Situatie kritiek
De pensioensituatie is niet alleen ernstig, ze is zelfs kritiek. Dat kan ik zonder overdrijving en niet gedreven door bangmakerij concluderen na kennis te hebben genomen van het nieuwe boek van prof. emeritus Jef Vuchelen en econoom Mark Scholliers (beiden van de VUB) met de veelzeggende titel Het Grote Pensioenbedrog, hoe uw pensioen op drijfzand is gebouwd. De specialisten willen ook de mythe doorbreken dat de pensioenkosten ‘onder controle zijn’ zoals de politiek beweert, en volgen de vele economen (die geloofwaardiger zijn) die dat ten stelligste ontkennen.
Het tweetal publiceerde twee jaar geleden al het boek Uw pensioen onder vuur? Vecht terug. Een veelzeggende titel die helaas geen indruk blijkt te hebben gemaakt op de politieke wereld en de vakbonden, die respectievelijk de noodzakelijke hervormingen van het pensioenstelsel blijven uitstellen of die hardnekkig en via de straat blijven afwijzen. Het enige twistpunt tussen beide partijen is het geleidelijk optrekken van de pensioenleeftijd naar 67 jaar. Maar over de manier waarop dat in goede banen kan en moet worden geleid (niet in het minste financieel) heerst alom een apathische houding. Daartegenover stellen de auteurs dat de tot nu toe genomen maatregelen van de regering, zoals de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar, niet zullen volstaan.
Systeem op instorten
Toch is het niets te vroeg om de behoeften voor de financiering van het Belgische pensioensysteem voor de komende jaren eens duidelijk te definiëren. Dit is geen materie voor politieke spelletjes noch voor overdreven vakbondseisen.
Tegenover de tijdbom, die intussen blijft doortikken tot het hele systeem uit elkaar spat, spreiden zij een totaal onverantwoorde laksheid en ongeïnteresseerdheid ten toon. Blijkbaar is het probleem voor hen politiek nog niet rijp en ondernemen ze pas actie als het te laat is, zoals zo vaak gebeurt in dit land.
De maatregelen van de Belgische regeringen zijn niet veel meer dan wat gemorrel in de marge
Toch laten beide auteurs een niet mis te verstane waarschuwing horen: ‘Het wettelijk pensioenstelsel staat op instorten.’ Zonder drastische maatregelen kan er volgens hen geen sprake van zijn dat we ooit het pensioen krijgen waar we recht op hebben en waarop we dus ook terecht mogen rekenen. Ze noemen de maatregelen van de opeenvolgende Belgische regeringen lapwerk en ‘niet veel meer dan wat gemorrel in de marge’. Kan een oordeel vernietigender zijn?
De auteurs vegen ook de vloer aan met allerlei commissies en instellingen, die prognoses opstellen over de vergrijzing en de pensioenen. Die prognoses zijn volgens hen veel te optimistisch. De vergrijzingskosten worden namelijk systematisch onderschat en de economische conjunctuur overschat. Ook vandaag zijn er al alternatieve inkomsten nodig uit de btw-opbrengsten zodat de pensioenen betaalbaar blijven.
Politiek misbruik
Wat Vuchelen en Scholliers er niet bij zeggen (wat begrijpelijk is, want het is niet hun taak om aan politiek te doen) is dat dergelijke prognoses vaak eerst politiek worden gewogen en bijgesteld om cijfers en gegevens wat gunstiger voor te stellen om ze in de politieke kraam van het moment te laten passen. Anderzijds deinst het tweetal er niet voor terug bepaalde stellige conclusies te weerleggen of af te zwakken. Zo zal de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar volgens de auteurs de verwachtingen maar deels inlossen. Of anders gezegd: de pensioenkosten zullen wel dalen, maar de verhoging van de pensioenleeftijd dreigt ook voor extra 300.000 werklozen te zorgen, omdat de ouderen die langer blijven werken, geen plaats maken voor jongeren op de arbeidsmarkt. Ze raden de jongeren daarom aan zelf tijdig te beginnen te sparen om later een kapitaaltje achter de hand te hebben. Volgens de auteurs bestaat de kans dat ook in België fors in de pensioenen zal worden gesneden zoals in Griekenland is gebeurd. ‘Ooit komt er een pensioencrisis, de vraag is alleen wanneer’, klinkt het somber.
Met hun boek zeggen de auteurs alle betrokkenen bij het pensioendossier te willen wakker schudden. Als er niets wordt gedaan en de huidige koers wordt aangehouden, zien ze maar twee uitwegen om niet te crashen. Dat zijn de pensioensbijdragen spectaculair verhogen of de pensioenen drastisch verlagen. Voor de politiek, die vooral handelt in functie van de gevolgen van haar handelen bij verkiezingen, wordt dat een moeilijke keuze: de pest of de cholera! Vandaar ook de afwachtende houding van die kant.
Iedereen 1000 euro
De auteurs spuien niet alleen kritiek, ze dragen ook een mogelijke oplossing aan. Ze geven de beleidsmakers een totaal nieuw pensioensysteem in overweging, waarin een wettelijk basispensioen van 1000 euro voor iedereen is opgenomen en daarbovenop een wettelijk aanvullend pensioen van 500 euro. Dat wettelijk basispensioen moet gefinancierd worden met de bijdragen van de actieve bevolking zoals dat ook nu het geval is. Het wettelijk aanvullend pensioen moet door elke burger zelf bijeen worden gespaard via een verplichte vorm van individueel pensioensparen.
Het nieuwe pensioensysteem zou voor alle nieuwkomers op de arbeidsmarkt moeten gelden
Dit voorstel dat een dubbele pensioenopbouw inhoudt, betekent voor de werknemers een hoger inkomen dan ze momenteel hebben. Nu bedraagt een gemiddeld werknemerspensioen 1200 euro. Het ambtenarenpensioen ligt nu gemiddeld op 2400 euro. Het was al eerder de bedoeling die ongelijkheid weg te werken. Ook de auteurs willen beide pensioenen geleidelijk gelijkgeschakeld zien. Ze willen echter niet dat er geraakt wordt aan verworven pensioenrechten. Het nieuwe systeem zou voor alle nieuwkomers op de arbeidsmarkt moeten gelden.
Gemengde reacties
De eerste reacties op die voorstellen waren gemengd. Het wettelijk basispensioen (een soort AOW die in Nederland al tientallen jaren bestaat voor mensen die daarvoor maandelijks een premie betaalden) wordt over het algemeen positief onthaald. Uit liberale hoek vingen we wel de vraag op ‘wie voor Sinterklaas moet spelen om het nieuwe systeem te financieren?’.
Met het verplicht pensioensparen hebben meer mensen moeite. Ze vinden dat dit op vrijwillige basis moet blijven geschieden. De auteurs zeggen geen moeite te hebben met een andere zienswijze. Ze hopen dat hun boek een echt diepgaand debat losweekt zodat ‘het drijfzand, waarop de pensioenen nu zijn gebouwd, vervangen wordt door gewapend beton’.
(Het Grote Pensioenbedrog werd uitgegeven bij Van Halewyck)
Auteur: Jan Schils
53 reacties
2 Koningen + 2 koninginnen +18 Prinsen + prinsessen
48 ministers + staatssecretarissen in de verschillende regeringen in Belgie
60 senatoren
150 volksvertegenwoordigers federaal
124 volksvertegenwoordigers vlaams parlement
75 Volksvertegenwoordigers waals parlement
46 Volksvertegenwoordigers brussels parlement
11 Volksvertegenwoordigers duitstalig parlement
398 provincieraadsleden
589 burgemeesters
1600 schepenen
Totaal 2820 politiekers voor een landje van 30.528 vierkante kilometer voor 10.500.000 Belgen .
Naar uw terechte mening, de hoger vermelde tabel met cijfers stofferen, EN publiceren via de MEDIA, blijft een noodzaak zo niet blijft het dode letter. Nogmaals, liever zo'n tabel op de eerste bladzijde van alle kranten dan een foto of momentopname van een of ander gekend individu. Wanneer het regent in de VS druppelt het blijkbaar bij ons, door de waarheid telkens onder de mat te vegen zouden verkiezingen hier ook wel eens een replica van de Amerikaanse soap kunnen worden.
Maar goed zoals wijlen één van onze vorige premiers het destijds verwoordde" de problemen aanpakken wanneer ze zich aandienen" lees : niet voorkomen maar genezen, politiek vertaald.
Dat dit later door de pers als een staatkundige eigenschap werd verkocht is toch wel om intriest van te worden !!!!
Geachte leden lezers,
Uit het overzicht van ons vorstenhuis en politiek personeel blijkt inderdaad het feit dat ons democratisch koetje reeds decennia lang droog gemolken wordt. Dat ons land geen makkelijke structuren heeft zal iedereen wel beamen en dat dit zo zijn consequenties heeft in een democratisch bestel eveneens, maar trop is teveel….
De postjespakkerij en het gevecht tot behoud ervan, ligt hiervan eveneens aan de basis.
De inteeltcultuur papa, zoontje/dochtertje/neefje….( om stemmen te vergaren) kunstenaars/ artiesten…. en doe zo maar verder, politieke benoemingen, cumulatietechnieken…… het is ons allen gekend.
Al deze fenomenen hebben gedurende jaren het systeem verziekt. Bekwaamheid was hierbij ondergeschikt.
Wanneer ik dan via de media verneem dat bijna alle ( kleine ) gemeenten weigeren te fusioneren begrijp ik héél goed dat hier enkel postjes aan verbonden zijn. Onder het mom van "dichter bij de burger staan" paait men de goedgelovige kiezer.
Als ambtenaar, destijds aan een grootstad tewerkgesteld EN schepen gedurende 18 jaar in een kleine gemeente +/- 11.000 inwoners, heb ik meermaals ervaren dat, een beetje afstand ofte een administratieve buffer, de mandataris in een grootstad, de mogelijkheid biedt om objectiever dossiers te beoordelen. Meer bepaald het dienstbetoon in kleine gemeentes verziekt, in vele en let wel cruciale gevallen, een correcte besluitvorming ”.
Zelfs met een gegarandeerde financieel zéér grote toelage van de overheid, een toelage van 500 euro per inwoner, weigert meer dan 98 % van de gemeenten een fusie( momenteel nu nog ) naar keuze, ondanks hun allen financiële zéér precaire situatie.
Daarnaast zou het delen van ambtenaren van zowel niveau A tot alle andere lagere niveaus , samen met de beschikbare kennis, infrastructuren, materiaal en materieel gigantische bijkomende besparingen inhouden, kortom de logica ten top.
Nogmaals onder het mom van het “dicht bij de burger staan” paait men de kiezer. Mandaten en postjes, zijn hier het enige criterium.
Op mijn voorstel, destijds als schepen en later eerste schepen in een tweede legislatuur, om in te gaan op een schrijven van de toenmalige staatssecretaris, nu minister- president, om uit besparingsredenen voor te kiezen fusies te gaan met gelijk geaarde kleine gemeenten gemeenten ( b.v. type IPZ zone of interpolitizone ) , was het antwoord van alle fracties : dan verliezen we ons betaald mandaat en zomeer….. .
Wanneer we de lijn nu doortrekken naar alle hogere echelons, dan heeft iedereen het wel begrepen, veel mandaten dienen als pasmunt en/of cadeau, en dan praten we nog niet over betaalde postjes in alle mogelijke intercommunales, adviesraden en/of bureaus en noem zo maar op.
Waarvoor dient nog de senaat (de raad uit het salon der oude wijzen van de Grieken) nu bevolkt met geparkeerde problemen van een verkiezingscarroussel ?
Kortom het overzicht hieronder getuigd van een formidabele ( blijkbaar voor de media alleen ongekende) graaicultuur. EN dan maar zagen over onbetaalbare pensioenen van eerlijk werkende ambtenaren EN zelfstandigen.
Toegegeven de uitbuiters van eender welk systeem niet te na gesproken, zijn ook wel misbruiken in beide werksituaties gegroeid uit: politiek favoritisme, onderwaardering, manipulaties, …. en zo meer….maar laat ons toch toe te zeggen dat dit minderheden zijn en gelukkig maar .
De rol van de media is in deze echt wel te betreuren. De uitleg van de gezagdragers , Parlementairen, Burgemeesters en ALLE andere mandatarissen, volgen of pogen te doen geloven (2016 !!!!!), is gewoon onrechtvaardig en getuigd van schuldig verzuim.
Hun geloofwaardigheid kan enkel stijgen, wanneer zij elke aanval op het pensioen stelsel, stofferen met de volledige waarheid rond ons overbevolkt politiek leger.
Hier is zwijgen in deze minstens, zo niet, nog erger dan liegen.
Noot: met 2 vorsten in het vooruitzicht zou ik hierbij willen sluiten .
Met achting en vriendelijke groeten,
Dany
Gewoon het minimum doppersbedrag geven. Net zoals den Albert, koning af, een klein pensioentje. En geen monsteropslag geven omdat hij zogezegd niet toekomt op jaarbasis.
En de Laurent tja, 't is een meeloperke en dat zal hij altijd blijven. Voor niks goed. Maar z'n pré ligt er toch alle maanden. En wij, de sukkelaars, van ons pensioentje gaan ze nog meer afhouden.
Schandalig België.
Een gebuisde politicus hoeft toch niet altijd een dikbetaalde job te krijgen ? Een beetje efficiency zou zeker passen.
Dat we elke dag maar 8 uur op onze prikkaart hadden staan, komt niet doordat we nooit langer dan 8 uren hebben gewerkt, maar doordat de uren die we nà die 8 werkten, er gewoon niet meer op kwamen te staan. Die wàren er namelijk wel, maar je kreeg er niks voor... In de privé krijgen werknemers geld voor hun overuren, ofwel vrije tijd; maar wij kregen gewoon niks. Ik heb op bepaalde jaren meer dan anderhalve maand teveel gewerkt, waar ik geen cent voor gekregen heb, simpelweg omdat overuren aan de Staat "niet bestaan". Op papier, bedoel ik dan, want in werkelijkheid zat ik vaak tot 8uur s'avonds te wroeten... maar dan wel gratis, om mijn werk af te krijgen, en om niet op mijn kop te krijgen, niet om er rijker van te worden. Dat gezeur over die lucky bastards van ambtenaren hangt me soms de keel uit. Het zijn altijd niet-ambtenaren die daar de hoogste toon in voeren... en nu, na al dat gewroet, zou ik 2400€ per maand pensioen krijgen? Zoveel kreeg zelfs mijn rechtstreekse baas niet als lóón, laat staan als pensioen! Wie dat uitgerekend heeft, die zal alleen de directeurs en de administrateurs-generaal meegerekend hebben, niet de klerkjes en de klasseerders en de opstellertjes en al dat andere voetvolk... 2.400€ pensioen, amai, ik zou nogal blij zijn, dat is het dubbel van mijn toenmalig loon!
Ambtenarenmythologie, verzonnen door Stuurlui-aan-wal.
Ik liet alles berekenen en zag dat het meer dan goed was. Ik trok m'n eerste "loon", en 1 week later ontving ik een brief waar in stond dat er 50 € maandelijks afging. 50 € = wel 2000 bfr.
Bellen, en nog eens bellen. Antwoord was opgelegd door de regering. NA m'n 2 "loon" ging er nog eens 145 € af. Weer bellen en bellen. Antwoord : anders komt ge in een te hoge belastingsschijf.
Wetende dat mijn vrouw een invalide pensioentje krijgt als statutair werknemer van de koekenstad. Haar bedrag is om mee te lachen. Net geen 800 €/maand.
En net omdat we getrouwd zijn, moet ik dat betalen.Anders te hoge belastingbrief.
Nee nee. Nu heeft de staat je geld direct alle maanden. Anders moeten ze er 2 jaar op wachten. Schandalig België.
Ambtenaren hebben in hun jonge jaren een zeer kleine wedde gekregen 1/2 van de wedde die men in de PRIVE kreeg voor hetzelfde werk ZONDER een bedrijfswagen die men ook kon gebruiken voor prive doeleinden, ZONDER maaltijdcheques, moet ik nog even doorgaan heren ALLES VOOR MIJ NIKS VOOR EEN ANDER ?
Hun groot pensioen is hun uitgestelde wedde met samengestelde interest.
Jullie hebben het geld opgemaakt en nooit een pensioen afgedragen als je jong was.
Dat zij een pensioen krijgen dat hoger is dan het jouwe steekt natuurlijk je de ogen uit.
Dan had je ook maar aan de STAAT gaan werken maar dat was toen beneden je waardigheid om de helft te verdienen niet waar?
En nu worden deze pensioenen nog eens extra belast om jouw (klein) pensioen te betalen waar je in feite geen recht op hebt.
En dat vindt JIJ eerlijk kom nou! Kortzichtiger kun je niet zijn....
Boontje komt om zijn loontje. En nu is het jouw beurt tenzij als je slim waart en je geld dat je toen ontving goed hebt geinvesteerd. Dan heb je het nog beter als die arme ambtenaar....
Dankzij onze zwartgeld circuits uit die tijd....
Zoals gewoonlijk blijven de betrokken politici buiten schot en kunnen of mogen ze niet voor hun verantwoordelijkheid gesteld worden.Schijnheiligheid troef dus.
wij dragen wel af en niet zo weinig ook MAAR wij krijgen er wel 2x Niks voor terug
ziek zijn is de 1e maand NIKS Daarna een habbekrats
Niet werken is geen inkomen wij hebben geen enkel en dubbel vakantiegeld geen 13e maand enz........
Het pensioen dat wij krijgen is belachelijk laag.
En dat gesjoemel via boekhouding en belastingen dat is al lang verleden tijd.
EN NU...... wij zelfstandigen moeten werken voor onze inkomsten wat ik ten zeerste betwijfel van JULLIE Ambtenaars.
uw diensten zijn bijna nooit bereikbaar en als je er geraakt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en terug.
Reacties das niks voor mij daarvoor moet u bij..... zijn, of dat weet/ken ik niet, of bent u wel zeker dat u hier moet zijn?? zijn schering en inslag.
Jullie verdienen nog 10 maal teveel voor wat jullie presteren en hebben ook geen recht op dat hoger pensioen dat dan meestal veel vroeger komt door allerlei compensaties waarvan en ander ook niet kan genieten
wij dragen wel af en niet zo weinig ook MAAR wij krijgen er wel 2x Niks voor terug
ziek zijn is de 1e maand NIKS Daarna een habbekrats
Niet werken is geen inkomen wij hebben geen enkel en dubbel vakantiegeld geen 13e maand enz........
Het pensioen dat wij krijgen is belachelijk laag.
En dat gesjoemel via boekhouding en belastingen dat is al lang verleden tijd.
EN NU...... wij zelfstandigen moeten werken voor onze inkomsten wat ik ten zeerste betwijfel van JULLIE Ambtenaars.
uw diensten zijn bijna nooit bereikbaar en als je er geraakt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en terug.
Reacties das niks voor mij daarvoor moet u bij..... zijn, of dat weet/ken ik niet, of bent u wel zeker dat u hier moet zijn?? zijn schering en inslag.
Jullie verdienen nog 10 maal teveel voor wat jullie presteren en hebben ook geen recht op dat hoger pensioen dat dan meestal veel vroeger komt door allerlei compensaties waarvan en ander ook niet kan genieten
Wel : laat ons eens de rekening maken van een ambtenaar einde carrière en de rekening van een zelfstandige , zelfde leeftijd , einde carrière. Hoeveel heeft een ambtenaar bijgedragen aan belastingen , sociale zekerheid, solidariteitspremie, en hoeveel heeft die zelfstandige ondertussen betaald ! Breng tevens de subsidies , extralegale voordelen, en aftrekmogelijkheden binnen het belastingsysteem in rekening . Ik wil het plaatje wel eens zien.
Klagen en zagen , op de kap zitten van anderen , maar met cijfers voor de dag komen , ho maar , da's vele bruggen te ver.
om de gewone man verder te pluimen . Kunnen misschien vragen aan de 10 procent van de bevolking
die 85 procent van de aandelen bezit om ook eens een procentje belasting te betalen op hun meerwaarde zullen er niet armer van worden
Toen ik als 16 jarige begon te werken ( in 1969) werd ik op een bepaald moment door iemand van de vakbond gewaarschuwd : ''Menneke, doet maar op uw gemak aan, want er zal geen pensioen meer zijn voor jullie... Misschien nog net voor ons... ''
Zo was het dus bijna 50 jaar geleden. Wat is er veranderd ?
Ooit is er nog een minister geweest (hij is nog actief vooral in Oostende) die met veel poespas de oprichting van een "zilverfonds" aankondigde .... ooit heb ik gedacht ja man dat is het .... en weer trapte ik in de val.
Vrees dat als iedereen zijn "eigen" bijdrage (of een substantieel gedeelte daarvan) wil terugkrijgen men het pensioen dan maar in de privé moet steken .... en betaal mensen die niet voldoende hebben kunnen bijdragen uit een hulpfonds. Dat de regeringen ons geld niet kunnen besturen bewijzen ze nu al 50 jaar
2 Koningen + 2 koninginnen +18 Prinsen + prinsessen
48 ministers + staatssecretarissen in de verschillende regeringen in Belgie
60 senatoren
150 volksvertegenwoordigers federaal
124 volksvertegenwoordigers vlaams parlement
75 Volksvertegenwoordigers waals parlement
46 Volksvertegenwoordigers brussels parlement
11 Volksvertegenwoordigers duitstalig parlement
398 provincieraadsleden
589 burgemeesters
1600 schepenen
Totaal 2820 politiekers voor een landje van 30.528 vierkante kilometer voor 10.500.000 Belgen .
Ik heb aanvankelijk 9 jaar les gegeven in meer dan 10 verschillende scholen als interimair en daarna 26 jaar in gemeentedienst gewerkt als Gesubsidiëerd Contractueel (GECO) in een job met redelijk grote verantwoordelijkheid.
Met 60 jaar had ik van alles genoeg. Zowel het ‘gefoefel met leerlingen’ en de algemene gang van zaken in scholen als de corrupte en verspilzieke wijze van ‘besturen’ in een gemeente.
Bij nader toezien in mijn pensioendossier was ik heel mijn ‘loopbaan’ werknemer geweest en krijg ik het pensioen van werknemer. Nog geen 1200 euro per maand…
Indien ik tot mijn 65ste in gemeentedienst gebleven was, dan zou dat pensioen niet beduidend hoger geweest zijn.
Mijn bedenkingen is deze: waarom krijgt iemand die reeds zijn hele loopbaan stukken méér verdiend heeft dan ik dan nog eens zoveel méér pensioen ? Hebben die mensen dan zoveel méér honger of is het gewoon zo dat alleen zij het voorrecht verdienen om in een mooier rusthuis opgenomen te worden dan ik als ze eenmaal 80 jaar zijn ?
Van discriminatie gesproken…
Ik wens ze alvast een prettig verblijf op mijn kosten !
Ik zal me wel amuseren met “gelijken van stand” !
Ons pensioenstelsel komt in gevaar, dit geluid komt mij bekend voor. Zijn het niet onze bewindvoerders die in het verleden alle kassen waar er maar iets te rapen viel hebben leeggemaakt en waarvoor ? De gemaakte putten moesten gevuld worden. Heel gemakkelijk toch. Het enige wat wij in België nodig hebben zijn bewindslieden met een gezond boerenverstand die met de centen van de belastingbetalers op een gezonde manier kunnen omgaan.Mijn leuze is : " Als je wilt besparen, begin bij je zelf "
Wat de ambtenarenpensioenen betreft staren veel zich blind en geloven zij nog in Sint Niklaas. Het gemiddeld pensioen van een ambtenaar is geen € 2400 (netto) en zal het nooit zijn.In het begin van onze loopbaan, ik spreek van in de jaren 50 - 60, werden de lonen uitbetaald als een zo gezegd uitgesteld pensioen, dus geen vetpot.
Zij die nu jaloers zijn op de ambtenaren hadden ook kunnen kiezen voor die loopbaan. Achteraf jammeren over hun pensioen is gemakkelijk.
Aan de huidige werknemers kan ik alleen maar aanraden, als je wilt zeker zijn van je pensioen later, begin dan nu maar te sparen voor later.
De waarheid zal, zoals altijd, ergens in het midden liggen: ons pensioenstelsel kost veel geld, en ja er zullen inspanningen moeten worden geleverd . De inspanningen die gevraagd/opgelegd worden, zullen altijd tegenstaanders en fans kennen.
Anderzijds, zijn de pensioenen van onze gewezen ambtenaren niet te hoog. Volgens internationale studies komen ze zowat overeen met de gemiddelde pensioenen van Europa. Maar, de pensioenen van onze gepensioneerde werknemers en zeker van de gewezen zelfstandigen zijn veel te laag. Het minimumpensioen in deze pensioenstelsels komt amper boven het Europese armoedebedrag. Daarom heet het boek ook niet "Het grote pensioenbedrAg"!
Wat ik hier allemaal lees maakt me ziek.
Het is voor mij, wat pensioen betreft, zeer simpel.
Ik heb 42 jaar aan een hongerloon gewerkt en elk jaar kreeg ik een fiche van de ASLK met het bedrag dat betrekking hadden op mijn later pensioen. Ik zeg al 42 jaar hetzelfde wat er staat te gebeuren bij geen of onvoldoende pensioen. Al sinds mijn jeugd zijn de heren politici aan het verkondigen dat he pensioen moet afgebouwd worden.
Het scenario staat dus al 42 jaar vast. Wanneer ik volgend jaar op pensioen ga en ik geen, of onvoldoende, pensioen krijg. Koop ik mij een Long Rifle of/en een Kalasjnikov.
Hiermee ga ik naar een kantoor van de opvolger van de ASLK, BNP Paribas Fortis.
Ik toon mijn 42 fiches en eis het overeenstemmend bedrag.
Er kunnen dan 3 dingen gebeuren, en het kan me niet schelen welk van de 3.
1 Men geeft het gevraagde bedrag (zeer onwaarschijnlijk)
2 Ik word doodgeschoten (dan ben ik ineens van alle ellende verlost)
3 Ik word gevat en vlieg voor jaren in de gevangenis (kost en inwoon gratis dus geen pensioen meer nodig)
Wanneer het mij niet lukt om een bankkantoor binnen te geraken wegens te hoog beveiligd, ga ik gewoon naar een politieker die schuld draagt aan het teloorgaan van het pensioenstelsel (keuze genoeg) en ga daar manu militari een bezoekje brengen.
Simpel toch?