Aangifte Inkomstenbelasting 2015 Modelo 210 Spanje

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

abuela elly
Lid geworden op: 05 sep 2016, 18:13

02 mei 2018, 16:46

Veel vragen over MOdelo 210, la Renta.
Zijn er over het jaar 2017 nog veranderingen waar ik in de herfst, bij nieuwe opgave, rekening mee moet houden?
Is iemand goed  op de hoogte. (Ik doe de aanmelding zelf, kost heel veel tijd, maar laten doen is duurder dan de belasting die ik moet betalen).
geniet van Spanje

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

02 mei 2018, 20:26

Beste Elly,

Bij mijn weten zijn er dit jaar geen veranderingen. Ik zal mijn aangifte ook pas ergens in september/oktober opmaken. Vraagt inderdaad wat tijd, maar eens je 't vorige jaar er bij neemt, dan is de klus rap geklaard. Mocht iets niet duidelijk zijn, laat het me gerust weten, dan probeer ik je te helpen. Ben ondertussen wel goed er mee ...

Groeten,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

04 mei 2018, 12:31

Er zijn bij mijn weten inderdaad geen veranderingen aan het systeem maar dat wil niet zeggen dat er voor U niets veranderd.

bv. Degene waarvan het vastgoed is gelegen in een gemeente waar de kadastrale waarden werden herzien in 2005 moesten bij de vorige aangifte (inkomen 2016) 1,1% van de kadastrale waarde in rekening brengen, vanaf de aangifte inkomen 2017 (nu dus) moeten zij 2% in rekening brengen.

Het jaar van de laatste herziening kan men op de IBI afrekening vinden. bvb: AÑO ULTIMA REVISION: 2005


abuela elly
Lid geworden op: 05 sep 2016, 18:13

25 jun 2018, 09:23

Beste mensen,
dank voor jullie antwoord. Heel aardig dat er gereageerd wordt. Ik ga in het najaar de belastingen weer verzorgen. Hoop dat alles nu beter gaat, nu ik "weet hoe het moet".
Gracias
geniet van Spanje

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

25 jun 2018, 21:11

Voor mij wordt het dit jaar de derde keer. Ik neem gewoon alle cijfertjes van vorig jaar over  :D
Ik vraag me toch serieus af of de Spaanse belastingdiensten dit grondig bekijken ? 

Een ander vraagje : weet iemand of het klopt dat als je je eigendom in Spanje terug verkoopt dat je daar een serieuze belasting op betaalt. Hier in België betaalt de koper, maar in Spanje betaalt de verkoper ook. Of klopt dit niet ?

Geniet van het zomertje (hier of Spanje)

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

26 jun 2018, 15:53

Bij verkoop moet je een meerwaardebelasting betalen. Er zijn twee soorten:

- De gemeentelijke meerwaardebelasting (Plusvalía).
- De nationale meerwaardebelasting.

Je vind er hier iets meer over.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

28 jun 2018, 23:20

Bedankt Hovel, da's een duidelijke uitleg op de website die je opgaf. De truuk zal zijn om later, bij eventuele verkoop officieel geen meerwaarde te realiseren  :D 

Zonnige groeten,
Bojangles

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

23 nov 2018, 21:55

Nog een vraagje over Spanje : sedert ik er iets kocht om regelmatig te verblijven ben ik klant bij Banco Sabadell, maar ik betaal me blauw aan bankkosten. Ieder jaar halen ze nu 140 euro van mijn rekening en als ik vraag waarom dan zeggen ze me dat dit voor alle niet-residenten zo is. Een andere bank (Banco Santander) gaf een zeer onduidelijke uitleg over hun bankkosten. Vandaar mijn vraag : is het nodig om een rekening in Spanje te hebben voor de gedomicilieerde kosten (water, elektriciteit, gemeentetaksen ...) ? Kan dit ook gedomicilieerd worden via een zichtrekening in België ? Zo ja, wat moet ik doen ? Zo neen, weet iemand een bank in Spanje die minder commissies aanrekent dan de Banco Sabadell ?

Graag jullie respons ...

Bojangles

masomer
Lid geworden op: 29 jan 2019, 10:44

29 jan 2019, 11:05

Als mede-eigenaar van een appartement in Spanje, probeerde ik voor het eerst het formulier MODELO 210 in te vullen. Ik vond het via de site : www.agenciatributaria.es, de officiële site van de belastingen. Ik kon het formulier online invullen. 
Op het laatst moest ik het formulier 'valideren' en pas dan kon ik het opslaan.
Nu vraag ik mij af wat het vervolg is ? Ben ik nu daardoor 'bekend' ben bij de Spaanse belastingen ? Moet ik dit formulier nu printen en daarmee naar een Spaanse bank gaan in de loop van het jaar ?
Betekent dat eventueel een probleem voor de mede-eigenaars die die aangifte misschien niet spontaan doen ?
Benieuwd of er hier iemand is die mij daarop een verhelderend antwoord kan geven ? DANK !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

29 jan 2019, 12:01

masomer schreef:Nu vraag ik mij af wat het vervolg is ? Ben ik nu daardoor 'bekend' ben bij de Spaanse belastingen ?
U bent al bekend bij de belastingen als gevolg van de aankoop van uw appartement. Zie ook verder Digitaal Certificaat.
masomer schreef:Moet ik dit formulier nu printen en daarmee naar een Spaanse bank gaan in de loop van het jaar ?
Ja. Als dit gaat over de niet-residententax voor 2017 (aangifte 2018) dan bent u te laat. Deze tax moet betaald worden ten laatste op 31/12/2018. Maar ik denk niet dat dat een probleem is.
Als dit gaat over de niet-residententax voor 2018 (aangifte 2019) dan kan dat in de loop van het jaar betaald worden. Normaal in het najaar. Normaal doet men ook de aangifte in het najaar.
masomer schreef:Betekent dat eventueel een probleem voor de mede-eigenaars die die aangifte misschien niet spontaan doen ?
Mede-eigenaars hebben hier niets mee te maken.

Ikzelf heb een digitaal certificaat aangevraagd. Hiermee kan je aanmelden bij de belastingen (inloggen) , uw aangifte online invullen, indienen en automatisch laten betalen d.m.v. een domiciliëring. De betaling gebeurt dan op 31/12/... .

Met zo een digitaal certificaat heb ook toegang tot bvb de SUMA, het kadaster, de gemeente , en andere officiële instanties.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

29 jan 2019, 19:08

Hallo Hovel, 

Dat digitaal certificaat lijkt me wel interessant, kan je wat meer vertellen hoe je dat precies kunt bekomen ? Ik ben zelf aan 't zien om alle gedomicilieerde opdrachten over te hevelen naar mijn bank in België. Bij Sabadell betaal ik me blauw aan commissies. Met mijn Modelo 210 stap ik ieder jaar naar de bank, maar als ik die rekening straks afsluit dan moet ik daar wellicht niet meer terecht om mijn belastingen te gaan betalen.

mvg,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

30 jan 2019, 02:01

bojangles schreef:Dat digitaal certificaat lijkt me wel interessant, kan je wat meer vertellen hoe je dat precies kunt bekomen ?
In grote lijnen:

1 Aanvragen
- website: https://www.cert.fnmt.es/en/home
- formulier: SolicitarCertificado
- Je krijgt dan een e-mail Petición de certificación para persona física de la FNMT met een code en uw NIE nummer.

2 Accrediteren
- Met deze e-mail ga je persoonlijk naar een officieel registratie kantoor. Dat kan een kantoor zijn van de belastingen (EAET) of van de sociale zekerheid (INSS). De locatie van deze kantoren en voor welk soort certificaat ze bevoegd zijn vind je op of via de website ... Zie Alle uitleg onderaan.
p.s. Zoals bij alles in Spanje moet je hier eerst een afspraak maken. Dat kan telefonisch of online.
Ik heb dit via de INSS gedaan.

3 Downloaden
Nadat uw aanvraag ge-accrediteerd is krijg je weer een e-mail Generación certificado de persona física met daarin uw code en een link naar de plaats waar je uw certificaat kan downloaden.

4 Installeren
De uitleg hiervoor vind je op bovenstaande en/of onderstaande website.
Directe link: Manual solicitud sertificado persona fisica.pdf


Alle uitleg: Obtener Certificado software of in het Engels (Obtaining a Software Certificate)
bojangles schreef:Bij Sabadell betaal ik me blauw...
Inderdaad Sabadell is niet de goedkoopste voor niet-residenten (120€/jaar). Wij zijn er ook bij maar wij zijn onlangs resident geworden en nu is de bankrekening gratis . 
Bij Deutsche Bank is het minder dan de helft (47,48€/jaar).

Al bij al is het toch maar een heel klein stuk van de totale kost die een eigendom in Spanje met zich meebrengt.
bojangles schreef:Met mijn Modelo 210 stap ik ieder jaar naar de bank, maar als ik die rekening straks afsluit dan moet ik daar wellicht niet meer terecht om mijn belastingen te gaan betalen
Ik denk het wel, zeker met een afgedrukte aangifte. Je hoeft niet uw bank maar wel naar een Spaanse bank.
Wanneer je uw aangifte online invult en indient dan ben ik niet zeker, maar het zou me niet verwonderen dat de Spaanse fiscus alleen Spaanse banken aanvaard.

En wat met de betalingen van electriciteit, water, brandverzekering, IBI, Basura, niet residenten-certificaat(*), ... kan dit via een buitenlandse bank denkt u?

(*) Dit wordt alle twee jaar door de bank automatisch geregeld.

suc6 verder...

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

11 dec 2019, 12:58

Ik ben er dit jaar in geslaagd om alle gedomicilieerde opdrachten over te hevelen naar mijn Belgische bankrekening, maar nu heb ik problemen met mijn Modelo 210.

Als ik onderaan het invulformulier aangeef dat ik wil betalen van mijn Belgische rekening
Afbeelding
dan krijg ik een foutmelding bij het versturen van document :

Afbeelding

Iemand een idee hoe dit moet ? Ik ga dit jaar niet meer naar Spanje, dus betalen in een bankkantoor daar kan niet meer ...

Alvast bedankt,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

11 dec 2019, 19:08

Betalen via een buitenlandse bankrekening kan maar het is niet eenvoudig.

De te volgen procedure vind je in de handleiding blz 19 onder Payment.

U moet het document niet versturen maar afdrukken, samen met andere documenten en opsturen naar .... Zie handleiding.

Wimo
Lid geworden op: 07 jul 2007, 15:44
Locatie: Muizen(Mechelen)+Spanje

11 dec 2019, 19:45

Kun je op je document (waarschijnlijk bovenaan vroeger nu onderaan) niet zien om welke fout het gaat?
Of is dat de fout die je ziet( ejercicio .....en niks meer.

Staat de datum juist? Anual 2018 31/12/2018

Europese unie aangeklikt?
Bankrek. BE.. .... .... ....
Swift- Bic ........

Dat is alles wat moet ingevuld worden want de rest (naam en nif is al ingevuld)
Nog valideren
Als je die foutmelding krijgt kan je rechts daar niet op klikken? dan kom bij het veld uit met de fout.
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 2004 / 500 GB SSD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE SAMSUNG GALAXY A03 Android 11