Amerikaans Multinational) heeft dat wel berekend (voor de werknemers met dezelfde job), en ik wist in 1983 wat mijn pensioen zou zijn in 2007 (op € 100 na).

* * * * *

Lees de RVP tekst hieronder of op de site.

Op uw 55ste verjaardag (tijdens de daaropvolgende maand).
Indien u in België woont, krijgt u (zonder dat u een aanvraag dient in te dienen) twee belangrijke documenten :

Een samenvatting van uw werknemersloopbaan (de officiële benaming : een loopbaanoverzicht). Het is op die basis dat uw wettelijk pensioen zal worden berekend.

Een raming van uw wettelijk werknemerspensioen, op basis van de in de samenvatting vervatte officiële gegevens. Dit is de eerste officiële informatie die u zult krijgen in verband met het bedrag dat uw wettelijk werknemerspensioen kan bereiken. Dankzij die informatie kunt u rustig uw toekomstige financiële situatie voorbereiden. U zult ook in staat zijn om een beslissende keuze te maken.
Die raming geeft uw pensioenrechten op de leeftijd van 65 jaar, met een voorafspiegeling van uw rechten op 60 jaar (dit laatste enkel als u op het ogenblik van de raming als werknemer tewerkgesteld bent).
Op die manier kunt u nagaan wat de invloed is van een vervroegde op pensioenstelling (in de onderstelling dat u vervroegd met pensioen kan gaan).

Pastoor.

jance

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2011, 9:55    Onderwerp: pensioen Reageer met quote

Men heeft het ook altijd fout gedaan, de pensioen betalen. De werkende mens moet betalen voor zij die op pensioen zijn. Als ze nu eens hetgeen je zelf hebt agfgedragen later uitbetalen als pensioen!! Die pensioenkast kon nhiet meer dicht, zo vol zou ze zitten!!!

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2011, 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Jance,

voor werknemers en niet alleen voor het pensioen.

http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/over-de-fod/sociale-zekerheid-kort/hoeveel-werknemers.htm

Zie tabel 2e pagina.

Elke maand is er 10,85 % van het loon voor anderen die ziek/invalide zijn.
Elke maand is er 2, 33 % van het loon voor anderen die werkloos zijn.
Elke maand is er 16,36 % van het loon voor de pensioenen van anderen.
Elke maand is er 0,3% van het loon voor anderen arbeidsongevallen.
Elke maand is er 1,2 % van het loon voor anderen beroepsziekten.

Dat is de sociale zekerheid.

st nicolaas

BerichtGeplaatst: Zo 11 Dec 2011, 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="jemp"]klein vraagje,
ben bijna 55jaar, werk van mijn 14de paar weken gedopt! ben sinds 1995 op invaliditeit gezet. wie geeft me goede raad, kan ik in pensioen gaan 40/40ste zoals ik hoor vertellen, weet echt niet hoe het moet gaan. heb net een verlenging van de invaliditeit bekomen, maar voor hoelang of wat geven ze bij het ziekenfonds ook geen uitleg!!! zou echt graag weten hoe het nu verder gaat, voel zoveel onzekerheid is ni plezant!
thnx voor feed-back.
groetjes
Jean-Pierre Ott
jp@ojp.be[/quot

Beste.
Ik ben met mijn 48 jaar op invaliditeit gezet, ben nu bijna 65 en ben ook op mijn 15 jaar gaan werken
En sta nu al 15 jaar op invaliditeit, toen ik 60 werd heb ik mijn pensioen laten uitrekenen, toen hebben ze tegen mij gezegd dat het honderden euro's minder zou zijn en het beste kon wachten tot mijn 65 jaar, want de invaliditeit periode zijn allemaal gelijkgestelde dagen en worden meeberend in uw pensioen daar kun je gerust in zijn, en eens je invalide verklaard bent kom je daar niet meer uit, tenzij je het zelf wil, Ik heb een chronisch depressief verklaart, en kom ondanks vele pillen niet meer uit, dat heeft ook de psycholoog verklaar tov de mutualiteit en daarna heb ik nooit niets meer vernomen van op controle te komen.
Veel beterschap.
En groeten

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
pastoor

BerichtGeplaatst: Zo 11 Dec 2011, 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
st nicolaas: ben bijna 55jaar, werk van mijn 14de paar weken gedopt! ben sinds 1995 op invaliditeit gezet. wie geeft me goede raad, kan ik in pensioen gaan 40/40ste zoals ik hoor vertellen, weet echt niet hoe het moet gaan. heb net een verlenging van de invaliditeit bekomen, maar voor hoelang of wat geven ze bij het ziekenfonds ook geen uitleg!!! zou echt graag weten hoe het nu verder gaat, voel zoveel onzekerheid is ni plezant!

Indien u werknemer was in private bedrijven (niet ambtenaar bij de overheid, en ook niet als zelfstandige) dan geldt het volgende:
* stempel perioden worden door de pensioendienst van de werknemers beschouwd als werken met een salaris gelijk aan het laatste voltijds gewerkte jaar.
* De invaliditeitsperiode (een deel loon en een deel invaliditeit) wordt door de pensioendienst van de werknemers beschouwd als werken met een salaris gelijk aan het laatste voltijds gewerkte jaar.

* * * * *

In de maand dat u 55 jaren wordt krijgt u (aan huis besteld) een raming van wat uw pensioenbedrag zal zijn op uw 60ste en 65ste jaar. Maar u kunt dat vervroegd pensioen ook opnemen op uw 61ste, 62ste, 63ste, en 64ste jaar (dat is uw keuze).

* * * * *

Eens op pensioen is er geen aparte invaliditeit meer
(men werkt niet meer).
Wat wel kan:
Zorgverzekering. € 130 per maand. Wanneer men bepaalde zaken niet meer kan doen. Komt van de mutualiteit.
Mantelzorg komt van de gemeente.
Hulp aan bejaarden komt van de overheid.
http://www.belgium.be/nl/gezondheid/handicap/uitkering_bejaarden/

Monique9200

BerichtGeplaatst: Za 18 Jan 2014, 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Danny ,

Kenuwpensioen-simulator niet langer online !!

En vanaf 1 februari meer mogelijkheden !!

Groeten.

Monique !!

Naar boven
marcelvm

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015, 8:09    Onderwerp: Reageer met quote

Vrouwtje heeft. 10 of 12 jaren in fabrieken gewerkt
10jaar als zelfstandige
Trekt toch maar 108 euro
Weet iemand of dit echt kan
Heb al op die sites gekeken om zelf te berekenen,maar kan dit gewoon niet

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Zo 13 Sep 2015, 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

marcelvm,

Quote:
Vrouwtje heeft. 10 of 12 jaren in fabrieken gewerkt, 10jaar als zelfstandige Trekt toch maar 108 euro. Weet iemand of dit echt kan.
Heb al op die sites gekeken om zelf te berekenen, Maar kan dit gewoon niet

Wanneer is dar gebeurd? Van wanneer heeft ze haar pensioen?

1. Fabrieken, dat is een pensioen van de werknemers, de RVP. Dat moet ja aanvragen bij de RVP, ze doen dat zelf als ze 65 jaar is. Daar telt het juiste aantal jaren EN het bruto inkomen van die jaren. De RVP heeft die gegevens. Jij hebt die ook gehad (elk jaar krijgt men aan het einde van het jaar een jaaroverzicht van de werkgever, daar staat het bruto inkomen en of het een volledig jaar is). Je hebt van de RVP de papieren gekregen met de berekening in detail van het pensioen per maand. Dat heb je bevestigd en indien niet krijgt ze eventueel geen pensioen.

2. Zelfstandige, dan moet je een aanvraag gedaan hebben bij de pensioendienst van de zelfstandigen, de RSVZ (Dat is een tweede pensioen). Daarin staan die 10 jaren. Voor de jaren voor 1983 rekent de pensioendienst een forfaitair pensioenbedrag en voor de jaren na 1983 vragen is het pensioenbedrag berekend op basis van het zakencijfer. De pensioenberekening die u van hen krijgt moet verstuurd worden naar de RVP. En daarom moet men wachten met de RVP berekening (alvorens die te bevestigen) tot men de papieren van de RSVZ heeft. Dan worden de twee pensioenen samengevoegd en uitbetaald als een geheel door de RVP.

* * * * *

Als werknemer staat alles onder de RVP in het internet.
Als zelfstandige staat alles onder RSVZ in het internet.
Er staat daar veel meer dan men hier kan schrijven.

ritakwita

BerichtGeplaatst: Wo 19 Apr 2017, 16:55    Onderwerp: VERVROEGD PENSIOEN NEMEN OP 60 EN 43 DIENSTJAREN Reageer met quote

Hallo,

Ik werk sedert 20/05/1974, altijd voltijds gewerkt, nooit gestempeld, en ga mijn vervroegd pensioen nemen op 01/09/2018 dan heb ik 43 dienstjaren.
Heb vandaag een raming van mijn BRUTO pensioen per maand gekregen en viel bijna van mijn stoel, ¤1.108,71 per maand. Een werkloze trekt meer. Dit kan toch niet na zo'n lange carrière ? De berekening is wel gedaan met de gegevens voor 01/01/2016, dus 2017 en tot eind augustus 2018 moet ik nog werken. Maar het zou mij ten zeerste verwonderen dat dit zoveel verschil zou maken. In het paritair comité 207 zijn er geen ecocheques meer, dit word naar het pensioenfonds gestort maar op de berekening spreken ze hier niet over.
Vinden jullie dit normaal zo'n laag bedrag ?

Alvast bedankt.

Rita.

Windows 8.1
Naar boven
Charlie Maru

BerichtGeplaatst: Wo 19 Apr 2017, 19:06    Onderwerp: Re: VERVROEGD PENSIOEN NEMEN OP 60 EN 43 DIENSTJAREN Reageer met quote

ritakwita schreef:

Heb vandaag een raming van mijn BRUTO pensioen per maand gekregen en viel bijna van mijn stoel, ¤1.108,71 per maand. Een werkloze trekt meer. Dit kan toch niet na zo'n lange carrière ? .......
.........Vinden jullie dit normaal zo'n laag bedrag ?

Hélaas de naakte waarheid.......
De laagste pensioenen bedragen zowat elfhonderd en zoveel euro.

Het hangt dan ook van af wat er ooit aan sociale bijdragen van uw inkomen afgehouden/afgedragen geweest is.
Indertijd was de mentaliteit van de mensen: zoveel mogelijk in de pocket en zo weinig mogelijk naar de belastingen, wat resulteerde in meestal "overuren uitbetaald in 't zwart".

En hoe minder uitbetaald in " t wit ", hoe lager dat later uiteindelijk uw pensioen wordt.
In zijne jonge tijd blijft ne mens daar niet bij stilstaan. Den euro/ontnuchtering valt pas als het tijd wordt om in pensioen te gaan.

Eigenlijk feitelijk heb ik nooit de kans gehad om nen euro in 't zwart te verdienen. En daar ben ik na al die jaren zeker niet kwaad om. Wink

Naar boven
pol55

BerichtGeplaatst: Wo 19 Apr 2017, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een ruwe berekening (voor "gewone" arbeiders en bedienden) is er de regel dat als je op pensioen gaat op 65 jaar ongeveer 60% van uw laatste normale netto "ontvangt"[/b]

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Pensioen Tijden zijn in CET (Europa)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 van 5

Ga naar: