foto's op mdf

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

rita7
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:14

23 okt 2015, 09:26

Ik wil graag foto's van ons 30x30 opkleven op mdf platen. Ik ben op zoek naar een dubbelzijdig kleven folie. Iemand een idee ? Spuitbus lijm en dubbelzijdige smalle tape is geen optie. Of iemand een ander ideetje ?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 okt 2015, 20:43

Zijn het echte foto's? Ik bedoel of ze van de fotograaf komen en gemaakt zijn op een kwaliteit fotopapier...

rita7
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:14

23 okt 2015, 21:02

Idd voor kaliteitsfoto's.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

24 okt 2015, 01:24

Gewone behangpapierlijm.
Wij deden dit vroeger op vezelplaat (toen was er nog geen sprake van MDF).
Gezien vezelplaat vrij poreus is smeerde wij deze plaat vooraf in met dezelfde behangsellijm en lieten dit drogen, de dag nadien lijmde wij de achterkant van de foto in en brachten deze aan op de voorgelijmde vezelplaat. De foto met een doek zachtjes in het centrum aandrukken en dan naar buiten uitwrijven.
Wij plaatsen daarna een gewicht op de foto tot 's anderendaags voor een betere hechting. Wij verfden daarna de randen van de vezelplaat zwart.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 okt 2015, 06:57

Uit de trukendoos van een schrijnwerker gehaald :wink:

Om een MDF plaat te kunnen betegelen, gebruik makend van tegellijm, eerst de MDF plaat bekrassen met mogelijks veel diepe krassen (hij deed dat met de puntige zijkant van zijn houtbijtel , krassen in alle richtingen :wink: )

Nu iets meer dan 5 jaar later is er nog geen enkele tegel los gekomen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hollygan
Lid geworden op: 26 apr 2003, 22:38
Locatie: __'t Soete Waesland

24 okt 2015, 09:33

Danny. schreef: Om een MDF plaat te kunnen betegelen, gebruik makend van tegellijm, eerst de MDF plaat bekrassen met mogelijks veel diepe krassen (hij deed dat met de puntige zijkant van zijn houtbijtel , krassen in alle richtingen :wink: )
en voor de goede hechting behandelt men de foto op dezelfde wijze veronderstel ik :lol:

NB uit broepservaring weet ik dat tegellijm altijd in een laagdikte van enkele
millimeter aangebracht wordt

en ook nog: door het vocht in de lijm zal de foto wel een karakteristiek uitzicht krijgen

Hermat
Lid geworden op: 24 aug 2008, 16:08
Locatie: GEEL

24 okt 2015, 14:07

In een ver verleden heb ik dat veel gedaan en gebruikte geen kleeffolie maar een contactlijm in een blik. Met een penseel foto en plaat instrijken en de lijm laten drogen. De plaat grotendeels afdekken met dun karton (zo'n 3cm vrij laten) Op deze strook de foto plaatsen want kleeft onmiddellijk. Het beschermkarton dan stootsgewijs wegtrekken en de foto telkens aandrukken.

Neem veigheidshalve een mdf-plaat die aan weerszijden 1cm kleiner is dan de foto en snij achteraf bij met een cutter.

Ik weet nog dat er een merk van grote vellen kleeffolie bestond. Die folie was eigenlijk lijm die men tussen plaat en foto legde en met een warm strijkijzer liet smelten en zodoende kleven. Informeer eens in een fotozaak die al jaren bestaat en de tijd van de doka nog kende.
Acer E5 772G
Windows 10
Office 2013
Windows Edge
Windows Mail
Avast int. sec.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

24 okt 2015, 20:25

Rita die tegellijm is GEEN goed idee, toch niet voor foto's
Uw MDF ook NIET krassen die ga je altijd zien door het papier...

Ik heb in mijn studententijd honderden foto's geplakt... met een goede kwaliteit spuitlijm, als je zowel foto als achtergrond bespuit komt die niet meer los. Wel zorgen dat alles vetvrij is (wasbenzine)

rita7
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:14

25 okt 2015, 11:06

bedankt iedereen voor de tips, ik zal wat gaan testen.