Onkosten rusthuis ouders

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 feb 2019, 22:18

Mij moet je niet overtuigen hoor Monique. Het is MaLoReg die hier een ietwat verontrustende mening op nahoudt.
55 Monique

20 feb 2019, 22:34

Prima Vera

:roll: Schrok toch wel efkes ...

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

21 feb 2019, 08:30

Wel ik ga hier nu 2 verschillende situaties uitleggen van vrienden .
Het ene geval is van ongeveer 30jaar gelede toen het nog Belgische Frank was,
en het andere is recent in een Service Flat.

Het eerste geval was de man werd ziek en zieker men stelde Alzheimer vast.
Die mensen woonden in hun eigendom.
Het werd erger en hij kon niet meer thuis verzorgd worden. Dus in de Rust en Verzorging.
Die mensen hadden toen een Pensioen van 56.000Frank.
Maandelijks koste toen die Rust en Verzorging 50.000Frank zonder medicatie enz...
Mevrouw had dus 6000Frank maandelijks om van te leven.
Hadden 5 kinderen die hun enorm steunden.
Mevrouw ging naar OCMW met de melding dat zij met 6000Frank het niet kan redden daarmee.
Antwoord was Mevrouw U hebt een inkomen van 56.000Frank een eigendom en wat spaargeld,
we kunnen niets doen.
Wel indien het Spaargeld op was konden ze van de waarde van het huis afnemen elke maand.
Die tijd kwam dat het spaargeld op was en ze wilde kost wat kost haar huis niet naar het OCMW
zien gaan.
Dus kwam ze overeen met de kinders dat de jongste in het huis zou wonen en huur betalen en daarmee
huurde ze zelf een Studio.
Ongeveer een 10tal jaren heeft haar man in de Rust en Verzorging verbleven dus 50.000x12x10j =6.000.000Frank
Dus in die tijd bijna 2 huizen afbetaald.
Zij heeft nog 5jaar geleefd na het overlijden van haar man.

Nu het 2 de geval in een Service Flat.
Wij zelf zouden nooit naar een Service Flat vertrekken, maar dat is onze Persoonlijke mening.
Die mensen man en vrouw zijn 5 jaar geleden naar een Service Flat vertrokken, denk het goedkoopste in de omgeving destijds.
Zij betalen 700Euro per maand zonder eten, als ze elke dag naar het restaurant beneden gaan kost dit bijna 1500Euro per maand.
Daar zit wel water en distributie in de huurprijs in . Aanpalend aan het Service Flat gebouw is er ook Rust en Verzorging.
Dus elke dag moeten ze inkopen doen want plaats voor diepvries en zo is er niet, de bedoeling is dat je daar gaat eten.
Dus gezien we daar regelmatig op bezoek gaan zie ik ook hoe dit daar ineen steekt.
De mensen die enorm kapitaal krachtig zijn die hebben daar geen problemen. En als je het niet kunt permitteren om daar elke daar
te gaan eten omdat je pensioen niet groot genoeg is moet je daar wegblijven zo zie ik dat.
Trouwens veel Service Flats zijn destijds gekocht van mensen als belegging die dit nu verder verhuren en plotseling hebben die eigenaars
een zekere leeftijd en beslissen dan om zelf in hun Service Flat te gaan wonen en dan??

Nu komt het die mevrouw wordt ziek,kan haar zelf niet meer verhelpen, en men beslist dat ze naar de Rust en Verzorging er naast moet.
Die man blijft in het Service Flat is nog zeer goed. Betaald dus zijn 700Euro huur voor die Service Flat.
Maar nu moet men voor de Rust en Verzorging en het Service Flat 90Euro per dag betalen.
Dus 90EuroX31dagen=2790Euro per maand zonder medicatie enz.. en zonder eten voor die man.
Met die vrienden zijn wij ook niet zo bevriend als met het eerste koppel over de financiële kant van hen daar wordt nooit over gepraat.
Moet volgens ons ook niet, maar wilde juist uitleggen wat dit tegenwoordig kost rusthuizen en services flats.

Dit is volgens mij nogmaals een bewijs dat men zich beter thuis laat verzorgen, men komt voor alle verzorging naar huis, mits betaling natuurlijk
maar ik denk dat het nog stukken goedkoper uitvalt dan in zo instellingen.

groeten wd
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.
55 Monique

21 feb 2019, 09:35

wd men komt voor alle verzorging naar huis, mits betaling natuurlijk, niet denken dat iedereen zoveel recht heeft dat gaat ook volgens u gezin situatie, en als je niet eerlijk bent , kun je erna alles terug keren , en ze weten veel beter dan wij zelf ...

Vind dat zeer goeie oplossing u ouders thuis verzorgen maar moet haalbaar zijn , en woning voldoende plaats ????, je kan moeilijk mensen die in appartement wonen op u terras een kangoeroewoning laten plaatsen ... Ik had daar nu geen probleem mee , maar is te zien welke ziekte ...En ook rekening houden , wij hebben ook gezin , kan evengoed ook bij ons gebeuren dat er iemand ziek is ...
En ja kost geld , daar kun je niet onderuit , maar we mogen enorm blij zijn dat zo verzorgingstehuis bestaat ...Ik ben die mensen daar enorm dankbaar voor , zeg altijd moeten speciale gave hebben omdat iedere dag opnieuw .Maar word ook niet altijd in dank genomen door de kinderen , dat ik soms denk lieve mensen denk twee keer na , merk je ook op als je bezoek gaat dementie-alzheimer , zijn nog andere vormen onder deze ziekte, en dat er veel problemen zijn onder de kinderen en familie :oops: En zeker bij samengestelde gezinnen :roll: , en je komt dat toch eens tegen als je op bezoek , mensen apart moeten plaatsen dat niet houdbaar is ... Net zelfde op vredegerecht ...Als vrederechter op bezoek komt , vaststellen en plaats , is altijd de eerste vraag ben je enig kind of met meerdere , en als je dat zegt enig kind is precies of bij die mensen 100 kilo van hun schouders valt , zegt ook genoeg :roll: Je kan daar iedere dag over zagen , u ouders moeten geholpen worden , is thuiszorg , of rusthuis en moet er betaald worden zal er betaald worden , je kan dat niet ontlopen , en wie zegt dat onze kinderen zorg voor de ouders , weet niemand , hopelijk van niet , maar zekerheid ??? ....Maar zoiets moet je bespreekbaar maken met de kinderen , en maatregelen treffen ervoor , en heb mij les geleerd , en heb alles geregeld voor mijn kinderen voor het te laat is,en ook nadenken onze kinderen moeten langer werken , zou niet weten hoe ze dat allemaal moeten doen , en geloop ,maar bij oudere mensen zijn zo zaken niet altijd bespreekbaar (oude principe's ...) En denkt ook twee keer na dat je u ouders niet kan dwingen thuiszorg of rusthuis.... in de klinieken maken ze u attent op dat je beter alles op voorhand regelt ,is niet wettelijk .... Hoor alles graag vertellen , maar moeten dan ook eerlijk zijn tegen de familie en kinderen ... En dat ocmw hypotheek op jou huis zonder medeweten van de kinderen of familie , je hebt rusthuizen ocmw maar ook privé , je kan daar bezwaar voor aantekenen , maar dat ze dan ook eerlijk zijn naar de familie en kinderen ...En zoals je zegt ocmw gaan jou niet helpen als je huis bezit , net zelfde als vredegerecht , je hebt u aan de regels en wetten te houden .... hoofdzaak budget beheren en zien hoe je daar mee omgaat , zeker in zo zaken .... En is niet de zorg alleen , komen nog veel andere zaken bij zien ....
De regering en zorg , die regelen alles voor ons , wij als familie en kinderen hebben daar totaal niks met te maken , zeg altijd niet tegen spreken luisteren en betalen ... Dat is enige wat we mogen doen ....

En voor de belastingen , als je u ouders binnen neemt zorg , ga dat ook maar eens na ....
Laatst gewijzigd door 55 Monique op 21 feb 2019, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

21 feb 2019, 11:13

Sita schreef:
20 feb 2019, 14:26
MaLoReg schreef:
20 feb 2019, 09:11
Wat is er tegenwoordig toch gaande met die jongere generatie?
Al gehoord van ouders laten inwonen en er heel goed voor te zorgen?
Alle reden om die niet te doen zijn larie en bullshit!
MaLoReg,

Heb jij een van je ouders of schoonouders bij jou in huis laten wonen?
En verzorgd tot hun laatste snik, terwijl ze zwaar hulpbehoevend waren ... ?


Denk even na vooraleer je zo'n algemene uitspraak doet waarmee je sommige mensen erg kan kwetsen...

Hier in de buurt kan men zelfs enkel in een rusthuis terecht wanneer men zwaar hulpbehoevend is.
En van MaLoReg geen reactie op mijn vraag.
Dat zegt voor mij genoeg.

Een ongefundeerde opmerking, zonder persoonlijke ervaring ...
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

21 feb 2019, 16:13

Er is verschil tussen er voor zorgen dat je ouders zo lang als mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven en ze bij u in huis nemen. Het vraagt allebei meer dan een kleine inspanning.
Ik vind dat je daarin geen uitspraken mag doen.
Je kan staat niet in de mensen hun schoenen.
Tegenwoordig is er toch al heel veel hulp mogelijk zoals strijk uitgeven, poets uitgeven, thuisverpleging, ziekenvervoer...
Ook het financiële plaatje moet bekeken.
Stel je bent alleenstaande moeder met vier kinderen en moet voltijds gaan werken.
Ik zie niet goed hoe je dan je ouders nog zou moeten bij in huis nemen als ze hulpbehoevend zijn...
Er zij natuurljk altijd mensen die iets meer kunnen dan een ander, dat wel...
Stel je woont aan zee en zij in de Ardennen, begin er dan maar aan ze te verhuizen...
Dat gaan ze niet in dank aannemen.

Eerlijk dat moet ieder voor zich zelf uitmaken hoever hij daarin wil gaan.
Bij voorkeur in samenspraak.
Als ik moest weten dat een van ons kinderen mij ergens heeft opgeschreven in een rusthuis zonder mijn medeweten, het zal zijn beste dag niet zijn....
55 Monique

21 feb 2019, 16:58

Helena van Troje

Voila zo iets moet bespreekbaar zijn met u kinderen op voorhand ...
Ben daar 100% mee eens ...Heb trouwens u raad nog opgevolgd :) ben dat nog niet vergeten ...
En trouwens is niet toegelaten u plaatsen zonder daar iets van weten ouders zeker als ze nog bekwaam zijn ...Niet geloven ....
Natuurlijk zijn zaken dat ineens voor de deur staat dat je geen weg meer op kunt ...
Moet je dat ook leren aanvaarden ....
Ik had liever dat hier kwam wonen , maar was onmogelijk ....
Maar als je denkt dat je alles weet tussen familie , als die dame mij dat heeft verteld ,
zeg hopelijk komen die kinderen hier niet binnen als ik nog aanwezig ben want zo zaken moet je vermijden
zeker naar patiënten toe en zeker naar hun papa , want die man kon niks meer en nog vrij jong ....
Is ook geen respect naar hun vader als de kinderen alles blokkeren , als ze morgen niet meer kunnen betalen wat dan , ja was weduwnaar was hertrouwd , zijn vrouw kon dat niet op hare alleen ....Zo dingen doe je niet naar jou vader , begrijp nog niet dat zo maar alles kan , tot pensioen toe hadden ze allemaal naar andere rekening laten overkomen :evil: ben wel mee waarom ze hadden gedaan , maar zo zaken ligt niet aan mij om dat tegen die dame te zeggen , zeg daar hou ik me wel buiten .... is overal geen rozengeur en maneschijn onder de ouders en kinderen en aangetrouwde :roll: :roll:
Laatst gewijzigd door 55 Monique op 21 feb 2019, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
MaLoReg

21 feb 2019, 17:45

Sita schreef:
21 feb 2019, 11:13
Sita schreef:
20 feb 2019, 14:26
MaLoReg schreef:
20 feb 2019, 09:11
Wat is er tegenwoordig toch gaande met die jongere generatie?
Al gehoord van ouders laten inwonen en er heel goed voor te zorgen?
Alle reden om die niet te doen zijn larie en bullshit!
MaLoReg,

Heb jij een van je ouders of schoonouders bij jou in huis laten wonen?
En verzorgd tot hun laatste snik, terwijl ze zwaar hulpbehoevend waren ... ?


Denk even na vooraleer je zo'n algemene uitspraak doet waarmee je sommige mensen erg kan kwetsen...

Hier in de buurt kan men zelfs enkel in een rusthuis terecht wanneer men zwaar hulpbehoevend is.
En van MaLoReg geen reactie op mijn vraag.
Dat zegt voor mij genoeg.

Een ongefundeerde opmerking, zonder persoonlijke ervaring ...

Jawel, je krijt wél een reactie. Mijn Moeder was door hevige rheuma heel erg geandicapt.
Heb ze bij mij laten wonen tot het echt niet meer ging. Ze is allang overleden maar er gaat geen nacht voorbij dat het heel erg knaagt aan mij: waarom heb ik haar niet tot 't laatst verzorgd en bij mij gehouden. Ben er nog misselijk van als ik er aan terugdenk.

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

21 feb 2019, 18:29

Dat bedoel ik dus, MaLoReg.
Jij hebt voor jouw moeder net hetzelfde gedaan als ik voor de mijne, ook voor mijn vader trouwens.
Was de zware handicap van jouw moeder dan ook "larie en bullshit" als reden om haar niet langer thuis te verzorgen?
Mijn vader is reeds lang overleden, bij mijn moeder is het nog recent.
En dan doet het pijn zo'n opmerking te lezen wanneer je alles gedaan hebt wat mogelijk was.

Ik hoop dat je kinderen hebt die later ook voor jou kunnen zorgen.
Ik wens je het beste en dat je zo lang mogelijk thuis kan blijven.

Sita
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus
55 Monique

21 feb 2019, 18:40

MaLoReg

Moet je niet zijn , ieder kind doet zijn best voor zijn ouders ....
Die laat je nooit in de kou staan ....
Maar moet ook leren aanvaarden als echt niet gaat ....
MaLoReg

21 feb 2019, 18:45

Het zwaarste dat aan mij knaagt is de verpleegster die zei direct na haar
overlijden dat ze beide benen moest breken om haar ik de kist te krijgen
omdat ze door de jaren zo vergroeid was. Ik ga er nu over ophouden omdat
het me heel zwaar ligt. Sorry voor mijn reacties, het is de persoonlijke wroeging
die speelt.
55 Monique

21 feb 2019, 18:47

MaLoReg

Begrip ...