onverdeeldheid/erve

Vragen/antwoorden betreffende recht.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

05 sep 2018, 08:27

Mijn echtgenote en haar broer leven in onmin. Beide ouders zijn nu overleden.
De woning van die ouders wordt overgenomen door haar broer.
Er is overeenkomst over de prijs.
Er was ook een testament van de ouders : 1/3 voor mijn echtgenote 2/3 voor haar broer
De notaris van haar broer eist nu dat mijn vrouw 1/3 van de kosten van de akte van overname
betaalt, onze notaris is daar niet mee akkoord.

Dus haar broer koopt een eigendom uit onverdeeldheid en wil 1/3 van de kosten voorschuiven
naar mijn echtgenote die dus medeverkoper is. Aktekosten zijn toch standaard ten laste van de koper ?

Mijn echtgenote is wel bereid om de leverings- en handlichtingskosten overeenkomstig de wet ten laste
van de massa te leggen 1/3   2/3 dan omdat zijn medeeigenaar/verkoper is. Maar haar broer trekt die redenering door naar de aankoop omdat er daar geen afspraak rond gemaakt is zegt zijn notaris

Hoe zit de vork aan de steel ?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 sep 2018, 11:21

Hoe de kosten verdeeld moeten worden, wordt bepaald in het Burgerlijk wetboek. De wet zegt dat bij een verkoop de kosten van de levering ten laste zijn van de verkoper. Onder deze 'leveringskosten' vallen alle kosten die verbonden zijn aan opzoekingen en/of documenten die nodig zijn om het goed te kunnen of te mogen verkopen.
De grootste kosten,  de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.
Naast deze wettelijke regeling, is het ook mogelijk dat de partijen hiervan afwijken. Ze kunnen dus perfect overeenkomen dat kosten, die normaal ten laste van de verkoper zijn, door de koper betaald worden. Ontstaat er hierover toch onenigheid, dan zal de wettelijke regeling worden toegepast.

Die beide notarissen zullen er moeten uitgeraken , waarom heb je anders een notaris?

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

05 sep 2018, 19:31

Het is dus de 'verkrijger van het zakelijk recht ' die de registratiekosten dient te betalen.  Ook bij uit onverdeeldheid treden. 

Ik zou durven weigeren mijn deel af te staan. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

12 sep 2018, 08:46

Inderdaad, er is absolute duidelijkheid wie wat betaalt.

Ik wil dit nog toevoegen :

de notaris van mijn echtgenote haar broer heeft in een mail bevestigd aan onze notaris , ik herhaal letterlijk


Hierbij kan ik u het akkoord doorgeven van de heer J.C. voor een bedrag van .......... euro uit te betalen
aan zijn zus mevrouw S.C
Ingesloten stuur ik u de opzoekingen, kunt u de compromis opmaken ?



Als je dit leest moet je toch besluiten dat haar broer die som netto moet uitbetalen aan zijn zus ?

Het was na het opmaken van de compromis dat haar broer over de  verdeelrechten is beginnen praten.