SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Ervaringen met schrijven voor internet: plagiaat ŕ volonté!
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Overige vragen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sentinel

BerichtGeplaatst: Vr 19 Mei 2017, 13:04    Onderwerp: Ervaringen met schrijven voor internet: plagiaat ŕ volonté! Reageer met quote

Ik erger me blauw aan mensen die zonder enige schaamte teksten plagiëren die ik heb geschreven voor online projecten als Wikipedia of voor mijn eigen websites. Helemaal purper word ik als ik merk dat ze er hun eigen naam onder zetten! Evil or Very Mad
Onlangs besloot ik om een van die letterdieven erop attent te maken dat het overnemen van teksten niet zomaar kan. Een van de websites die zonder verpinken teksten van me 'jatten' is spiritualia.be, met name de honderden blogs van iemand die onder een schuilnaam werkt. Ik verzocht hem in een reactie op een van die gekopieerde artikelen beleefd om in 'zijn' artikelen de bron en de echte auteur (mezelf dus, of al bron een artikel uit Wikipedia e.d.) te vermelden, zelfs bij artikelen die werden vrijgegeven onder de licentie CC-BY-SA. Ik werd prompt uitgescholden voor "muggenzifter ook nog eens een egotripper", en "Nu heb ik wel enkele dingen van jouw hand gelezen, en kan ik er gerust van zeggen dat ik er niets van zou willen overnemen, gewoonweg omdat de inhoud ervan meestal niet met de werkelijkheid strookt." Nu ja, het was wel wat merkwaardig om te horen dat iemand eerst teksten van me overneemt en daarna zegt dat ze niet deugen.Razz Tot besluit kreeg ik nog eens het volgende spirituele sneer: "Moest Crowley nog leven, en het aan de weet komen, hij zou die plagiaatpleger 'sentinel' een stamp onder zijn achterwerk hebben gegeven, gegarandeerd. Smile Zo, ineens was ik dus de plagiaatpleger??? Ik gaf het op om te proberen met deze persoon een zinnig gesprek aan te knopen, en verwittigde de webmaster over de vele inbreuken op de auteursrechten. Resultaat? Op slechts enkele van de gekopieerde artikelen wordt nu 'Wikipedia' als bron vermeld, zonder de verplichte link naar het gekopieerde artikel.
Ik had me de moeite kunnen besparen. De artikelen die ik onder eigen naam buiten Wikipedia en andere samenwerkingsprojecten had geschreven staan overigens nog steeds op naam van de plagiërende blogger. Sterker nog: toen ik dit in het forum op een beleefde manier meldde, werd ik als een lastige klant 'aan de deur gezet' (account verwijderd)...
Dit is slechts één van de vele inbreuken die ik vaststelde. Plagiaat is een ware plaag aan het worden en auteursrechten worden niet afdoende beschermd. Het werk demotiverend voor mensen die belangeloos artikelen schrijven en die vrijgegeven onder de vermelde Commons-licentie.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
verhaegen
Support SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

beste ;
misschien beter uw bericht ergens anders te plaatsen ,
tevens leest wat moeilijk als alle text achtereengezet is
misschien hier en daar een andere lijn zou het lezen toch kunnen vergemakkelijken

ps.
ik zal uw posting ineens proberen op de juiste plaats te zetten
alhoewel der volgens mij geen frustratieonderdeel is

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
denlowie

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Als je u blogs schrijft in de stijl van wat je hier schrijft ???

Wat is van wie op het internet, en daar zal je toch moeten mee leven, het internet is een open boek !

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

denlowie schreef:
Als je u blogs schrijft in de stijl van wat je hier schrijft ???

Wat is van wie op het internet, en daar zal je toch moeten mee leven, het internet is een open boek !

Ik veronderstel dat er weinig mensen zijn die het willen plagiëren aangezien je aan de uitleg kop noch staart kunt knopen. Trouwens ik denk ook dat niemand maar dan ook niemand verder komt dan twee regels.
En inderdaad alles op internet is vrij.

Naar boven
sentinel

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 16:17    Onderwerp: Plagiaat op internet Reageer met quote

Van denlowie mag het misschien wel, maar in de echte wereld niet hoor. Voor wie het nog niet wist: ook op het internet gelden de auteursrechten. Werken die auteursrechtelijk beschermd zijn, zoals tekeningen, foto's, muziek, teksten, film en software, mag u niet verspreiden via het internet zonder de uitdrukkelijke toestemming van de auteur. Wie dit wel doet, kan strafrechtelijk vervolgd worden. Vreemd dat jullie dit niet weten.

... en dat iemand op dit forum met de aandachtsspanne van een goudvis al na twee regels tekst afhaakt, daar kan ik helaas niets aan doen Wink

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

sentinel,

Quote:
Werken die auteursrechtelijk beschermd zijn, zoals tekeningen, foto's, muziek, teksten, film en software, mag u niet verspreiden via het internet zonder de uitdrukkelijke toestemming van de auteur. Wie dit wel doet, kan strafrechtelijk vervolgd worden. Vreemd dat jullie dit niet weten.

Ik veronderstel dat de meesten dat wel weten.
Maar er is geen software die dat kan doen.
Zij die iets publiceren weten dat.

Hoe ga je een strafrechtelijke vervolging instellen in China of de USA?

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 16:45    Onderwerp: Re: Plagiaat op internet Reageer met quote

sentinel schreef:
Van denlowie mag het misschien wel, maar in de echte wereld niet hoor. Voor wie het nog niet wist: ook op het internet gelden de auteursrechten. Werken die auteursrechtelijk beschermd zijn, zoals tekeningen, foto's, muziek, teksten, film en software, mag u niet verspreiden via het internet zonder de uitdrukkelijke toestemming van de auteur. Wie dit wel doet, kan strafrechtelijk vervolgd worden. Vreemd dat jullie dit niet weten.

... en dat iemand op dit forum met de aandachtsspanne van een goudvis al na twee regels tekst afhaakt, daar kan ik helaas niets aan doen Wink
µµI

Ingeval jij normaal zou schrijven zoals het zou moeten, zou het misschien geen probleem zijn.
Jouw schrijfsel trekt echter op niets en jij mag dat aan een goudvis wijten, ik zal niet alleen zijn in mijn mening.

Naar boven
sentinel

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat om het principe: je mag niet stelen, want daar komt het op neer: je eigent je iemands intellectuele eigendom toe door je voor te doen als de auteur. En of het nu 'kan' omdat de echte maker van het werk meestal opziet tegen het voeren van processen, dat doet er helemaal niet toe.

Zelf werk en werkte ik anoniem mee aan een aantal samenwerkingsprojecten zoals Wikipedia enz. en zie regelmatig artikelen verschijnen van mijn hand (over filosofie, esoterie, kunst, literatuur, psychologie enz.) waar iemand doodleuk zijn naam onder zet zonder zich te storen aan de verplichting om de bron te vermelden. Dit houdt me niet tegen om belangeloos verder te doen, maar het stoort me zeker.

Het werk dat ik onder eigen naam bij een uitgever publiceer wordt inderdaad niet gekopieerd, maar dat is hier niet aan de orde. Het gaat hier over plagiaat op internet.

Naar boven
denlowie

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Zaag er niet over en dagvaard hun, het zal je geld kosten en het resultaat die kan alle kanten uit.

Zo lang ik geen software kopieer en enkel wat teksten Copier en dit plaatst onder een schuilnaam zie ik geen enkel probleem in.

Ik weet niet wie u gebrabbel wil kopiëren ?

sentinel

BerichtGeplaatst: Za 20 Mei 2017, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Tja. Meer off topic kunnen we, vrees ik, niet meer gaan. Bedankt voor uw bijdrage, maar ik kan er helaas kop noch staart aan vastknopen. Prettige dag verder.

Naar boven
MyriamC

BerichtGeplaatst: Zo 21 Mei 2017, 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dan ben je niet alleen sentinel. Ik kan aan jouw schrijfsel ook kop noch staart krijgen. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat je anoniem en belangeloos meegewerkt hebt aan een aantal samenwerkingsprojecten zoals Wikipedia? Bon, dan weten we dat nu. Wikipedia "de vrije encyclopedie" is van iedereen. Iedereen kan bijdragen, iedereen kan wijzigen, de tekst is dus van iedereen en van niemand.

Naar boven
sentinel

BerichtGeplaatst: Ma 22 Mei 2017, 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Code:
"Wikipedia "de vrije encyclopedie" is van iedereen. Iedereen kan bijdragen, iedereen kan wijzigen, de tekst is dus van iedereen en van niemand "
schrijft iemand.

