Deel via

Sector consumentengoederen voorzichtig optimistisch over 2017

November 2016

De sector consumentengoederen toont zich op zijn best voorzichtig optimistisch voor 2017. Zo denken de verschillende spelers in de sector dat de grootste problemen in de opkomende markten voorbij zijn. Het dieptepunt in de economie is gepasseerd, maar dat wil niet zeggen dat het automatisch snel beter gaat worden. Voorlopig blijven marktomstandigheden moeizaam. Zo blijft een belangrijk land als China problematisch en zal de weg omhoog vol valkuilen blijken te zitten. Hetzelfde kan gezegd worden over een land als Brazilië. Dat verkeert al jaren in een crisis, maar de eerste stapjes omhoog zijn gezet. Misschien is er in sommige segmenten al ruimte voor prijsverhogingen.

Onderliggend blijven de trends positief. De bevolking blijft groeien evenals de kapitaalkrachtige middenklasse. Het is dus een kwestie van tijd voordat de economie weer in een groeimodus komt.

Dat de groei op korte termijn opbloeit in de zogeheten 'ontwikkelde markten' is volgens diverse bedrijven minder vanzelfsprekend. Zeker op korte termijn kijken ze met zorg naar de Verenigde Staten. Daar is de markt wel erg rustig en is de groei wel erg gering. Hetzelfde beeld stijgt op van de Europese bodem. Opvallend is dat geen enkel bedrijf de Brexit nog als een probleem beschouwt. Bedrijven zoals Unilever denken dat ze de negatieve effecten van de zwakke pond kunnen opvangen door de prijs te verhogen.

Meer informatie over beleggen vind je op de website van VFB, de Vlaamse Federatie van Beleggers: www.vfb.be.

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels