Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
wardje


Geregistreerd op: 4-12-2005
Woonplaats: oostrozebeke

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 6:02  Onderwerp: één stapje dichter bij elektrische auto
Het Leuvense onderzoekscentrum Imec heeft een batterij ontwikkeld die ons binnen enkele jaren moet toelaten om de helft verder te rijden met een elektrische wagen. De batterij - die een vaste stof gebruikt als ionengeleider, in plaats van een vloeistof - zal bovendien sneller opladen. De ambitie is om op termijn dezelfde autonomie te behalen als een benzinemotor (600 à 700 kilometer). In 2020 brengt Toyota al een elektrische wagen met een vastestofbatterij op de markt. Het wordt dus een race tegen de tijd. En intussen zet ook China grote sprongen op het vlak van elektrisch rijden.
Maar als het klimaat daar mee gebaat is ,is een ander paar mouwen.
Nu veel West-Europeanen een afkeer van dieselauto’s gekregen belanden tienduizenden oude dieselwagens in Oost-Europa.
Bulgarije alleen heeft vorig jaar meer dan 100.000 occasiewagens ingevoerd, waaronder 35.000 dieselwagens.
De helft van die ingevoerde dieselwagens is ouder dan tien jaar.
Wij doen onze dieselwagen weg en 2000km verder rijden ze er nog 10 jaar mee;
Europa maakt zich belachelijk voor het ene land moet de diesel zo rap mogelijk weg en in een andere lidstaat laten ze hem rijden.
De lat voor iedereen gelijk leggen in Europa kan niet . Twisted Evil
Gast





Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 7:41 
Waar haal je die informatie over Imec ?

De huidige batterijen in electrische wagens bevatten alleen maar vaste stoffen , geen vloeibare  stoffen.  Hooguit bestaat het membraan , dat is de scheiding tussen de positieve en negatieve pool , uit een soort gel of pasta ( polymeer ) maar dat  is dus ook al geen vloeistof. Het zijn trouwens hetzelfde soort batterijen die in je laptop , smartphone of je GSM steken.

De actieradius zal men nog wel kunnen opdrijven , vooral omdat men hard werkt aan het gewicht van de wagen zelf ( bvb. door meer gebruik  van aluminium en polyester in de karosserie ) waardoor de batterij ook zwaarder mag wegen , maar de laadtijden zullen hierdoor ook evenredig langer worden.  

Dat sneller laden kan je uit praktische redenen vergeten.  Een electrische wagen verbruikt ongeveer 15 kWh/100km . Als ge dus 1 uur aan 100 km/uur rijdt is dat je verbruikt.  Als ge die batterij in 10 minuten terug wilt opladen met 15 kWh , moet je hiervoor 15 kW  x 60 minuten / 10 minuten =  90 kW aan de batterij kunnen leveren.  Bij 230 Volt wisselspanning is dat een stroom gelijk aan 90.000 Watt / 230 = 391 Ampere !  en dan is die nog maar geladen om er 100 km verder te kunnen mee rijden.  Dat laden kan thuis  dus al niet gebeuren , en dat thuisladen is net het grote voordeel van een electrische wagen.   

Mensen gaan hun gewoontes moeten veranderen , en dat "efkens" gaan tanken zit er niet meer in.  Ik rij al 4 jaar met een electrische wagen ( geen hybride ) en heb hem al altijd thuis geladen , nog nooit aan een laadpaal buitenhuis ( is trouwens veel te duur ).  Dat "stapje dichter" op het gebied van sneller laden kan je vergeten.  Niet wachten op iets beters , dat komt er niet .... 
MichelN


Geregistreerd op: 16-11-2008
Woonplaats: Groot-Leuven

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 9:03 
The Spirit of Flanders schreef:
Waar haal je die informatie over Imec ?

Doodgewoon in de krant van vandaag. Als je nu nog niet weet wie of wat Imec is loop je al een jaar of dertig achter. FYI daar werken alleen maar echte bollebozen, geen internetingenieurs.
https://www.imec-int.com/en/articles/smart-mobility
https://www.imec-int.com/en/articles/imec-istart-is-ranked-fourth-in-ubi-global-s-university-business-accelerator-ranking
Gast





Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 9:15 
MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Waar haal je die informatie over Imec ?

Doodgewoon in de krant van vandaag. Als je nu nog niet weet wie of wat Imec is loop je al een jaar of dertig achter. FYI daar werken alleen maar echte bollebozen, geen internetingenieurs.
https://www.imec-int.com/en/articles/smart-mobility
https://www.imec-int.com/en/articles/imec-istart-is-ranked-fourth-in-ubi-global-s-university-business-accelerator-ranking


Ik ken Imec ook wel slimmeke. Ik wou gewoon te weten komen wat die op gebied van batterijtechniek aan 't uitspoken zijn.   Staat het in de krant ? Wel geef dan eens de link ernaar door , dat helpt , en niet jouw links.  
frits1955


Geregistreerd op: 5-11-2016


Profiel
Prive Bericht
Gast





Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 9:42 
frits1955 schreef:
https://www.demorgen.be/wetenschap/vlaamse-superbatterij-voor-auto-s-op-komst-bf66d2c3/


Er zit helemaal geen vloeistof in de huidige Lithium-ion batterijen van electrische voertuigen. Ofwel heeft De Morgen dat helemaal mis verstaan , ofwel wil Imec ons blaaskes wijsmaken en zichzelf promoten. Hoor je iets "klutsen" in de batterij van je GSM ? Neen , en dat zijn ook Lithium-ion batterijen , net van dezelfde familie die in de electrische wagens steken.   Trouwens , alle accu's , behalve de 12 Volt batterij ( accu ) in de "gewone" auto, bevatten geen vloeistof meer.  In gesloten loodaccu's is de vloeistof trouwens ook al vervangen door een gel ( gelei ) .  Elders experimenteert men wel met andere dingen , o.a. om het grafiet te vervangen door graffeen , eventueel ook gedoteerd met wat Silicium , en om het membraan tussen de positieve en negatieve pool dunner te maken.  Men experimenteert ook met de verhouding van de Lithium + Cobalt + Nikkel + Mangaan verbinding voor de tegenpool van de grafiet / graffeen pool 


Imec zou zich beter focussen op het "gedrag" van de huidige Litium-ion batterijen.  Een cel die volgeladen is , laat ueberhaupt geen stroom meer door , en hierdoor krijgt een cel in serie geen laadstroom meer.  Om dat te verhelpen bouwt men per cel een beetje electronica in die de stroom langs de cel naar de volgende cel moet voeren.  Die verzameling van alle electronica per cel + een centrale stuureenheid noemt men BMS "battery management system" . Als men de chemie van de cel zo zou kunnen wijzigen dat die toch de electronen doorlaat als die volgeladen is , dan kan gans die BMS vervallen.   Een loodaccu laadt wel de electronen door , en dus vind je er ook geen BMS.  Voor diegenen die het misschien nog niet weten , de klassieke 12 Volt loodaccu in de auto bestaat uit 6 in serie geschakelde cellen van elk 2 Volt , nietwaar. 

Zonder die BMS zou de batterij goedkoper , bedrijfszekerder , kleiner en lichter worden.


Laatst aangepast door Gast op Do 12 Apr 2018, 22:46, in totaal 1 keer bewerkt
Wil.


Geregistreerd op: 15-11-2005


Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 19:48 
Ja, Sof, tot nu toe had ik jou ingeschat als dé specialist van batterijen, maar nu lees ik dat je niet goed op de hoogte bent van de laatste stand van zaken. Ik denk dat een beetje bijscholing geen kwaad kan.

 

 

Bron
Sorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast





Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 20:27 
Wil. schreef:
Ja, Sof, tot nu toe had ik jou ingeschat als dé specialist van batterijen, maar nu lees ik dat je niet goed op de hoogte bent van de laatste stand van zaken. Ik denk dat een beetje bijscholing geen kwaad kan.

 

 

Bron


Wie denk je dat ik zou moeten geloven , een krantenartikel of wat op volgende sites beschreven staat :

http://batteryuniversity.com/learn/article/lithium_based_batteries
http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion
http://batteryuniversity.com/learn/article/the_li_polymer_battery_substance_or_hype

NERGENS wordt er gesproken over iets vloeibaars of een vloeistof !  Let wel , dit is informatie die al een paar jaar bestaat , dus niet zo up-to-date maar nog steeds correct en van toepassing op de cellen die vandaag geproduceerd worden. Als er "vroeger" dus ergens een vloeistof gebruikt werd , dat had dat daar wel beschreven geweest zijn.


En wat daar over oplaadtijd gezegd wordt is non-scientific.   De oplaadtijd wordt bepaald door het vermogen van de batterij zelf , meer specifiek zijn Ah ( Ampere-hour ) waarde.  Om veilig op te laden zonder schade aan te brengen zal men de laadstroom beperken tot " 1C " en dat betekent dat men de batterijstroom beperkt tot zijn  energiewaarde in kWh gedeeld door de spanning die ze kan afgeven.  Een batterij van 400 Volt met een energie opslag van 80 kWh ( een Tesla batterij ) zal men dus niet laden met meer dan 200 Ampere ( bij 400 Volt uiteraard ) Zo ! 

Nu moet je ook maar eens aannemen dat je toch een lege batterij van 80 kWh op 10 minuten kan laden , en hoeveel Amperekes dat vraagt bij 400 Volt. Bereken dat dan eens opnieuw als je laadt met 230 Volt in 10 minuten tijd :  80.000 Watt x 6 / 230 Volt = 2087 Ampere  !  Snap je  de zever in De Standaard ?
Wil.


Geregistreerd op: 15-11-2005


Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 21:32 
Zou hoofdonderzoeker Philippe Vereecken van Imec weten waarover hij praat? Of heeft de journalist van de Standaard de zaken helemaal rondgedraaid? Ph. Vereecken zegt: "Vandaag rijden elektrische auto's met natte Li-ion batterijen. We noemen ze nat omdat het elektrolyt in de batterij een vloeistof is."

Ik heb een grote terughoudendheid tegenover de 'kwaliteit' van sommige journalisten en zeker van DS. Maar indien Vereecken dat werkelijk zo gezegd heeft - waarom is het anders een nieuwsitem -  dan is het tijd om wat bij te scholen, Sof, zodat je weer "onze expert op Sennet van de batterijen" wordt Laughing .
Sorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast





Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 21:51 
Wil. schreef:
Zou hoofdonderzoeker Philippe Vereecken van Imec weten waarover hij praat? Of heeft de journalist van de Standaard de zaken helemaal rondgedraaid? Ph. Vereecken zegt: "Vandaag rijden elektrische auto's met natte Li-ion batterijen. We noemen ze nat omdat het elektrolyt in de batterij een vloeistof is."

Ik heb een grote terughoudendheid tegenover de 'kwaliteit' van sommige journalisten en zeker van DS. Maar indien Vereecken dat werkelijk zo gezegd heeft - waarom is het anders een nieuwsitem -  dan is het tijd om wat bij te scholen, Sof, zodat je weer "onze expert op Sennet van de batterijen" wordt Laughing .


Misschien moet je de Standaard en diene Vereecken eens een e-mail sturen met de links naar batteryuniversity.com Smile  Ik  geloof wat daar staat , niet wat in een Belgische gazette staat.  Laughing  Je kan elders ook nog terugvinden hoe Li-ion batterijen werken en samengesteld zijn. Bosch deed ook een tijdje lang opzoekingen om die batterijen te verbeteren , maar die zijn eruit gestapt omdat de kosten te hoog opliepen. 

Wat ze wilden bereiken :  "solid state li-ion battery"

https://www.bosch.com/explore-and-experience/moving-toward-clean-mobility/

En waarom ze ervan afgestapt zijn :

https://cleantechnica.com/2018/03/01/bosch-wont-produce-ev-batteries-risky/

Ik heb zo'n licht vermoeden dat Imec het idee van Bosch gestolen heeft en het voorstelt als "zelf gevonden" Smile
Paca


Geregistreerd op: 28-9-2006
Woonplaats: Suzhou

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 0:20 
Ik ben met SoF! U mag zich afvragen waarom ... het is de minste van mijn praktisch opbestaande zorgen!
janieburton


Geregistreerd op: 18-1-2009


Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 11:17 
The Spirit of Flanders schreef:


Ik rij al 4 jaar met een electrische wagen ( geen hybride ) en heb hem al altijd thuis geladen , nog nooit aan een laadpaal buitenhuis ( is trouwens veel te duur ).  Dat "stapje dichter" op het gebied van sneller laden kan je vergeten.  Niet wachten op iets beters , dat komt er niet .... 


Ik wil ook elektrisch rijden maar heb geen oprit of garage aan mijn huis, en moet dan naar een laadpaal gaan opladen.

Er zou iets bestaan als "laadpaal volgt elektrische auto" van Eandis, als men een elektrische auto koopt en men meld dat aan Eandis dan zouden ze een laadpaal instaleren in een straal van 500m een laadpaal instaleren. 
Gast





Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 11:58 
janieburton schreef:
The Spirit of Flanders schreef:


Ik rij al 4 jaar met een electrische wagen ( geen hybride ) en heb hem al altijd thuis geladen , nog nooit aan een laadpaal buitenhuis ( is trouwens veel te duur ).  Dat "stapje dichter" op het gebied van sneller laden kan je vergeten.  Niet wachten op iets beters , dat komt er niet .... 


Ik wil ook elektrisch rijden maar heb geen oprit of garage aan mijn huis, en moet dan naar een laadpaal gaan opladen.

Er zou iets bestaan als "laadpaal volgt elektrische auto" van Eandis, als men een elektrische auto koopt en men meld dat aan Eandis dan zouden ze een laadpaal instaleren in een straal van 500m een laadpaal instaleren. 


Dat klopt , maar de electriciteit ervan ga je wel duurder betalen dan wanneer je thuis zoudt laden.  

