Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
WillyV

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 9:54  Onderwerp: Word 2010.
Beste leden,

Ik heb een vraagje bij het werken met Word 2010.Ik heb een ( nummerieke ) lijst aangemaakt met als inhoud mijn beschikbare Dvd's met filmen en series.Ik heb er spijtig genoeg geen aandacht aan geschonken om te titels alfabetisch te rangschikken. Bestaat er een mogelijkheid om de titels alsnog alfabetisch te rangschikken, zonder dat ik alles opnieuw moet invoeren?

mvg,

WillyV
Intel Core i5-661/3,33GHz ; 2x2GB ; Windows 7 Home Premium 64 bit ; Microsoft Office 2010 Professional Plus ; HD1=500GB ; HD2=160GB ; Norton Security 5 ; CCleaner ; Malwarebytes Anti-Malware ; AdwCleaner ; Windows Live Mail 2012.
Danny.

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 10:04 
Willy, heb je dit reeds gezien? https://support.office.com/nl-nl/article/Een-lijst-op-alfabetische-volgorde-sorteren-117e95e4-c347-4c6e-b05f-4ad85cb5e015

Groetjes

Danny
Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, veel daarvan hebben wij nu nog steeds.
Windows 10, Medion E6431, Firefox, Thunderbird
WillyV

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 10:44 
Danny,

Ik had dit al geprobeerd,doch het werkte niet.Is het omdat ik ze eerst al genummerd heb of gaat er iets fout?
Bij je verwijzing naar de support,versta ik niet wat men bedoelt met regel 1 : Selecteer de tekst in een lijst met opsommingstekens of een genummerde lijst.
Ik heb al mijn tekst ( met nummering inbegrepen ) geselecteerd en dan punten 2 en 3 uitgevoerd .Het resultaat was dat alles doorheen stond maar niet alfabetisch.Kan jij misschien stap voor stap uitleggen hoe jij te werk gaat in dit geval?
In elk geval,bedankt voor je hulp.

mvg,

WillyV
Intel Core i5-661/3,33GHz ; 2x2GB ; Windows 7 Home Premium 64 bit ; Microsoft Office 2010 Professional Plus ; HD1=500GB ; HD2=160GB ; Norton Security 5 ; CCleaner ; Malwarebytes Anti-Malware ; AdwCleaner ; Windows Live Mail 2012.
franç

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 10:51 
Willy,
Om een goed antwoord te kunnen geven moet precies bekend zijn welke gegevens in het Worddocument staan en hóe ze er in staan. Sorteren kan in Word denk ik, maar misschien is het eenvoudiger om alles even naar Excel te kopiëren, daar te sorteren, en dan terug in Word te plaatsen.
Dicksy

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 10:54 
Voer de stappen eens uit zonder de nummering te selecteren, dus alleen de tekst.
WillyV

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 12:40 
Dicksy,

Wanneer ik de nummering verwijder lukt het wel om te sorteren,zoals je voorstelde.
Ik heb één enkele opmerking bij dit alles : wanneer ik alles op voorhand selecteer ( met of zonder nummering ) is de functie Sorteren disable ( licht grijs ).Enkel wanneer ik de functie Sorteren vooraf aanklik,kan ik verder sorteren.

franç,

Hoe kan ik een Word-document naar Excel kopiëren of transporterenen en daarna terug naar Word brengen?Ik heb dat nog nooit gedaan.

mvg,

WillyV
franç

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 13:19 
WillyV schreef:
Hoe kan ik een Word-document naar Excel kopiëren of transporterenen en daarna terug naar Word brengen?
1. Alle gegevens in Word selecteren, rechtsklikken, en dan kiezen: Kopiëren.
2. Start Excel en selecteer de eerste kolom door boven die kolom op de letter A te klikken.
3. Klik in het menu van Excel op de knop:" Plakken" (mag ook, en kan beter zijn: "Plakken Speciaal" -->"Niet opgemaakte tekst"'; maar kies voor het gemak eerst maar gewoon "Plakken"). Er zal een melding komen dat de indeling en de omvang van de gekopieerde en de te plakken gegevens niet overeenkomen. Daar moet je je niks van aantrekken en toch plakken.
4. De gegevens staan nu allemaal in kolom A. Selecteer opnieuw kolom A als die niet meer geselecteerd staat. Nu moet je in Excel in de groep "Gegevens" de actie "Tekst naar kolommen" uitvoeren. Van belang daarbij is om te weten hoe je gegevens (bv. tussen nummer en naam, tussen naam en adres, enz.) van elkaar gescheiden zijn (dat kan bv. een komma zijn, maar het kan ook een tab(ulatorstop) zijn, of 1 of meer spaties zonder dat de tabtoets is gebruikt). Wat het scheidingsteken is, moet je namelijk opgeven als je "Tekst naar kolommen" uitvoert. Op deze website van Microsoft: - Klik - wordt dat uitgelegd voor Word 2007, maar in andere versies van Word gaat dat op dezelfde manier.
5. Als de gegevens in Excel in kolommen staan kun je eenvoudig sorteren op om het even welke kolom door alle kolommen met gegevens te selecteren en dan in het het menu van Excel op "Sorteren" te klikken. Daarna kun je dan weer terug kopiëren naar Word. Als het je meteen in Word lukt, ben je natuurlijk sneller klaar, ik vermeld het maar als een mogelijkheid.
E.T.

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Sep 2017, 20:54 
Natuurlijk kan je in Word alfabetisch sorteren MAAR niet als je voor elke regel een nummer hebt staan hé

Aap
Boom
Doos
Figuur
Kanaal
Kort
Lang
Luifel
Moment

want dan sorteert je op nummer

1 Boom
2 Moment
3 Figuur
4 Aap
5 Lang
Sony

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 05 Sep 2017, 10:30 
WillyV,

In Word kunt je automatisch regelnummer toevoegen

Daarna kan je sorteren en instellen hoe er moet gesorteerd worden.

Met de knop opties kunt je aanduiden dat er gewerkt wordt met velden (kolommen)
en wat de scheidingstekens zijn tussen die velden.

Sony
WillyV

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 06 Sep 2017, 14:15 
Sony,

Ik heb gedaan wat je voorstelde maar :
- Na de regelnummering en het selecteren van alleen de tekst blijft de functie "Sorteren" bij mij disable;
- De regelnummergeving geeft zelfs een nummer aan de titeltekst en de spatie daaronder,wat niet nodig is en ik niet weet hoe dit aan te passen

E.T.,

Wanneer ik doe wat jij voorstelde krijg ik dit :

Normaal =

En na de selectering en sortering dit =

franç,

Dit gebeurt er bij mij wanneer ik het bestand copieer naar Excel :

Ik weet niet wat ik met dit alles hier fout doe.

WillyV
hovel

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 06 Sep 2017, 16:12 
WillyV schreef:
E.T.,
Wanneer ik doe wat jij voorstelde krijg ik dit :

Normaal =

En na de selectering en sortering dit =

Dit is perfect gesorteerd. Twee opmerkingen echter:
1. Je hebt de titel mee gesorteerd. Dat kan toch de bedoeling niet zijn?
2. De gesorteerde lijst is niet mooi opgelijnd. Ik vermoed dat de lijnen op de linker pagina van het origineel voorafgegaan zijn door een spatie, die op de rechter pagina niet! Vandaar de insprong.
* Het valt mij op dat WORD zo intelligent is om de spatie aan het begin van de lijn niet in rekening te brengen bij het sorteren.

WillyV schreef:
franç,

Ik weet niet wat ik met dit alles hier fout doe.

Je doet niets fout. Dit is eveneens perfect gesorteerd. maar anders dan WORD telt EXCEL de spatie aan het begin van een lijn wel mee bij het sorteren. Daarom staan hier de lijnen van de linker pagina eerst gesorteerd.

Als je nu op de linker pagina van het origineel de spatie aan het begin van elke lijn weg doet dan zit je goed.

Suc6
ASUS F554L, Intel Core i7, 3,1Ghz, 8GB, 500GB; Windows 10 (x64), Compaq Presario CQ70, dual-core, 2Ghz, 3GB, 1TB; Windows 10 (x32), Comodo Internet Security, FreeCommander, CCleaner, Linux Mageia-6; LibreOffice, Firefox, Thunderbird, Gimp.
Sony

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 06 Sep 2017, 17:08 
WillyV,

De afstand tot de tekst kunt je best op 0,3 cm zetten

Selecteer de lijn(en) waar geen nummering moet staan en laat daar
de nummering onderdrukken

Bij het sorteren komen lege regels bovenaan staan, na het sorteren
kan je die selecteren en verwijderen met knippen.

Vanzelf gaat het niet maar veel moeite kost het ook niet.

Sony
Sony

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 06 Sep 2017, 18:37 

Tekst werd gekopieerd als afbeelding en geprint daarna ingescand in Word met OCR
en bewerkt zoals eerder beschreven.
Er is in tweemaal gesorteerd boven en onder "Beschikbare DVD'S"
Nu alles onder de titel en gesorteerd

Sony
franç

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 07 Sep 2017, 7:55 
Willy, je schreef:
Quote:

Als je gegevens op die manier in kolom A staan, dan moet je daarna de actie "Tekst naar kolommen" uitvoeren, zoals ik beschreef en zoals op de website van Microsoft waarnaar ik verwees, wordt uitgelegd. Je moet dan aanduiden dat de dubbele punt als scheidingsteken moet worden gebruikt. Je gegevens worden dan verdeeld over de kolommen A en B. Als je die kolommen dan allebei selecteert, kun je in Excel op 1 van beide kolommen sorteren.
WillyV

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 10 Sep 2017, 13:22 
Beste helpers,

Bedankt voor jullie hulp.Ik zit nu met dit probleem : na mijn uiteenzetting va 06 september 2017, 15:15 heb ik geen enkel e-mailberichtje meer ontvangen waarmee jullie mij verwezen naar een nieuw binnengekomen bericht;Daardoor dacht ik dat er niet meer gereageerd werd tot ik eens ging kijken naar mijn topic en tot mijn verbazing vaststelde dat jullie allen verder gereageerd hebben.Hoe zou het komen dat ik geen bericht van reactie meer krijg?

N.B.: ik moet jullie reacties nu nog lezen en desnoods opvolgen.

WillyV

Ga naar: