Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Dialectonderzoek

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Oproepen Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karen1981

BerichtGeplaatst: Di 08 Aug 2017, 14:10    Onderwerp: Dialectonderzoek Reageer met quote

Beste forumbezoeker,

Ik ben een taalkundige verbonden aan het departement Taalkunde van de UGent en ik bestudeer samen met Prof. Haegeman het gebruik van het woordje “die” in het Gentse dialect.

In Gent en omstreken kan men “die” gebruiken zoals in de volgende zinnen:

1. Een jaar nadien die waren ze al getrouwd.
2. Hopelijk die zijde er iets mee.
3. Vroeger die bakten wij vier soorten brood.

Zoals duidelijk in de voorbeelden hierboven gaat dit onderzoek niet over het standaard Nederlands, maar wel over gesproken taal met een dialectisch karakter. Het gebruik van “die” zoals in de voorbeelden hierboven is nog amper beschreven en gekend. Vandaar dat wij dit taalfenomeen wat in kaart willen brengen.

Indien u dit soort zinnen kan zeggen en graag meewerkt aan een klein wetenschappelijk onderzoek, wil u me dan een mail sturen?
Als u me een mailtje stuurt, zal ik u een vragenlijst opsturen via email. De vragenlijst kan elektronisch ingevuld worden en bestaat uit een 40-tal zinnen. Het invullen duurt nog geen 10 minuten.

Uiteraard zijn we ook heel erg geďnteresseerd te vernemen of er mensen zijn uit andere regio’s in Vlaanden die deze vorm van “die” kunnen gebruiken.

Alvast hartelijk dank om mee te werken aan ons onderzoek. Ik kijk uit naar uw reacties!

Hartelijke groeten,

Karen De Clercq
(Postdoctoraal onderzoeker, UGent)

Laatst aangepast door Karen1981 op Wo 09 Aug 2017, 11:15, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mira
Moderator SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Di 08 Aug 2017, 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Karen1981 schreef:

Indien u dit soort zinnen kan zeggen en graag meewerkt aan een klein wetenschappelijk onderzoek, wil u me dan een mail sturen?
Als u me een mailtje stuurt, zal ik u een vragenlijst opsturen via email.

De vragenlijst kan elektronisch ingevuld worden en bestaat uit een 40-tal zinnen. Het invullen duurt nog geen 10 minuten.

Karen, het zichtbare e-mailadres werd verwijderd. Mensen die je willen mailen kunnen de functieknop "Email" gebruiken. Contact nemen kan ook via privé bericht.
Vermits de vragenlijst elecktronisch kan ingevuld worden is het trouwens aangeraden deze lijst hier online te zetten.

mira

Naar boven
Karen1981

BerichtGeplaatst: Wo 09 Aug 2017, 11:16    Onderwerp: dialectonderzoek Reageer met quote

Beste Mira,

bedankt voor je reactie. Kan ik een Word-doc aanhechten? Ik zie niet meteen hoe dit forum daartoe de optie biedt. De lijst is namelijk een Word-doc met checkboxes die aangevinkt kunnen worden.

Groeten,

Karen

Naar boven
mira
Moderator SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Wo 09 Aug 2017, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Karen,

Ik stuur je een privé bericht.

mvg
mira

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Oproepen Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: