de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

10 apr 2012, 22:12

SDW, ijsjes eten op de Oude Bareellei. Bij Gybels?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

11 apr 2012, 05:18

-

Weet DE NAAM niet meer was aan de

RECHTER ZIJDE

komende van SCHOTEN ????
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

nieuwe bever
Lid geworden op: 26 apr 2005, 15:00
Locatie: Puurs

11 apr 2012, 08:03

Ik ben van 1950 dus misschien ne snotneus in vergelijking met anderen hier maar mijn grootvader langs vaders kant was bestuurder van den boerentram. De boerentrams waar ik het over heb vertrokken allemaal opt Rooseveltplaats int stad. Toen ik klein was zaten er op den boerentram nen bestuurder en ne "receveur" zoals we dat als klein kind noemden. Die had de leukste job want die was in het bezit van de scheurboekskes. Je vervoersbewijs werd afgescheurd van een klein boekske. Ze hadden verschillende kleuren al naargelang het soort van rit dat je moest hebben. Dat is hier eerder reeds uitgelegd door Amedee. Mijnen bompa bracht hetgeen er overschoot van die boekskes altijd mee naar huis en daar speelden we dan winkeltje mee. Ik herinner me nog dat mijnen bompa heer en meester was op zijnen tram. Als hij zei :afstappen tegen iemand die zich niet gedroeg op den tram dan kon die ook atstappen want bompa zette den tram gewoon stil tot zijn orders waren opgevolgd
En Geybels in Merksem heb ik ook heel goed gekend. En in de Terlindenhofstraat was er 'Gritche Koks' die had ook heel lekkere créme waar ze van ver voor naar toe kwamen.
Dat doet me denken aan den Olsé, een voetbalploeg waar mijne nonkel, een broer van mijn moeder, artikels voor schreef in de gazet.
Mijn grootouders van moeders kant waren in Merksem lid van een reisclub. Die gingen altijd op reis naar Oostenrijk en Duitsland met autobussen van Van Hoolst ofzo.Met mijn grootouders mochten we altijd mee int weekend naar den Tosca, dat was ne cinema op de Bredabaan. Als er tenminste ne film voor "kinderen toegelaten" speelde anders niet.We gingen dan op voorhand naar de prentjes kijken die er uithingen.Ik herinner me nog de opwinding die we voelden als we aan de foto's konden zien dat het een romantische film was of iets om te lachen of zo ne mooie operettefilm met Peter Alexander of Catarina Valente ofzo.Want dan mochten we mee. Onze va had nen aanstekelijke lach maar hij begon altijd te lachen als de rest al uitgelachen was en dan hoorde ik wel eens roepen in den Tosca : oh den Dis zit in de zaal! Op de laatste rij vanboven kroop altijd het jong gepeupel om te vrijen natuurlijk. Maar daar heb ik nooit tussen gezeten want de moe en de va waren er altijd bij en geloof me of niet maar wij vonden dat de max in onzen tijd dat we met onze grootouders naar de cinema mochten.Na de film gingen we naar den Bart. Dat was een soort parochiezaal in de Bartholomeusstraat en dan gingen we daar iets drinken en dat vonden we als kinderen het toppunt van luxe .
Dat waren nog eens mooie tijden.
"Je kan je leven op twee manieren leven:
alsof niets een wonder is, alsof alles een wonder is." A.Einstein

Alterego1
Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Locatie: Antwerpen

11 apr 2012, 09:25

Goeden dag iedereen,

Als 't hier dan toch weer over Merksem gaat,
dan wordt onwillekeurig mijn aandacht verscherpt,
't was gedurende vele jaren mijn biotoop,'k kende
de gemeente als mijn broekzak.

Als ik nu heden ten dage in Merksem kom,dan
zie ik hoe veel veranderd is,niet altijd ten goede.
Veranderen is niet altijd verbeteren.

Doordat Merksem jaren geleden tot Antwerpen ging behoren,
verloor de gemeente wel wat van haar kenmerkende eigenheid.

Maar ach,alles evolueert in een wereld van vooruitgang,
't biedt de mogelijkheid om herinneringen daaraan te toetsen.

In vorige bijdragen heb ik hier al breedvoerig het
'oude' Merksem ten overvloede belicht,'k ga dit niet herhalen.

Maar voor SDW in herinnering brengen dat cremerie Gijbels
aan de linkerkant van de Oude Bareellei was als ge van
Schoten via de Calixbergsedreef en de Eethuisstraat kwam.

Nieuwe Bever weet ook nog waar men de lekkerste ijsroom
kon kopen,ofwel dus bij Gijbels oftewel in de Terlindenhofstraat
bij Grietje Cocks.

En de eertijds zo florerende voetbalploeg Olse Merksem
(O.L.S.E = Oud Leerlingen St.Eduardus)heeft ze ook nog
gekend,allicht toen Jef Mermans er zijn glansrijke carriere
afsloot,en de ploeg in 2de Nationaal speelde.

Waar is de tijd naartoe,hé Amedéé en Spiksin?!

A propos,Spiksin,ik zie dat ge tegenwoordig tussen de
hoge zandbergen woont daar aan uw kant van de Bredabaan.

Groetjes,

Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht

nieuwe bever
Lid geworden op: 26 apr 2005, 15:00
Locatie: Puurs

11 apr 2012, 10:35

Merksem is inderdaad heel hard veranderd. Wandel maar eens ov er de Bredabaan. Van al die mooie winkels van vroeger blijft niet veel meer over.
Wij zeiden destijds : als je in Merksem woont heb je de stad niet nodig want op de Bredabaan vond je alles. Dat is nu wel veranderd.En inderdaad niet altijd ten goede. Spijtig is dat. Maar zo is dat met veel buurten die ik vroeger gekend heb.
"Je kan je leven op twee manieren leven:
alsof niets een wonder is, alsof alles een wonder is." A.Einstein

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

12 apr 2012, 09:39

:roll: Inderdaad Alterego , graafwerken ontsieren de al niet zo mooie omgeving , de mensen aan de voorste blok krijgen de volle laag van lawaai en stof :( . Ik zit gelukkig in de achterste , laag tussen de bomen , goed beschermd .
Wat betreft Gybels heb je gelijk , idem voor OLSE en Jef ! Grietje heb ik gekend toen ze nog ijs schepte vanuit bakjes in de gang van haar huis ! Ik ging daar bij de nonnekes in de " papschool " :lol: . ( was/is , recht over haar deur ! ) .Ik ben van 30 dus dat moet rond 3 a 4endertig geweest , lijkt wel gisteren .

Merksem veranderd ? zal wel !!! Na de bezetting van Duitsers nu van anderen ! Bredabaan totaal verloederd , en meestal één grote parking , maar wel veel exotisch ( ? ) fruit ! :roll: . ( den " Tosca " is niet meer anders konden ze daar " Turks Fruit " spelen ! KNT remember ? Nieuwe Bever ? )

In mijn jeugd waren Merksemnaren 50 % arbeiders ( 116 fabrieken !!! ) , middenstand en geestelijken 45 %, 4 % rijken , 1 % politiekers . ( :lol: ruwe schatting van mij natuurlijk ) .
Nu 40 % gepensioneerden en 60 % autochtonen die volop aan 't inburgeren zijn , zij doen hun uiterste best !

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

13 apr 2012, 23:47

De 'Geybels' zat/zit inderdaad aan de linkerkant als je van Schoten komt.
De Bredabaan was vroeger "de" winkelstraat.
Het Hoefijzer een bekende galerij. Alhoewel die ook tamelijk 'jong' was.
Er was de Tot Straks, Onder de Toren, Futurum en nog veel zaken waar je kon uitblazen tijdens het winkelen, veel kledingwinkels, die winkel waar ze lusters en kleinmeubelen verkochten Bogaerts, het Shirtcenter, ook al verhuisd nu? Den Bru, juwelen Willekens.
Veel is er verdwenen nadaat het Shoppingcenter in Wijnegem er is gekomen.
Het was vroeger op zaterdag zaak om vroeg aan 't Dokske een parkeerplaats in te nemen want tegen de middag had je nog nauwelijks kans.
Er kom er nu zo vaak niet meer.

Die boekjes waaruit een biljetje werd gescheurd als betaalbewijsheb ik ook nog gekend. Maar de boerentram heb ik eigenlijk niet weten rijden.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Alterego1
Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Locatie: Antwerpen

14 apr 2012, 07:30

Tillie schreef:De 'Geybels' zat/zit inderdaad aan de linkerkant als je van Schoten komt.
De Bredabaan was vroeger "de" winkelstraat.
Het Hoefijzer een bekende galerij. Alhoewel die ook tamelijk 'jong' was.
Er was de Tot Straks, Onder de Toren, Futurum en nog veel zaken waar je kon uitblazen tijdens het winkelen, veel kledingwinkels, die winkel waar ze lusters en kleinmeubelen verkochten Bogaerts, het Shirtcenter, ook al verhuisd nu? Den Bru, juwelen Willekens.
Veel is er verdwenen nadaat het Shoppingcenter in Wijnegem er is gekomen.
Het was vroeger op zaterdag zaak om vroeg aan 't Dokske een parkeerplaats in te nemen want tegen de middag had je nog nauwelijks kans.
Er kom er nu zo vaak niet meer.

Die boekjes waaruit een biljetje werd gescheurd als betaalbewijsheb ik ook nog gekend. Maar de boerentram heb ik eigenlijk niet weten rijden.

Tja,als het over Merksem gaat dan spreek ik ook graag mijn woordje mee.

De trams:

De 'boerentram' of 'rode tram' kreeg die naam omdat hij
van Antwerpen via Merksem naar de buurtgemeenten reed,en
omdat die trams voor en achteraan hun bestemmingen op rode
letterborden aangaven.Zo reed de 61 naar Schoten,de 65 naar
Kapellen en de 64 via Brasschaat naar Wuustwezel.
Tram 3,met gele letterborden,daarentegen reed enkel tussen
Antwerpen(met eindpunt aan de inmiddels ook al lang
afgebroken Zuidstatie) en Merksem(Viktor Roossensplein).

Een kleine anekdote omtrent tram 3.

Zo was er op tram 3 een conducteur(kaartjesknipper)die we gewoon
'den Eduard' noemden.'t Was een bevriende van mijn ouders,en hij
woonde in onze buurt,als burger een gewone 'Jan Modaal'.
Hij deed wel mee aan de gemeentelijke politiek,en toen er eind de
zestiger jaren nogeens gemeentelijke verkiezingen waren stond hij
als kandidaat mee op de lijst van de toenmalige C.V.P.
Met als resultaat:Hij werd burgemeester van Merksem van 1969 tot
en met 1976.Een rijk bloeiende gemeente met zo'n 40.000 inwoners.
'den Eduard' spraken we toen aan als 'Mijnheer de burgemeester'.

Groetjes,

Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

14 apr 2012, 09:42

:) " Het Hoefijzer " was een nogal deftig café met een sterke biljart club , vele jaren voor het een ,mislukte , poging tot galerij werd die er nu nog is , staat zo ongeveer leeg . Zal wel zo blijven want door de aangekondigde grote werken aan de Bredabaan vertrokken/vertrekken ALLE winkels !
Verder weet ik niet wat er gaande is in Merksem maar winkel/cafe ruiten worden her en der ingegooid in zoverre dat café Tivoli zijn ramen heeft dicht genageld met planken en de uitbater gestopt is , mede doordat zich in zijn zaak een echte drugshandel ontwikkeld had . :cry:

Alterego1
Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Locatie: Antwerpen

14 apr 2012, 10:12

spiksin schreef::) " Het Hoefijzer " was een nogal deftig café met een sterke biljart club , vele jaren voor het een ,mislukte , poging tot galerij werd die er nu nog is , staat zo ongeveer leeg . Zal wel zo blijven want door de aangekondigde grote werken aan de Bredabaan vertrokken/vertrekken ALLE winkels !
Verder weet ik niet wat er gaande is in Merksem maar winkel/cafe ruiten worden her en der ingegooid in zoverre dat café Tivoli zijn ramen heeft dicht genageld met planken en de uitbater gestopt is , mede doordat zich in zijn zaak een echte drugshandel ontwikkeld had . :cry:
Café 'Het Hoefijzer' was een prachtig groot café,met achter de
toog als pronte cafébazin Isabel Verkooyen die samen met haar
man Charel vele jaren het café heeft uitgebaat.
Ook de duivenvereniging 'Samenspel Merksem' was er gevestigd.

Volgende week Dinsdag kom ik nogeens in Merksem,als ik er
aan denk maak ik een foto van café 'Tivoli'.
Ik zie het wekelijks,als ik er passeer,
hoe ramen en deuren dichtgetimmerd zijn.
En zeggen dat dit café zovele jaren een grote bloei kende.

Afbeelding

Ook café "Des Sports" waar heel Merksem en wijde omgeving
in de weekends en op feestdagen ging dansen,is al van in 2007
gesloten.
Het café werd al sinds 1953 beheerd door de familie De Deken.
In dat jaar nam vader Pierre De Deken,
tevens een gekende zanger in het Antwerpse,
het oude Café Des Sports over.
De Deken breidde het café in 1954 uit met een feestzaal,
waar de afgelopen vijftig jaar vele dansavonden,
feesten en verenigingsbijeenkomsten plaatsvonden.
Pierre De Deken zorgde met zijn orkest zelf voor
de muziek tijdens die festiviteiten.

Afbeelding

Tot 1953 werd 'café Des Sports',
uitgebaat door Frans Heynen. Zoals op de foto te zien
was het toen ook een hotel.Het werd gebouwd in 1913.
Het was daar van oudsher een druk kruispunt van de
Bredabaan met de Oude Bareellei,met veel verkeer.
Er tegenover was café 'Oude Bareel' En ook het café
'Bij de jood'.En naast café de 'Oude Bareel'
was café 'Aux Quatre Saisons' (afgebroken in 1989)
Merksem was ooit rijk bezaaid aan café's.


Groetjes,

Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

29 apr 2012, 09:18

:) Links naast " De Sports " ( als ge ervoor staat met je gelaat naar de Sport ) was ook een café " De Wachtzaal " de cafebaas , Jos , was ook kapper waar ik voor de oorlog mijn haar liet knippen , naast de café was een snoepwinkel , familie van de Jos , en daarnaast woonde ik , helemaal achterin naast " den tram " .
Bij het uitbreken van den oorlog had " den tram " daar een zeer sterke bunker ingegraven , gemaakt met tram/trein bilzen , waar wij konden schuilen tijdens alarm wat meermaals gebeurd is en waarschijnlijk ons leven gered heeft tijdens een brand bommen regen op een nacht waar de Oude Bareellei en de Eethuisstraat zwaar beschadigt werden .

Dank voor de foto's Alterego !
Laatst gewijzigd door spiksin op 08 jun 2012, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

06 jun 2012, 17:47

-

Heden kreeg ik in mijn BLOG een reactie met de foto van een wagen uit ver vlogen tijden

Dit deet mij terugdenken aan de periode van WWII namelijk vermoedelijk 1942

Toen verbleef ik bij mijn NONKEL en TANTE in FRANKRIJK omdat er hier in BELGIE niet veel te eten was

In die periode hadden de Duitsers( LES BOCHES) de CITROEN 12 TRACTION AVANT van mijn NONKEL in beslag genomen want dat was een zeer geliefd voertuig voor de Duitse Speciale diensten 5 GESTAPO)

Mijn NONKEL zat dus zonder vervoer...in een loods met strooi vonden we een ouderwetse RENAULT in de vorm van een bootje van in de jaren 30
Deze werdt opgekalfaterd en na een weekje kuisen en sleutelen was die terug rijvaardig

Via valse benzinebonnen geraakten we ook aan naft en konden er mee rijden....daar deed ik mijn eerste stuurervaringen mede

De KAMIONS van de FIRMA reden toen op HOUTSKOOL met op de zijkant een grote cylinder waarin hoout werdt gestookt


Het gaat hier niet over MERKSEM maar SAINT MARGARIT DE CAROUGES waar ik zelf naar school ging in een klas waar al de leerlingen samen in een lokaal zaten met zowel het EERSTE als het ZESDE sudiejaar

Ik herinner me ook nog dat we met de ganse school op een heuvel ver van de bewoonde wereld gingen en toen zongen we daar ver weg van DE DUITSERS............LA MARCELEISE
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

16 jul 2012, 09:34

Tijdens de wintermaand Juni en nu deze winter Juli is het goed vertoeven aan de kachel met goede boeken ! Dus minder hier geweest , en blijkbaar niks gemist . Wie ik wel al lang mis is den Amadee ! Hopelijk niks ernstig ?

Merksem , op sterven na dood , afgrijselijk !!!

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

31 jul 2012, 17:06

-

Geen VERHALEN van DE TIJD van toen die naar boven komen

Ik hoop dat iedereen het goed stelt?

Buiten een berichtje van ; SPIKSIN in JULI?
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

volkstuintoezichtster
Lid geworden op: 31 aug 2012, 14:34
Locatie: Merksem

31 aug 2012, 14:56

Sorry jongens, maar ik heb minder goed nieuws.
Op 26 augustus 2012 is de Louis van den Dries (Louis van café Esquire) overleden. Hij word nu zaterdag 1 september 2012 begraven.
Wie geintresseerd is: uitvaartplechtigheid in rouwcentrum L. Van Kuyck - Moeshofstraat 135-137 - Merksem om 11 uur.
Vermits hij uitbater was van café Esquire zullen er hier wel veel zijn die hem kende. Voor mij was hij een planter.
Ik ben toezichtster op de Volkstuinen Merksem, wijk 't Zwaantje