Deel via

Dierenprocessen en dierenstraffen

July 2022
Vroeger nam men het niet zo nauw met de rechten van dieren. In deze bijdrage blikt professor Marcel De Cleene terug op een minder fraaie periode uit onze geschiedenis. Vroeger werden dieren soms voor de rechtbank veroordeeld tot zware straffen en zelfs de doodstraf.

Het is vandaag de dag maar weinig bekend, maar dieren konden vroeger naar de rechtbank worden gesleept en veroordeeld tot straffen, onder meer tot de doodstraf. Vandaar dat we in deze nieuwsbrief eventjes stil blijven staan bij dit toch merkwaar­dig fenomeen.

Het verschil tussen dierenprocessen en dierenrechten

Men moet een onderscheid maken tussen dieren­processen en dierenstraffen.

Dierenstraffen

Dierenstraffen wer­den uitgesproken door burgerlijke rechtbanken die de doorstraf kunnen uitspreken voor feiten waarbij een mens omkwam. Het ging dan meest­al om huisdieren, koeien, stieren, varkens, ezels of paarden die van doodslag werden beschul­digd.

Dierenprocessen

Dierenprocessen werden uitgevoerd voor kerkelijke rechtbanken waarbij meestal overge­gaan werd tot exorcisme of excommunicatie of het uitspreken van een vervloeking (‘anathema sit’ = ‘die zij vervloekt’). Het gaat hier vaak om ratten, muizen en insecten die een plaag waren op boomgaarden, wijngaarden en gewassen.

Gearresteerde huisdieren

Huisdieren konden net als andere leden van het huishouden worden gearresteerd, opgesloten, ver­oordeeld en geëxecuteerd.

Insecten en knaagdieren

Insecten en knaagdieren kon men niet arresteren of opsluiten. Daarom was het nodig de bovennatuur­lijke functies te gebruiken die de Kerk kon bieden.

De enige doenbare methode om de ravages die deze dieren aanbrachten te doen stoppen was – dacht men - een bezwering en vervloeking door een pries­ter. Het was gebruikelijk enkele van deze dieren voor de kerkelijke rechtbank te brengen en ze plechtig te doden, terwijl hun vervloeking werd voorgelezen.

Vanaf de 13de eeuw

Dierenprocessen zijn aantoonbaar in de 13de eeuw in Frankrijk, tegen het einde van de 14de eeuw in Sardinië, in de 15de eeuw voor de eerste maal in Vlaanderen, en sinds de tweede helft van de 16de eeuw in de Nederlanden, Duitsland, Italië en Zwe­den.

De overgrote meerderheid van de gevallen be­trof Frankrijk, in Duitsland zijn er een drietal geval­len bekend, in Vlaanderen en de Nederlanden vijf en in Engeland slechts twee.

Mollen

De eerste excommunicatie van dieren zou op mollen geweest zijn, in 825 in de Aostavallei. De laatste veroordeling in terechtstelling zou in Délémont (Zwitserland) hebben plaatsgehad in 1902.

Anderzijds is het tot vandaag nog zo dat een hond die een kind heeft aangevallen een spuitje krijgt. Een zachtere vorm van terechtstelling dus, zonder enig proces.

 

Uit: Nieuwsbrief 1 (2009) van de vzw De Vrienden van het Schoolmuseum (De Wereld van Kina) (zie: https://dewereldvankina.stad.gent/vzw).

 

dierenprocessen3

Tekening: Mario De Timmerman

Literatuur:

Evans, E. (1906) The Criminal Prosecution and Capital Punishment of Animals. 348 pp. William Heinemann, London.

Anoniem (1939): Handwörterbücher des deut­schen Aberglaubens. 10 banden. Mult pp. Bd 8: Tierprozess. Walter De Gruyter & Cie, Berlin/Leipzig.

De Cleene, M. & J.-P. De Keersmaeker (2015): Compendium van dieren als dragers van cultuur. Dierenprocessen. pp. 59-67.

 

Auteur: Marcel De Cleene

4 reacties

Cyper
"Een minder fraaie periode uit onze geschiedenis", staat er. De middeleeuwse kijk op dieren is schrijver duidelijk compleet ontgaan... Tegenwoordig worden dieren gezien als dingen, producten. In de middeleeuwen werd elk dier gezien als een bewust wezen met een individualiteit, waardoor zijn daden resultaat waren van een keuze. Denken dat een dier een bewuste keuze zou kunnen maken, is pas in de late 17e eeuw door de filosoof Descartes tot een absurditeit verworpen: hij is degene die ons geleerd heeft dat dieren maar natuurlijke 'machientjes' zijn die men kan gebruiken naar believen, maar die van enig bewustzijn of "ziel" verstoken zijn. In de middeleeuwen dacht men daar heel anders over. Dàt is wat blijkt uit de dierenprocessen, veel eerder dan een 'rare gewoonte van die achterlijke middeleeuwers".
Dat er doodstraffen werden uit gesproken is niet zo vreemd: dat was ook met mensen het geval. Trouwens, tegenwoordig krijgen miljarden dieren elke dag de doodstraf, maar dan zonder proces...
Het is geen goed idee om de geschiedenis te bekijken vanuit een kortzichtige mentaliteit. Een klein beetje psychologisch inzicht kan geen kwaad
18/07/22 13:01 REAGEER
aronjaco
Heel juist. Een artikeltje om een beetje verwondering te scheppen, zonder enige daarstelling ( context).
18/07/22 13:57 REAGEER
jessie veyt
Ik vind het nochtans interessant en verhelderend..
18/07/22 16:57 REAGEER
marina bal
Ik maak mij geen illusies over dierenrechten als ik zie wat mensen elkaar al aandoen.
19/07/22 08:16 REAGEER

Login Registreer

Marcel De Cleene

Em. Prof. Dr. Marcel De Cleene doceerde aan de Universiteit Gent de cursussen ‘Volkskunst en volkscultuur’ en ‘Wetenschapsvoorlichting’. Hij was van 1988 tot 2006 ook de wetenschapsvoorlichter van dezelfde universiteit. De Cleene coördineerde verschillende internationale etenschappelijke projecten, zowel in Europa in het Verre Oosten. Hij geeft lezingen in binnen- en buitenland, en schreef tal van wetenschappelijke publicaties en populariserende boeken.

Meer artikels van Marcel De Cleene

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels