Onkosten rusthuis ouders

Vragen/antwoorden betreffende recht.

abdij-jongen
Lid geworden op: 19 feb 2019, 16:20

19 feb 2019, 16:34

Hallo,

onze ouders verblijven sinds enige tijd in een wzc, en zoals elk wel weet swingen de prijzen hier de pan uit wat betreft huur kamer etc.....
Mijn vraag is de volgende:als onze ouders hun factuur niet meer kunnen betalen,maw als al hun spaargeld en eigendommen op zijn, kunnen de kinderen dan aangesproken worden om de rusthuis factuur te helpen betalen?

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

19 feb 2019, 16:53

Inderdaad. De kinderen hebben een onderhoudsplicht to de ouders. In principe betaalt het OCMW de kosten die niet betaald zijn door eigen inkomsten van de ouders. Dan gaan zij die kosten verhalen op de kinderen. Elk kind gaat maximum zijn kindsdeel vergoeden aan het OCMW , ieder evenveel dus. Maar de toestand van elk kind wordt nagegaan naar inkomen, gezinstoestand en derg. Er bestaan tabellen waardoor de maximum op te eisen bijdrage wordt bepaald. Het kan dan ook gebeuren dat niet elk kind evenveel betaalt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
55 Monique

19 feb 2019, 17:30

abdij-jongen
Eigendommen , en spaargeld ...

Eigendom ouders al verkocht ? ( verhuren ) is toch ook bron van inkomsten . Plus pensioen .
Rekening houden indien er al schenkingen zijn gedaan ???? naar de kinderen . klik op de link van de tijd .

https://www.tijd.be/netto/dossier/erfen ... 57012.html

En wie beheert de zaken ? ouders -kinderen - bewindvoerder ?
Als beide ouders in rusthuis verblijven. Kost veel geld ...
Kinderen worden altijd aangesproken , indien er niet voldoende geld meer is , gaat volgens inkomen ...
MaLoReg

20 feb 2019, 09:11

Wat is er tegenwoordig toch gaande met die jongere generatie?
Al gehoord van ouders laten inwonen en er heel goed voor te zorgen?
Alle reden om die niet te doen zijn larie en bullshit!

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

20 feb 2019, 10:25

Schoonmoeder overleden in 1994 en toen was dit , financieel bij betalen door de kinderen, al van toepassing. Ik heb dit ooit al eens eerder vermeld.
En... o ja, wie zorgen er wel voor hun ouders en grootouders... en als die gaan werken... de buren.
Dat was vroeger hier bij ons ook. Opa was bij ons en wou niet door zijn dochter (mijn moeder) gewassen worden en een buurvrouw kwam dit doen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 feb 2019, 10:55

MaLoReg schreef:
20 feb 2019, 09:11
Wat is er tegenwoordig toch gaande met die jongere generatie?
Al gehoord van ouders laten inwonen en er heel goed voor te zorgen?
Alle reden om die niet te doen zijn larie en bullshit!
Niet akkoord en zeker geen bullshit. In een maatschappij waar men met z'n 2tjes gaat werken is het niet altijd te doen er iemand bij te nemen. Al zeker niet als men geen slaapplaats o.i.d. ter beschikking heeft. En ik heb het hier al ooit eens vermeld. Vader of moeder zijn geeft je niet direct en onmiddellijk de status van : ik moet geholpen worden. Er zijn veel ouders die het waard zijn, er zijn ook veel ouders die het niet waard zijn. Mijn man en ik hebben dikke 10 jaar van ons jong getrouwd leven opgeofferd om voor mijn moeder te zorgen. Eén lichtpuntje ze woonde op een appartement achter onze hoek. Ons appartement was niet geschikt om er nog iemand bij te nemen. Klein kind van amper een jaar of 2 toen de miserie begon, in en uit het ziekenhuis, bijna aan de lopende band én alle dagen stond er één van of 2 in het ziekenhuis 's avonds na het werk. Nog was het niet goed, nog had ze klachten (om maar iets te zeggen). Tot aan haar dood hebben wij dat volgehouden. Als er nu mensen zeggen van 'wij zijn niet in de mogelijkheid' wel dat kan ik goed aannemen en dat wil ik geloven. Als er mensen zijn van DAT MOET wel dan zeg ik: je bent naïef (op zijn minst). Als je zelf in een comfortabele positie zit is het allemaal geen probleem en dan heb je makkelijk te zeggen!
MaLoReg

20 feb 2019, 10:59

Het zijn je OUDERS en daar zorg je voor zoals zij voor jou zorgden.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 feb 2019, 11:16

MaLoReg schreef:
20 feb 2019, 10:59
Het zijn je OUDERS en daar zorg je voor zoals zij voor jou zorgden.

1. indien het mogelijk is (als je zelf capabel bent, als je zelf de plaats hebt).
2. het is niet omdat het je ouders zijn dat ze het daarom verdienen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

20 feb 2019, 11:51

Verplicht voor je ouders zorgen ik ben het daar niet mee eens , want ik vind dat het krijgen van kinderen een keuze is. Kind zijn daaraan tegen is GEEN keuze.

Stel dat je als gehuwd paar bent zonder broer of zusters van beide kanten, moet je dan beide ouders in huis nemen dat zijn erop slag 4 personen erbij?
En wat met samengestelde gezinnen?
Ik vind als de ouders hulpbehoevend zijn dat een verzorgingstehuis de beste oplossing is voor beide partijen.
Trouwens als de ouders nog goed zijn van lijf en leden wonen die ook liever niet bij hun kinderen.
Ook als het ooit zo ver komt wil ik geen last zijn voor mijn kinderen , want hoe ge het ook draait of keert met ouder worden , wordt je een last dat kan wegen op het gezin, en dat wil ik niet , maar respecteer een ander zijn mening, iedereen heeft daar een ander gedacht over.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 feb 2019, 12:03

wardje schreef:
20 feb 2019, 11:51
Verplicht voor je ouders zorgen ik ben het daar niet mee eens , want ik vind dat het krijgen van kinderen een keuze is. Kind zijn daaraan tegen is GEEN keuze.

Stel dat je als gehuwd paar bent zonder broer of zusters van beide kanten, moet je dan beide ouders in huis nemen dat zijn erop slag 4 personen erbij?
En wat met samengestelde gezinnen?
Ik vind als de ouders hulpbehoevend zijn dat een verzorgingstehuis de beste oplossing is voor beide partijen.
Trouwens als de ouders nog goed zijn van lijf en leden wonen die ook liever niet bij hun kinderen.
Ook als het ooit zo ver komt wil ik geen last zijn voor mijn kinderen , want hoe ge het ook draait of keert met ouder worden , wordt je een last dat kan wegen op het gezin, en dat wil ik niet , maar respecteer een ander zijn mening, iedereen heeft daar een ander gedacht over.

Volledig akkoord.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

20 feb 2019, 14:02

MaLoReg schreef:
20 feb 2019, 09:11
Wat is er tegenwoordig toch gaande met die jongere generatie?
Al gehoord van ouders laten inwonen en er heel goed voor te zorgen?
Alle reden om die niet te doen zijn larie en bullshit
Wat is dat voor zever. Mij ouders en schoonouders zijn wel al overleden, maar ik zou minstens één perfecte reden hebben gehad om ze niet bij ons te laten inwonen toen ze nog leefden : onze woning is daar gewoon véél te klein voor.

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

20 feb 2019, 14:26

MaLoReg schreef:
20 feb 2019, 09:11
Wat is er tegenwoordig toch gaande met die jongere generatie?
Al gehoord van ouders laten inwonen en er heel goed voor te zorgen?
Alle reden om die niet te doen zijn larie en bullshit!
MaLoReg,

Heb jij een van je ouders of schoonouders bij jou in huis laten wonen?
En verzorgd tot hun laatste snik, terwijl ze zwaar hulpbehoevend waren ... ?

Denk even na vooraleer je zo'n algemene uitspraak doet waarmee je sommige mensen erg kan kwetsen...

Hier in de buurt kan men zelfs enkel in een rusthuis terecht wanneer men zwaar hulpbehoevend is.
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus
55 Monique

20 feb 2019, 18:48

:evil: :evil:
Laatst gewijzigd door 55 Monique op 20 feb 2019, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
55 Monique

20 feb 2019, 19:34

MaLoReg schreef: ↑wo 20 feb 2019, 9:11
Wat is er tegenwoordig toch gaande met die jongere generatie?
Al gehoord van ouders laten inwonen en er heel goed voor te zorgen?
Alle reden om die niet te doen zijn larie en bullshit!
MaLoReg
Denkt aub twee keer na al voor je zoiets neerzet , wil zeker niet onbeleefd zijn naar jou ....
Wat ga je doen als u iemand zegt gedwongen opname , heb je me daar verklaring voor zeg nooit nooit dat morgen voor u deur staat :oops: :oops: En ik en mijn dochter volgde mijn vader op was niks aan de hand , maar je bent wel geen 24 op 24 aanwezig ? Is niet gebeurt gedwongen opname maar had ik er niks aangedaan ??? , dan hadden ze dat zelf gedaan instantie , ga niet in detail treden wat er is gebeurd ....


Sorry , dat mag jij in mijn plaats komen , als je zegt ouders verzorgen ...
Mijne man is ziek ...
Mijn vader is ziek en niet alleen voor zijn eigen kan instaan ...
Denk je nu echt dat zo iets mij geen pijn heeft gedaan , ik was verplicht heb te plaatsen van één dag op andere dag ,en zaterdag was ik aanwezig , ben nog met mijn vader op stap geweest , en dinsdag kwam alles op mij af , kon kiezen ,en heb daar nog moeilijk mee heb hem nooit niet kunnen zeggen waarom ...
Hulp is welkom , zal ik die direct van rusthuis naar hier halen ....
Denkt twee keer na moet haalbaar zijn plus nadenken welke ziekte ...
Mijn vader was welkom , maar zoals nu is dat niet mogelijk ....
Ik klaag niet alles loopt perfect en we hebben goeie verstandhouding met rusthuis , en voor moment stabiel , mij hoor je niet klagen ....
En ja is kostelijk mag gezegd worden , maar zijn alternatieven genoeg ...Budget leren beheren ....
Maar als de mensen inlichtingen vragen is voor eigen ouders of familie of iemand school thesis maken heb daar geen probleem mee , als je iemand kan helpen waarom niet ...
En hou dan wel rekening met de nieuwe wet van 2018 , wij als familie of kinderen hebben die wetteksten wel niet gemaakt kan jij opvolgen wat ze ons zeggen en luisteren en uitvoeren en betalen ...En ja vraagt enorm veel energie als op jou afkomt , maar daar houd niemand rekening mee.... En hou dan ook rekening dat je twee gezinnen mag runnen ,omdat leeg staat wil niet zeggen dat niet in orde moet zijn ? plus dat alles in orde moet zijn 2020 (Vlaamse overheid ) ....Denk je nu echt dat je niks anders te doen hebt dan verzorging , komt nog veel andere zaken op u af denkt eraan .... Heb je zorgvolmacht prima maar ben je bewindvoerder :roll: :evil: En nagaan of er plaats is ,heb geluk gehad dat ik direct kort verblijf had op vier dagen en erna vastverblijf , zijn mensen die zes keren verhuizen naar kort verblijf tot dat ze vast verblijf , verhuis maar ...Je heb ouders waar alles bespreekbaar is , maar je hebt ook ouders waar niets bespreekbaar is , en bij mij was laatste en ben ook enige dochter .... Heb mijn vader alles laten doen heb nooit opmerking gegeven , tot dat er dag komt dat je verplicht bent , en zijn veel oudere mensen verdoken ziekte , waar je niet kan over praten ....Die zijn er ook ....
55 Monique

20 feb 2019, 21:58

Prima Vera

Zeg altijd ieder moet dat voor zich uitmaken in zo situatie ...
En als je gaat werken is dat onmogelijk ...
Heb al paar jaar gezegd kom bij ons wonen heb plaats ...
Dan zegde hij neen blijf wel hier , heb alles gedaan ....
Niks was bespreekbaar , hij kon wel voor zijn eigen zorgen dat hebben wij ook opgemerkt ..Maar we waren er altijd voor hem , moest er iets gemaakt worden of hij was ziek we waren er altijd ...we waren iedere week dochter of ik op verschillende dagen , en als hij me opbelde liet ik alles vallen en was naar daar ...
Maar wat er bij mij is gebeurd op 4 dagen wens ik niemand toe , en denk daar iedere dag aan sta ermee op en gaan er mee slapen ....En kan dat nog niet geloven dat zo ziekte ineens de kop opsteekt ...
En bestaat hebben ze me ook gezegd ... Zowel in de kliniek als in rusthuis .... Moet je leren mee omgaan en aanvaarden ,En bezoek is niet meer zelfde als ervoor ....Hij er is nog maar communicatie is er niet meer ...En je hebt mensen dat ze heel rustig zijn en je hebt mensen met zo ziekte die enorm agressief zijn , merk ik ook op en ook bij anderen .... Ben ik heel dankbaar dat ze worden geholpen , want thuis is dat niet houdbaar ... Je kan moeilijk iedere deur gaan vast doen is ook niet leefbaar ...En echt gerust ben ik ook nooit is al eens gaan lopen :evil: :evil:
Laatst gewijzigd door 55 Monique op 21 feb 2019, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.