Het "indexcijfer". Waar te vinden ? ?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

19 feb 2018, 19:10

Laat me beginnen met een schermafdruk ; want hier https://ng3.economie.fgov.be/NI/indicat ... ase_nl.asp? vond ik het indexcijfer voor januari 2018. 

Afbeelding

Vraag ik echter naar het indexcijfer voor "februari 2018" dan krijg ik - probeert u het ook maar eens - een melding dat dit nog niet bekend is. Namelijk : 
  • Onmogelijke opzoeking
  • Het indexcijfer voor deze maand is nog niet beschikbaar.
    Om de datum van publicatie te kennen, gelieve de "Planning voor de verspreiding van de indicatoren" te raadplegen.
En die "Planning voor de verspreiding van de indicatoren" die vind ik maar niet met Googlen.

Wie helpt ?  Waarvoor dank.

procman4

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2018, 19:14

Het lijkt me vanzelfsprekend dat het indexcijfer van februari nog niet bekend is. Net zoals de gemiddelde temperatuur van februari pas kan gekend zijn na de laatste dag van de maand.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

19 feb 2018, 20:40

@ Wil (= kampioen in het snel antwoorden) (snel # altijd juist)  --> Sorry, hoor, dat ik je beledig; ik had moeten liegen.



Mij lijkt uw redenering niet zo van zelf sprekend. :( (En het is hier niet "Politiek" of "Nieuws" hé.)

Ik geef een voorbeeld : iemand is ingevolge rechtspraak onderhoudsgeld verschuldigd.
Het vonnis : letterlijke weergave :

 Afbeelding

Ik heb voor deze persoon (toen zonder pc) in de allereerste jaren telkens de indexatie kunnen berekenen in de eerste dagen van de maand februari. Meestal rond de 5e--->8e
Na ettelijke jaren schafte hij zich zelf een pc aan.
Nu vraagt hij mij terug op hulp.

Want : de RB oordeelt : 
a) de betalingen gaan in op de eerste februari 2008 (zie blauw) ; de RB legt dus de betaaldatum (overschrijvingsdatum) vast ! ! !  De eerste van elke maand
b) de eerste indexatie gebeurt de eerste februari 2009 (zie bordeaux)

Waar in het verleden de maandelijkse overschrijving van de maand februari "een beetje te laat"  aan kwam, lijkt het nu toch wel enigszins scheef te lopen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
@ allen

Dus ... : waar vind ik (graag met een link) de : "Planning voor de verspreiding van de indicatoren" 

Wie helpt ?  Waarvoor dank.

procman4

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

19 feb 2018, 22:54

Wil heeft gelijk. Het indexcijfer van februari is pas gekend op 1 maart.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 feb 2018, 08:18

Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

20 feb 2018, 10:25

Volgens mij moet het bedrag "met indexaanpassing op 1 februari" , berekend worden aan hand van de op dat ogenblik laatst aangepaste index, en dat is die van januari

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 feb 2018, 18:39

Ik denk dat je dat eens in de praktijk moet uitproberen. Je gaf zelf dit voorbeeld:

Afbeelding
Neem dit nu eens letterlijk. 'met ingang op 1/2/2008'  wil in feite zeggen dat de index moet berekend zijn om 0 uur, 0 minuten en 1 seconde.
Dat kan enkel maar gebeuren op basis van de gekende gegevens en dat zijn noodzakelijkerwijs die van januari.

Een indexcijfer van een bepaald jaar of een bepaalde maand geeft eigenlijk het antwoord op de vraag 'Hoeveel zijn de prijzen (van een vooraf bepaalde korf producten/diensten) veranderd in de periode die we bekijken (1 j. of 1 m. bv.)' . Wil je het indexcijfer van februari, dan zul je toch moeten wachten tot februari voorbij is, denk ik. Want stel je even voor dat er op de 2e van de maand een kernoorlog uitbreekt in het Midden-Oosten waardoor de oliehavens onbruikbaar geworden zijn. De prijs van olieproducten zal als een raket omhoogschieten. Daardoor zal het inflatiecijfer sterk beïnvloed worden.

Het is toch niet handig als het "inflatiecijfer van februari" in het begin van de maand bv. 100 is en op het eind van dezelfde maand is het "inflatiecijfer van februari" dan bv. 110. Eens een maand afgesloten is, zijn alle variabelen vastgesteld en kan er niets meer aan gewijzigd worden.


Je zou de redenering nog verder kunnen doortrekken. Als jij in het verleden al na enkele dagen het inflatiecijfer van de pas gestarte maand kon berekenen, dan kon je waarschijnlijk ook al begin januari van bv. 2015 het inflatiecijfer van gans het jaar 2015 berekenen? Ik denk dat dit kan doorgaan als bewijs uit het ongerijmde.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 feb 2018, 19:21

Ik ben nog wat gaan rondlezen. In de VS berekent men de Consument Prijs Index (CPI)  elke maand. Dat gaat volgens een duidelijk vastgelegd protocol: er wordt niet zomaar één keer per maand nagegaan hoeveel de producten uit de indexkorf kosten, maar men doet dat 3 keer. In elke maand zijn er 3 periodes van elk 6 dagen tijdens dewelke men in de winkels de prijzen gaat opnemen.
De laatste dag van prijsopneming is ook de allerlaatste dag van de maand.  Dat lees je hier:

Afbeelding

bron: https://www.bls.gov/opub/hom/pdf/homch17.pdf   - zie blz.16, 2e alinea

Ik vermoed dat de wijze van werken in ons land heel waarschijnlijk dezelfde is als in de VS omdat dit soort berekeningen heel erg gebonden is aan statistiek. In die tak van de wiskunde is er niet veel ruimte voor 'ieder volgens eigen inzicht en godsvrucht'.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

20 feb 2018, 19:35

De gegevens om het indexcijfer samen te stellen worden bijeengezocht rond de 20e van de maand, met bekendmaking einde van de maand. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

27 feb 2018, 16:50

@ alle antwoorders, 


Zoals ik me dacht :oops: te herinneren van jààaaaaaren geleden :  -- > het indexcijfer wordt bekend gemaakt net voor het einde van de lopende maand.

Vandaag (= 27e) lees ik op : 
https://ng3.economie.fgov.be/NI/indicat ... =2018&m=02   

Iedereen bedankt  :wink:



Afbeelding