Opkomstplicht - stemplicht

Vragen/antwoorden betreffende recht.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

27 okt 2018, 00:56

Op de vooravond van de verkiezing vermelde de VRT nieuwsdienst dat er een opkomstplicht is voor de verkiezingen men sprak niet over stemplicht.

Op de website:
 https://www.vlaanderen.be/nl/vlaams-par ... rkiezingen

en spreekt men over stemplicht en stemrecht.

Men legt uit in 5 stappen hoe men kan stemmen.

Ook op de volgende website spreekt men van opkomstplicht: 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische ... rkiezingen

Er geldt een opkomstplicht en geen stemplicht: men hoeft niet per se voor een bepaalde kandidaat of lijst te kiezen; zowel blanco als ongeldig stemmen is toegestaan.
Een stembiljet of -kaart waar schade aan is, of dat op een onjuiste manier is ingevuld, is ongeldig

Hoe komt het dat de website van Vlaanderen het heeft  over stemplicht en dat de VRT nieuwsdienst het heeft over opkomstplicht.

Er is ook een discriminatie tussen diegenen die stemmen met de computer en diegenen die op papier stemmen.

Bij het stemmen op een computer kan men niet ongeldig stemmen(enkel blanco of uw stem uitbrengen) daartegenover staat dat diegenen die een stembiljet krijgen; die kunnen wel ongeldig stemmen.
Als men op papier stemt heeft men 3 keuzes: een stem uitbrengen, blanco stemmen of ongeldig stemmen( door een streep te trekken op het stembiljet); bij het stemmen via de computer heeft men maar 2 keuzes: stem uitbrengen of blanco stemmen.

Men zou denken "ik ga het stemhokje binnen steek de kaart in de computer en haal de kaart er terug uit" maar dat is niet mogelijk, of men wil of niet men moet zijn stem uitbrengen of blanco stemmen als men de kaart in de computer heeft gestoken.  
Als men het stemhokje binnen gaat en de kaart niet in de computer steekt en terug buiten gaat zal men u beschouwen " als afwezige kiezer en wordt dit in het proces-verbaal genoteerd " omdat men dan niet het stembiljet kan scannen dat men krijgt na het stemmen met de computer. Ook het ongeldig maken van het te scannen stembiljet gaat niet want dan kan men dat niet scannen en gaat ook de urne niet open waar men dat biljet in moet deponeren en wordt men denkelijk ook genoteerd als afwezige kiezer in het proces-verbaal.

Bij het stemmen met de computer wordt men gediscrimineerd tegen over de stemmers die op papier hun stem uitbrengen


nemo2020
Lid geworden op: 18 jan 2009, 17:33

27 okt 2018, 12:43

spijkers op laag water

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 okt 2018, 12:59

nemo2020 schreef:spijkers op laag water
Just!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 okt 2018, 15:33

nemo2020 schreef:spijkers op laag water
Maar het is wel correct wat JB schrijft. Als ik niet wens te stemmen - wat mijn goed recht is - maar ik heb mij wel bij het stembureau aangeboden is er geen enkele reden om mij daarvoor een PV of, erger nog, een boete aan te smeren vanwege afwezig vermits ik er wel degelijk was.
Na de wansmakelijke circusvertoningen bij de coalitievormingen heb ik mijzelf voorgenomen dat dit de laatste keer was dat ze mij als kiezer belachelijk konden maken. Trop is te veel...
Hoog tijd dus voor de heren en dames politici om de stemplicht en aanverwanten af te schaffen zoals dat in praktisch de rest van de beschaafde wereld het geval is.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 okt 2018, 15:38

Als ge met computer stemt en uw kaart niet gebruikt ziet men dat ogenblikkelijk U heb geen stembriefje ontvangen dat ter controle is scanner gaat.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

27 okt 2018, 16:26

MichelN schreef:Als ik niet wens te stemmen - wat mijn goed recht is - maar ik heb mij wel bij het stembureau aangeboden is er geen enkele reden om mij daarvoor een PV of, erger nog, .
D'er is helemaal geen stemplicht wel een opkomstplicht, en daaraan gekoppeld het stemrecht, en als jij je  aanbiedt in het bureau, heb jij voldaan aan de opkomstplicht, en worden er geen PV's opgesteld.
Je kan je, misschien, beter eens afvragen waarom er ooit, uiteindelijk, een opkomstplicht is gekomen?
Dat jij niet wilt stemmen,  blanco of ongeldig, noem maar op , dat is je goed recht.
Of dat slim is, daar heb je dan zelf over nagedacht en dus besluit jij dat je geen stem uitbrengt, klaar.
Met dergelijke "niet-stemmers" wordt wel degelijk rekening gehouden, ook al zou je dat niet willen... Net als met diegenen die, straffeloos, vrijwillig verzaken aan hun opkomstplicht en dus ook aan hun stemrecht.
Eigenlijk breng jullie dus wél een stem uit, zonder in het stemhokje geweest te zijn.
Hoe dat in zijn werk gaat kan je ook opzoeken, indien het je interesseert natuurlijk.

Maar je hebt wel de kans gekregen om dat wel te doen (=stemrecht).
De tijden dat dat niet zo was is nog helemaal niet zo lang geleden, maar dat wist je natuurlijk al...

Waarom verzakers aan de opkomstplicht sinds 2003 niet vervolgd worden? Het gerecht is het gerecht zoals wij het al eeuwen kennen: het is een heel uitgebreid ambtenarenbestand dat zichzelf en anderen in stand houdt.
Zij zijn aan niemand rekenschap verschuldigd: de wet is de wet.
De belg krijgt geregeld de kans die te wijzigen, maar....

Hoe zit het met de 1.000.000 kiesgerechtigde vreemdelingen in belgiek?
Daarvan hebben zich slechts 17% laten registreren, wat verplicht is wil je stemgerechtigd zijn.
Dat zijn er dus zo'n 750.000 die zich konden onttrekken daar waar de belgjes dat niet kunnen...
De belg richt zich in het beste geval naar de wet op de opkomstplicht, maar dat grote aantal kiesgerechtigde vreemdelingen, veegt daar zijn broek aan.
Dubbele discriminatie: de belgjes kunnen zich niet uitschrijven, dat is 1, en de vreemdelingen moeten zich registreren wat de belg niet moet, dus discriminatie 2.

Voer voor toekomstige politici want het probleem wordt groter met de dag...
Immers, in Brussel kan nu al minder dan de helft vd volwassenen een stem uitbrengen...
Van democratie is hier dus al helemaal geen sprake meer.

In het kort dus. Vóór de "opkomstplicht" zo'n 70 jaren geleden werd ingevoerd was niet iedereen gelijk voor de wet, en dat is nog altijd zo.
Nu toch maar eens de wet gelijk maken voor iedereen.

2019 komt eraan.
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

27 okt 2018, 20:03

nemo2020 schreef:spijkers op laag water
Inderdaad!

Er is in België een stemplicht, géén opkomstplicht.

De term opkomstplicht wordt door veel mensen en instanties verkeerdelijk gebruikt, ik vermoed omdat men ook een blanco stem kan uitbrengen en zij dit dan verkeerdelijk beschouwen als niet gestemd.

De grondwet is duidelijk: Art. 62 ... De stemming is verplicht en geheim. ...

Men moet niet alleen opkomen, men moet de handeling van het stemmen uitvoeren (*) . Aangezien de stemming geheim is kan niemand controleren wat er effectief gestemd is en aangezien een blanco stem ook als een geldige stem aanzien wordt is er effectief gestemd.

* Stemrecht en stemplicht bij verkiezingen

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

27 okt 2018, 20:36

Als men zich aanbiedt op het bureau kan je toch moeilijk iedereen eens een handje geven en vertrekken, of toch?
Niet opdagen zonder wettige reden dan ben je strafbaar op papier.
https://www.vlaanderenkiest.be/video/digitaalstemmen

Geef mij maar papier/potlood. Met de elektronica is er altijd een risico op fraude.
“Het doel van verkiezingen is niet om een winnaar aan te wijzen, maar om de verliezers ervan te overtuigen dat ze hebben verloren.”
Je kan alleen maar controle verkrijgen als je weet of Jan of Mieke op een bepaalde partij heeft gestemd...maar net die info krijg je niet vanwege het ...stemgeheim.
En ouderwets mss? Als je een broek koopt is dat nog te overwegen maar bij het stemmen niet.
Zolang niemand met gezag kan aantonen dat fraude uitgesloten is: bolletjes kleuren (of niet).
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

27 okt 2018, 21:35

hovel schreef:
Er is in België een stemplicht, géén opkomstplicht.

De term opkomstplicht wordt door veel mensen en instanties verkeerdelijk gebruikt, ik vermoed omdat men ook een blanco stem kan uitbrengen en zij dit dan verkeerdelijk beschouwen als niet gestemd.

De grondwet is duidelijk: Art. 62 ... De stemming is verplicht en geheim. ...


Waarom gebruikt de VRT de term "opkomstplicht" dan in de nieuws uitzending van 19u00 op zaterdag 13 oktober?
Laatst gewijzigd door janieburton op 27 okt 2018, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

27 okt 2018, 21:39

pcekspeer schreef:

Met dergelijke "niet-stemmers" wordt wel degelijk rekening gehouden, ook al zou je dat niet willen... Net als met diegenen die, straffeloos, vrijwillig verzaken aan hun opkomstplicht en dus ook aan hun stemrecht.
Eigenlijk breng jullie dus wél een stem uit, zonder in het stemhokje geweest te zijn.
Hoe dat in zijn werk gaat kan je ook opzoeken, indien het je interesseert natuurlijk.
Hoe houd men dan rekening met die niet stemmers?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

28 okt 2018, 11:50

janieburton schreef:Hoe houd men dan rekening met die niet stemmers?
Voor eens en voor altijd: NIET! Alleen geldige stemmen worden geteld en komen in aanmerking voor het toekennen van zetels.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

18 dec 2018, 23:18

Misschien kunnen we binnenkort terug gaan stemmen

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 dec 2018, 23:30

Of we moesten massaal weigeren te gaan stemmen, wat voor een poppenkast was dat deze week.
Met wiens voeten zijn die aan het rammelen allemaal voor de gloriol