verlies / diefstal identiteitskaart

Vragen/antwoorden betreffende recht.

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

27 nov 2018, 16:20

Hallo,

Mijn moeder ontdekte op 10 november dat haar identiteitskaart niet meer in haar portefeuille zat.
 
Aangezien de kaart nergens te vinden was in haar woning hebben we dus het vermoeden dat ze ofwel de kaart verloren is ofwel dat de kaart gestolen werd. Ze woont in een flat en sluit niet altijd de deur van haar appartement als ze haar post beneden ophaalt.

Enkel de identiteitskaart is verdwenen dus geld en bankkaart zat nog in haar portefeuille.

Ik heb direct doc stop gebeld om de identiteitskaart te laten blokkeren maar we zijn toch ongerust welke misbruiken er allemaal kunnen gebeuren met een gestolen/verloren identiteitskaart indien die in verkeerde handen valt....
Op internet lees ik dat het mogelijk is om kredieten aan te gaan, abonnementen af te sluiten met de gegevens van de identiteitskaart van een ander.

Wij stellen ons de vraag welke stappen wij moeten ondernemen indien blijkt dat er aankopen, abonnementen, kredietaanvragen,.... zouden gedaan zijn met mijn moeder haar gegevens. 
Stel dat er facturen toekomen van aankopen gedaan met een door haar niet aangevraagde kredietkaart, is zijn dan verplicht om die aankopen te betalen ? Idem met facturen van abonnementen, nutsbedrijven..... Hoe kan zij  dan als gedupeerde bewijzen dat zij die bepaalde aankopen niet deed, geen abonnementen afsloot ?

Ik weet dat eens een identiteitskaart geblokkeerd is dergelijke misbruiken niet echt lukken maar mijn moeder weet niet wanneer de identiteitskaart uit haar geldbeugel verdwenen is.

Er kunnen dus meerdere dagen zitten tussen het verlies en het blokkeren van de kaart.

Ik hoop dat iemand ons daaromtrent wat info kan  geven want wij zijn zeer ongerust omtrent de eventuele gevolgen van misbruik van die gestolen/verloren identiteitskaart.

Alvast bedankt !

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

28 nov 2018, 11:52

Komt daar het wit geel kruis of een dokter, die hebben soms ook die ID nodig. En geraakt dan verzeild in andere papieren, mappen, boekjes.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

29 nov 2018, 12:48

@Boeffer,

enkel dokter komt daar één keer per maand aan huis. We maken ons zorgen dat er voor de identiteitskaart werd geblokkeerd misbruik van kan gemaakt zijn. Kaart moet verdwenen zijn tussen verkiezing en 10/11. In die periode was de kaart nog niet geblokkeerd aangezien moeder niet weet wanneer die verdwenen is. Ze is wel zeker dat ze de kaart na de verkiezing terug op de vaste plaats in haar geldbeugel gestoken heeft en die nadien niet meer gebruikt heeft.

Net vandaag op radio 2 gehoord van iemand waarbij identiteitsfraude werd gepleegd. Gezin kreeg aanmaningen van deurwaarder voor openstaande facturen van 2 abonnementen met totaal bedrag van ongeveer 2500 euro. 
De abonnementen waren aangegaan op naam van hun kind en werden gebruikt om naar sexlijnen te bellen vandaar het hoge factuurbedrag. Mensen zijn naar politie geweest om pv te laten opstellen en er zouden meerdere dergelijke gevallen zijn in het Gentse. Het ene abonnement werd geopend ergens in een deelgemeente van Gent, twee abonnement werd geopend in het winkelcentrum van Gent.

Als het lukt om abonnementen aan te gaan in een fysiek verkooppunt zonder dat de identiteitskaart wordt voorgelegd, moet het zeker lukken mét een identiteitskaart. 
Verantwoordelijke van Proximus was aan het woord en identiteitskaarten worden normaal gezien ingelezen maar pincode moet niet worden ingevoerd. Online abonnementen aangaan is ook mogelijk want daar moeten gegevens gewoon worden ingevuld. Er zijn ook verkopers die van deur tot deur gaan (ronselaars) om abonnementen te verkopen en die noteren gewoon de gegevens. Het is dus blijkbaar niet zo moeilijk om te frauderen als het zelfs lukt om abonnementen af te sluiten zonder bewijs van identiteit te moeten leveren.

Ik had gehoopt dat iemand ons advies kon geven wat ons te doen staat ingeval ons ma binnen enkele weken facturen of aanmaningen tot betaling krijgt van zaken die ze zelf niet heeft aangekocht of van niet aangevraagde abonnementen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

29 nov 2018, 13:26

voorlopig gewoon op uw 2 oren slapen en niet zo ongerust zijn
je hebt gedaan wat er gedaan moet en kan worden , méér kun je niet doen
en je op voorhand allerlei dingen gaan voorstellen helpt géén zier , integendeel zelfs
je kunt pas iets doen als er verder iets gebeurd  , eerder niet
al die op voorhand beslommeringen maken je uiteindelijk zelfs ziek en geestelijk ongezond

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 nov 2018, 13:32

Ik denk als de aankopen of diensten gebeurt zijn tussen de dag van verlies en de melding van verlies , dat je met een probleem zit , veel valt er daar omtrent aan formatie niet te verkrijgen.
Maar, als er aankopen of diensten verricht zijn ermee, zal het zeker niet langer dan 30 dagen duren dat je een aanmaning krijgt ervan tot betaling.
Dus als je de datum weet van aangifte + 30 dagen zou ik mij al niet meer( ongerust) maken.
Is dat nu wel het geval dat je wordt aangemaand tot betaling , is dat nu nog geen ramp, want er moet nog kunnen bewezen worden dat jij effectief die aankoop hebt gedaan en aangezien dat je het verlies gemeld hebt en ook de politie;  is dat voor degene die de aankoop heeft toegestaan ook geen sinecure ,want die voelt de vlaag al komen (verdorie het was een gestolen of verloren kaart) en dan wordt de procedure in gang gezet en ben je vertrokken voor een periode.
Is het een abonnement , dan weet men de naam en adres van degene die de aankoop heeft gedaan , het is niet zo gemakkelijk om met een gestolen of verloren ID safe iets te verrichten , men mag geen enkel spoor vinden naar de gene die er misbruik heeft van gemaakt en dat is niet zo evident.
Maar begrijp u wel, als je met de feiten wordt geconfronteerd, sla je toch deels in paniek en met reden.
Ge hebt na ontdekking verricht wat je moest verrichten dat kan u niets worden aangewreven ( ge kunt toch geen verlies vaststellen of melden vooraf).
Ik wil het niet minimaliseren maar ook niet te zwart denken, is er iemand die er een verrichting mee heeft gedaan loopt ook niet 100% mee op zijn gemak er mag geen enkele link gelegd worden of hij loopt tegen de lamp.
Maar ben wel benieuwd hoe het afloopt .

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

29 nov 2018, 15:52

Wardje en anderen,

ik heb op zaterdag 10/11 naar doc stop gebeld om haar kaart te laten blokkeren. Daarna  direct naar de politie geweest. Ik dacht dat ik daar een pv van verlies/diefstal zou krijgen maar kreeg niets aangezien ik de kaart al had laten blokkeren. Ze hebben zelfs mijn moeders naam niet gevraagd en gezegd dat ik de eerstvolgende werkdag met mijn moeder naar de dienst burgerzaken moest voor voorlopig bewijs en aanvraag nieuwe kaart.
't Is vooral de periode tussen verlies/diefstal van de kaart en het blokkeren ervan die ons zorgen baart. 
Toevallig was er deze morgen op radio 2 een uitzending waarin identiteitsfraude, zelfs zonder verlies/diefstal van de id gebeurde. Ons moeder hoorde deze uitzending natuurlijk ook en is nu nog ongeruster of ze al was.
Wij zijn ook enorm nieuwsgierig naar het verdere verloop.....
Bedankt voor jullie reacties.