kan internetprovider lezen wat er op internet of in e-mails

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

corine
Lid geworden op: 25 nov 2005, 10:40

24 jan 2019, 15:17

 Hallo , allemaal ,

Mijn vraag ; kan internet provider alles lezen op het internet ? onze mails lezen ? en alles wat wij posten ?,
neen,,,of toch wel ?,,,, ik weet het niet., en wat als ik bevoorbeeld mijn wachtwoord heb doorgegeven(aan provider) aan de telefoon , omdat er een probleem was ?

Als Google zoveel weet, dan kan de provider dat toch ook , denk ik .
Hoe zit dat nu juist ? zou graag het juiste willen weten ,
Wie kan helpen ? seniorennet ?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 jan 2019, 15:29

voor een internetprovider géén enkel probleem
die kan alles wat je opgesomd hebt

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

24 jan 2019, 16:42

Inderdaad Corine, maar die mensen gaan zich geen hele dagen bezig houden met het lezen van wat iedereen schrijft.
Onthou dat al wat je op het wereldwijdeweb gooit er voor eeuwig en één dag opstaat. 
Onthou dat veel van wat je schrijft op seniorennet vb; door heel Vlaanderen en ver daar buiten kan gelezen worden...

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

24 jan 2019, 19:28

Laten we toch een onderscheid maken tussen mailprovider en internetprovider. Deze kunnen dezelfde zijn maar ook verschillend.
Een mailprovider kan aan alle mails die in uw mailbox staan en ze moeten ook ergens bijhouden wat ge verzend of ontvangt.
Als uw mailprovider( bv:Gmail) een andere is als uw internet provider (bv Telenet) dan ziet uw internet provider de mails enkel voorbijvliegen (tegenwoordig meestal nog gecodeerd).
Uw internet provider ziet ook al uw surfdata passeren, deze is ook gecodeerd als ge https gebruikt.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

corine
Lid geworden op: 25 nov 2005, 10:40

26 jan 2019, 16:40

Waarom ik deze vraag stelde :
bev: ik mail naar een familielid en vraag hoe het gaat met de rugoperatie van deze of gene , en er zijn nog andere en soortgelijke vragen,  en misschien dat mensen dat niet zo graag hebben dat dit op het net komt. .ik zal hun mening daar gepaste tijd , eens over vragen .
Daarom wilde ik het juiste weten .
Aan allen ; Dank  !

 

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 jan 2019, 17:33

op het net komt dat niet hoor
als je iets e-mailt
der worden alléén soms wél eens nagegaan  via gerechterlijk bevel qua drugs of terroristische activiteiten en dergelijk
maar voor gewone dingen gaat die vlieger niet op
dan worden der géén mails gelezen door eender wie (door niemand dus )