Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Rusthuizen onbetaalbaar
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Wonen & Zorg Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Vr 04 Aug 2017, 18:33    Onderwerp: Re: Rusthuizen onbetaalbaar Reageer met quote

sloefke schreef:
Mijn moeder zit momenteel in een woonzorgcentrum Hof Ter Dennen in Vosselaar. Nu heb ik een vraagje, moeder betaald elke maand 2307 ¤ (is dat normaal?)wetende dat zij een pensioentje ontvangt van 1220¤ (is dat normaal?) en zodoende elke maand 1087¤ (is dat normaal?) moet bijpassen.
Het is een heel simpel en gewoon verblijf, helemaal geen luxe verblijf, daarbij moeten wij zelf de was doen zowel de kleren als de was materialen zoals washandjes en handdoeken, ook de kapper, de kinesist, de manicure en de pedicure + de telefoon zijn uit eigen zak te betalen, we moeten ook de eigen tv en eigen ijskast meebrengen en ook dit alles is uit eigen zak te betalen enz.… ( is dat normaal?) . En laat ons over de slechte service nog maar niet spreken.
Ik moet er wel bij zeggen dat moeder die een volledige loopbaan van meer dan 45 jaar gewerkt heeft en hard gespaard heeft om een klein huisje te kopen, nu een 8tal jaar geleden moest ze haar werk mans huisje verkopen ze heeft omzeggens geen spaarcenten .En omdat ze haar huisje heeft verkocht krijgt ze geen of bijna geen tegemoetkomingen. Nu de centen bijna op zijn is mijn vraag wat gebeurt er wanneer de centen effectief op zijn ? Moeder heeft 2 kinderen waarvan er een overleden is en enkel ik nog overblijf en ook al op pensioen ben en ook ik een heel karig werk mans pensioentje heb. Ik zie het echt niet zitten moest er bij mij ook nog centen naar het woonzorgcentrum gaan voor mijn moeder. De regering zegt dan wel dat ze voor de oudere mensen zorgt maar ik zie daar echt nog niet zoveel van. Het is de wzc die met onze centen gaan lopen. Als dat allemaal normaal is weet ik het niet meer. Als de regering daar maar iets aan doet.
. ( is zulk een prijs normaal?) + dat nog zoveel zelf te betalen valt zoals onlangs ziekenhuis kosten (heup gebroken),een extra koffie of frisdrank een ijsje enz….

Mocht het zo ver komen en ze vragen onderhoudsplicht dan zullen ze je laatste belastingsbrief opvragen en a.d.h.v. je inkomen zal dan bepaald worden hoeveel je maximum maandelijks zal moeten betalen. Het deel van je overleden broer en/of zus komt ook in aanmerking dus je zal nooit het volledige pond moeten betalen enkel een kindsdeel. En is het normaal dat er zo veel moet betaald worden en is het normaal dat je maar zo'n klein pensioen hebt? Voor die hoge heren is dat normaal voor ons niet maar je kan er niets aan veranderen. Maar normaal gezien zorgt het rusthuis zelf dat de inwonende alle tegemoetkomingen krijgt die er te verkrijgen zijn.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
verhaegen
Support SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Vr 04 Aug 2017, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

en beter wordt het der niet op hoor
de heren zullen wél voldoende voor zichzelf zorgen
de rest mag .........
vraag me af hoelang dat nog kan verder duren zoals het tegenwoordig gaat , vooraleer der
maar ja , met al hun camera's zijn ze der op voorzien hé
der kan niks meer gebeuren zonder dat ze het zien

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
pastoor

BerichtGeplaatst: Vr 04 Aug 2017, 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Prima Vera,

Quote:
Pastoor dan heeft niet te maken met het feit dat je in pensioen bent dat je niet moet bijdragen maar wel dat je inkomen vermindert. Je moet het goed uitleggen en in de juiste context. Sffs gaan alle mensen nog denken dat ze niets moeten bijdragen omdat ze in pensioen zijn. Fout dus. Zoals gezegd, wij zijn beiden in pensioen en wij moeten blijven bijdragen. Mijn schoonbroer in een heel stuk in de 70 en ook hij moet blijven bijdragen in de onderhoudsplicht. Hier betreft het dus ook een rusthuis van OCMW.

1. Mijn moeder verbleef in een privaat rusthuis (Kraainem).
2. Het OCMW (Zaventem) was tussenpersoon voor de facturatie. Wij betalen aan het OCMW, en zij betalen het rusthuis. Een rusthuis kan geen fiscale attesten leveren, het OCMW wel.
3. Het OCMW betaalt eigenlijk niets.
4. Ze betaalde wel voor een zus met handicap die in het buitenland woonde. (dat staat in het wetboek).
5. Iedereen betaalt het kindsdeel.
6. Toen ik op pensioen ging, heb ik een telefoon gekregen van het OCMW. Zij hadden toegang tot de pensioen gegevens. Vermits mijn pensioen kleiner was dan het kindsdeel moest ik niet meer betalen. (dat staat waarschijnlijk ook in het wetboek)
7. Het OCMW ziet verder dan alleen dit. Zij zorgen voor de verhoging van de invaliditeit (wat een rusthuis en een particulier net zomaar kan). Die verhoging was op het einde zo hoog dat de 3 overblijvende kinderen bijna niets meer moesten betalen.
8. Er zijn dorpen in Vlaanderen waar het OCMW alles betaalt.

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Vr 04 Aug 2017, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

1. Mijn moeder verbleef in een privaat rusthuis (Kraainem).
2. Het OCMW (Zaventem) was tussenpersoon voor de facturatie. Wij betalen aan het OCMW, en zij betalen het rusthuis. Een rusthuis kan geen fiscale attesten leveren die je best van al goed nakijkt want daar durven ze dus dikke fouten in maken., het OCMW wel. De dienst van het OCMW zetelt in het rusthuis waar mijn tante verblijft. Het rusthuis van mijn schoonmoeder hangt hier trouwens van af. Dus voor alles moeten wij naar het rusthuis.
3. Het OCMW betaalt eigenlijk niets. Hoe zij het regelen heeft geen invloed op wat dan ook
4. Ze betaalde wel voor een zus met handicap die in het buitenland woonde. (dat staat in het wetboek). Daar heb ik geen flauw idee van hoe dat in zijn werk gaat en heeft ook niets met onderhoudsplicht voor de kinderen te maken vlgs mij. De kinderen kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor de zus van hun moeder.
5. Iedereen betaalt het kindsdeel. Daarom ook dat overleden kinderen mee tellen.
6. Toen ik op pensioen ging, heb ik een telefoon gekregen van het OCMW. Zij hadden toegang tot de pensioen gegevens. Vermits mijn pensioen kleiner was dan het kindsdeel moest ik niet meer betalen. (dat staat waarschijnlijk ook in het wetboek) Dat is niet standaard.
Wij moeten om de drie jaar onze belastingsbrief binnen geven.

7. Het OCMW ziet verder dan alleen dit. Zij zorgen voor de verhoging van de invaliditeit (wat een rusthuis en een particulier net zomaar kan). Die verhoging was op het einde zo hoog dat de 3 overblijvende kinderen bijna niets meer moesten betalen. Vermits dat bij mijn schoonmoeder hand in hand gaat, is het ook hier niet belangrijk wie er voor zorgt als die tegemoetkomingen er maar zijn en komen en desondanks moeten wij toch nog bijleggen.
8. Er zijn dorpen in Vlaanderen waar het OCMW alles betaalt.
Die zijn weinig en de meesten laten de kinderen nog altijd opdraaien.

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Za 05 Aug 2017, 1:32    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag is rood de kleur van jouw lippen
Vandaag is rood wat rood hoort te zijn
Vandaag is rood
Het rood van rood wit blauw

Prima Vera

BerichtGeplaatst: Za 05 Aug 2017, 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

pastoor schreef:
Vandaag is rood de kleur van jouw lippen
Vandaag is rood wat rood hoort te zijn
Vandaag is rood
Het rood van rood wit blauw

maar je kan of kon toch volgen niet? Duidelijker kan het niet zijn.

Naar boven
Helena van Troje

BerichtGeplaatst: Za 05 Aug 2017, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik dit allemaal lees dan ga ik niet meer durven bougeren, uit schrik dat ik in een rusthuis terecht ga komen en mijn kinderen zich ondanks alles blauw gaan moeten betalen voor mij. Wat is dat allemaal zeg.

Naar boven
doggy

BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2017, 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga hier maar één keer kort op antwoorden.
Moeder/schoonmoeder is gestorven in 1994 en toen was het al van toepassing dat de kinderen in het rusthuis financieel moesten bijbetalen. Wij hebben daar nooit een probleem van gemaakt zoals nu door zovelen gebeurd. Geen respect voor hun ouders die waarschijnlijk ook grote financiele inspanningen hebben gedaan voor hun kinderen.

Naar boven
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2017, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

doggy schreef:
Ik ga hier maar één keer kort op antwoorden.
Moeder/schoonmoeder is gestorven in 1994 en toen was het al van toepassing dat de kinderen in het rusthuis financieel moesten bijbetalen. Wij hebben daar nooit een probleem van gemaakt zoals nu door zovelen gebeurd. Geen respect voor hun ouders die waarschijnlijk ook grote financiele inspanningen hebben gedaan voor hun kinderen.

Niet iedereen en alles over dezelfde kam scheren, is nooit wijs.

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2017, 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn heel wat rusthuizen waar de dagprijs minder bedraagt dan 70 ¤ per dag. In onze gemeente is dat 53,91 ¤.
Sommige OCMW's dringen aan op verhuis in zo'n situatie.

Helena van Troje

BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2017, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

@Doggy: allemaal goed en wel dankbaarheid en zo, maar stel je voor dat je net met twee of drie universiteitsstudenten zit op de moment dat je ouders naar het rusthuis moeten en je moet bijbetalen... Ik zou echt niet geweten hebben van welk hout pijlen maken, had dat toen gemoeten.

Elke situatie is verschillend.

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2017, 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wij, mijn echtgenote en ikzelf, verblijven nu reeds bijna 2 jaar in een RVT.

Ik kan Wanton maar beamen in de prijzen die hij daar opgeeft, wij betalen hier voor twee personen een dagprijs van 94,86¤, dit is voor een klein flatje bestaande uit 3 kleinere plaatsen, een badkamer met WC, een slaapkamer en een living.

Het is natuurlijk zoals velen hier laten opmerken, veel geld, maar men moet toch alles wat relativeren.

In die dagprijs is inbegrepen, de huur van de ruimte, de verwarming, de elektriciteit, het water, het eten, de dagelijkse verzorging, het poetsen, de kinesisten, het incontinentie materiaal, de animatie, en als de kraan lekt, of de afloop van het toilet wat moeilijk doet, dan komt de klusjesdienst voorbij.

Als men alles bijeen rekent, dan vind ik dat wij voor die dagprijs "goed bediend zijn".

Het is natuurlijk niet meer zoals in onze eigen leefomgeving wonen, maar als je hulp nodig hebt, dan hoef je maar het oproepsysteem te activeren ...

Groetjes

Danny

Flashback

BerichtGeplaatst: Di 08 Aug 2017, 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Akkoord Danny, maar dergelijke prijs is enkel haalbaar met een prima pensioen en/of het snelle opsouperen van eigen middelen.
Wanneer elk van jullie een pensioen gerechtigde is blijft er het probleem dat bij het eventueel overlijden van één partner de langstlevende die hoge prijs niet zal kunnen blijven betalen. En dan ... ?
Het is vooral voor de alleenstaande een probleem om een RVT betaald te krijgen als die al niet beschikt over hoge financiële reserves.

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Di 08 Aug 2017, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Over die onderhoudsplicht van de kinderen wordt veel onzin verteld en nog meer gelogen. Het is eigenlijk niet meer dan normaal dat men begint met zijn eigen vermogen te gebruiken, tot de dag dat men overlijdt. Iemand die hulp nodig heeft en in een rusthuis terecht komt, moet door de maatschappij geholpen worden als hij zelf niet meer over de middelen beschikt. Ook een bijdrage van de kinderen hoort daarbij.
In enkel gemeenten wordt er geen bijdrage meer gevraagd, zelfs niet onderzocht, vanwege de kinderen als het OCMW bijbetaalt. Oa. Oostende, Herentals, toevallig Spa-gemeenten. Deze partij heeft enkele jaren voorgesteld pas bijdrage te vragen als de kinderen een inkomen hadden van 100.000 ¤ per jaar. ?? Wel, als ik dat verdien of zelfs minder , zal geen van mijn ouders bij het OCMW terecht moeten, want ik zou zelf ALLES betalen.

Als men zou moeten bijdragen, wordt dat beperkt tot het kindsdeel. Indien er 4 kinderen zijn , is ieders bijdrage max. 25 %. Dan wordt nagegaan of ieder wel moet betalen op basis van zijn in komen, en hoeveel.
Sinds kort is een inkomen tot 22901 ¤ vrijgesteld van bijdrage.

Zie hier het barema : https://www.mi-is.be/nl/wetgeving

Zie het 9e item : omzendbrief dd 1/6/17 omtrent aanpassing van de bedragen voor maatschappelijk welzijn. Open de brief en scroll tot "inkomensgrenzen terugvordering onderhoudsplicht.'

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Wonen & Zorg Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4

Ga naar: