Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
Gast

Geplaatst: Wo 05 Apr 2017, 15:51 
Een paar jaar geleden ging mijn echtgenote en ik samen met vrienden eten in een gastronomisch restaurant in de ardennen in de streek van Laroche.
Op de voorgevel hing een blinkend bordje met de vermelding dat de kok afgestudeerd was aan de kokschool Ter Duinen,alsof dat een meerwaarde gaf aan zijn zaak.Het gastronomisch menu bevatte als voorgerecht een bereiding met foie gras.

Onze vrienden en ikzelf eten nooit foie gras,voor ons hoeven geen dieren gemarteld te worden.We riepen de maitre, in cassu de vrouw van de kok,en vroegen beleefd de foie weg te laten uit het gerecht waar zij in toestemde.

Maar geen twee minuten later kwam de kok verontwaardigd aangestormt,onbeleefd met de vraag wat er scheelde dat wij geen foie wilden.Waarop de vrouw van onze vrienden beleefd antwoorde dat het een persoonlijke kwestie was,waarop zij geen antwoord hoefde te geven.Daarop droop de Ter Duinen kok met rode kop af.

We hebben onze menu verder afgewerkt,bij de koffie ontbrak melk en een versnapering.

Dat was de laatste maal dat ze ons daar gezien hebben ,en ik heb het ook nooit aan vrienden aanbevolen.Een kok met klasse hoeft zo niet te handelen,alsof zijn koperen bordje buiten hem dat recht geeft.
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 05 Apr 2017, 18:06 
Wat dit koperen bordje betreft, er zijn zeer veel middenklassen en sterren resto's die dit vermelden, weet ook niet voor wat, maar ter duinen is nu eenmaal wel de top van de kok scholen in de Nederlandse taal.

Maar in alle scholen zitten er wel drift kikkers, mijn vriendin vraag wel altijd om haar vlees zeer hard uitgebakken te hebben, ja dan zijn er ook koks die dit niet willen doen of er een zaak van maken, dan antwoord ik altijd wie moet het op eten hij of mijn vriendin, dit moet voor hun gelijk zijn !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Gast

Geplaatst: Wo 05 Apr 2017, 18:34 
Het is ook niet alleen een kwestie van wie moet het opeten,maar wie moet het betalen.Het is al niet goedkoop om in zo een etablisement te gaan eten.
En het minste wat hier tegenover mag staan,is de vriendelijkheid van kok en personeel.Het ben tenslotte ik die betaal,en voor zover ik weet is de klant nog steeds koning.De muggezifters buiten beschouwing gelaten die er altijd zullen zijn.
Een tevreden klant is een klant die terugkeerd
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 05 Apr 2017, 20:13 
Mijn beste ervaringen zijn nog steeds bij de midden klasse.

En in streken of stad waar zeer veel concurrentie is word je zeer goed bediend en is de prijs meestal aan de lage kant .
Prima Vera

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 09 Apr 2017, 8:31 
Gisterenavond naar Nathan geweest zoals gezegd. Het was een mooie avond met héél lekker en fijn eten. Een gezellige zaak met jeugdige bediening maar vlot, vriendelijk. Geen tjingel tjangel op de achtergrond. Een zaak waar vlot 40 man binnen kan en zat dan ook volledig vol. Wat opviel was dat het toch een vrij jong publiek was (tussen 30 en 50). Door het geroezemoes werd je gewaar dat iedereen op zijn gemak was en genoot van wat er te eten viel.
Je moet geen comfort food verwachten, geen friet of puree of rijst. De wijn aan tafel was een beleving op zich, geen banale wijntjes maar uitgebalanceerde wijnen uit alle hoeken van de wereld echt aangepast aan de gerechten ook. Het was af tot en met de snoepjes bij de koffie die ook handgemaakt waren. Lang geleden dat we nog zo lekker gegeten hebben in dit genre en bovenal totaal wat we hadden verwacht. Een aanrader. Een jonge chef die zijn vak geleerd heeft bij de grote zaken, een moderne tint geeft aan de gerechten zeker niet minimalistisch is in de hoeveelheden.
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 10 Apr 2017, 17:04 
Quote:
Wat opviel was dat het toch een vrij jong publiek was (tussen 30 en 50)

Ja dit is nu het grootste publiek van de goede restaurants, in Chinese restaurants vind je hoofd zakelijk mensen van meer dan 60 jaar, Bij Italiaanse restaurants zijn ze ook jonger, en de jongsten die zitten in de fast food, pita en frituren.
maior domus

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 11 Apr 2017, 0:32 
Prima Vera schreef:

Je moet geen comfort food verwachten, geen friet of puree of rijst.

Wat wordt er dan bij de gerechten geserveerd? Kroketjes? Shocked
Of patatjes in de schil mag ik toch hopen.
resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
socrates

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 11 Apr 2017, 9:53  Onderwerp: Re: De waarde van restaurant recensies
Dubbel gepost Embarassed

Laatst aangepast door socrates op Di 11 Apr 2017, 9:55, in totaal 1 keer bewerkt
Blijf een leerling zelfs al denk je alles te weten.
socrates

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 11 Apr 2017, 9:54  Onderwerp: Re: De waarde van restaurant recensies
denlowie schreef:
Ik ga veel tot extreem veel uit eten en dit overal in Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen.

Nu ik lees elke dag recensies van restaurants van over gans Vlaanderen, en wat me daar echt stoort dat is dat mensen bepaalde restaurant zo ophemelen als is het een kopie van het restaurant van Peter Goosens.

Natuurlijk moet eerst gekeken worden naar de PRIJS-KWALITEIT, het lijk er soms op als of die bepaalde mensen nog nooit iets lekkers gezien of gegeten heeft.

Gisteren middag ging ik een zaak binnen waar ik 18 jaar geleden ook ben geweest en het was toen verschrikkelijk, maar de zaak is een 10 tal maanden overgenomen en het is net het zelfde, enkel eetbaar maar niks meer.

Op tripadvisor word dit restaurant door zeer veel mensen aan geprijsd voor zijn lekker eten, maar niks is minder waar, een frituur is vele malen beter !

Wat zijn jullie ervaringen daar over.

Mijn advies : hou je aan de frituur dan ben je zeker, al is de frituur tegenwoordig ook al een luxe product net als haring en mosselen. Wink
Blijf een leerling zelfs al denk je alles te weten.
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 11 Apr 2017, 10:36 
Ja de frituur is nu niet het goedkoopste, maar ik lust dit toch wel af en toe als ik alleen op de baan ben dan is het een middel friet met stoofvlees, een mexicano en andalouse saus en een 1/4l wijn en dit is +/-13¤

dan heb je snel gegeten en ik lust dit zeer graag.

Als je bedenkt dat ik 35 jaar geleden mossel friet at in Blankenberge in een restaurant voor 300Bef - 7,5¤ Laughing
Toby

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 16 Mei 2017, 6:46 
denlowie schreef:
Quote:
Wat opviel was dat het toch een vrij jong publiek was (tussen 30 en 50)

Ja dit is nu het grootste publiek van de goede restaurants, in Chinese restaurants vind je hoofd zakelijk mensen van meer dan 60 jaar, Bij Italiaanse restaurants zijn ze ook jonger, en de jongsten die zitten in de fast food, pita en frituren.

Klasse restaurants alleen voor medium leeftijd ? Jongere mensen bij de Italiaan ? 60 plus bij de Chinees ?
Ik dacht het niet.
Volgens je theorie zit dan het merendeel van de klanten in de zogenaamde "goede restaurants" en de rest in de Italiaanse en Chinese ... (en in junk food of friet tenten).

De maatstaf is uiteraard de financiële armslag van de restaurantbezoeker.
Op gastronomie staat geen leeftijd.

Maar ga eens in een grootstad zoals Brussel, Antwerpen of Gent. Mijn ervaring is dat zelfs daar alle leeftijden goed vertegenwoordigd zijn, zowel in de klasse, Italiaanse en Chinese zaken.
So, you never heard about Linux ? Never used it ?
High time to change your mind and give it a damn try.
This message was sent by an 9 year old Lenovo laptop proudly using Linux Mint 18.3 "Sylvia" 64 bit

Ga naar: