Formaat van een foto verkleinen

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)
alfa

13 dec 2018, 12:29

Eerst en vooral : ik ben geen kenner ; weet weinig af van fotografie.
Maar in de wetenschap dat "vragen nooit dom zijn " ; antwoorden soms wel , durf ik toch mijn vraag voor te leggen.

Ik wil een foto, die een kennis  voor mij een tijdje geleden maakte, gebruiken als wenskaart.
Ik heb de foto een dubbele rand gegeven via Picasa ( jammer dat dit niet actueel gehouden werd) en ik ben tevreden van het resultaat.
Ik kopieerde de foto op een geheugenstick en ging naar de kopietheek om fotokaarten te laten maken.

Tot mijn teleurstelling zijn de randen niet allemaal zichtbaar. Mijn foto is dus blijkbaar té groot voor de afdruk.
Nochtans : als ik de foto thuis print op formaat 10 x 15, dan is de afdruk perfect.

Ik heb al wat gegoogeld rond het thema ; maar de meeste antwoorden hebben te maken met het aanpassen van een foto-"bestand".

Eén enkele keer las ik , dat het de camera is , die bepaalt hoé groot de foto is.
Is dat zo ? 
Dan zal ik dus met de eerder gemaakte foto niets meer kunnen aanvangen.
Of heeft iemand van u een verklaring voor deze slechte afdrukken en/of een tip om volgende keer een "geschikte" foto te hebben voor het maken van wenskaarten ?

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

13 dec 2018, 14:17

Zijn de kaarten van de kopietheek ook 10x15 of een ander formaat?
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019
alfa

14 dec 2018, 08:02

Inderdaad : de kaarten zijn hetzelfde formaat 10 x 15.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 dec 2018, 08:51

Je bent met het bestand naar de kopietheek gegaan, niet met de foto die jij afgedrukt hebt op jouw printer?
Daar kan de verklaring liggen voor het verschijnsel: printers kunnen (veelal - niet altijd) niet printen tot op de uiterste rand van het papier, er blijft dus altijd een onbedrukte marge over. En de grootte daarvan verschilt van het ene toestel (ander merk - type) naar het ander.
alfa

15 dec 2018, 07:42

Inderdaad : ik ben met het bestand naar de kopietheek gegaan. Enig idee hoe ik het probleem de volgende keer kan voorkomen ?

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

15 dec 2018, 09:16

Garantie kan ik niet geven. Maar kijk eens naar de randen die je nu van de kopietheek krijgt en pas je foto daaraan aan.
Nadeel: je kunt niet éénzelfde foto thuis afdrukken én in de kopietheek (of op een andere printer dan de jouwe).
Persoonlijke bemerking en smaak: ik vond die witte randen zo fake ouderwets, ik had er nooit aan gedacht dat er iemand nog zoiets zou willen. Mis dus ........
alfa

15 dec 2018, 10:51

:lol: Het zijn geen witte randen...wél zwarte...past helemaal bij het concept van de kaart.

Toch moet er een manier zijn om eigengemaakte foto's probleemloos te laten afdrukken ; OOK met rand. Ik zal even in het oog houden van wié in dit jaar dergelijke kaarten zal krijgen en bij hen eens polsen hoé ze het  aan boord legden.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

15 dec 2018, 15:19

Er zijn zeker een tiental on line afdruk centrales die u ( de ene al wat beter dan de andere ) een mooie kaart kunnen afdrukken. De meeste hebben eigen software die u melden dat de foto te groot is en ze eventueel zelf aanpassen.