SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Euthanasie voor een gezonde mens

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> – Psychologie – Filosofie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LuW

BerichtGeplaatst: Ma 03 Jul 2017, 13:22    Onderwerp: Euthanasie voor een gezonde mens Reageer met quote

Een oudere persoon in goede gezondheid en mentaal stabiel en bij volle bewustzijn wenst om weloverwogen redenen euthanasie.
Zou dit mogen en kunnen?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
meloentoe

BerichtGeplaatst: Di 04 Jul 2017, 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hierover zijn ongetwijfeld zeer uiteenlopende en genuanceerde meningen. Zeker vanuit religieuze kringen zal de weerstand hoog zijn . Hoe dan ook verdienen alle inzichten respect.

Wat mij persoonlijk betreft moet euthanasie bij een fysiek en mentaal gezonde oudere mogen en kunnen. Als ik het dan toch voor het zeggen heb, zelfs bij jongeren. Ieder moet voor zich uit kunnen maken of het tot hier genoeg is of maar tot het bittere einde door te modderen. We hebben tenslotte niet zelf om het leven gevraagd en zijn hier derhalve volstrekt onvrijwillig. Niet iedereen heeft de gave om zich redelijk prettig te voelen.

Ik verwacht eigenlijk dat er niet op zo heel grote schaal gebruik van zal worden gemaakt. De wetenschap dat de mogelijkheid er is stelt velen gerust en geeft wellicht reden tot uitstel van de beslissing.

Moeten we alleen nog mensen zien te vinden die hierbij behulpzaam willen zijn.

gerarda

BerichtGeplaatst: Di 04 Jul 2017, 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dat dit moet kunnen .Gezond zijn en andere problemen hebben dat ge het niet meer ziet zitten .Misschien niemand van familie waar ge een band mee hebt .alleen eten en slapen en boodschappen doen om eten te kopen om in leven te blijven . ja dan mag het voor mij ook stoppen.

Gerarda

Naar boven
maior domus

BerichtGeplaatst: Di 04 Jul 2017, 14:56    Onderwerp: Re: Euthanasie voor een gezonde mens Reageer met quote

LuW schreef:
Een oudere persoon in goede gezondheid en mentaal stabiel en bij volle bewustzijn wenst om weloverwogen redenen euthanasie.
Zou dit mogen en kunnen?

Wat betekent "in goede gezondheid"?
Zowel fysisch als psychisch?

Men spreekt hier van "mentaal stabiel".
Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn: stabiel maar uitzichtloos depressief.
Ik geloof dat het dan volgens onze wetgeving kan, om euthanasie te laten plegen, maar men staat er terughoudend tegenover.
En ik zou zo een mens zeker niet als "in goede gezondheid" benoemen.

Waarom spreekt u van "weloverwogen redenen"?
Waarom hangt daar zo een waas van geheimzinnigheid over?
Ik vind dat een beetje louche.

*leah*

BerichtGeplaatst: Di 04 Jul 2017, 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zou een volledig gezonde mens voor de dood kiezen?

Niemand zal deze euthanasie willen uitvoeren, als je fysisch en psychisch gezond bent is er geen reden om voor de dood te kiezen.

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Di 04 Jul 2017, 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

*leah* schreef:
Waarom zou een volledig gezonde mens voor de dood kiezen?

Niemand zal deze euthanasie willen uitvoeren, als je fysisch en psychisch gezond bent is er geen reden om voor de dood te kiezen.

Is ook mijn idee Leah, je mag dat niet van iemand vragen. Dit noem ik regelrecht om moord op jezelf te plegen, in dit geval.

Naar boven
Dicksy

BerichtGeplaatst: Di 04 Jul 2017, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Dat niemand deze eurhanasie zal uitvoeren kan ik nog inkomen. Ik denk dat iemand die psychisch en fysisch gezond is niet voor een vrijwillige dood zal kiezen want dan vervalt ' psychisch gezond ' al, in mijn ogen althans.Rolling Eyes

Naar boven
werewoef

BerichtGeplaatst: Ma 10 Jul 2017, 22:55    Onderwerp: Euthanasie voor .... Reageer met quote

Doet me zo een beetje denken aan het verzoek van Vanrossem in HLN maanden geleden . Hij had alles gehad; veel geld ( moneytron ) , de mooiste ferraris, de mooiste vrouwen van de wereld enz en hij zou ook om euthanasie vragen .
Maar waarom in godsernaam een dokter ( bevriende arts ? ) daarmee lastig vallen of compromiteren ??? Als hij dan toch alles kon krijgen , moet er toch een bevriende apotheker gevonden kunnen worden die hem aan een paar dozen hoge morfine kon helpen . Dan was de kous er toch ook af . Hij had dan de pijp uit kunnen gaan zoals Aldous Huxley ( naar horen zeggen ) high as a kite on drugs . Ik bedoel maar ....

werewoef

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> – Psychologie – Filosofie Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: