Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
pol55

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 03 Okt 2010, 21:24  Onderwerp: Neef of kozijn ?
Hoe moet ik in een gesprek met een kennis de familieband vernoemen met de zonen van mijn zuster. Zijn dat mijn neven of kozijnen ? En als mijn zus ook een meisje had .....hoe noem je dit ?
vg,Pol

Laatst aangepast door pol55 op Di 05 Okt 2010, 9:57, in totaal 1 keer bewerkt
Acer Aspire ES17, windows 10,64 bit, Intel Celeron Prosessor N3050. Windows 10 Fall Creators Update
peet

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 04 Okt 2010, 19:11 
Het nederlands is in feite een arme taal als het gaat om familierelaties aan te duiden.

Kinderen van je broer of zuster zijn neven of nichten.

Kinderen van je tante of oom zijn ook neven of nichten, en om onderscheid te maken wordt ook wel over volle neef of volle nicht gesproken. Enkel in Vlaanderen worden deze volle neef ook kozijn genoemd, voor een volle nicht is er geen speciaal woord in het Vlaams.

Zie ook wiki : http://nl.wikipedia.org/wiki/Neef

Peet
pol55

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 05 Okt 2010, 9:59 
peet schreef:
Het nederlands is in feite een arme taal als het gaat om familierelaties aan te duiden.

Kinderen van je broer of zuster zijn neven of nichten.

Kinderen van je tante of oom zijn ook neven of nichten, en om onderscheid te maken wordt ook wel over volle neef of volle nicht gesproken. Enkel in Vlaanderen worden deze volle neef ook kozijn genoemd, voor een volle nicht is er geen speciaal woord in het Vlaams.

Zie ook wiki : http://nl.wikipedia.org/wiki/Neef

Peet

Merci Smile

vg,

Pol
Acer Aspire ES17, windows 10,64 bit, Intel Celeron Prosessor N3050. Windows 10 Fall Creators Update
pcekspeer

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 04 Maa 2018, 12:44 
Arme taal het NL?

Kinderen van broer of zus noemen wij neef/nicht, maar wij gebruiken de verkeerde namen hiervoor.
Juister is oomzegger en tantezegger, zij moeten immers tegen ons oom/tante zeggen.

Kinderen vd broers/zusters van onze ouders zijn neven/nichten.
Niet de taal is arm, maar diegenen die ze aanwenden...
Wink
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
62.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Ga naar: