Deel via

Febelfin lanceert module mobiel bankieren

July 2020
Mobiele bankieren: of we nu willen of niet, we ontsnappen er niet aan. Febelfin (de Belgische Federatie van de Financiële Sector) lanceert een handige module op het 123 Digit-platform om mensen financieel & digitaal vaardiger te maken. Voor sommige senioren blijft het nog altijd een drempel om te nemen, maar mobiel bankieren is echt niet moeilijk, luidt de boodschap.

Febelfin lanceert een module over mobiel bankieren op het 123 Digit platform om mensen die (nog) niet vertrouwd zijn met digitaal bankieren te begeleiden. De module is in de eerste plaats gericht op begeleiders die een opleiding / infosessie / … over mobiel bankieren aanbieden maar kan ook gebruikt worden door iedereen die iemand anders de principes van mobiel bankieren wil bijbrengen.

Aan de hand van interactieve oefeningen doet de cursist kennis op over mobiel bankieren en kan hij op het einde van de rit volledig zelf zijn bankzaken mobiel regelen.

De module van Febelfin speelt in op een heel concrete nood aan digitale ondersteuning van personen die vandaag achterop dreigen te raken: De Belg bankiert steeds digitaler. Vooral mobiel bankieren kent een hoge vlucht. In 10 jaar tijd groeide het uit van een quasi onbestaand kanaal om te bankieren tot het meest populaire.

De coronacrisis en de quarantainemaatregelen hebben die digitale evolutie nog verder aangescherpt. Maar uit cijfers van de Koning Boudewijnstichting blijkt dat 4 op 10 Belgen digitaal uitgesloten dreigen te geraken. Het gekozen 123digit.be platform werd ontwikkeld door WeTechCare op initiatief van de Koning Boudewijnstichting en stelt verschillende modules ter beschikking om mensen met digitale moeilijkheden te helpen. Febelfin zet ook via andere initiatieven volop in op begeleiding bij digitaal bankieren.  Wie graag in tekst en beeld wat meer uitleg wil over digitaal bankieren kan ook terecht op https://www.febelfin.be/digitaalbankieren

Al meer dan 7 miljoen abonnementen

digitaalbankieren2 De consument van vandaag vindt het handig om zijn bankzaken zelf en vanop afstand te regelen. Vooral mobiel bankieren neemt een hoge vlucht: er zijn op dit moment meer dan 7 miljoen abonnementen in ons land. De laatste vijf jaar kwamen er jaarlijks zowat één miljoen abonnementen bij.

Deze evoluties worden momenteel nog aangescherpt door de coronacrisis en de quarantainemaatregelen. Maar: niet iedereen is mee met die digitale omschakeling, zo blijkt uit cijfers van de Koning Boudewijnstichting. Daarom heeft Febelfin een module over mobiel bankieren laten ontwikkelen voor het platform 123digit.be.

Een platform voor meer digitale autonomie

Cijfers van de Koning Boudewijnstichting uit 2019 tonen aan dat 4 op 10 Belgen digitaal uitgesloten dreigt te geraken. 32% van de Belgen heeft (erg) zwakke digitale vaardigheden. Zo’n 800.000 mensen hebben bijvoorbeeld nog nooit internet gebruikt. Of nog: 33% van de internetgebruikers met een laag diploma en 37% van de internetgebruikers met een laag inkomen bankierden nog nooit digitaal.

Nood aan begeleiding

Heel wat mensen dreigen dus uit de boot te vallen nu steeds meer diensten uit ons dagelijks leven digitaliseren. Zij hebben nood aan begeleiding richting digitale autonomie. Om die begeleiding te kunnen geven, zette de Koning Boudewijnstichting samen met de Franse partner WeTechCare het platform 123 Digit op.

Françoise Pissart, directeur van het programma Armoede & Sociale Rechtvaardigheid bij de Koning Boudewijnstichting: “Het platform is in de eerste plaats gericht op sociale actoren: kansarmoedeorganisaties, organisaties voor socioprofessionele integratie, ocmw’s, digitale openbare plekken, … Die organisaties krijgen steeds vaker de vraag of ze mensen op weg kunnen helpen die moeite hebben met digitale diensten, maar ze hebben daar niet altijd pedagogische tools voor. Op 123 Digit vinden ze gratis pedagogisch materiaal in het Nederlands en Frans. Er is met name een module over itsme® beschikbaar en ook eentje over mobiel bankieren.”

Karel Baert, CEO van Febelfin: “Hoewel de cijfers voor digitaal bankieren enorm stijgen, is de sector er zich van bewust dat niet elke klant even digitaal vaardig is. Om die groep bij te staan, hebben we - in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting - op het platform 123 Digit een module over mobiel bankieren geplaatst. We krijgen bij Febelfin ook regelmatig de vraag om zelf een infosessie over digitaal bankieren te geven, bijvoorbeeld van lokale besturen. Dat blijven we doen, maar via dit platform kunnen we digitaal bankieren voor veel meer mensen toegankelijk maken.”

Een interactieve module om stap voor stap aan de slag te gaan

digitaalbankieren3 De module van Febelfin is in de eerste plaats gericht op begeleiders die een opleiding / infosessie / … over mobiel bankieren aanbieden maar hij kan ook gebruikt worden door iedereen die iemand anders de principes van mobiel bankieren wil bijbrengen.

 Deze module  bestaat vooral uit een grote interactieve opleiding met verschillende oefeningen en een quiz aan het eind. Zo kan de cursist nog eens checken of hij/zij de leerstof begrepen heeft. De begeleider kan de opleiding samen doorlopen met de cursist of die laatste kan dat alleen doen. Naast de opleiding zelf is er voor de begeleider ook een aparte fiche voorzien met tips over hoe hij/zij elk onderdeel kan aanbrengen.        
Het volgende wordt uitgelegd: 

Waarom zou je mobiel bankieren? Wat houden bankkaarten en -rekeningen in? Hoe open je de app van de bank? Hoe raadpleeg je het saldo van een bankrekening? Hoe doe je een overschrijving? Hoe bankier je veilig?

De focus van de module ligt op mobiel bankieren. Die keuze werd gemaakt omdat maatschappelijk gezien mobiel bankieren het sterkst in opgang is. In 10 jaar tijd groeide het dan ook uit van een quasi onbestaand kanaal om te bankieren tot het meest populaire.

Jean Deydier, directeur van WeTechCare: We hebben eerst een uitgebreid vooronderzoek gedaan, om de noden van de begeleiders en hun doelgroep goed te begrijpen. Reacties die we vaak kregen: ‘Als ik hoor van anderen wat zij allemaal doen via mobiel bankieren, dan ben ik beschaamd dat ik het niet kan, maar niemand kan het me eenvoudig uitleggen. Zelf durf ik er niet mee aan de slag, want ik vertrouw het niet helemaal. Stel dat ik iets fout doe...’ We hebben daarom een module gemaakt die alle handelingen stap voor stap uitlegt, in laagdrempelig taalgebruik en met veel beelden. Belangrijk is ook dat bepaalde oefeningen een bankomgeving nabootsen, maar waarin de gebruikers fouten mogen maken. Ze krijgen dan ook meteen feedback. Dat is voor hen een belangrijk gevoel. ”

 Peter Weytens, begeleider van mensen met een verstandelijke beperking bij Zonnehoeve Living+:
“Een van onze bewoners heeft de module getest op vraag van WeTechCare. Die persoon had zelf nog nooit een bankapp gebruikt. Hij haalde met zijn bankkaart enkel geld af aan een bankautomaat. Ondanks zijn verstandelijke beperking kon hij met een minimale ondersteuning door de oefeningen gaan. Eerst een keertje alleen en nadien samen met mij om bij elke stap te kunnen stilstaan. Of hij nu een bankapp zou gebruiken? Dat moet volgens hem zeker lukken, als hij nog een paar keer kan oefenen.”

Auteur: Stefaan Van Laere

8 reacties

Gregory
digitaal betalen wordt meer en meer aangemoedigd.Zo krijgt de regering en vooral de banken uw geld in hun beheer en zijt ge geen meester meer van uw eigen geld.Voorbeeld: enkele jaren terug was er in Albanië een beweging om ieder burger zijn geld af te halen aan de automaten.Na enkele dagen kon men nog maar €40 max. afhalen per dag.Doet daar maar inkopen mee of je afbetalingen verrekenen.Heden is hetzelfde bezig in Libanon.De regering en/of de banken besluiten of ge je geld kunt afhalen of niet en hoeveel.Wilt ge nu zakgeld geven aan je kinders kunt ge dat in hun hand stoppen.Nu zult ge een verrichting moeten doen naar de bankrekening van je kind,die aangerekend zal worden.Uw privé leven is voorbij,want ze zullen weten hoeveel ge op je rekening hebt staan.En zij gaan beslissen wat er met uw geld zal gebeuren.Het zal nog zo ver komen dat ge een chip gaat ingepland krijgen om aan uw geld te kunnen.Weigert ge dat,dan kun je niet meer aan je geld.Het wordt allemaal veel te mooi voorgesteld.Dus:pas op!!!!!!!
6/07/20 16:01 REAGEER
moala
Heel juist gezien Gregory ! De bedoeling is volledige controle te krijgen over al je inkomsten en uitgaven. Cash geld moet verdwijnen. Wie ergens nog wat bankbriefjes achter de hand houdt om in crisisperioden (bankencrisis) levensnoodzakelijk aankopen te kunnen doen zal aanzien worden als een crimineel met "zwart geld". Spijtig dat het merendeel van de mensen goedgelovig zijn en niet verder nadenken. Vooral de beïnvloedbare jongeren die opgroeien met de digitale media.
6/07/20 17:13 REAGEER
Jcc407
Inderdaad !!! Zij, de staat, de banken, willen de volledige controle over uw centen. Pensioenen uitbetalen ligt al zeer lang op hun lever. Jan met de pet heeft geluk dat ook de super rijken genieten van maandelijkse duizelig wekkende bedragen aan pensioen dat hun wordt uitbetaald zo niet werd dit reeds sinds lang afgeschaft. Hoe meer controle ze over uw geld hebben hoe machtiger ze worden en hoe minder ge kunt kiezen en hoe minder inspraak. Zelfstandigen werken de dag van vandaag no steeds meer of teren nog steeds meer op hun zwart geld. Dat is geweten. Het was niet genoeg om alle in het buitenland geplaatst geld naar België te halen. Wees er ook maar zeker van dat dit nog steeds niet het geval is. Grote transfers gebeuren nog steeds in het buitenland. Multinationals in ons land dreigen de staat af met vertrek naar andere landen indien ze belastingen dienen te betalen. Wie moet dat allemaal bekostigen ? De gewone burger natuurlijk. Corona ten spijt wordt gebruikt om de industrie te verrijken. Groot warenhuizen verhogen hun prijzen met 7%. Een gebrek aan producten deed de consument verplicht duurdere producten aan te kopen. De premie die het personeel kreeg uitbetaald ten spijt was een druppel op een hete plaat waarvan de stoom in de zakken van de firma's zweefde. De horeca kreeg nogmaals 15% vermindering op de BTW. De consument zag hier weeral niets van. De industrie had een boost nodig. Hierdoor gingen velen in faling. De grootmachten verrijken zich nogmaals ook ten koste van de werknemers die massaal ontslagen worden onder het motto "als de staat het ons niet gunt dan moeten ze maar werkloosheid uitkeringen betalen" met als gevolg de consument betaalt. Grote firma's fraudeerden door staats uitkeringen te ontvangen door de corona crisis. Ze gingen beboet worden, verklaarde men !!!!!. Zo is er nog een ganse lijst met bedenkingen, vaststellingen en noem maar op. Tegenstrijdigheden in de corona maatregelen ons aangegeven, na lang wachten en in een uiterst matig verstaanbaar Nederlands, waren en zijn schering en inslag. Wie weet nog wat en hoe. Mensen kregen boete's voor de meest onzinnige tegenstrijdigheden in de corona maatregelen. De verbaliserende overheid verklaarde zelf niet akkoord te zijn en niet te begrijpen. Tot slot en dat zegt al genoeg na meer dan 400 dagen nog steeds geen nationale regering maar wel het ene schandaal na het andere dat ter sprake komt waarschijnlijk om de aandacht af te lijden op de realiteit. Begrijpe wie begrijpe kan. Gefrusteerd !!! NEE, maar wel volgend met argusogen.
7/07/20 07:14 REAGEER
josaugust
Je moet zelf printen
Je moet zelf betalingen uitvoeren
Je moet zelf je digilezertje aanvragen.
Je moet ...je moet ...
Resultaat : De banken moeten ook nog wat Bijv Personeel ontslaan, Bureaus sluiten, Uren dat ze open zijn verminderen, De maandbijdrage verhogen Zorgen dat meer personeel thuis werkt zodat je haast geen afspraak meer kunt krijgen en zeker niet wanneer je zelf wil enz ....
Allemaal in het voordeel van de banken En tot slot je geeft veel gemakkelijker gedigitaliseerd geld uit dan briefjes . Maar best even nadenken
6/07/20 22:16 REAGEER
Zolang het niet echt moet: NO WAY .Ik betaal met kaart zoveel mogelijk. De rest domicileringen, overschrijvingen etc. Het kost jaarlijks veel, ja, en dan, ik laat ze werken, ze hebben het al gemakkelijk genoeg . In cash, enkel bij diegenen zonder betaalterminal omdat bij hen niet anders kan , helaas. Voor sommigen gaat het erover om niet alles te moeten aangeven. Trouwens, ze weten al veel over je geld. Hoe langer hoe meer zelf doen????? Vraag mij af waarom je dan nog zoveel moet betalen.....voor diensten die ze niet meer leveren nog wel , echte graaiers ! Online vind ik niet veilig, AMEN
7/07/20 01:26 REAGEER
keryan
Ik ben een tijdje geleden aarzelend overgestapt naar mobiel bankieren. Eerst met de nodige bezwaren maar nu kan ik het niet meer missen. En we moeten mee met onze tijd nietwaar...
7/07/20 07:28 REAGEER
roger242
Roger
ze verplichten ons voor alles met de computer te doen,koop je iets,zie uitleg computer,electr. water ,gas allemaal comp ,belastingen ,banken enz maar, het abonnement blijf duur voor enternet en, we spreken dan niet van aankoop comp ,dus ,wie is er de dupe er van de mensen met laag in komen en grote gezinnen want de Kinderen moeten voor school ook op internet, dus word het geen hoog tijd dat ze de prijzen betaal baar maken voor internet
7/07/20 16:00 REAGEER
ritte
Een goede raad ,niet alles met de bank, contant geld moet blijven
men weet op den duur ALLES,weg onze vrijheid ,wat er niet allemaal wegvalt, een fooi aan iemand geven, een envlopje met wat centen voor verjaardag, kinderen en kleinkinderen leren sparen gewoon in een spaavarken
28/07/20 05:23 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels