Schadevergoeding vervallen na lange tijd???

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Mont-Blanc
Lid geworden op: 06 aug 2005, 11:48
Locatie: BIJ MIJN VROUW

28 jan 2019, 14:48

Hallo
In het jaar 2012 werd er bij een schermutseling in het politiekantoor lichte schade aangericht aan 2 ijzeren kasten door mijn kleinzoon en die door de politie hardhandig werd aangepakt .
In de rechtbank van Dendermonde werd alles geklasseerd en werd mijn kleinzoon niet vervolgd doch hij moest de schade aan de kasten betalen.
Enige tijd later werd er telefonisch medegedeeld dat hij de schade niet moest vergoeden omdat deze schromelijk overdreven was!!!
Hij heeft al die jaren na het voorval nooit een uitnodiging gehad om te betalen!!!
Nu in januari 2019 krijgt hij plots een rekening van ETHIAS om 1750 €  te betalen voor hetgeen gebeurd is in 2012.
er staat geen vervaldag op  enkel een referentienummer.

KAN DIT ZOMAAR NA 7 JAAR OF IS DIT VERJAARD???

Alle info is welkom

Met vriendelijke groet

MB :!: :?: :idea: :oops: :cry:


  
LENOVO Z51-70 Windows 10 64-bit Ccleaner Free Windows Defender Ram-geheugen 8GB

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 jan 2019, 15:18

U schrijft " In de rechtbank van Dendermonde werd alles geklasseerd en werd mijn kleinzoon niet vervolgd doch hij moest de schade aan de kasten betalen. "; heb je daar een geschreven bewijs van?
Daarna "telefonische mededing", heb je daar achteraf enig schriftelijk bewijs? ( aan de telefoon kan men alles beweren),.
Heb je ooit geweten dat Ethias bij die zaak betrokken was?
Als je op alle 3 de vragen negatief moet antwoorden, zou ik mij richten tot de rechtbank van Dendermonde ; zij zijn de enigen naar mijn mening die hier klaarheid kunnen inbrengen.
Dat referentienummer verwijst naar de zaak , als er geen klaarheid geschept wordt via de rechtbank zou ik contact opnemen met Ethias , er moet toch een einddatum van betaling opstaan, zou toch niet betalen voor ik weet hoe  de vork aan de steel zit, t'is een rare zaak als ik zo lees.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 jan 2019, 15:24

Tenzij de rechtbank de kosten verhaald heeft op de verzekeringsmaatschappij van je kleinzoon en die de kosten nu op hem schuift. Gezien de administratieve molens langzaam, heel langzaam malen. Zoals hierboven gezegd bevraag u bij de betrokken instanties.

Mont-Blanc
Lid geworden op: 06 aug 2005, 11:48
Locatie: BIJ MIJN VROUW

28 jan 2019, 17:46

Hallo wardje en Helena van Troje
Ik heb een geschreven bewijs dat de schade moest betaald worden
ik bezit geen schriftelijk bewijs van de telefonische mededeling!!!
Ik heb nooit iets vernomen van Ethias en er staat ook geen enkele einddatum op de brief, dit is het eerste en enige bericht dat ik van Ethias heb gekregen en dit na 7 jaar
Ik ga Ethias om uitleg vragen

Vele groeten  MB :(
LENOVO Z51-70 Windows 10 64-bit Ccleaner Free Windows Defender Ram-geheugen 8GB
55 Monique

28 jan 2019, 17:46

Toch ook eerst nagaan hoe oud hij toen was , dat ze soms de zaak laten berusten ,

en erna mee afkomen ( tot dat ze meerderjarig zijn ) is maar voorbeeld dat ik geef ,

maar zoals Helena zegt zou wel best kunnen ...

Maar informatie vragen aan de verzekering , al voor je overgaat tot betalen ...
Maar telefonisch hoe moet je gaan bewijzen ???? Als op papier had gestaan , dan kon je voorleggen .
Maar ons rechtsysteem is toch wel enorm traag na 7 jaar  :evil:



Juliette werd drie keer onterecht dubbel beboet maar krijgt haar geld niet terug: "Betalen is akkoord gaan"

Ok je kan niet vergelijken , maar zou toch eerst informeren .

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190127_041 ... el-betaald

Mont-Blanc
Lid geworden op: 06 aug 2005, 11:48
Locatie: BIJ MIJN VROUW

18 feb 2019, 17:24

Hallo

Ik heb bericht gekregen van Ethias dat het bedrag volledig moet betaald worden en dit per kerende post.
Bedankt aan iedereen die mij probeerde te helpen :!: :!: :!:


Vele groeten

MB
LENOVO Z51-70 Windows 10 64-bit Ccleaner Free Windows Defender Ram-geheugen 8GB
55 Monique

18 feb 2019, 18:07

Mont-Blanc

Dat is minder goed nieuws , dat is teken dat politie heeft overgemaakt aan de verzekering ...
Niet te geloven na 7 jaar ... Stel me eindelijk vraag of wettelijk is na 7 jaar ??? dat ze vragen tot overgaan betaling ?

https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... van-schuld

De schuld

De termijn waarin de schuld moet worden gevorderd

Huur 5 jaar (maar indexering na 1 jaar)
Verzekeringspremies 3 jaar
Medische kosten 2 jaar
Aankopen bij een handelaar van alledaagse producten (voedingswaren, kleding ...) 1 jaar
Terugkerende facturen: energie, telefoon, water 5 jaar
Werkzaamheden aan onroerend goed 10 jaar
Directe belastingen, autotaks, onroerende voorheffing 5 jaar (maar de belastingautoriteiten kunnen onderzoeken over een termijn van 7 jaar. Het is dus noodzakelijk om uw bewijsstukken gedurende deze 7 jaar bij te houden)
Alimentatie 5 jaar
Hotel- of restaurantrekeningen 6 maanden
Kredieten 10 jaar na het einde van de terugbetaling

Zou toch eerst nog eens informatie inwinnen , hoop dat ik niet te laat ben .
Staat een telefoon nr , waar je met u vragen terecht kan ( druk op de link testaankoop die hier is geplaatst ) .

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

18 feb 2019, 20:21

Ik lees hier het volgende:
De verzekeraar mag niet dralen om de regresvordering in te stellen. Het recht om die vordering in te stellen vervalt na drie jaar. De termijn begint te lopen vanaf de dag dat uw verzekeringsmaatschappij de slachtoffers uitbetaalt. Als uw verzekeraar pas vier jaar na die datum bij u komt aankloppen, heeft hij geen been meer om op te staan.
Je weet natuurlijk niet wanneer de slachtoffers zijn uitbetaald!
Dat is niet alles. De verzekeraar moet nog een andere termijn eerbiedigen. 'Hij moet de verzekeringsnemer eerder al kennisgeven van zijn intentie om het verhaalrecht uit te oefenen. De verzekeraar moet dat doen zodra hij op de hoogte is van de feiten waarop dat besluit is gegrond, bijvoorbeeld nadat hij het strafdossier heeft geraadpleegd', meldt Huygaerts.
Deze kennisgeving heeft blijkbaar niet plaatsgevonden.
Best ergens juridisch advies inwinnen. Dat is natuurlijk moeilijk bij de rechtsbijstand van uw eigen verzekering :?
55 Monique

18 feb 2019, 20:54

Hove

Deze kennisgeving heeft blijkbaar niet plaatsgevonden.
Best ergens juridisch advies inwinnen. Dat is natuurlijk moeilijk bij de rechtsbijstand van uw eigen verzekering

Verzekering , kan toch nooit na 7 jaar komen aankloppen ...
En nooit papieren ontvangen van gerecht ...???
Gaat hier wel om schade van twee kasten ( zie toch nergens staan dat andere mensen bij betrokken zijn ?)
Dat deze mensen naar hun eigen verzekeringsmakelaar gaan ( en dat voorleggen ) Kunnen advies vragen verzekeringen onder elkaar... En vragen of zij gerechtelijke papieren bezitten ) Zou me verwonderen dat ze dat zouden weigeren ? Verzekeringen onder elkaar ... Kan altijd ????
Eventueel vredegerecht
Moet toch iemand duidelijk antwoord kunnen geven op deze vraag ( als iedereen zo maar na 7 jaar rekening kan sturen ) zijn we niet goed bezig ...Verzekering moeten toch ook artikels van de wet naleven .
55 Monique

19 feb 2019, 09:21

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1550562512

je kan altijd eerst stappen zetten naar u verzekeringsmakelaar , als die jou niet kan helpen .
Aangetekende zending ...

Ik zou de verzekering een aangetekende brief sturen ,
met de vraag of zij gerechtelijke papieren kunnen overmaken ,
uitstel vraagt van betaling , en stopzetten van aanmaningen of eventueel kosten die daar aan verbonden zijn ,
tot dat deze zaak is opgeklaard ... ( Wel vermelden dat je niet weigert van betaling ) maar dat je niet akkoord gaat met de manier waarop ) Dat je nu maar pas factuur tot overgaan van betaling of dat wel wettelijk is na 7 jaar ............ En dat je anders naar rechtbank stapt , dat je duplicaat gaat opvragen archief . Kunnen ze niet voorleggen dan heb je pas zekerheid ) ... Ga naar de balie van de rechtbank waar de zaak heeft voorgedaan ..
Verzekering moet ook de artikels van de wet naleven ( En als politie dat heeft overgemaakt 7 jaar terug , moeten daar bewijzen van zijn) Zonder papieren en zonder aanmaning en zonder gerechtelijke papieren ????
Gaat de verzekering hun boekske te buiten ...

En verzekering kan nooit ( zonder beide partijen handtekening en vaststelling factuur sturen ) Ook nagaan verslagen als je die nog in bezit van kleinzoon 7 jaar terug , kun je ook opvragen bij de politie ( ... of daar iets vermeld staat ??? trouwens alles word overgemaakt aan de politie rechtbank die bewijzen moeten aanwezig zijn ( En u niks laten wijsmaken dat niet kan bij de politie , alles staat in databank )
De kleinzoon moet aanwezig zijn plus identiteitskaart , of eventueel als hij minderjarig was op dat moment de ouders ...( Mij niet verkeerd begrijpen indien je pv gaat opvragen bij de politie moeten de personen aanwezig zijn kleinzoon of ouders , zijn gaan ook moeten tekenen waarom je die pv opvraagt .Zou ook de brief meenemen van de verzekering plus pv indien je die nog bezit 7 jaar geleden zou die ook meenemen .
Misschien neemt de politie zelf contact met de politie rechtbank , dat je daar eventueel kopie kan bekomen van uitspraak enz ...
( Vind alleen spijtig dat ze niet meewerkend zijn de verzekering naar jullie )
En als je stappen moet ondernemen advocaat , kost geld plus intresten en kosten blijven lopen ,zoiets proberen te vermijden ( Rechtsysteem België ) enorm traag