Proximus klanten opgelet met de facturen en de BTW

Vragen/antwoorden betreffende recht.
joke09

04 sep 2018, 22:46

Goedenavond,

Ik wil alle senioren inlichten over bepaalde praktijken van PROXIMUS die ik toevallig ontdekt heb :

lees dit heel aandachtig aub : Mijn mama is 91j en verblijft in een rusthuis, ik heb volmacht op de rekeningen om alle betalingen te doen.

Zij heeft ook telefoon die we via een domiciliering betaalden en nu komt het :

Elke maand krijg ik de betaalde factuur, toen zag ik iets raar : er was overal BTW aangerekend, zij belt meestal tijdens de daluren, daar stond dus : geef een vb : bellen vaste lijn om 20u47 tijd 03,37 min. bedrag 0,564€ BTW,
normaal is dit gratis dus 0€ maar zij rekenen op die 0€ , BTW, raar maar waar.

Omdat je bij Proximus niet kan zien naar wie je hebt gebeld, heb ik de details gevraagd, zo kon ik alle nummers en belminuten zien, je kan dit op de klantenzone niet vinden, je moet dit speciaal vragen. Ik vroeg dus de maand juli op en zo heb ik dit kunnen uitpluizen.

Ik heb dus een klacht ingediend, Proximus antwoord:" de free calls nationaal" staat niet actief, maar ik kan deze activeren en na 17 uur, weekend+feestdagen is het gratis bellen.

Ik vroeg wie daar schuld aan had, de klant kan dat toch niet weten, ik heb dus al die maanden van 2018                 BTW betaald tijdens de daluren, dus dan heb ik teveel betaald, ik zei oké ga alle facturen eens onderzoeken, dit moest rechtgezet worden.

Ik krijg terug een mail van Proximus, dossier is overgemaakt naar bevoegde dienst, resultaat ik krijg nu over 6 maanden een afrekening met al de BTW, goed voor een direct debit van 64,87€, dat is een groot bedrag dat anders in de zak van proximus zat.

Ik ga dit aankaarten bij de bevoegde dienst van de minister, ik vind dit niet kunnen, dacht hoeveel mensen hebben dit allemaal teveel betaald, als je ziet wat een grote som ik nu terugkrijg, daarom wil ik de leden waarschuwen en ik hoop dat iedereen eens goed naar zijn telefoonrekening kijkt, en zeker eens een detail opvraagt van zijn gebelde nummers, zo kan je zien of er tijdens de daluren BTW is aangerekend.

Ik vraag me nu af of ik nu nog verder kan gaan, want ik weet niet hoeveel jaar dit zo al aangerekend wordt.

Als er vragen zijn zal ik die graag beantwoorden.

groetjes,

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

06 sep 2018, 20:57

Je kunt wel de gegevens opvragen via #myproximus , weet niet of je kunt inloggen of geregistreerd bent op pc , maar anders naar je myproximus , klikken op faktuur en via submappen kunt je de eigenschappen zien van al je oproepen , met het oproep nummer erbij , en je hebt idd gelijk , op de free calls , rekenen ze BTW aan . ik ga morgen alles ordenen en via telecom ombudsdienst alles doorgeven en zij zullen dit aankaarten bij #Proximus . ik laat voor iederéén de uitslag weten via jou item . allezins bedankt , had er nooit opgelet en ben al jaren klant !  
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

06 sep 2018, 20:58

ps. ik ben al meermaals met positief resultaat geholpen geweest met de ombudsdienst ! 
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018
joke09

08 sep 2018, 22:21

Dank je wel Klusser voor je reactie, ondertussen heeft mijn mama een brief gekregen dat ze gedurende een jaar 5€ korting krijgt op haar abonnement. Ik denk dat ze zo denken dat alles opgelost is.

Heb eens gekeken in haar dossier en alle facturen uitgehaald eigenlijk is dat zowat begonnen sinds nov 2015, rond die tijd is Belgacomn, Proximus geworden, dan heeft proximus het een paar keer toegepast van geen BTW te rekenen voor de daluren, de een maand wel en de andere niet, het is zo verwarrend.

Heb nu een 2tal dagen terug een email gestuurd met de vraag hoe ze het gaan oplossen, ze zijn in fout en dat weten ze anders zouden ze zeker die 6 creditnota's niet gemaakt hebben en nu die 5€, maar als ik  het zo uitreken zou ze recht hebben op nog 250€ ongeveer buiten wat ze nu al crediteren,  heb hun ook verwittigd dat ik dit niet zo ga laten, desnoods ga ik naar de minister van telecombedrijven, ik vind dit puur oplichterij.

Hoop dat er nog een aantal personen hun rekeningen goed nakijken en zeker de nummers en beltijden opvragen want met de gewone factuur kan je het niet zien.

En hoe geraak jij in die sub-mappen, als ik inlog op my proximus en naar facturen ga , open de PDF, dan zie ik de factuur waar opstaat, abonnement, verbruik en wat ik moet betalen.

Heb wel gezien dat de BTW voor het verbruik (niet voor abonnement,) op de factuur net dezelfde is als wat ze op de creditnota terugcrediteren.

Toch een heel rare historie, had ik de gebelde nrs niet opgevraagd, ik had dit nooit geweten,
groetjes,

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

09 sep 2018, 00:01

Altijd al klant geweest bij Proximus,vroeger Belgacom.

Nooit mee gemaakt van verkeerde facturen.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 sep 2018, 10:50

Ik heb eens even de facturen van de laatste 3 maanden nagezien. Bij mij wordt er nergens BTW aangerekend wanneer ik gratis gesprekken heb. En dat is altijd ( zowel overdag als in daluren) naar vaste nummers in België en naar vaste nummers in het buitenland. Opmerking bij dat laatste : dat bellen naar het buitenland beperkt zich bij mij tot Duitsland en Griekenland waar ik familie heb. Of dat ook voor andere landen geldt, en voor welke, heb ik nog niet nagezien .

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

09 sep 2018, 12:12

Waar zie je die extra BTW staan?
Ik zie bovenaan het bedrag van mijn abonnement met daaronder de correct toegepaste BTW. Dat is wat ik betaal.
Alleen mobiele betalingen (ticket voor de bus, GSM parkeren, ...) worden extra aangerekend maar daar wordt geen BTW op berekend.