gemeenschappelijk of niet ?

Vragen/antwoorden betreffende recht.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

03 apr 2019, 08:30

2 appartementsgebouwen elk 2 hoog, elk 18 appartementen dus in totaal 36 appartementen. tussen deze 2 blokken liggen 3 garages die in eigendom zijn van 3 verschillende eigenaars van één van de appartementen.
de oprit voor elk van deze privé-garages is volgens mij eigendom van de eigenaars van de garages en dus niet gemeenschappelijk want wij mogen bv onze auto daar niet opzetten. juist of niet ? m.a.w. indien de oprit van één van deze garages vernieuwd moet worden zijn deze kosten voor rekening van de eigenaar van deze garage en dienen die niet gedragen te worden door de gemeenschap. juist of niet ?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 apr 2019, 09:29

In eerste instantie dient er een goed begrip te zijn van het onderscheid tussen de privatieve en gemeenschappelijke delen in een appartementsgebouw: Gemeenschappelijke of gemene delen zijn onderdelen van een gebouw die door alle mede-eigenaren mogen worden gebruikt.
Van belang is ook dat men duidelijk begrijpt, bij lezing van statuten, dat het om een gebruiksrecht dan wel om privatieve eigendom handelt.
De vraag is: Wie beslist wat privatief is en wat gemeenschappelijk?
Over het algemeen wordt die verdeling beslist op het ogenblik dat het gebouw voor een eerste keer wordt verdeeld.
Het is de bouwpromotor die beslist over het statuut van de delen van het gebouw. De beschrijving van de privatieve en de gemene delen wordt vastgelegd in de statuten van het gebouw.
Ik zou eens goed nazien hoe het beschreven staat.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 apr 2019, 10:41

Volgens mij is het gemeenschappelijk.
Bij ons zijn de inritten van de garages ook tot de gemeenschap.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

03 apr 2019, 11:23

bij ons zijn ook achter gebouw liggende garageboxen en gemeenschappelijke tuin,ik begrijp dat dit tot de gemeenschap behoort maar deze 3 vooraan liggende garages met oprit worden uitsluitend gebruikt door de 3 eigenaars van de garages...
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

05 apr 2019, 09:42

Ik meen dat enkel en alleen de basisakte daarover uitsluitsel kan brengen.
Dat je niet op die oprit mag staan, betekent volgens mij niet dat die eigendom is van de eigenaar van de garage. Je blokkeert daardoor immers de toegang tot of het gebruik. Je zal daar maar je auto laten staan gedurende bijv twee weken....
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

08 apr 2019, 00:37

Ons blok bevat 8 appartementen. Onder één van deze is een doorgang naar achter om aan de garages te geraken. Natuurlijk is deze doorgang gemeenschappelijk, doch! daar mag absoluut in geparkeerd worden, en dat lijkt mij heel logisch toch? De toegang tot de garages zou geblokkeerd worden evenals dat U de toegang tot een garage zou blokkeren. :wink:
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...