Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
Flashback

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 10:32  Onderwerp: Onafhankelijk Catalonië ???
Er zijn een paar bedenkingen waarop ik graag een antwoord zou zien :
- Kan een nieuwe staat Catalonië de Euro als officiële munt behouden, eigen Euro's maken, zonder voorafgaand lid te worden van de Euro-zone ?
- Zou een dergelijke staat zomaar plotsklaps deel uitmaken van de Europese Unie en kunnen profiteren van de in- en uitvoerrechten waar de Britten zo graag van willen blijven deel uitmaken ?

Het lijkt mij eerder dat vele sympathisanten misleid worden, met zoals er gebeurde tijdens het "Brexit" referendum, alleen ging het daar over uitstappen en niet instappen in de Unie en was de Euro er nooit een officiële munt (de Catalanen hebben er zelfs geen !).
frits1955

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 10:37 
"Zou een dergelijke staat zomaar plotsklaps deel uitmaken van de Europese Unie "

Neen - alle andere leden moeten die staat erkennen. Ge ziet van hier dat Spanje zoiets zal doen...
plopperdeplop

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 10:57 
Vele Catalanen hebben zich laten opjutten door die separatisten.Ze stelden het zoals altijd zo rooskleurig voor alsof onafhankelijkheid de hemel op aarde zou worden.Wat er hun te wachten bij onafhankelijkheid daarover zwegen over als vermoord.En dat die"onafhankelijkheid" eerst zal moeten goedgekeurd worden door alle EU leden is iets dat ze daar vlug vlug onder mat vegen en bij mijn weten is Spanje daar tot nader orde ook nog steeds lid van.Komt daar nog bij dat de grondwet in Spanje dergelijk referendum niet toelaat wat dus wil zeggen dat ze daar iligaal gehandeld hebben.Ze kunnen daar nog altijd proberen van eenzijdig die onafhankelijkheid uit te gaan roepen maar op welke manier dit de bevolking daar te goede zou komen is mij een raadsel.
Ps.De manier van optreden van de guarda ceviel daar was buiten alle proporties.
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 11:01 
Europa beweert dat het een interne zaak is die Spanje moet oplossen.
De Spaanse koning heeft een standpunt ingenomen die de Catalanen niet slikken ( de koning heeft zich daar in feite niet mee te moeien).
Een oplossing zou er misschien in bestaan een tijdelijke onafhankelijkheid in te roepen (vb. 2 jaar) ,met wel bepaalde bevoegdheden op gebied van economie , belastingen een soort proefperiode als ze er niet inslagen als regio hun hoofd boven water te houden, zal de bevolking misschien inzien dat het toch niet zo'n goed idee is om als regio een zelfbestuur te behartigen;
Het is wel zo dat een bepaalde strekking in Catalonie het volk warm maakt voor onafhankelijkheid, idem met Groot-Brittannie een groot deel was er ook niet mee akkoord dat ze uit Europa weggingen, als jeziet wat een prijs er voor betaald (zou) moeten worden.
De brexit moet nog zijn nut bewijzen , draait het positief uit , dan is het gevaar groot dat er nog zullen volgen.
Bart de Wever heeft nog geen al te grote uitspraken gedaan over Catalonie, maar denk dat hij dat met argusogen opvolgt en droomt dat het hier met Vlaanderen als regio ook moet te verwezenlijken zijn.
We zullen zien hoe het uitdraait voor Catalonie .
Jan Meuleman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 11:21 
Spanje heeft de “International Covenant on civil and political rights” (16.12.1966) mede ondertekend.
Art. 1 erkent “the right of all peoples to self-determination, including the right to “freely determine their political status”, pursue their economic, social and cultural goals, and manage and dispose of their own resources”.
Hoe kan dan een Spaanse grondwet dit recht aan de Catalanen ontzeggen?
De rooie moeten van mijn geld blijven. Ze moeten maar werken ipv op mijn kosten te leven.
frits1955

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 12:27 
"International Covenant on civil and political rights” (16.12.1966)"

Dat is een verdrag, gebaseerd op de universele verklaring van de rechten van de mens en niet afdwingbaar. Punt.
Wil.

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 12:38 
Als Catalonië zich onafhankelijk verklaart, dan heeft Spanje weinig keuzes: ofwel aanvaardt het die verklaring met hangende pootjes, ofwel gaat het gewapenderhand de zaak teniet doen. Burgeroorlog.
Een derde weg: de zaak via juridische weg ein-de-loos rekken tot iedereen het grondig beu is, maar dan komt men vroeg of laat opnieuw op het punt waar de vorige twee keuzes mogelijk zijn.

Stijn Meuris: "♫ Zou een heel klein beetje oorlog soms niet beter kunnen zijn. ♫ "

En dan te bedenken dat Europa in zijn prille begin is gesticht om de onderlinge oorlog voorgoed naar de geschiedenis te verwijzen...
Sorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 14:14 
Quote:
Dat is een verdrag, gebaseerd op de universele verklaring van de rechten van de mens en niet afdwingbaar. Punt.

Afgesloten verdragen dienen gerespecteerd te worden door iedereen die er zijn handtekening onder gezet heeft anders moeten ze het maar heronderhandelen of opstappen net zoals bij de Brexit. Gooi het verdrag van de universele rechten van de mens dan ook maar in de vuilbak zodat er niet mee kan geschermd worden want het is niet afdwingbaar, het is ook maar een verdrag. Dubbel punt.
uoona

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 15:07 
Als je geen separatist was, dan zou je er één worden, na het machtsvertoon van Spaanse regering. Ik denk dat veel mensen de demonen van 40 jaar Franco hebben gezien.
Jan Meuleman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 15:20 
frits1955 schreef:
"International Covenant on civil and political rights” (16.12.1966)"

Niet afdwingbaar is flauwe zever. Waarom hebben ze het ondertekend als ze het niet willen toepassen?
De rooie moeten van mijn geld blijven. Ze moeten maar werken ipv op mijn kosten te leven.
Jan Meuleman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 15:27 
uoona schreef:
Als je geen separatist was, dan zou je er één worden, na het machtsvertoon van Spaanse regering. Ik denk dat veel mensen de demonen van 40 jaar Franco hebben gezien.

De EU zit vol met uitgerangeerde politici die verslaafd zijn aan de macht en de voordelen daarvan ,een soort van autocraten die de Democratie verkrachten en de zo typische Europese culturen vernietigen . De sfinx Marianne Thyssen die mede schuldig is aan het kafka van de EU detacheren waardoor er duizenden Vlaamse jobs naar Oostblokkers gaan en sociaal gedumpt worden , volgt de lijn van Rajoy en beweert dat de Catelanen zelf voor de confrontatie hebben gezocht met de knokploegen van Rajoy.
De EVP kliek (EU christen democraten ) zijn een stelletje hypocriete machtswellustelingen die met de scepter zwaaien en die Europa naar hun hand willen zetten zonder democratie en zonder eigenheid van de diverse traditionele Europse culturen .
Flashback

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 15:33 
frits1955 schreef:
"Zou een dergelijke staat zomaar plotsklaps deel uitmaken van de Europese Unie "

Neen - alle andere leden moeten die staat erkennen. Ge ziet van hier dat Spanje zoiets zal doen...

OK, begrijpelijk, dus kan Catalonië ook geen gebruik maken van de handelsverdragen binnen de Unie !

Wat betreft hun economie, ze gaan dan betalen met goudklompjes of ruilhandel (?) , ze hebben geen eigen douane en grenzen overal aan de EU (behalve via de zee mochten ze over een grote handelsvloot beschikken). Vele bedrijven beginnen het grondgebied nu al te ontruimen uit vrees voor hun toekomst !

En verdragen betreffende mensenrechten ... ook hier werd met de blanke sabel opgetreden bij onlusten !
Flashback

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 15:35 
Jan Meuleman schreef:
uoona schreef:

De EU zit vol met uitgerangeerde politici die verslaafd zijn aan de macht en de voordelen daarvan ,een soort van autocraten die de Democratie verkrachten en de zo typische Europese culturen vernietigen . De sfinx Marianne Thyssen die mede schuldig is aan het kafka van de EU detacheren waardoor er duizenden Vlaamse jobs naar Oostblokkers gaan en sociaal gedumpt worden , volgt de lijn van Rajoy en beweert dat de Catelanen zelf voor de confrontatie hebben gezocht met de knokploegen van Rajoy.
De EVP kliek (EU christen democraten ) zijn een stelletje hypocriete machtswellustelingen die met de scepter zwaaien en die Europa naar hun hand willen zetten zonder democratie en zonder eigenheid van de diverse traditionele Europse culturen .

En denk je dat de Catalaanse separatisten dat niet bij voorbaat geweten hebben ?
frits1955

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 16:06 
"Afgesloten verdragen dienen gerespecteerd te worden door iedereen die er zijn handtekening onder gezet heeft anders moeten ze het maar heronderhandelen "

Wel wel, jullie zijn hier steeds de eersten om cynisch te doen over de mensenrechten als het gaat over ras , huidskleur of godsdienst.En nu moeten diezelfde rechten plots wel met respect bekeken worden Laughing Laughing

Ook om te noteren in grote letters: de NVA en hun acolieten hier staan te juichen bij een POLITIEKE staking in een ander land. We gaan dat onthouden en kijken hoe diezelfden staan te blaten over een "politieke staking" in eigen land op 10 oktober.
Jan Meuleman

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 05 Okt 2017, 16:40 
frits1955 schreef:
"Afgesloten verdragen dienen gerespecteerd te worden door iedereen die er zijn handtekening onder gezet heeft anders moeten ze het maar heronderhandelen "

Wel wel, jullie zijn hier steeds de eersten om cynisch te doen over de mensenrechten als het gaat over ras , huidskleur of godsdienst.En nu moeten diezelfde rechten plots wel met respect bekeken worden Laughing Laughing

Ook om te noteren in grote letters: de NVA en hun acolieten hier staan te juichen bij een POLITIEKE staking in een ander land. We gaan dat onthouden en kijken hoe diezelfden staan te blaten over een "politieke staking" in eigen land op 10 oktober.

Alles goed uit de duim kunnen zuigen, is dat een vereiste om lid te worden van pvda, uw idiotenclubje?
Waar fantaseer dat allemaal?

Ga naar: