Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 31 Mei 2016, 9:46  Onderwerp: gunstig effect
Het is aangeraden dat de OCS'er enkele keren per dag zijn dwanggedachten probeert te negeren. Dat is een vorm van operante conditionering waar de hersens van de OCS'er goed op reageren. Zelfs één keer negeren van de dwanggedachten kan reeds een gunstig effect hebben in het OCS-ziekteverloop. Als je erin slaagt om één enkele maal tot negeren te komen kan je deze oefening meer en meer toepassen.

Claudio
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 24 Jun 2016, 9:38  Onderwerp: Opgelet !
OCS'er opgelet : een dwangneurose is nooit volledig helemaal voorbij. Je kan wel de lijdensdruk wel verminderen mits aangepaste medicatie, inzicht in de ziekte en een sterke emotionele ondersteuning van je partner, vrienden en familie.

Op tijd de symptomen herkennen is de boodschap, beter vroeger dan later !

Wie nog met vragen zit rond OCS kan mij hier contacteren.
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 04 Aug 2016, 20:27  Onderwerp: Realistische toekomstperspectieven
Het is belangrijk voor de OCS'er dat hij er realistische toekomstperspectieven op na houdt. Persoonlijke doelen zoals 'een wereldberoemd acteur' of een 'steenrijke zakenman' worden, is niet verstandig, enerzijds omdat deze dromen meestal onrealistisch zijn als de patient nog vele OCS-symptomen vertoont en anderzijds omdat deze perspectieven de dwangneurose in stand houden, en zelfs de symptomen doet toenemen.
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 11 Sep 2016, 15:42  Onderwerp: OCS en sport
Als je aan OCS lijdt, kan sporten (joggen, zwemmen, fitness) een goede afleider zijn voor je dwanggedachten of dwanghandelingen. Teveel aandacht besteden voor wat er mis gaat onder jouw hersenpan helpt je niet en vergroot je OCS-problemen uit ! Wandel desnoods in het park, een dosis groen geeft immers de nodige rust in ons complexe brein, een brein dat je nooit volledig onder controle kan hebben. Laat je OCS-kwalen even met rust en richt je blik naar buiten toe ipv jezelf continu tot introspectie te dwingen. Tijd om weer te genieten...mits wat beweging !
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 30 Sep 2016, 14:13  Onderwerp: SOS OCS
OCS is de afkorting van Obsessieve Compulsive Stoornis, in de volksmond 'dwangneurose' genoemd. OCS is een psychische ziekte, een angststoornis. Deze ziekte heeft me altijd gefascineerd, vooral tijdens mijn studie neuro-psychologie kwam ik er meer over te weten. Ik geef nu advies aan OCS'ers.

OCS kan iedereen treffen maar vooral mensen die snel onzeker zijn. Deze hinderlijke psychische aandoening wordt geactiveerd wanneer men angst die men onbewust ervaart, wil verdringen. Om die angst af te weren of te onderdrukken legt men zichzelf dwanggedachten op die gepaard gaan met dwanghandelingen.

Perfectionisme is ook één van de oorzaken van OCS. Men streeft dan immers iets na wat nooit te bereiken is: perfect uiterlijk, perfecte vader zijn enz...
Een OCS-perfectionist ziet alleen zijn gebreken en is bijzonder streng en hard voor zichzelf. Dat uit zich in overmatig gepieker en angst en zo wordt de dwangneurose in stand gehouden.

Een dwanggedachte kan je corrigeren door te (h)erkennen bij jezelf dat het een dwanggedachte is en die zodoende te negeren. Vecht ook niet tegen zulke gedachten want dat heeft een averechts effect.

Een tekort aan serotonine in de basale ganglia ligt mede aan de basis voor het ontwikkelen van OCS. Als gevolg daarvan ervaart men angst waardoor er allerlei (door zichzelf opgelegde) rituelen onstaan zoals bijvoorbeeld overmatig handen wassen of teveel controlezucht. Ook zou een verhoogd dopamine-niveau in de prefrontale cortex een rol spelen bij OCS. Wellicht interageren beide systemen met elkaar.

Ik raad OCS'ers aan om geen weerstand te bieden aan hun dwanggedachten. Laat de dwanggedachte vanzelf verdwijnen. Als men weerstand biedt krijgt de dwanggedachte negatieve aandacht waardoor er steeds nieuwe (zelf opgelegde) dwanggedachten zich opdringen !

Een dwangneurose kan soms tien jaar lang aanhouden. Met de juiste medicatie gemiddeld 5 jaar. OCS kan de relatie met de partner ernstig ondermijnen vooral als de partner niet vertrouwd is met de ziekte. Want ook de partner lijdt enorm. Liefdevol omgaan met de OCS'er is raadzaam. Dat betekent niet dat de partner moet toegeven aan elke gril die gepaard gaat met OCS. Ook voortdurende negatieve aandacht is uit den boze. Als partner van een OCS'er is het een must om je grens te trekken. Dat is heilzaam voor de partner maar ook voor de OCS'er !

Het is belangrijk voor de OCS'er dat hij er realistische toekomstperspectieven op na houdt. Persoonlijke doelen zoals 'een wereldberoemd acteur' of een 'steenrijke zakenman' worden, is niet verstandig, enerzijds omdat deze dromen meestal onrealistisch zijn als de patient nog vele OCS-symptomen vertoont en anderzijds omdat deze perspectieven de dwangneurose in stand houden, en zelfs de symptomen doet toenemen.

OCS'er opgelet : een dwangneurose is nooit volledig helemaal voorbij. Je kan de lijdensdruk wel reduceren mits aangepaste medicatie, inzicht in de ziekte en een sterke emotionele ondersteuning van je partner, vrienden en familie.

socrates

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 30 Sep 2016, 14:33 
U bent toch wel zeker dat u niet aan OCS lijdt ? Confused Wie niet wint wordt geen held. Soc 2017
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 30 Sep 2016, 15:16  Onderwerp: reactie
Om de patient goed te kunnen adviseren moet je soms in zijn huid kruipen. Maar nogmaals: ik lijd niet aan OCS !

Mvg,

Claudio
socrates

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 30 Sep 2016, 15:34  Onderwerp: Re: reactie
Claudio schreef:
Om de patient goed te kunnen adviseren moet je soms in zijn huid kruipen. Maar nogmaals: ik lijd niet aan OCS !

Mvg,

Claudio

Dat is een hele geruststelling; van psychiaters wordt immers ook vaak gezegd "dat zij nog zotter zijn dan hun patiënten" Wink
Wie niet wint wordt geen held. Soc 2017
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 01 Okt 2016, 17:13 
'Zotten' bestaan niet, domme mensen daarentegen...
Valium

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 05 Nov 2016, 1:39 
socrates schreef:
U bent toch wel zeker dat u niet aan OCS lijdt ? Confused

Very Happy Exclamation Exclamation
Ik kreeg ook al dat idee
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 05 Nov 2016, 7:28 
En bent u zeker dat u niet aan wanen lijdt, mijnheer ? !
MichelN

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 26 Jan 2017, 21:15 
Claudio schreef:

Hoe dikwijls ga je die onzin hier nog posten, clown?
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 27 Jan 2017, 6:27 
Hey Michel,

Als mijn 'onzin' je stoort, ik verplicht niemand om het te lezen !

Ik heb immers oprechte bedoelingen met mijn advies.

Claudio
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 02 Feb 2017, 19:53 
Wie vragen heeft over OCS kan mij hier contacteren op Seniorennet.
Claudio

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 16 Jul 2017, 9:12  Onderwerp: sos ocs
Wie met vragen zit over de psychische aandoening 'OCS' Obessieve compulsieve stoornis kan mij hier op SN contacteren.

Ik studeerde neuropsychologie en filosofie.

Ga naar: