Hallucinaties

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 mei 2018, 11:46

Hellokes, misschien kan mij iemand iets al dan niet bevestigen.

Hallucinaties zijn, zoals men wellicht zal weten, waan voorstellingen, men ziet iets, men ruikt iets, met hoort iets, maar dat is enkel in de hersenen, andere mensen zien, ruiken of horen dit niet.

De persoon dit hieraan lijdt is daar vast van overtuigd, en dat kan zelfs tot erge woordenwisselingen leiden.

Geraakt de persoon daar ooit van af eventueel met medicatie?

Een neuroloog zal hierop wel een antwoord weten, maar misschien zijn er hier seniorennetters die iets dergelijks reeds meegemaakt hebben.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 mei 2018, 13:08

Danny;

Ik persoonlijk heb het niet meegemaakt , maar een dicht familielid leed daar wel aan en heb dit dus gedurende 15 jaar van dicht meegemaakt.
Om de oorzaak te weten hebben we een lange weg afgelegd.
In de eerste plaats moet de arts erachter komen wat de hallucinaties veroorzaakt. Hij moet de medische geschiedenis onder de loep nemen en een lichamelijk examen doen. Hij zal vragen over de symptomen.
men moet tests ondergaan bvb. een EEG- of elektroencefalogram, die controleert op ongewone patronen van elektrische activiteit in de hersenen. Het kan zien of de hallucinaties te wijten zijn aan aanvallen.
Men kan een MRI, of magnetische resonantiebeelden maken, die krachtige magneten en radiogolven gebruikt om foto's van structuren in uw lichaam te maken. Het kan erachter komen of een hersentumor of iets anders, zoals een gebied dat een kleine beroerte had, de hallucinaties zou kunnen veroorzaken.
Wat behandeling betreft die is afhankelijk van de resultaten er is wel een behandelijng voorhanden .
De arts kan ook  nuplazide voorschrijven, voor het behandelen van hallucinaties en delusies die verband houden met psychose die sommige mensen met de ziekte van parkinson beïnvloedt.
Sessies met een therapeut kunnen ook helpen.
Ik heb ook aan de behandelend geneesheer gevraagd speelt erfelijke aanleg een rol, en daarop antwoorde hij positief.
De duur van een psychose kan variëren van weken tot maanden. Wanneer een psychose langer aanhoudt dan 6 maanden kan het een onderdeel zijn van schizofrenie en/of aanverwante stoornissen.
T'is een moeilijke materie maar met hulp van een atrs of therapeut of lotgenotencontact kan helpen de ziekte te leren accepteren en er mee om te gaan.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 mei 2018, 17:07

Wardje, bedankt voor uw antwoord.

Iets blijft mij toch wel onduidelijk, je spreekt dat je dit 15 jaar bij familie meegemaakt hebt, elders spreek je dat iets dergelijks van weken tot maanden kan duren.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 mei 2018, 17:34

In het geval van mijn familielid eindigde het met totale dementie, dus in het prille begin waren het nu en dan hallucinaties, wartaal spreken,dingen vergeten , vele malen feiten herhalen , enz.
Maar langzamerhand zagen we het gebeuren.
Gelukkig eindigt het wel niet altijd zo , maar wat de reden is dat het toch die kant opgaat zullen we wel nooit te weten komen .

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

04 mei 2018, 11:44

Iemand, die er waarschijnlijk meer van weet, stelt mij de vraag per PB of het hallucinaties zijn dan wel paranormale verschijningen.

Daar ik gewoon hier de vraag stelde of de "zieke persoon" ooit die beelden die zijn hersenen naar voor hebben gebracht ooit zal kunnen vergeten, en ik dus daarover een vraag per PB kreeg, dacht ik met iemand met ervaring in die materie te doen te hebben.

Niet dus, blijkbaar mocht ik daar niet de volgende vraag stellen "als die persoon een kat onder het bed ziet zitten" is dit hallucinatie of paranormale verschijning?
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 mei 2018, 20:26

Danny;

Ik zal hieronder een website geven waar in het verschil tussen hallucinaties en paranormale verschijningen wordt uitgelegd op een manier waar je toch van die materie iets begrijpt. :wink:


http://heldervoelendheid.nl/artikelen%2 ... aties.html 

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

05 mei 2018, 08:10

Wardje, bedankt voor die verwijzing die mij echter nog geen antwoord geeft op mijn vraag, namelijk blijven die beelden (zoals wat ik daar schreef over een kat onder het bed, maar dit is maar één voorbeeld) in het geheugen van de betrokken persoon hangen als een andere herinnering?

Wat ik daar wel kan vinden zijn zaken zoals derde en vierde dimensie, wel Wardje, vroeger zijn er mensen naar de brandstapel verwezen ...

Wat ik wel nog gevonden heb is dat drugs aanleiding kunnen geven tot hallucinaties, en iemand die sterke pijnstillers neemt, deze van de categorie 4, namelijk de opioïden, zou dus kunnen hallucineren.

Maar nogmaals, blijven die beelden in de hersenen hangen?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 mei 2018, 09:09

Danny,

Ik ben ook een leek in die materie ,of die beelden achter blijven in de hersenen?
Misschien , als jij wil kan je toch ook beelden van vroeger herinneren, dus ergens in je brein blijft dat beeld achter anders zou je dat je niet voor de geest kunnen halen.
Maar jij kan dat gecontroleerd doen.(Die beelden verschijnen niet zomaar als je dat niet wilt herinneren gebeurt dat ook niet)
Misschien dat mensen die hallucinaties hebben dat ongecontroleerd voor de geest halen.
Misschien zijn er anderen hier op het forum die daar meer van weten.
Ik denk persoonlijk met dat wat ik ervan weet dat hallucinaties (als je geen drugs inneemt of een gevolg zijn van medicatie of door een erge gebeurtenis in je leven) het begin zijn van een andere ziekte maar echt weet dat ook niet zeker.
Zelfs een diagnose stellen  door een arts brengt niet altijd alles boven en gaat soms een andere richting uit.
Ons brein is een ingewikkelde materie, er mag daar niet veel spaak lopen, en dat hebben we jammerlijk genoeg niet in de hand.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

05 mei 2018, 10:05

wardje schreef:... Misschien , als jij wil kan je toch ook beelden van vroeger herinneren, dus ergens in je brein blijft dat beeld achter anders zou je dat je niet voor de geest kunnen halen ...
Heel juist Wardje, ik ben bouwjaar 1935 en kan mij nog onder andere heel goed herinneren hoe wij (mijn ouders en mijn drie zusters en ikzelf) in 1940 ons huis verlaten hebben om met de auto, gepakt en gezakt, op de vlucht te vertrekken richting Frankrijk, voor de oorlog 40/45, en zo zijn er nog tal van merkwaardige momenten ...

Maar dat zijn zaken die werkelijk gebeurd zijn, die zijn via de ogen binnengekomen, maar in mijn voorbeeld van die kat onder het bed, dat beeld is niet via de ogen binnen gekomen, komt dit laatste beeld dan uit een ander gebied van de hersenen ...

Maar toch bedankt, en misschien komt er hier nog een uitleg over alhoewel ik hieraan twijfel.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 mei 2018, 11:00

Danny,

Het is nog niet bekend waardoor hallucinaties precies worden veroorzaakt.
Er is wel aangetoond dat bij visuele hallucinaties( de kat onder het bed) en gehoorhallucinaties(stemmen horen) dezelfde hersengebieden actief zijn als wanneer ze échte beelden zien of geluiden horen.
Bij stemmenhoorders zijn ook de taalgebieden actief in de hersenen die bij luisteren en spreken gebruikt worden. Het lijkt erop dat overprikkeling van bepaalde hersengebieden hallucinaties veroorzaken in dát specifieke gebied.
Dat schrijven onderzoekers , dus (zouden) we mogen besluiten op jouw vraag waarschijnlijk worden die beelden ook opgeslagen aangezien ze in hetzelfde hersengebied actief zijn.
Ga nu stoppen met opzoeken :lol:

Nog een prettig weekend :D

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

05 mei 2018, 11:31

Wardje, feitelijk, als men goed nadenkt, gebeurt alles in de hersenen.

Iemand die aan tinnitus leidt hoort een bestendige fluittoon waarvoor de hersenen in feite de "schuldigen" zijn.

Zo ook die persoon die jeuk heeft aan zijn voet, maar die voet is er niet meer, zijn been is afgezet.

Die hersenen zijn in feite schuldig aan vele zaken ...

Als de hallucinerende persoon het heeft over een kat onder het bed, dan kan men voor de lieve vrede nog toegeven dat daar werkelijk een kat te zien is, maar wat moet dat zijn indien de partner door de hallucinerende persoon gezien werd met iemand anders in bed, dat moet toch moeilijk zijn om in die hallucinaties "mee te gaan", stel dat de hallucinerende persoon opnieuw gezond zou worden, en zich dan kan herinneren aan die bekentenis, ik durf er niet aan denken ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

17 mei 2018, 01:52

Hallo Danny
wat ook de oorzaak is van die hallucinaties ,zo min mogelijk daarop ingaan of zeker niet tegenspreken ,iemand uit de nabije familie is momenteel ook dement (jongere zus) en dat is ook begonnen met een soort hallucinaties ,ze zag van overal lichten schijnen bij haar naar binnen ,wat helemaal niet kon .Maar toen konden wij absoluut nog niet het verband leggen met beginnende dementie !
demente mensen  ook niet tegenspreken als ze iets beweren wat niet kan  ,zelf al in mijn vrijwilligerswerk als nachtoppas veel ervaring mee gehad !
ook gaan de meeste mantelzorgers nog steeds maar uit van hetgeen logisch is ;maar bij dementie zit geen enkele logica in ! ook zijn er zoveel soorten van dementie ,ook naargelang welk deel van de hersenen aangetast is .als je 5 verschillende demente personen hebt ,zijn die allemaal totaal verschillend ,de ene doet zus en de andere zo ,en wat de ene helemaal niet meer kan ,kan de andere weer perfect , ik zou daar bijna een boek over kunnen schrijven !!!
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet