100.000 euro en hoe die laten opbrengen?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.
MaLoReg

18 feb 2019, 09:13

Dat is de vraag. Zekerheid is een must. Voor immo is het te weinig-spaarboekje brengt niks op.
Hoe zouden jullie die 100.000 beleggen als je het lang niet persé nodig hebt?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 feb 2019, 09:42

en wat is lang ?
en als je géén risico wil lopen om het te verliezen of gedeeltelijk verlies te lijden , dan is het gewoon op een spaarboekje
elke belegging is risico
een belegging zonder risico brengt hetzelfde als een spaarboekje
dat is mijn ervaring

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

18 feb 2019, 09:56

Kan je daar in volgen Verhaegen, beleggen in aandelen ,obligaties ,enz zijn altijd een risico.
Op verlof zei ooit iemand tegen mij in een of ander gesprek waar over beleggen werd gesproken het volgende: Hij zei beleggen moet je doen met geld dat je kan missen (speelgeld ) noemde hij dat , want als je verliest doet dat pijn, ge moet tegen uw verlies kunnen en denken volgende keer meer geluk.
Als werkmens moet er teveel voor doen om een tegenslag dat je verlies doet te verwerken.
Dat wilde ik er nog over kwijt, op een spaarboekje brengt het natuurlijk niets op , maar je geraakt niet veel kwijt ook.
Sparen en iets achter de hand hebben stelt een mens gerust , als je alles kan betalen en iedereen in de ogen kan kijken weet begot niemand hoe rijk je bent. :)

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

18 feb 2019, 13:30

Ook dit is geen beleggingsadvies ; alleen een bedenking. Ergens gehoord of gelezen, weet ik niet meer. En dat luidt :

Bedenk tijdig dat je misschien de leeftijd bereikt hebt om :
"Geld van de bank af te halen, i.p.v. er naar toe te brengen"


M.a.w. : Denk er tijdig aan te beginnen "genieten".

En je hebt al meermaals geschreven dat je (enige) zoon een behoorlijk betaalde job heeft.
Dus denk eens na over dat blauwe.
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

18 feb 2019, 14:12

Angst om geld te verliezen,blijf dan weg van de beurzen, of vraag uw bankier in wat je moet beleggen.
Maar een bankier heeft ook de waarheid niet in pacht.

Draai uw geld door de molen.

Veel plezier en suc6!!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 feb 2019, 14:53

Lange tijd: wat is dat? 3 j. of 10 tot 20 jaar?

Zekerheid: wat is dat? Wil je op elk ogenblik van de (lange) periode dat je het geld wil beleggen, ook onmiddellijk dezelfde nominale waarde (100.000) terug in je bezit kunnen nemen?

Als je die zekerheid wil, dan zijn aandelen, aandelenfondsen, gemengde fondsen (aandelen/obligaties), obligatie(fondsen), goud, diamanten, kunst, wijn en vastgoed allemaal uitgesloten.

De zwarte sok is ook uitgesloten, want door de inflatie ga je per jaar ongeveer 2,5% verliezen. Je zult dus al snel aan -10% zitten.

Wat blijft er voor zo'n 'belegger' nog over? Het spaarboekje.

Mijn raad: investeer eerst in jezelf. Leer eerst wat beleggen eigenlijk is en hoe men dat aanpakt. Dan wordt het aspect 'zekerheid' ook helemaal anders ervaren en dan gaan er heel wat deuren open die je nu hermetisch hebt willen afgrendelen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
MaLoReg

18 feb 2019, 20:51

Dank voor al het goede advies-met sommige raadgevingen hek ik moeten lachen (maar op een positieve manier niet denegrerend).
Ikzelf heb dit geld niet-ben helemaal niet geld minded, tering naar de nering zetten en dat maakt
mij even gelukkig. Vroeg het omdat een spaarboekje niks oplevert en 100.000 ook veel te weinig is om in onroerend goed te investeren.
Bedankt allemaal!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2019, 09:33

In Hongarije, Roemenië en die omgeving heb je voor 100.000 al een heel behoorlijke woning met een lap grond erbij.
MaLoReg

19 feb 2019, 09:56

Dat begrijp ik -aan die kanten kun je wel onroerend goed kopen voor een prikje maar
dan is het evenredig ook niet véél meer waard na enkele jaren.
Een modern studentenkot zou nog gaan voor dat bedragske als er apart geld is
voor de notariskosten maar mss is het beter van goed te leven en denken:"zorgen
voor later" en we zien wel wat er komt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 feb 2019, 10:38

MaLoReg schreef:
19 feb 2019, 09:56
Dat begrijp ik -aan die kanten kun je wel onroerend goed kopen voor een prikje maar
dan is het evenredig ook niet véél meer waard na enkele jaren.
Heb je al eens gekeken wat er echt wordt aangeboden? Als je in de prijscategorie rond 100.000 euro komt, dan zit je met de betere woningen. Kijk eens binnen
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
MaLoReg

19 feb 2019, 14:36

Gewoon voor 'The Fun' ff gekeken.
Niet te geloven wat men daar voor een prikje kan kopen.
Helaas totaal geen interesse voor die kanten.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

19 feb 2019, 16:03

MaLoReg schreef:
19 feb 2019, 09:56
maar mss is het beter van goed te leven en denken:"zorgen
voor later" en we zien wel wat er komt.
Zo denken wij er ook over.
55 Monique

19 feb 2019, 20:26

MaLoReg
maar mss is het beter van goed te leven en denken:"zorgen
voor later" en we zien wel wat er komt.

Zo denk ik daar ook over , en genieten :)

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

06 mar 2019, 19:44

petrol schreef:
18 feb 2019, 14:12
Angst om geld te verliezen,blijf dan weg van de beurzen, of vraag uw bankier in wat je moet beleggen.
Maar een bankier heeft ook de waarheid niet in pacht.
Je ziet het wel erg donker in !
En advies vragen aan uw bankier ? Als je hem persoonlijk goed kent misschien wel, anders zeker niet, die mensen zitten daar met targets die ze MOETEN halen ter eer en glorie van (vooral) de bank.

Ik ben eind 2015 gestart, samen met nog 11 mensen met een beleggersclub (intussen al 25 leden).
Wij hanteren en zeer strikte strategie: als we bv. een aandeel kopen aan 100 euro dan wordt er onmiddellijk een stop-loss order geplaatst op -12,5% = 87,50. Dat wil zeggen als de koers onder die waarde zakt wordt het aandeel automatisch verkocht.

Wij kopen dat aandeel omdat wij denken dat de koers gaat stijgen, zijn we verkeerd dan vliegt het aandeel buiten. Als het echter bv. stijgt naar 110 euro dan wordt de top-loss aangepast naar 110 -12,5% = 96,25. Enzovoort.
Zo hebben we bv. begin augustus 2018 een 400 aandelen Nyrstar gekocht aan 5,70 euro en die zijn14 dagen later al buitengevlogen aan 4,50 euro. Weliswaar dikke 10% verlies maar geen catastrofe zoals sommige meemaken met 90% of meer verlies, door "verliefd" te zijn op een bedrijf.
We staan nu met de portefeuille op 4,75% winst en als alles zou door zijn stop/loss zakken met break-even.
Deze werkwijze tempert misschien onze winst een beetje, maar behoedde ons al enkele keren voor catastrofes: IBA, Bpost, Nyrstar...
De beurs hoeft dus geen absolute boeman te zijn, op voorwaarde dat je zonder emotie belegt ( dus nooit, nooit, nooit verliefd worden op een bedrijf, een bedrijf is ook nooit verliefd op zijn aandeelhouders hoor).

Dit ter informatie, zeker geen aanporren om zeker op de beurs te gaan beleggen, dat maak je voor jezelf uit

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

05 apr 2019, 09:52

Het grote probleem bij beleggingen is dat de belangen van de bankier "raadgever" en die van de belegger niet op dezelfde lijn zitten. Meestal zelfs tegenovergesteld.
Het riedeltje dat "cijfers uit het verleden niets zeggen over de toekomst" laat alleen maar toe dat de banken jouw brol kunnen blijven verkopen. Stel je voor dat een garagist jou een technische fiche geeft met die tekst daarop: achteraf blijkt die auto amper te rijden en swingt het verbruik de pan uit: cijfers uit het verleden zeggen immersniks over de toekomst.
Niet overtuigd ?
Stel dat jouw of zoon thuiskomt met een ruime onvoldoende: stelt niks voor zegt die, onze leraar stelt dat cijfers uit het verleden niks zeggen over de toekomst.

Afsluiter: momenteel zou ik zeer afwachtend zijn om belangrijke sommen te investeren. Afwachten zal bijna zeker beter zijn. De bankier zal jou aanraden om niet te wachten: die wil zijn commissie binnen halen.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.