SCHEIDING VAN GOEDEREN, TOCH HUIS SAMEN KOPEN

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

10 nov 2018, 17:14

Hallo allemaal,

Mijn dochter zou samen met haar man een huis willen kopen (dochter heeft geen kinderen, man heeft één dochter en 2 kleinkinderen).  Ze hebben een huwelijkscontract 'scheiding van goederen' en zouden uiteraard een gemeenschappelijke rekening openen om de lening van het huis af te betalen en elke maand het nodige daarvoor op die rekening te storten.

Ze willen dit huis kopen ter investering enerzijds haar man voor de helft naar zijn dochter en kleinkinderen en anderzijds mijn dochter voor de helft voor haar broer en kinderen, na hun beider dood.  Ze zouden ook wensen dat noch de één, noch de ander het huis ooit kan verkopen en willen ook elkaar beschermen in geval één beider sterft dat de dochter of broer nog niets kunnen erven.  Kan dit allemaal officieel in een contract gegoten worden en hoe, vraag ik me dan af …   Ze vraagt raad aan mij hierover en ik zal waarschijnlijk wel naar een notaris moeten daarvoor, maar wil eerst eens op dit forum misschien al wat informatie inwinnen, zodat ik wat meer op de hoogte ben ...

Hartelijk dank bij voorbaat.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 nov 2018, 12:57

Annemie250 schreef:Hallo allemaal,

Mijn dochter zou samen met haar man een huis willen kopen (dochter heeft geen kinderen, man heeft één dochter en 2 kleinkinderen).  Ze hebben een huwelijkscontract 'scheiding van goederen' en zouden uiteraard een gemeenschappelijke rekening openen om de lening van het huis af te betalen en elke maand het nodige daarvoor op die rekening te storten.

Ze willen dit huis kopen ter investering enerzijds haar man voor de helft naar zijn dochter en kleinkinderen en anderzijds mijn dochter voor de helft voor haar broer en kinderen, na hun beider dood.  Ze zouden ook wensen dat noch de één, noch de ander het huis ooit kan verkopen en willen ook elkaar beschermen in geval één beider sterft dat de dochter of broer nog niets kunnen erven.  Kan dit allemaal officieel in een contract gegoten worden en hoe, vraag ik me dan af …   Ze vraagt raad aan mij hierover en ik zal waarschijnlijk wel naar een notaris moeten daarvoor, maar wil eerst eens op dit forum misschien al wat informatie inwinnen, zodat ik wat meer op de hoogte ben ...

Hartelijk dank bij voorbaat.
Als ze een huis willen kopen moeten ze sowieso naar een notaris, waarom wint ze dan niet ineens advies in bij de notaris? Ze moet er toch zijn. Nu zadelt ze jou daarmee op en zou jij nog eerst naar een notaris moeten. Tenslotte zijn het dan toch allemaal maar adviezen van horen zeggen als jij het moet doorgeven.  
Sowieso zullen ze een testament moeten opstellen mbt tot het nieuwe huis.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

11 nov 2018, 18:59

Beste,

als zij samen een huis kopen kan dat gerust, ook binnen dat huwelijkscontract. Ze kunnen een testament maken, maar dat hoeft zelfs niet. 
Als de man sterft, erft zijn dochter diens helft van het huis. Als zij overlijdt, komt haar helft naar u en/of haar broer. 
Wel bekomt de langstlevende van het koppel het vruchtgebruik van de woning, zonder dat iemand , ook de kinderen niet, dat kunnen doen veranderen. Daardoor kan de overlevende echtgenoot in de woning blijven wonen zolang die zelf leeft. Pas na overlijden van de twee echtgenoten , kunnen de erfgenamen iets doen met de woning, vb. verkopen. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

12 nov 2018, 13:30

Beste Wanton,

Hartelijk dank voor uw informatie en nu ik het zo zie, is dit inderdaad op die manier heel goed geregeld.  Ik zal haar uw tekst laten lezen en dit zal haar al een beetje geruststellen.  Nog een fijne dag, Annemie

Beste Prima Vera,

U zegt:  'Nu zadelt ze jou daarmee op en zou jij nog eerst naar een notaris moeten.'  Mijn lieve dochter die niet heel zelfverzekerd is, heeft mij gewoon gevraagd of ik wat inlichtingen kon inwinnen vooraleer ze naar een notaris gaat.  Ze zadelt met niets op.  We hebben enkel een hele goede moeder-dochter relatie, ze vertelt me alles en ze komt ook altijd om raad vragen als ze niet helemaal zeker is.  Daar is totaal niets mis mee …  Annemie

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

12 nov 2018, 15:08

Annemie250 schreef:Beste Wanton,

Hartelijk dank voor uw informatie en nu ik het zo zie, is dit inderdaad op die manier heel goed geregeld.  Ik zal haar uw tekst laten lezen en dit zal haar al een beetje geruststellen.  Nog een fijne dag, Annemie

Beste Prima Vera,

U zegt:  'Nu zadelt ze jou daarmee op en zou jij nog eerst naar een notaris moeten.'  Mijn lieve dochter die niet heel zelfverzekerd is, heeft mij gewoon gevraagd of ik wat inlichtingen kon inwinnen vooraleer ze naar een notaris gaat.  Ze zadelt met niets op.  We hebben enkel een hele goede moeder-dochter relatie, ze vertelt me alles en ze komt ook altijd om raad vragen als ze niet helemaal zeker is.  Daar is totaal niets mis mee …  Annemie
Sorry Annemie, had zelfs niet gelezen dat het je dochter was maar ik ging er vanuit dat het een vriendin was. Dus ja idd normaal dat je haar helpt én daar is zeker niets mis mee. Maar ik ben iemand die voor zo'n zaken héél kritisch ben en voor zo iets al héél vlug zelf raad zou inwinnen bij een notaris (in dat geval). Noem het maar de aard van het beestje!  :wink: Misschien omdat ik er van uit ga dat wat ik zelf doe altijd beter is. Maar ... advies of raad van moeder of zoon zou ik ook wel aanvaarden hoor.

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

14 nov 2018, 08:45

Goede dag Prima Vera,

:?Blij met uw antwoord.  Normaal gezien reageer ik niet zo snel, maar ik heb veel negatieve ervaringen op het forum, vandaar.  Ik vroeg eens raad over mijn vaatwasser waar ik enorm problemen mee had door de leverancier die halsstarrig geen vervanging wou geven en ik kreeg een massa negatieve commentaar op het feit dat ik een vaatwasser had; geen enkel antwoord op mijn eigenlijke vraag en dit terwijl ik me dit aangeschaft heb wegens én mijn leeftijd én mijn reuma.   Mensen veroordelen zo vlug, zonder echt te weten …  Nog een heel fijne dag toegewenst!  Annemie

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

14 nov 2018, 09:35

Annemie250 schreef:Goede dag Prima Vera,

:?Blij met uw antwoord.  Normaal gezien reageer ik niet zo snel, maar ik heb veel negatieve ervaringen op het forum, vandaar.  Ik vroeg eens raad over mijn vaatwasser waar ik enorm problemen mee had door de leverancier die halsstarrig geen vervanging wou geven en ik kreeg een massa negatieve commentaar op het feit dat ik een vaatwasser had; geen enkel antwoord op mijn eigenlijke vraag en dit terwijl ik me dit aangeschaft heb wegens én mijn leeftijd én mijn reuma.   Mensen veroordelen zo vlug, zonder echt te weten …  Nog een heel fijne dag toegewenst!  Annemie
Dank je Annemie! En wat die vaatwasser betreft, voel je op z'n allerminst schuldig. Ten eerste is het een gigantische waterbesparing, ten tweede is het qualitytime die je beter en anders kan invullen én ten derde: dat is jouw keuze en van niemand anders. Wij zijn maar met z'n tweetjes én ik ben zo blij dat ik die heb. Velen vinden dat dat maar is voor een groot huishouden! Fout zou ik zo zeggen! De mooiste uitvinding naast de wasmachine! :)  Je ziet we kunnen het nog vinden met elkaar! :D  Geniet er van en suc6 met je zoektocht ivm die woning.