Waar ik vroeger woonde had ik ook geen garage , en daar sloot ik mijn mobiele lader ( "flexi-charger" ) van 10 Ampere aan via een verlengkabel over het voetpad. Over de verlengkabel legde ik dan een oud traploper tapijt zodat voetgangers niet over de kabel konden struikelen.   

Je moet topic De Klimaatsverandering   (  pagina 9 ) eens doornemen voor foto's van mijn mobiele lader en hoe ik voor 't ogenblik mijn Renault Kangoo ZE oplaad.
janieburton


Geregistreerd op: 18-1-2009


Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 13:03 
The Spirit of Flanders schreef:
janieburton schreef:
The Spirit of Flanders schreef:


Ik rij al 4 jaar met een electrische wagen ( geen hybride ) en heb hem al altijd thuis geladen , nog nooit aan een laadpaal buitenhuis ( is trouwens veel te duur ).  Dat "stapje dichter" op het gebied van sneller laden kan je vergeten.  Niet wachten op iets beters , dat komt er niet .... 


Ik wil ook elektrisch rijden maar heb geen oprit of garage aan mijn huis, en moet dan naar een laadpaal gaan opladen.

Er zou iets bestaan als "laadpaal volgt elektrische auto" van Eandis, als men een elektrische auto koopt en men meld dat aan Eandis dan zouden ze een laadpaal instaleren in een straal van 500m een laadpaal instaleren. 


Dat klopt , maar de electriciteit ervan ga je wel duurder betalen dan wanneer je thuis zoudt laden.  

Waar ik vroeger woonde had ik ook geen garage , en daar sloot ik mijn mobiele lader ( "flexi-charger" ) van 10 Ampere aan via een verlengkabel over het voetpad. Over de verlengkabel legde ik dan een oud traploper tapijt zodat voetgangers niet over de kabel konden struikelen.   

Je moet topic De Klimaatsverandering   (  pagina 9 ) eens doornemen voor foto's van mijn mobiele lader en hoe ik voor 't ogenblik mijn Renault Kangoo ZE oplaad.


Dan moet je altijd de auto voor je deur kunnen plaatsen, ik moet mijn auto soms 2 straten verder plaatsen daar mijn straat altijd vol staat. En de gemeente heeft mij gezegd dat als ik zou en kabel leggen, zelfs beschermt met een kabelbeschermer(zoals gebruikt door marktkramers en kermisstandhouders) zou gebruiken ik mij blootstel aan een GAS boete en ik nog aansprakelijk ben indien er iemand er over valt.

In het weekend is het echt hopeloos, ik werk altijd tot 00u30 en dan staat de straat vol en sommige auto's(de 2de auto van mevr. of mr. om naar het werk te gaan) blijven daar dan gewoon staan voor het gans weekend en in de week idem dito; kom je na 17u00 dan is er geen plaats meer( en het wordt nog erger want 80% van de straat heeft voortuintjes en iedereen is die aan het ombouwen tot een privé parking plaats, weliswaar illegaal want de gemeente geeft geen toelating meer maar als je je wagen voor zo'n omgebouwd voortuintje plaats en de eigenaar belt de politie en die komen langs dan wordt je beboet
Gast





Geplaatst: Do 12 Apr 2018, 13:38 
Ik verkeerde destijds precies in dezelfde situatie , en het werd nog problematischer toen men daar een kassei parkeerstrook aanlegde met hier en daar nog een boomke.  Ik kreeg ook geen toelating om de kabel via een kabelbeschermer te leggen - mijn verzoek is zelfs in de Gentse gemeenteraad aan bod gekomen.  Ik heb dat dan toch maar gedaan op risico van een boete , maar gelukkig nooit gekregen , zelfs als de wijkagent er met de fiets voorbij kwam.  Overdag zette ik er wel de stofzuiger nu en dan erbij , je mag je auto toch wel een beurt geven , nietwaar.  Smile  Nu , ik rij niet zoveel kilometers per dag , en een paar uur overdag opladen was voor mij al voldoende.  

Ik heb ook nog een verlengkabel  in kabelbeschermer ( gele kabel in zwarte beschermer ) kunnen schuiven voor in 't geval ik toch een toelating had kunnen krijgen ... maar eigelijk weinig gebruikt omdat ik een tapijt praktischer vond en meer de indruk gaf van iets "tijdelijk" te zijn.


 

 


Laatst aangepast door Gast op Do 12 Apr 2018, 13:54, in toaal 2 keer bewerkt

 
Ga naar: 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in CET (Europa)
BELANGRIJK:
SeniorenNet heeft GEEN banden met de auteurs van berichten op dit Forum.
SeniorenNet is commercieel, religieus en politiek volledig onafhankelijk.
De mening, inhoud, gevolg, informatie of doel van de berichten vertegenwoordigt enkel deze van de auteur van het bericht en dus niet noodzakelijk deze van SeniorenNet.