Dit is inderdaad de bedoeling, maar de schrijvers (of dat er nu 1, of 2 of honderd zijn) behouden WEL hun auteursrecht... De teksten zijn dus niet vrij te (her)gebruiken zonder enige voorwaarde, maar vallen onder een licentie die
1) VERPLICHT om te vermelden vanwaar je die tekst hebt gekopieerd
2) VERPLICHT om de naam van de auteur te vermelden. In het geval van Wikipedia volstaat het om een link op te geven naar het oorspronkelijke artikel.
3) VERPLICHT om de tekst die je hebt overgenomen vrij te geven onder dezelfde licentie CC BY-SA 3.0 - Creative Commons. Anders lijkt het alsof je zelf de auteur bent. Zelfs wanneer je de tekst wijzigt, blijven de verlichtingen van kracht. Duidelijk nu, hoop ik?

Opmerking twee: waarom hier zo agressief wordt gereageerd is mij dan weer niet duidelijk. Ik merk het wel vaker op in forums dat mensen zich eens graag 'laten gaan' (slechte manieren incluis). Het is ook een typische xenofobe reactie van een clubje anciens op 'nieuwkomers' waarvoor dit forum helaas geen monopolie bezit.

Opmerking drie (en de reden dat ik in herhaling moet vallen omdat de euro bij sommigen maar niet wil vallen): er wordt slordig, oppervlakkig gelezen en men reageert overhaast zonder na te denken over wat er eigenlijk wordt gezegd. Dat heeft volgens onderzoek te maken met onze jachtige levensstijl, de sms-taal e.d. Bij wat oudere mensen heeft het mogelijk te maken met een verminderde concentratie.

Tot slot: mijn 'verhaal' over jattende webschrijvers was louter illustratief bedoeld, om duidelijk te maken hoe droevig het is gesteld met het respect voor auteursrecht op internet. Vandaar dat ik het oorspronkelijk op het forum over Internet had geplaatst. Dat het nu bij 'Overige vragen' is beland, daar kan ik niets aan doen.

Prettige dag verder

Naar boven
verhaegen
Support SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Ma 22 Mei 2017, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

even ter verduidelijking
het onderdeel "internet" maakt deel uit van het blok "computervragen"
dat specifiek gericht en gebruikt wordt om vragen te stellen i.v.b. met problemen die men heeft met een computer
uw posting paste dus werkelijk niet in dat onderdeel
aangezien dit géén computerprobleem is , en niemand daar ook maar iets aan uw probleem kan doen

aangezien er voor uw probleem géén specifiek onderdeel is , heb ik het verplaatst naar een onderdeel waar het wél kan thuishoren
maar als u niet tevreden bent met naar waar ik het verhuisd heb , kan ik het eventueel nog altijd naar een andere plaats verhuizen
maar dat zou dan het seniorenet café zijn
wat ik dan zelf weer niet de beste plaats vind/vond

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
sentinel

BerichtGeplaatst: Ma 22 Mei 2017, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Beste, ik ging ervan uit dat een forum meestal dient ter uitwisseling van informatie/meningen e.d. in verband met het topic (i.c. computer, internet).

Ik had mijn verhaal ook eenvoudig als vraag kunnen formuleren:
"Wie heeft het ook al eens meegemaakt dat zijn of haar teksten van eigen website of blog of ander project op internet werden gekopieerd zonder vermelding van de bron, en wat kunnen we daar aan doen?" Ik dacht echter dat het leuker was om het als verhaal te presenteren, waarbij de kernvraag impliciet bleef.

Aan de reacties te zien was de door mij geleverde informatie heel nuttig, want niemand was blijkbaar op de hoogte van de verplichtingen die gepaard gaan met het overnemen van auteursrechtelijk beschermde teksten. Zelfs als het gaat om de ruimer opgevatte licenties bij projecten als Wikipedia schendt men de auteursrechten van de schrijvers van de artikelen wanneer men zich niet houdt aan de regels van de Creative Commons Naamsvermelding/Gelijkdelen-licentie.

mvg

Naar boven
maior domus

BerichtGeplaatst: Ma 22 Mei 2017, 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Prima Vera schreef:

En inderdaad alles op internet is vrij.

man man man, hier leest ge toch nogal wat !!!
hoeveel nonsens kan een mens verkondigen ?

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Overige vragen Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: