Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
vercingetorix

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 9:17  Onderwerp: de GROENE ! fabel over electriciteit
Vanmorgen in het nieuws gehoord : de jaarproductie van de "alternatieve stroom", dus de groene, is reeds opgebruikt op 2 februari. Daarna genen eletriek meer. Hallo Calvo, Meyrem ?
Dus vanaf dan laat iedereen zijn "eletrieken auto" in de garage staan want er is geen electriciteit meer.
Er is natuurlijk nog electriciteit nietwaar Calvo ? Bvb die van de kerncentrales. Maar die moeten weg van diezelfde klojo in 2025. Tegen dan zal de groene stroom volop beschikbaar zijn. En zullen we die niet-vervuilende kerncentralestroom "absoluut" niet meer nodig hebben.
Aan het tempo dat het nu gaat zal dat eerder voor 3025 zijn dan voor 2025 en zal Calvo zijn electrische fiets ondertussen wel opladen met een zwengeltje, schouderklopkes krijgend van Meyrem.
Er ZIJN natuurlijk buurlanden die het beter doen, bvb Frankrijk, Engeland, die zowaar ergens in maart en april uitkomen. Onze noorderburen doen het slechter dan wij : hun groene stroom is reeds opgebruikt in januari.
Ach toch, waar is de goeie ouwe tijd van paard en kar ? Maar je moest dan WEL tegen de geur van de paardestront kunnen. De groenen van vandaag, die van de theorie, die veruit in de groene meerderheid zijn, zouden hun maag moeten laten verwijderen zodat ze niet omkeert van walging bij dat paardeluchtje.
Van hun allesbelovende oplossing blijft blijkbaar niet veel over. Courage Groen! jullie hebben nog ZES volle jaren om Calvo voor te bereiden op het gebruik van zijn zwengeltje, want WIJ denken dat groen! in persoon, Calvo dus, het zal vertikken zijn fiets in de prise te steken.
wat baet den uyl een bril
als de caers niet branden wil
maior domus

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 9:31 
De groenen hebben al veel kapot gemaakt in de samenleving.
En daar gaan ze nog steeds mee door.
resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
flupke2

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 10:58 
vergintorix schreef :"Ach toch, waar is de goeie ouwe tijd van paard en kar ? Maar je moest dan WEL tegen de geur van de paardestront kunnen"
Ik heb toch liever de natuurlijke geur van paardenstront dan al die geurtjes die allerlei industriële complexen uitstoten.
The Spirit of Flanders

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 11:07 
Als ik mijn goesting zou krijgen , dan zou ik maar 60 dagen per jaar electriciteit uit het openbaar net nodig hebben , al de rest uit zonnepanelen ( + batterijen ) .  Groen of geen groen , kerncentrales of geen , de pot op Razz Velen vinden praten belangrijk , weinigen vinden denken belangrijk ...
Ice

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 11:49 
Van de ene kant de bevolking dwingen over te stappen van die 'vuile' diesel - die ze zélf gepromoot hebben om te kunnen melken - naar elektrisch rijden, zelfs belastinggeld eraan verspillen door subsidies en van de andere kant jammeren dat er elektriciteit tekort is en zelfs met de regelmaat van de klok black-outs erbij slepen. Geloofwaardigheid? NUL 

De partij groen stelde zo al niet veel voor en dat is niks verbeterd met een voorzitster pro-erdorat die vooral haar turkse achterban vertegenwoordigt...het milieu wordt enkel als drogreden gebruikt en dat rookgordijn werkt niet meer.

@sof: droom verder, de onafhankelijkheid van het net is een utopie want de belanghebbenden zullen zich weren als een duivel in een wijwatervat om je in de tang te houden voor hun monsterwinsten.....en uiteraard MACHTSCONTROLE over de bevolking.
Ze willen zo nog verder gaan om de strop rond onze nek aan te halen door de slimme meters te verplichten zodat ze je naar willekeur en op afstand kunnen afsluiten...zij willen bepalen hoeveel, voor wat en wanneer jij electriciteit mag gebruiken.
Een verplichting voor internet en verplichting voor vervanging door de slimme meter die we dan ook nog eens zélf zouden moeten betalen!  Mad

Petitie minister Tommelein: Geen verplichte invoering 'slimme meters'.

Quote:
Hier de uitleg waarom we GEEN verplichte 'slimme' meters willen:

Wat is de slimme meter?

De Vlaamse overheid is van plan om vanaf 2019 de 'slimme' elektriciteitsmeter verplicht te installeren in elk huis in het Vlaams gewest.
De slimme meter kan je meterstanden verzamelen tot op het kwartier en krijgt daardoor een gedetailleerd beeld van je privé-leven.
Deze meter zal via draadloos internet (3G/4G) je meterstanden automatisch doorsturen naar een databeheerder.
Als je de slimme meter weigert, wordt je aansluiting tot het elektriciteitsnet afgesloten.
De net- of databeheerder kan met de slimme meter ook vanop afstand je toegang tot het elektriciteitsnet afsluiten, nieuwe software installeren, het vermogen bepalen etc.
Je betaalt als consument deze slimme meter zelf.

Wat willen we?
- dat je de slimme meter expliciet moet aanvragen (opt-in) of bij een wijdverspreide installatie de meter kan weigeren (opt-out).
- dat je het recht hebt om de slimme meter te weigeren zonder daarmee je elektriciteitsaansluiting te verliezen.
- dat je altijd kan opteren voor een meter zonder internetverbinding zodat je gegevens zeker niet verstuurd kunnen worden en/of je zeker niet blootgesteld wordt aan straling.
- dat je kan vragen om je gegevens om de maand te laten meten (en niet om het kwartier).
- dat je op elk moment een duidelijk overzicht hebt van wat er met je gegevens gebeurt en dat deze niet gedeeld kunnen worden met derden (bv. commerciële partners of zelfs politie?)

Waarom?
- Schending van de privacy
- Vragen rond gezondheid
- Vragen rond veiligheid
- Beperking van keuzevrijheid

1. Schending van de privacy
Uit je energieverbruik kan veel afgeleid worden over je leven: wanneer je thuis bent, een bad neemt, de was doet, slaapt etc.
Je weet niet hoe vaak gemeten en doorgestuurd zal worden: om het kwartier/uur? Of om de maand?
Het is onduidelijk wie toegang zal hebben tot de meetdata en hoe goed deze beveiligd zullen zijn.
Eens je data uit je handen is, verlies je de controle erover. Ook al is die data (zogezegd) anoniem.
Je weet dus niet wie je gegevens zal inkijken.
Zal bij een onderzoek een huiszoeking nodig zijn als het Openbaar Ministerie je gegevens wilt inkijken?
Is het decreet wel conform de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) die vanaf eind mei in voege zal treden?

2. Vragen rond gezondheid
De meter maakt gebruik van 3G/4G technologie.
De World Health Organization (WHO) classificeert elektromagnetische straling als potentieel kankerverwekkend (Link).
De Hoge Gezondheidsraad pleit steeds voor een voorzorgsbeginsel als het gaat over niet-ioniserende straling (bv. Link voor 4G en link).
De verplichte installatie van de meter gaat in tegen deze adviezen.

3. Vragen rond veiligheid
Hoe weet je zeker dat je meetgegevens veilig verstuurd worden?
Het valt niet uit te sluiten dat hackers software installeren op je slimme meter, je elektriciteitstoegang afsluiten, het vermogen aanpassen etc.
Het valt niet uit te sluiten dat hackers toegang krijgen tot je gegevens eens ze opgeslagen zijn bij de databeheerder.
Het valt niet uit te sluiten dat hackers toch je identiteit kunnen afleiden uit anonieme gegevens.

4. Beperking van keuzevrijheid
Ofwel aanvaard je de meter, ofwel wordt je elektriciteitstoevoer afgesloten. 
Dit is in tegenspraak met het Recht op minimumlevering elektriciteit.
Je kan het automatisch doorsturen van gegevens niet uitschakelen.
Je kan niet vragen om de internetcommunicatie via draad (bv. Ethernet) te laten gebeuren.
janieburton

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 12:01 
Dat groene stroom niet op punt staat op dit ogenblik is waar maar het gevaar dat kerncentrales inhouden mag men ook niet onderschatten.

Zelfs als men in 2025 stop met de kerncentrales dan zal dat gevaar nog meer als tientallen jaren blijven bestaan.

Als me ziet wat er is gebeurt na Tsjernobyl en recenter Fukushima, beide steden zijn onbewoonbaar en relatief grote gebieden daarrond zijn ook onbewoonbaar.

Stel u voor dat eenzelfde zou gebeuren in Doel dan is "het Stad" hetzelfde lot beschoren dan Tsjernobyl en Fukushima en kan er niemand meer in het Stad leven.
janieburton

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 12:07 
Ice schreef:
Van de ene kant de bevolking dwingen over te stappen van die 'vuile' diesel - die ze zélf gepromoot hebben om te kunnen melken - naar elektrisch rijden, zelfs belastinggeld eraan verspillen door subsidies en van de andere kant jammeren dat er elektriciteit tekort is en zelfs met de regelmaat van de klok black-outs erbij slepen. Geloofwaardigheid? NUL 

De partij groen stelde zo al niet veel voor en dat is niks verbeterd met een voorzitster pro-erdorat die vooral haar turkse achterban vertegenwoordigt...het milieu wordt enkel als drogreden gebruikt en dat rookgordijn werkt niet meer.

@sof: droom verder, de onafhankelijkheid van het net is een utopie want de belanghebbenden zullen zich weren als een duivel in een wijwatervat om je in de tang te houden voor hun monsterwinsten.....en uiteraard MACHTSCONTROLE over de bevolking.
Ze willen zo nog verder gaan om de strop rond onze nek aan te halen door de slimme meters te verplichten zodat ze je naar willekeur en op afstand kunnen afsluiten...zij willen bepalen hoeveel, voor wat en wanneer jij electriciteit mag gebruiken.
Een verplichting voor internet en verplichting voor vervanging door de slimme meter die we dan ook nog eens zélf zouden moeten betalen!  Mad

Petitie minister Tommelein: Geen verplichte invoering 'slimme meters'.

[table]Quote:Hier de uitleg waarom we GEEN verplichte 'slimme' meters willen:

Wat is de slimme meter?

De Vlaamse overheid is van plan om vanaf 2019 de 'slimme' elektriciteitsmeter verplicht te installeren in elk huis in het Vlaams gewest.
De slimme meter kan je meterstanden verzamelen tot op het kwartier en krijgt daardoor een gedetailleerd beeld van je privé-leven.
Deze meter zal via draadloos internet (3G/4G) je meterstanden automatisch doorsturen naar een databeheerder.
Als je de slimme meter weigert, wordt je aansluiting tot het elektriciteitsnet afgesloten.
De net- of databeheerder kan met de slimme meter ook vanop afstand je toegang tot het elektriciteitsnet afsluiten, nieuwe software installeren, het vermogen bepalen etc.
Je betaalt als consument deze slimme meter zelf.

Wat willen we?
- dat je de slimme meter expliciet moet aanvragen (opt-in) of bij een wijdverspreide installatie de meter kan weigeren (opt-out).
- dat je het recht hebt om de slimme meter te weigeren zonder daarmee je elektriciteitsaansluiting te verliezen.
- dat je altijd kan opteren voor een meter zonder internetverbinding zodat je gegevens zeker niet verstuurd kunnen worden en/of je zeker niet blootgesteld wordt aan straling.
- dat je kan vragen om je gegevens om de maand te laten meten (en niet om het kwartier).
- dat je op elk moment een duidelijk overzicht hebt van wat er met je gegevens gebeurt en dat deze niet gedeeld kunnen worden met derden (bv. commerciële partners of zelfs politie?)

Waarom?
- Schending van de privacy
- Vragen rond gezondheid
- Vragen rond veiligheid
- Beperking van keuzevrijheid

1. Schending van de privacy
Uit je energieverbruik kan veel afgeleid worden over je leven: wanneer je thuis bent, een bad neemt, de was doet, slaapt etc.
Je weet niet hoe vaak gemeten en doorgestuurd zal worden: om het kwartier/uur? Of om de maand?
Het is onduidelijk wie toegang zal hebben tot de meetdata en hoe goed deze beveiligd zullen zijn.
Eens je data uit je handen is, verlies je de controle erover. Ook al is die data (zogezegd) anoniem.
Je weet dus niet wie je gegevens zal inkijken.
Zal bij een onderzoek een huiszoeking nodig zijn als het Openbaar Ministerie je gegevens wilt inkijken?
Is het decreet wel conform de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) die vanaf eind mei in voege zal treden?

2. Vragen rond gezondheid
De meter maakt gebruik van 3G/4G technologie.
De World Health Organization (WHO) classificeert elektromagnetische straling als potentieel kankerverwekkend (Link).
De Hoge Gezondheidsraad pleit steeds voor een voorzorgsbeginsel als het gaat over niet-ioniserende straling (bv. Link voor 4G en link).
De verplichte installatie van de meter gaat in tegen deze adviezen.

3. Vragen rond veiligheid
Hoe weet je zeker dat je meetgegevens veilig verstuurd worden?
Het valt niet uit te sluiten dat hackers software installeren op je slimme meter, je elektriciteitstoegang afsluiten, het vermogen aanpassen etc.
Het valt niet uit te sluiten dat hackers toegang krijgen tot je gegevens eens ze opgeslagen zijn bij de databeheerder.
Het valt niet uit te sluiten dat hackers toch je identiteit kunnen afleiden uit anonieme gegevens.

4. Beperking van keuzevrijheid
Ofwel aanvaard je de meter, ofwel wordt je elektriciteitstoevoer afgesloten. 
Dit is in tegenspraak met het Recht op minimumlevering elektriciteit.
Je kan het automatisch doorsturen van gegevens niet uitschakelen.
Je kan niet vragen om de internetcommunicatie via draad (bv. Ethernet) te laten gebeuren.[/table]

Ice,

Misschien een 3G/4G jammer plaatsen, dan kunnen de gegevens niet worden doorgestuurd.
Ice

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 12:20 
@janieburton, daarover gaat het niet, jammen/het signaal storen is trouwens symptoombestrijding én wees maar zeker dat daar al boetes op staan, dat zal vast al opgenomen zijn in de kleine letterkes..
Mensen die geen draadloos internet wensen voor gelijk welke reden kunnen en mogen niet gedwongen worden toch een internetabonnement te moeten nemen om ons basisrécht op elektriciteit te kunnen gebruiken, die keuze moet vrij blijven, maak het even!  Evil or Very Mad
janieburton

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 12:34 
Ice schreef:
@janieburton, daarover gaat het niet, jammen/het signaal storen is trouwens symptoombestrijding én wees maar zeker dat daar al boetes op staan, dat zal vast al opgenomen zijn in de kleine letterkes..
Mensen die geen draadloos internet wensen voor gelijk welke reden kunnen en mogen niet gedwongen worden toch een internetabonnement te moeten nemen om ons basisrécht op elektriciteit te kunnen gebruiken, die keuze moet vrij blijven, maak het even!  Evil or Very Mad

Je hebt gelijk, maar mijn internet staat alleen aan als ik het internet gebruik en je hebt gelijk dat het een basisrecht is om elektriciteit te gebruiken alhoewel je niet verplicht bent om een elektriciteit of gas aansluiting te hebben.

BTW ik ben ook niet blij met die slimme meters
The Spirit of Flanders

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 13:19 
Ice schreef:

Men wil in eerste instantie gebruik maken van je eigen internet modem ( via kabel of WiFi ) . Weiger je dat , dan bouwt men een "GSM" in die via 3G ( GPRS )  met een GSM mast zal communiceren , en dat ga je niet kunnen verbieden.  Truuk :  je laat toe dat ze via WiFi met je modem communiceren , en dan zet je daarna je WiFi af  !   Twisted Evil  Uiteraard ga je dan zelf niet meer draadloos kunnen werken , tenzij .... via de modem van je buur Laughing  Als  ze er een GSM inbouwen , kan je nog altijd gans je tellerkast in zilverpapier wikkelen , en er een draad aan koppelen die je met de aarding verbindt Twisted Evil 

By the way --- van een Ollander ( en die gebruiken al vollop slimme meters ) heb ik vernomen dat zijn slimme meter al na 5 jaar defect was. Onze oudjes gingen zonder problemen 50 jaar mee. En dan nog dit : twee van de vier types die men gaat gebruiken zijn van Chineese makelij. Dat belooft ! 
Velen vinden praten belangrijk , weinigen vinden denken belangrijk ...
Paul Siemons

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 15:24 
The Spirit of Flanders schreef:
Als ik mijn goesting zou krijgen , dan zou ik maar 60 dagen per jaar electriciteit uit het openbaar net nodig hebben , al de rest uit zonnepanelen ( + batterijen ) .  Groen of geen groen , kerncentrales of geen , de pot op Razz

Ik meen me te herinneren dat U (in een ander topic dacht ik) "uw goesting" eens hebt neergepend : - hoeveel paneeltjes waren het ook al weer?
                         - een "batterijtje " om alles in op te slaan
Kan je ons nog eens het prijskaartje laten geworden .... ? 

The Spirit of Flanders

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 15:32 
Paul Siemons schreef:
Als ik mijn goesting zou krijgen , dan zou ik maar 60 dagen per jaar electriciteit uit het openbaar net nodig hebben , al de rest uit zonnepanelen ( + batterijen ) .  Groen of geen groen , kerncentrales of geen , de pot op Razz

Ik meen me te herinneren dat U (in een ander topic dacht ik) "uw goesting" eens hebt neergepend : - hoeveel paneeltjes waren het ook al weer?

- 40 of 48 panelen naargelang hun Wp vermogen
- 8 lithium-ion batterijen van elk 24 Volt 180 Ah
- prijskaartje .... hmmm ... grof geschat 150.000 Euro inclusief plaatsing en BTW ( o.a. graafwerken in tuin ) Laughing 

"Wie geld heeft kan geld verdienen , wie geen heeft moet aan zijn kl**ten krabben"  zei mijn moeder zaliger. Smile  Ik zou met dat bedrag een superdeluxe , zelfrijdenden Tesla S kunnen kopen , maar ik leef sober en rij liever niet in de kijker. Wink 
Paul Siemons

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 15:49 

- prijskaartje .... hmmm ... grof geschat 150.000 Euro......

... en dan nog zou je voor twee maanden elektriciteit moeten aankopen ......
Vraag me af waar .... alle vervuilende centrales .... daarbij ook horende de nucleaire zouden dan gesloten zijn...... je je 60 dagen tekort gaat aanschaffen?
The Spirit of Flanders

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 16:07 
Paul Siemons schreef:

- prijskaartje .... hmmm ... grof geschat 150.000 Euro......

... en dan nog zou je voor twee maanden elektriciteit moeten aankopen ......
Vraag me af waar .... alle vervuilende centrales .... daarbij ook horende de nucleaire zouden dan gesloten zijn...... je je 60 dagen tekort gaat aanschaffen?

Die 60 dagen zijn gespreid over de maanden November , December , Januari en Februari. Op die momenten heb ik voldoende aan een generator van 3 kVA om de nachten door te komen ( en de batterijen boven hun laagst toegelaten lading te houden  ) ...

Je kan uiteraard er nog veel bij fantaseren , bvb.  een warmtepomp in hybride met een  WKK  ( warmtekrachtkoppeling ) die ook dus ook voor extra electriciteit ( als 3 kVA generator ) in de wintermaanden kan zorgen. Ik heb hier nog niets over berekend.  Ik weet nu toch al dat de temperatuur van mijn CV niet hoger hoeft te worden dan 60 °C - en dat is positief voor de installatie en het verwarmen met een warmtepomp. Uiteindelijk :  "The sky is the limit" en het prijskaartje ook ...

Laatst aangepast door The Spirit of Flanders op Do 12 Apr 2018, 16:33, in totaal 1 keer bewerkt
Ice

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 16:24 
Paul Siemons schreef:

- 40 of 48 panelen naargelang hun Wp vermogen
- 8 lithium-ion batterijen van elk 24 Volt 180 Ah
- prijskaartje .... hmmm ... grof geschat 150.000 Euro inclusief plaatsing en BTW ( o.a. graafwerken in tuin ) Laughing 

"Wie geld heeft kan geld verdienen , wie geen heeft moet aan zijn kl**ten krabben"  zei mijn moeder zaliger. Smile  Ik zou met dat bedrag een superdeluxe , zelfrijdenden Tesla S kunnen kopen , maar ik leef sober en rij liever niet in de kijker. Wink 

Zoveel moeite en kosten doen terwijl de politieke dieven steeds vindingrijker worden om je te pluimen? Tsss....verloren geld en moeite, me dunkt.

Ga naar: