Aangepaste aanrekening telenet.

Vragen/antwoorden betreffende recht.
Ice

18 mar 2019, 10:08

Ik heb bij telenet een kabel abonnement om tv te kijken.
Dit abonnement werd in het verleden afgesloten op de 8ste van de maand.
Ik heb dus geen telenetdienst, kabel, ontvangen voor de periode van de 1ste van de maand tot de 8ste, bij de aanvang van dit abonnement.
Mijn facturen lopen telkens van de 1ste van de maand voor de héle maand, tot de laatste dag.

Deze maand, maart 2019, ontvang ik een eenmalige, aangepaste aanrekening voor de kabel voor de periode 01/03 tot 08/03 om alle telenetdiensten eenzelfde aanrekeningsperiode te geven, maar ik betaal dus een week bij voor een dienst die ik nooit ontvangen heb.

Aangezien elke maand de kabel, deze telenetdienst, volledig gedekt wordt door de facturen, hoeft zelfs de periode van aanrekening niet verschoven te worden van de 8ste naar de 1ste van de maand, om voor al mijn diensten dezelfde aanrekeningsperiode te bekomen want dat is reeds het geval, de aanrekeningsperiode op mijn facturen bewijzen dit: van 01/02 tot 28/02 en 01/01 tot 31/01!!

Ik heb dus 7 dagen geen gebruik gemaakt van de kabeldienst bij de aanvang van het abonnement maar ik word nu wel gedwongen om te betalen voor de periode van deze niet-geleverde dienst.
De periode van de 1ste tot de 8ste bij aanvang van het abo heeft telenet dus géén dienst geleverd en heeft telenet bijgevolg ook geen recht op betaling voor die periode van 1 tot 8ste dag.
Dit zijn oneerlijke en misleidende handelspraktijken van telenet.
Dit is pure diefstal want ik moet nu betalen voor een periode dat telenet geen dienst geleverd heeft met de smoes van dezelfde aanrekeningsperiode voor al mijn telenetdiensten.

Mijn factuur voor vaste telefoon, ook bij telenet, heb ik nog niet ontvangen maar daar hetzelfde verhaal: factuurperiode loopt van 03/01 tot 02/02. Zal ik ook daar moeten bijbetalen voor drie dagen van een niet-geleverde dienst terwijl ik de hélé maand heb betaald?! :evil:
Tel uit hun winst als ze op die listige manier 2 miljoen klanten (aangepast, oké?) voor kabelTV alleen bestelen!
Laatst gewijzigd door Ice op 18 mar 2019, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

18 mar 2019, 10:36

Hoe komt U aan 18 miljoen klanten. :roll:
iedere waarheid heeft zijn eigen reden
Ice

18 mar 2019, 11:16

1,8 miljoen (dat was indertijd het klantenbestand bij de technische ondersteuning) sorry...foutje...telenet heeft nu voor kabelTV 2,071 miljoen klanten, voor internet 1,534 miljoen klanten en voor telefonie 1,174 miljoen klanten.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 mar 2019, 23:51

Ik heb ook zo een bericht gekregen en eender hoe betalen zal je.
Eenzelfde maneuver is indertijd over alle mensen die kinderbijslag ontvangen toegepast.
Eenzelfde vals spelen is ook bij de uitbetaling van de wedden van onderwijzend personeel gebeurd.
Zullen we test-aankoop inspannen?

Ik vrees er voor dat we geen verhaal gaan halen.
Ice

19 mar 2019, 13:26

De abonnementen moeten nu op voorhand betaald worden en je verbruik wordt ná de periode aangerekend.
Dat betekent dat je dus al betaald hébt vóór de dienst geleverd is.
Ingewikkelder maken en verwarring zaaien om te kunnen sjoemelen, dezelfde streken als de politiek.

Je betaalt dus voor hun diensten vóór je gebruik maakt van die diensten en uiteraard met de smoes weeral dat het voor óns gemakkelijker en overzichtelijker is.

Wie dus een abonnement opzégt bij dief telenet, heeft reeds álle abonnementen op voorhand betaald..begin zelf maar eens uit te rekenen of ze de verschillende periodes van het afsluiten van elk abonnement vanaf hun aangepaste aanrekening correct zullen verrekenen en je deze meerkost door deze eenmalige aanpassing zullen terugbetalen...de dieven rekenen erop dat mensen dit zullen vergeten.

Telenet past dus haar IT-systeem aan waardoor hún facturatie verandert en daarvoor verschuift voor de klánten de startdatum van de aanrekeningsperiode voor abonnementen naar de 9de van de maand tot de 8ste van de volgende maand.
Daarvoor betalen de klánten dan van de eerste tot de 9de extra.

De klantendienst gaf als reden voor deze eenmalige aanpassing op dat hún facturatie programma verandert waardoor de klánten dus een meerkost in de maag gesplitst krijgen (klanten hebben niks te maken met wanneer een bedrijf haar facturen opmaakt?!) en bij opzeg krijgen we die meerkost wel terug?

Ik heb klacht ingediend wegens oneerlijke handelspraktijken bij FOD, er gaat ook een klacht naar de ombudsman en testaankoop? Daar heb ik niet zoveel vertrouwen in..

Telenet sjoemelt, misleidt en besteelt haar klanten om hun nieuwe IT-systeem mee te financieren? En vermits het om kleine bedragen gaat, rekent dief telenet erop dat er weinig protest zal komen. :x

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

19 mar 2019, 16:38

Ice, je gaat bij de duivel te biechten als je bij de FOD een aanklacht indient.
Het is van de overheid dat ze die praktijken afgekeken hebben.
Ik heb nooit die ene maand kinderbijslag gezien hoor die ze ons ondertijd afgepakt hebben, evenmin als de rente van alle wedden die 7 dagen te laat zijn uitbetaald....
Ice

19 mar 2019, 17:34

Dat weet ik, Helena maar ik rammel graag eens aan de kooi... :twisted:

Het gepeupel heeft het aan zichzelf te danken dat ze zich laten bestelen, ze weigeren eensgezind als volk op te komen voor hun eigen rechten en de eigen rangen te sluiten waardoor de witteboordcriminelen, zowel politiek als bedrijven, wegkomen met hun rooftochten, ze spelen liever mee met het politieke verdeel-en-heers door azijnpissers te spelen uit afgunst of egoïsme.
Dat zie je zelfs al op dit forum waar zelden alle neuzen in dezelfde richting staan voor het algemeen welzijn en zichzelf. :roll:
Kijk maar eens naar betogingen of protesten..zolang het ongenoegen of het bestelen hen niet persoonlijk treft, doen ze niet mee..... 8O

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 mar 2019, 17:07

Ik heb ook een bericht gekregen.

( 1 ) Voor de eerste maand dat men Telenet had moet een volledig maandabonnement betaald worden. Dus een aantal dagen bijbetalen.

( 2 ) Het abonnement betaalt men vanaf nu op voorhand. Dus een maand supplementair abonnement betalen.
Er staat nergens dat als men Telenet verlaat er ook een maand moet terugbetaald worden.

-> Eenmalig een maand abonnement betalen EN eventueel aanpassing van het abonnement van eerste maand
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

21 mar 2019, 20:01

Men betaald toch ALLES op voorhand. Water, elektriciteit, gas, verzekeringen, onderhoudskontrakten bv. voor de gasinstallatie, abonnementen op krant en boekjes enz. enz. enz.
Vroeger toen we nog mazout hadden, hadden we ook een vast kontrakt bij een leverancier. We betaalden gans het jaar een vaste som begin van de maand en bij levering wist men ons verbruik en werd de maandelijkse som aangepast. Geen probleem met een hoge factuur.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 mar 2019, 07:52

Doggy

Men betaald toch ALLES op voorhand. Water, elektriciteit, gas, verzekeringen, onderhoudskontrakten bv. voor de gasinstallatie, abonnementen op krant en boekjes enz. enz. enz. Vroeger toen we nog mazout hadden, hadden we ook een vast kontrakt bij een leverancier. We betaalden gans het jaar een vaste som begin van de maand en bij levering wist men ons verbruik en werd de maandelijkse som aangepast. Geen probleem met een hoge factuur.

-> Dat is 1 antwoord en dat is juist.

-> Maar als een abonnement op de 20ste van de maand ingaat, dan betaalt men een tiental dagen voor die maand en volledige betalingen voor de daarop volgende maanden. Telenet wijkt daar van af en eist voor het abonnement van de eerste maand een volledige maand betaling ook al begon het abonnement niet op de 1ste dag van die maand.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Ice

22 mar 2019, 08:00

pastoor schreef:
21 mar 2019, 17:07
Ik heb ook een bericht gekregen.

( 1 ) Voor de eerste maand dat men Telenet had moet een volledig maandabonnement betaald worden. Dus een aantal dagen bijbetalen.

( 2 ) Het abonnement betaalt men vanaf nu op voorhand. Dus een maand supplementair abonnement betalen.
Er staat nergens dat als men Telenet verlaat er ook een maand moet terugbetaald worden.

-> Eenmalig een maand abonnement betalen EN eventueel aanpassing van het abonnement van eerste maand
Díe "aantal dagen bijbetalen" is dus nét wat ZOU moeten terugbetaald worden als je telenet opzegt.
En waarom?
Omdat je voor die dagen van de eerste maand helemaal geen telenetdienst hebt gehad maar er nu wél voor moet betalen om een 'volledig' maandabonnement te hebben.
Hoe noem je moeten betalen voor iets dat je NIET hebt gekregen?? Diefstal?? :roll:

Listige telenet rekent erop dat haar klanten, die vaak jaren klant blijven, die paar dagen dat ze nu betalen voor een dienst die telenet níet leverde, vergeten zullen worden bij opzeg en och, het gaat maar om een paar euro's, dat is toch niet de moeite om voor te protesteren, hé?

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

22 mar 2019, 11:37

Rustig aan!

Misschien eerst eens goed nakijken! Het is juist omgekeerd!
Er ontstaat een periode waarvoor u niet betaald heeft, vandaar de eenmalige aanpassing.
Het is perfect in orde. Het staat ook goed uitgelegd op hun website:
Alles over de eenmalige aanpassing van je aanrekening

vb.
In de afrekening van februari was de abonnements periode van 1/2/2019 tot 28/2/2019
In de afrekening van maart gaat de abonnements periode van 8/3/2019 tot 7/4/2019
Er ontstaat dus een periode van 1/3 tot 7/3 waarvoor niet betaald is!
Vandaar de eenmalige aanrekening.

Alles is perfect in orde.
Ice

22 mar 2019, 13:28

hovel schreef:
22 mar 2019, 11:37
Rustig aan!

Misschien eerst eens goed nakijken! Het is juist omgekeerd!
Er ontstaat een periode waarvoor u niet betaald heeft, vandaar de eenmalige aanpassing.
Het is perfect in orde. Het staat ook goed uitgelegd op hun website:
Alles over de eenmalige aanpassing van je aanrekening

vb.
In de afrekening van februari was de abonnements periode van 1/2/2019 tot 28/2/2019
In de afrekening van maart gaat de abonnements periode van 8/3/2019 tot 7/4/2019
Er ontstaat dus een periode van 1/3 tot 7/3 waarvoor niet betaald is!
Vandaar de eenmalige aanrekening.

Alles is perfect in orde.
Nee hoor?
Je abonnement is nooit of zelden toch, afgesloten op de 1ste van de maand.
Dát betekent: zogauw je een abonnement afsluit, dan betaal je ook metéén het máánd-abonnement voor de maand waarin je de installatie krijgt ongeacht de datum, je neemt een maand-abonnement, toch?
De periode van 1/3 tot 8/3 zit dus reeds in het maand abonnement bij installatie op 8/3 dat je moet betalen voor de hele maand maart.

Vanaf de maand erop, april, wordt je gefactureerd vanaf de 1ste tot 30ste voor de hele maand en verder...
Nu verschuift telenet de facturatie naar 9/3 tot 8/4 en komt nogmaals 1/3 tot 8/3 (die reeds in je eerste maand abonnementsgeld zát) erbij.
Die week wordt dus 2x aangerekend: 1x bij aanvang en 1x nu bij de 'aanpassing/verschuiving'
Just?
Of heb jij bij aanvang van je abonnement maar 3 weken abonnementsgeld betaald voor je maandelijkse abonnement? Dacht het niet....

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

22 mar 2019, 16:35

Ice schreef:
22 mar 2019, 13:28
Nee hoor?
Toch wel!
Ice schreef:
22 mar 2019, 13:28
Je abonnement is nooit of zelden toch, afgesloten op de 1ste van de maand.
Inderdaad.
Ice schreef:
22 mar 2019, 13:28
Dát betekent: zogauw je een abonnement afsluit, dan betaal je ook metéén het máánd-abonnement voor de maand waarin je de installatie krijgt ongeacht de datum, je neemt een maand-abonnement, toch?
De periode van 1/3 tot 8/3 zit dus reeds in het maand abonnement bij installatie op 8/3 dat je moet betalen voor de hele maand maart. Vanaf de maand erop, april, wordt je gefactureerd vanaf de 1ste tot 30ste voor de hele maand en verder...
Nee! bij de eerste afrekening na het nemen van een nieuw abonnement betaald(de) men twee dingen.
1. Vanaf de aansluitdatum tot de dag van afrekening.
2. + Een maand-abonnement voor (de volgende) maand op voorhand.

Zie: Je eerste aanrekening?
Ice schreef:
22 mar 2019, 13:28
Nu verschuift telenet de facturatie naar 9/3 tot 8/4 en komt nogmaals 1/3 tot 8/3 (die reeds in je eerste maand abonnementsgeld zát) erbij. Die week wordt dus 2x aangerekend: 1x bij aanvang en 1x nu bij de 'aanpassing/verschuiving'
Just?
Nee, ni just!
Nu verschuift Telenet de facturatie van "1/3 tot 31/3" naar "9/3 tot 8/4". Dus u heeft niet betaald voor de periode "1/3 tot 31/3". Wel voor de periode "9/3 tot 8/4". Dus voor de periode 1/3 tot 8/3 heeft u niet betaald. Vandaar de eenmalige facturatie voor de periode 1/3 tot 8/3.
Ice schreef:
22 mar 2019, 13:28
Of heb jij bij aanvang van je abonnement maar 3 weken abonnementsgeld betaald voor je maandelijkse abonnement? Dacht het niet....
Inderdaad!

Als u de datums op uw facturen bekijkt zou dat duidelijk moeten zijn.