Overal klachten!
We klagen over het Belgische weer, over het verkeer, en over het onkruid in de tuin. We klagen over de broek die knelt, over de sleutels die op de verkeerde plaats liggen, over de trein die te laat is en over de prijs van benzine of elektriciteit. We klagen over te veel werk. Of over het gebrek aan werk. We klagen over luidruchtige buren, huilende baby’s, ondankbare tieners, en luie echtgenoten.
Herbekijk jouw klaagreflex
Maar klagen is bijna nooit een positieve reactie op onze omstandigheden. Uiteraard is het soms terecht dat je iemand wijst op een onrechtvaardigheid. Maar meestal uiten we ons ongenoegen gewoonweg omdat het een natuurlijke reflex is.
Vandaag wil ik je vragen om die reflex te herbekijken. Want vaak zijn er veel negatieve gevolgen: klagen voedt zelfs een negatieve reactie bij anderen. En het richt onze aandacht nog meer op de negatieve aspecten van wat we meemaken. Klagen resulteert nooit in vreugde. En bovenal: het verandert onze omstandigheden niet. Actie ondernemen doet dat wel.
(Afbeelding: 'Als je tijd hebt om te zeuren en te klagen over iets, dan heb je ook tijd om er iets aan te doen')
Levensles: ongemak is waardevol
Je kan het zelfs omgekeerd bekijken: het ongemak – waarover we zoveel klagen – is waardevol. Er zijn talloze levenslessen, zoals geduld en doorzettingsvermogen, die we alleen maar kunnen leren door ongemak te aanvaarden. Aanvaard ongemak als een deel van het leven. Je zal jezelf dankbaar zijn dat je dat gedaan hebt.
Klagen is bovendien hoogst onaantrekkelijk: je stoot er mensen door af. En je plaatst jezelf in een slachtofferrol.
Hoe kan je nu je gewoonte veranderen en minder beginnen te klagen? De eerste stap is beseffen dat zo’n verandering tijd kan vragen. De volgende stap is één of meer van de onderstaande tips toepassen.
7 tips om minder te klagen
1. Besef hoe schadelijk klagen is
Vele mensen klagen omdat ze nooit hebben bedacht dat het ook anders kan. Ze hebben nooit gedacht aan al die schadelijke effecten bij zichzelf en in hun omgeving.
2. Erken dat de wereld niet perfect is
Er is geen regel die zegt dat het leven ons altijd moet geven wat je wilt of verwacht. Ongemak mag dus geen verrassing zijn. En het overkomt heus niet alleen jou.
3. Begrijp het verschil tussen behulpzame kritiek en klagen
Er zijn zeker momenten waarop het volledig gepast is om de aandacht te vestigen op iets dat verkeerd is gelopen. Bekijk dan wat er kan en zou moeten verbeteren.
4. Denk aan je gesprekspartner
Praat je met iemand die het probleem kan helpen op te lossen of er ook belang bij heeft? Gebruik dan oplossingsgerichte taal.
Kan de andere er niets aan doen, maar wil je het toch van je hart? Begin dan met een inleiding zoals ‘Er moet me iets van mijn hart. Mag ik even een paar minuten ventileren?’ Zo weet je gesprekspartner wat de bedoeling is.
5. Vermijd om een gesprek te beginnen met een klacht
Let er eens op hoe vaak je een gesprek begint door te klagen. Tracht eens op een vrolijke noot te starten.
6. Klaag niet langer om indruk te maken
Soms klagen mensen om zich waardevoller voor te doen naar anderen. ‘Ik heb het zo druk,’ is een goed voorbeeld. We gebruiken dat vaak als een manier om heel subtiel te communiceren hoe belangrijk we wel zijn. Tracht geen indruk op anderen te maken door te klagen. Op de lange termijn win je daar geen vrienden mee.
7. Bemerk de prikkels die je tot klagen leiden
Is het vooral ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds? Is het tegenover je partner, of tegenover je vriend(in) dat je vooral klaagt? Wees je hiervan bewust, en wees extra waakzaam op dat moment of bij die persoon.
Bonustip: Probeer niet meteen ‘nooit meer’ te klagen, maar begin met een korte periode te experimenteren. Een dag bijvoorbeeld. Dat helpt je om te focussen.
En wil je in plaats van dat klagen jezelf gelukkiger maken? Lees dan deze 40 dingen die je kan doen om gelukkiger te zijn. Dat helpt alvast ook.
Ben jij een klager? Denk je dat deze tips nuttig zijn voor jou?
Auteur: Wim Annerel
1 reactie
Zoiets van je afschrijven kan therapeutisch werken. En er is voldoende mogelijkheid: op facebook, twitter, het seniorennet-forum, of gespecialiseerde sites zoals https://deklaagmuur.be en http://ontevredenklanten.be.